معرفی و دانلود کتاب مبانی سازمان و مدیریت

عکس جلد کتاب مبانی سازمان و مدیریت
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مبانی سازمان و مدیریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبانی سازمان و مدیریت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبانی سازمان و مدیریت

هر سازمانی، بزرگ و کوچک، به مدیریت و سازمان‌دهی نیاز دارد. توان مدیریتی نیز بدون دانش و مهارت به‌ دست نمی‌آید، کتاب مبانی سازمان و مدیریت در پی آموزش مهارت رهبری و مبانی مدیریتی به مدیران میانی و ارشد یک سازمان است. محمدجعفر زرین نگار، با کمک مدیران و محققان اقتصادی، مؤلفه‌های یک سازمان موفق و یک نظام مدیریتی همه‌جانبه را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

درباره‌ی کتاب مبانی سازمان و مدیریت

بسیاری از اوقات مجبور می‌شویم برای انجام کاری اداری به یک سازمان مراجعه کنیم. از همان ابتدای ورود بی‌نظمی را در همه‌چیز می‌بینیم. آسانسور خراب است. چراغ‌ها یکی‌درمیان سوخته‌اند. صدای زنگ تلفن‌های بدون پاسخ، لحظه‌ای قطع نمی‌شود. نیمی از کارمندان پشت میزشان حضور ندارند و سیستم هم معمولاً قطع است. شما در چنین سازمانی، برای رسیدن به جواب پرسشی ساده یا یک امضا، دست‌کم باید چند ساعتی از پله‌ها بالا و پایین بروید و سردرگم شوید. به نظر شما مقصر این وضعیت کیست؟ اگر بخواهید برای شکایت و اعلام اعتراض خود به سراغ کسی بروید، آن فرد کسی به جز مدیر آن سازمان است؟ مدیران این سازمان‌ها معمولاً سرشان خیلی شلوغ است و نمی‌توانند بر کار نیروها نظارت دقیق داشته باشند؛ برای همین شکایت شما هم می‌رود کنار شکایات باقی مشتریان و اوضاع سازمان به همان منوال باقی می‌ماند. کتاب مبانی سازمان و مدیریت تلاش کرده است تا همچون راهنمایی راه‌بلد به مدیران سازمان برای طراحی یک روش نظارتی و شیوه‌ی برنامه‌ریزی کمک کند.

محمدجعفر زرین نگار خود سابقه‌ی مدیریتی و معاونتی دارد و کتاب‌های مختلفی را با عنوان‌های مدیریت منابع انسانی و اصول مدیریتی چاپ کرده است. او در ابتدای کتاب خود انواع سازمان‌ها را براساس سطح و رتبه‌ی آن‌ها دسته‌بندی می‌کند. او برای طراحی یک شیوه‌ی مدیریتی مؤثر ابتدا اهداف و ارکان سازمان‌ها را به روشنی مشخص کند. به‌طور مثال رفتار سازمانی در فروشگاهی که کارش فروش غذای حیوانات خانگی است و مجموعاً سه نفر در آن فعال هستند، با هلدینگی بین‌المللی که صدها نیرو دارد، متفاوت است و هر کدام برای پیش‌برد اهداف خود باید قوانین گوناگونی را وضع کنند.

کتاب مبانی سازمان و مدیریت عوامل گوناگونی را در افزایش بهره‌وری و به موفق رسیدن یک سازمان مؤثر می‌داند؛ عواملی مانند به‌کارگیری نیروهای خلاق و مبتکر در پروژه‌ها؛ برخورد محترمانه با تمام کارکنان؛ کوچک نگه‌ داشتن دفتر مرکزی و سوق نیروها به سمت کارهای عملیاتی؛ نظارت‌های جدی بر شیوه‌ی مصرف منابع مالی. علاوه‌بر این هر سازمانی به چشم‌انداز وسیع و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. یک مدیر موفق باید بداند در یک سال آینده چه بخش‌هایی نیاز به توسعه دارند و منابع مالی و انسانی باید در کدام بخش‌ها متمرکز شوند. محمدجعفر زرین نگار از تجربه‌های تاریخی و برون‌مرزی نیز استفاده کرده است و روش‌های موفق مدیریتی در ایران باستان، تمدن‌های کهن و جهان اسلام را نیز معرفی می‌کند تا مخاطب با تقسیم کار و شیوه‌ی رهبری گروه در گذشته نیز آشنا شود.

