معرفی و دانلود کتاب ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین

عکس جلد کتاب ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ما هماهنگ شده‌ایم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ما هماهنگ شده‌ایم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین

کتاب ما هماهنگ شده‌ایم چشمان شما را به حقایقی درباره‌ی چین آشنا می‌کند که حتی در اخبار هم آن‌ها را نشنیده‌اید! کای اشتریت ماتر در این کتاب از دولت شی جین‌پینگ حرف می‌زند که برای تبدیل شدن به یکی از ابرقدرت‌‌های جهان، برنامه‌هایی گسترده را دنبال می‌کند و اگر هشیار نباشیم، یکی از این برنامه‌ها کنترل و نظارت بر زندگی خصوصی مردم چین است.

درباره‌ی کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

برای اینکه کشورتان را به یک حکومت تمامیت‌خواه تبدیل کنید، باید چند مرحله‌ی مهم را بگذرانید: در اولین گام، یک ایدئولوژی جذاب داشته باشید که ادعا دارد همه‌ی جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرد. بعد هم دشمنی فرضی برای ایدئولوژی زیبا درست کنید و همه چیز را به گردن او بیندازید. حالا نوبت می‌رسد به یک رهبر کاریزماتیک که ترجیحاً بهتر است از جانب خدا منسوب شده باشد. در این مرحله باید یک حزب و گروه طرفدار این ایدئولوژی بسازید که تمام جنبه‌های زندگی عمومی را تحت اختیار دارد و جایی برای مخالفت دیگران باقی نمی‌گذارد؛ حتی اگر دولت در دست همان مخالفان باشد! پلیس مخفی هم قطعاً برای ایجاد رعب و وحشت در دل مردم و سرکوب مخالفان به کار خواهد آمد. پس از این مرحله ممکن است مردم کمی با شما مخالفت کنند که هیچ مشکلی ندارد. با تبلیغات گسترده و فراگیر، همه‌شان را شستشوی مغزی دهید؛ ترجیحاً بهتر است این کار را از سنین پایین شروع کنید تا در آینده طرفدارانی پروپاقرص برای حکومتتان داشته باشید. این جمعیت که دیگر برای شما جان می‌دهند، در همه‌ی راهپیمایی‌ها و جنبش‌ها شرکت می‌کنند و وحدت جمعی را به رخ دشمنان فرضی می‌کشند. در مرحله‌ی بعد، باید نظارت را روی دشمنان واقعی، یعنی شهروندان ناراضی، شروع کنید و در صورت لزوم با سرکوب چند شورش، اقتدارتان را به رخ مردم بکشید! اگر مردم با یکدیگر متحد شدند و شورش‌ها زیاد شد، بینشان تفرقه بیندازید و حکومت کنید! در آخرین مرحله، زندگی مردم را از طریق تکنولوژی‌های جدید تحت کنترل بگیرید. تبریک می‌گوییم! حالا شما یک حکومت تمامیت‌خواه دارید که حتی از چین هم در بعضی موارد پیشی می‌گیرد. کشوری که توصیفش را در کتاب ما هماهنگ شده‌ایم (We have been harmonised)، بیشتر می‌خوانید.

معرفی و دانلود کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

کای اشتریت‌ماتر (Kai Strittmatter) روزنامه‌نگاری آلمانی است که از سال 1997 تا سال‌های اخیر، خبرنگار آلمان در پکن بود. او که چین را به خوبی می‌شناسد، درباره‌ی یکی از دوره‌های گذار کشور چین سخن می‌گوید: گذر از اقتدارگرایی به تمامیت‌خواهی. تفاوت میان این‌دو مفهوم سیاسی فقط معنایی نیست. در یک حکومت اتوریته یا اقتدارگرا، ممکن است انتخابات برگزار شود؛ اما نامزدها از قبل با دقت برگزیده شده‌اند. آزادی‌های فرد به دولت بستگی دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند به قانون اساسی اعتراض کند و هیچ قانونی به‌درستی اجرا نمی‌شود. در مقابل، در حکومت‌های تمامیت‌خواه یا توتالیتر، هیچ اپوزیسیونی حق فعالیت ندارد، مخالفت با دولت فقط در مواردی جایز است و زندگی خصوصی مردم تحت کنترل شدید قرار گرفته است. همانطور که رابرت کانکوست بیان می‌کند، یک حکومت توتالیتر هیچ محدودیتی برای اعمال قدرت خود نمی‌شناسد و به دنبال آن است که اقتدار خود را در همه‌ی جنبه‌های عمومی و خصوصی زندگی شهروندانش وارد کند. این تصویر دقیقاً تصویر کشور چین است. کشوری که در زمان حکومت شی جین پینگ، رهبر مادام‌العمر چین و نسخه‌ی شماره‌ی دو مائو تسه‌تونگ، دقیقاً به همین شکل درآمد. اشتریت‌ماتر در کتاب ما هماهنگ شده‌ایم نشان می‌دهد که چگونه حزب کمونیست چین، مو به مو همه‌ی نکات کتاب «توتالیتاریسم» هانا آرنت را به اجرا درمی‌آورد!