قدرت تصمیم‌گیری یک مدیر، در پیشرفت یا نابودی یک سازمان نقشی حیاتی دارد و برخلاف اینکه کاری ساده به نظر می‌رسد، می‌تواند به‌سرعت، سازمانی موفق را به قعر چاه شکست بیندازد. کتاب مبانی سازمان و مدیریت، یک فصل از خود را به اهمیت تصمیم‌گیری در سازمان اختصاص داده است. اگر یک مدیر نتواند مشکلات درون‌سازمانی را بین کارمندانش به بهترین شکل ممکن حل کند، ویرانی از درون سازمان آغاز می‌شود. در این شرایط هدف کارکنان دیگر رشد فردی و پیشرفت سازمان نیست، بلکه حذف و جنگ علیه یکدیگر است.

محمدجعفر زرین نگار به یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت اشاره می‌کند: کنترل و نظارت. گروهی از مدیران در این زمینه بسیار سخت‌گیر هستند. به‌طور مثال، چند دوربین مداربسته در هر دفتر کار می‌گذارند و تمام رفتارهای کارمندان را زیرنظر می‌گیرند. این نوع از کنترل قطعاً باعث نقض حریم خصوصی کارکنان می‌شود و حس استقلال فردی را از آن‌ها می‌گیرد. گروهی دیگر از مدیران هم اصلاً نظارتی بر کیفیت و کمیت کار نیروها ندارند و دائماً با شکایت مشتریان مواجه هستند. کتاب مبانی سازمان و مدیریت به‌طور کل سعی می‌کند مدیران را با شیوه‌های گوناگون حل بحران و رهبری گروه آشنا کند تا ایشان بتوانند براساس نوع سازمان خود، از آن روش‌ها کمک بگیرند و محیط کار را برای نیروها و مشتریان خود مناسب‌سازی کنند.

این کتاب به کوشش انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران منتشر شده و در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب مبانی سازمان و مدیریت برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به مدیران میانی و ارشد سازمان‌ها، کارشناسان منابع انسانی و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریت توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب مبانی سازمان و مدیریت می‌خوانیم

مدیران کارآمد در مورد مسائلی که اطمینان به حل آن‌ها توسط هم‌ر‌دیفان و سرپرستان دارند، احساس نگرانی نمی‌کنند؛ آن‌ها وقت و انرژی خود را صرف مسائلی که واقعا نیازمند تصمیم‌گیری و تدبیر بیشتری باشد، به کار می‌برند. مسائل مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، باید توسط مدیر تشخیص داده شود و یا اینکه ضرورت تصمیم‌گیری در مورد مسأله، اجتناب‌ناپذیر باشد؛ لذا، مدیران مسائل را پیش‌بینی کرده و تلاش می‌کنند که جلوی وقوع آن را بگیرند یا اینکه چگونه مسأله‌ای را که وقوع پیدا کرده، حل نمایند. لذا مدیر بایستی دوراندیش و آینده‌نگر بوده و در زمان مناسب نسبت به عواقب و آسیب‌های ناشی از لاینحل ماندن مسائل، تعمق و ژرف‌نگری‌های لازم را داشته باشد. با چنین تفکر ذهنی، می‌توانیم بگوئیم که عمده مسائل حل نشده به صورت زیر هستند:

1- نحوه‌ی اجراء به گونه‌ای است که برای اهداف جاری و حاضر متناسب نمی‌باشد.

2- انتظار می‌رود انجام کار در زمان آینده برای کسب هدف‌های فعلی ادامه نیابد.

3- هدف‌های ارائه شده متغیرند؛ به طوری که از روش‌های عملیاتی فعلی کسب اهداف آتی جدید منتج نخواهد شد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مفاهیم کلی سازمان و مدیریت
فصل دوم: سیر تکوین نظریه‌های سازمان و مدیریت
فصل سوم: تصمیم‌گیری
فصل چهارم: برنامه‌ریز
فصل پنجم: سازماندهی
فصل ششم: کنترل
فصل هفتم: خلاقیت و نوآوری
فصل هشتم: سازمان‌ها در آینده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبانی سازمان و مدیریت
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات297
زبانفارسی
شابک978-600-124-975-4
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت سازمان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مبانی سازمان و مدیریت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مبانی سازمان و مدیریت

برای دریافت کتاب مبانی سازمان و مدیریت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.