کسانی که وضعیت کشور چین را مشاهده می‌کنند، عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند: کسانی که پاندا را بغل می‌کنند یا کسانی که اژدها را می‌کشند. گروه اول معمولاً خارجی‌هایی بودند که سال‌ها در چین زندگی می‌کردند، زبان آن‌جا را یاد می‌گیرند، شاهد اصلاحات سیاسی و اقتصادی بودند و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، از فرهنگ چین رضایت داشتند. قاتلان اژدها اما فریب نخورده بودند. آن‌ها حاکمان کمونیست چین را توسعه‌طلب می‌دیدند و برای تبدیل چین به ابرقدرت جهان مبارزه می‌کردند. وقتی تانک‌ها در ژوئن 1989 به میدان تیان‌آن‌من آمدند و دانشجویان را کشتند، تازه گروه اول از خواب غفلت بیدار شد. کای اشتریت‌مایر از قضا کتاب ما هماهنگ شده‌ایم را برای همین گروه نوشته است و شاید توصیفی شبیه به جهان کتاب‌های جورج اورول داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های حکومت‌های تمامیت‌‌خواه، ایجاد فراموشی جمعی است. به نظر می‌رسد که حزب کمونیست چین در این کار بسیار موفق بوده است؛ سالگرد کشتار فجیع میدان تیان‌آن‌من به فراموشی سپرده شد و همه‌ی اتفاقاتی که در این روز افتاد، از همه‌جا پاک شدند. کای اشتریت‌ماتر نشان می‌دهد که همه‌ی تصوراتمان از چین معاصر اشتباه است. البته دوره‌ای در تاریخ چین بود که آزادی بیان وجود داشت و اوضاع مساعد به نظر می‌رسید؛ اما چین از سال 2013 در حال ساختن کشوری جدید است. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بر همه نظارت دارند و شهروندان مجبورند اپلیکیشن‌هایی روی تلفن‌های خود نصب کنند تا همه‌ی زندگی‌شان ردیابی شود! هر کس هم از انجام این کار سر باز زند، دشمن چین تلقی می‌شود و نه شغل خواهد داشت، نه خانه و نه حتی حق خروج از کشور. حتی اگر به خارج از کشور بروید، باز هم باید این اپلیکیشن‌ها را همراه خود داشته باشید. اشتریت‌ماتر آن‌قدر از این مثال‌ها در کتاب ما هماهنگ شده‌ایم می‌زند که مغزتان سوت خواهد کشید!

معرفی و دانلود کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

اگر هم برایتان این سؤال پیش آمده که چرا مردم چین تن به چنین دستوراتی می‌دهند، کتاب ما هماهنگ شده‌ایم به شما جوابی قاطع خواهد داد. کای اشتریت‌مایر امیدوار است که تسلیم مردم دربرابر دولت تا ابد ادامه پیدا نکند؛ اما پایانی هم برای آن نمی‌بیند. اشتریت‌مایر به دنیای خارج از چین هم خوش‌بین نیست. دموکراسی در همه‌جا در حال نابودی است و شاید هیچ امیدی هم نباشد.

با همه‌ی این تفاسیر، برای آگاه شدن باید کتاب ما هماهنگ شده‌ایم را بخوانید. مسعود یوسف‌حصیرچین که چند کتاب در حوزه‌ی کره‌ی شمالی را به ترجمه درآورده، با همکاری انتشارات ققنوس این کتاب را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

  • کتابی جذاب. یکی از بهترین کتاب‌‌هایی که درباره‌ی گذار چین از مرحله‌ی اقتدارگرایی به تمامیت‌خواهی نوشته شده است. (روزنامه‌ی آبزرور)
  • عالی. کتاب ما هماهنگ شده‌ایم چشم شما را به حقایق باز می‌کند. (جان لنچستر،‌ نویسنده‌ی کتاب «دیوار»)
  • این کتاب هیجان‌انگیز نشان می‌دهد که چین تا چه حد بر شهروندانش نظارت و کنترل دارد. کای اشتریت‌ماتر با تحقیقات و استدلال‌های متعدد خوانندگان کتاب را با تغییرات فناورانه‌ی دولت روبه‌رو می‌کند. (ساندی تایمز)
  • اتحاد نامقدس هوش مصنوعی با هوش انسان‌هایی تمامیت‌خواه. اشتریت‌مایر درباره‌ی این موضوعی که نادیده گرفته شده بود، در کتاب ما هماهنگ شده‌ایم می‌نویسد. کتابی که نه فقط علاقه‌مندان به چین، بلکه همه باید آن را بخوانند. (فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ)

کتاب ما هماهنگ شده‌ایم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی حکومت‌های تمامیت‌خواه و اقتدارگرا سؤالات بسیاری در ذهن دارید، کتاب ما هماهنگ شده‌ایم به بخشی از پرسش‌های شما جواب می‌دهد.

در بخشی از کتاب ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین می‌خوانیم

«قدرت سیاسى از لوله‌ی تفنگ بیرون مى‌آید.»مائو تسه‌تونگ

این جمله یکى از پرتکرارترین بیانات مائو است. اما چیزى که مردم معمولاً فراموش مى‌کنند این است که مائو و افرادش در کنار و برابر با لوله‌ی تفنگ همیشه لوله‌ی قلم - یعنى تبلیغات - را هم در اختیار داشته‌اند. مائوئیست‌ها از این دو ابزار در کنار هم استفاده مى‌کردند: «انقلاب به تفنگ و قلم متکى است.» یکى نماد تهدید خشونت فیزیکى و وحشت است؛ دیگرى نماد کنترل ذهن. مانند وو (ارتش؛ نیروهاى مسلح) و وِن (ادبیات؛ فرهنگ)، این دو ابزار از مدت‌ها قبل، از دوره‌ی باستان، در خدمت حاکمان چین بوده است.

به محض حصول پیروزى در جنگ داخلى، سریعاً قلم به سلاح انتخابى‌شان تبدیل مى‌شد. امروزه حزب همچنان بر هر دو فرمان مى‌راند: بر قلم‌ها و تفنگ‌ها - و در چین، همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردم، حتى ارتش آزادى‌بخش خلق هم به حزب پاسخگوست نه به حکومت. قدرت در انحصار حزب است و حزب بر زندگى تک‌تک افراد اعمال قدرت مى‌کند. این را مدام به مردم یادآورى مى‌کنند، به‌ویژه با پخش تصاویرِ انبوهِ نظامیان. در سپتامبر 2015 در قلب پایتخت رژه‌ی نظامى گسترده‌اى برگزار شد و فیلم آن تا ماه‌ها در تمام واگن‌هاى متروى پکن مدام پخش مى‌شد، از صبح اول وقت تا آخر شب. استفاده‌ی واقعى از قدرت علیه عناصر نامطلوب سیاسى محدود به شخصیت‌هاى برجسته است، از جمله وکلاى حقوق بشر و دگراندیشان سرشناس، و همین‌طور محدود به موقعیت‌هاى خاص، مانند سرکوب ناآرامى‌هاى شدید در استان‌ها (به‌ویژه سین‌کیانگ و تبت) یا قتل‌عام میدان تیان‌آنمن در سال 1989. میلیون‌ها دانشجو، کارگر و شهروند با مشاغل گوناگون ماه‌ها به فساد و سوءاستفاده از قدرت اعتراض کردند تا این‌که در 4 ژوئن تانک‌ها راهى خیابان‌هاى پکن شدند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: چین جدید، جهان جدید
کلمه: چگونه خودکامه‌ها زبانمان را مى‌دزدند
سلاح: چگونه وحشت و قانون مکمل یکدیگرند
قلم: چگونگى عملکرد پروپاگاندا
اینترنت: چگونه حزب یاد گرفت عاشق اینترنت باشد
لوح سفید: چرا مردم باید فراموش کنند
قیمومت آسمانى: چگونه حزب یک امپراتور انتخاب کرد
رؤیا: چگونه کارل مارکس و کنفوسیوس همراه با این کشور بزرگ احیا مى‌شوند
چشم: چگونه حزب قوانینش را با هوش مصنوعى به‌روز مى‌کند
انسان طراز نوین: چگونه کلان‌داده و سامانه اعتبار اجتماعى قرار است مردم را به رعیت‌هاى خوبى تبدیل کنند
رعیت: چگونه دیکتاتورى ذهن را منحرف مى‌کند
خانه آهنین: چگونه چند شهروند سرکش دروغ‌ها را برملا مى‌کنند
قمار: وقتى قدرت سد راه خودش مى‌شود
توهم: چگونه هر کسى چین خودش را تصور مى‌کند
جهان: چگونه چین اعمال نفوذ مى‌کند
آینده: وقتى همه راه‌ها به پکن ختم مى‌شود
قدردانى
درباره‌ی نویسنده
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ما هماهنگ شده‌ایم: زندگی زیر نظر حکومت چین
نویسنده
مترجممسعود یوسف حصیرچین
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-622-04-0456-9
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ما هماهنگ شده‌ایم

برای دریافت کتاب ما هماهنگ شده‌ایم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.