معرفی و دانلود کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟

عکس جلد کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟
قیمت:
۱۱۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟

هریک از ما چه‌قدر می‌توانیم به قضاوت‌ها و داوری‌های ذهنی خود اعتماد کنیم؟ جان ویلکاکس در کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ قصد دارد تا شما را از آخرین یافته‌های محققان علوم شناختی و متخصصان روان‌شناسی درباره‌ی مقوله‌ی قضاوت باخبر کند. او همچنین می‌خواهد راهکار‌هایی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد، تا به کمک آن بتوانند سنگ محکی برای ارزیابی و صحت‌سنجی قضاوت‌ها پیدا کرده و با کمک مجموعه‌ای از تمرینات، کیفیت قضاوت‌های ذهنی خود را بالاتر برند.

درباره‌‌ی کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟

زندگی تمامی انسان‌ها، از آغاز تاریخ بشریت تا همین امروز، به شکل و شمایل مختلفی با مقوله‌ی قضاوت و داوری گره خورده است. پزشکان خبره با دانش ویژه‌ی خود درباره‌ی نوع بیماری مراجعانشان قضاوت می‌کنند و به تشخیص نهایی می‌رسند؛ شهروندان یک جامعه‌ی مدنی عملکرد نمایندگان سیاسی خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند و متهمان به ارتکاب جرم، در دادگاه‌ها مورد بازجویی و قضاوت قرار می‌گیرند. اما سوال اصلی این است که قضاوت‌های انسانی تا چه اندازه از خطا و اشتباه مبرا هستند؟ و چگونه می‌توان میزان خطا و کج‌اندیشی در قضاوت‌ها را به حداقل آن رساند؟ کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ (Human Judgment) این‌جاست تا به این سوال و ده‌ها پرسش و دغدغه‌ی دیگر در رابطه با مقوله‌ی قضاوت کردن پاسخ دهد. جان ویلکاکس (John Wilcox) نویسنده‌ی این کتاب از اساتید معرفت‌شناسی و پژوهشگران علوم شناختی در دانشگاه استنفورد است. او سال‌های اخیر دوران حرفه‌ای خود را به تحقیق درباره‌ی مقوله‌ی قضاوت انسانی از منظر علم روان‌شناسی و فلسفه اختصاص داده و در این کتاب قصد دارد خلاصه‌ای از دریافت‌های پژوهشی‌ خود را با خوانندگان جهانی به اشتراک بگذارد.

معرفی و دانلود کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟

قضاوت انسانی در لحظه‌به‌لحظه‌ی زندگی ما جایگاه پررنگی دارد. از تصمیمات جزئی و کوچک مثل انتخاب لباس متناسب با آب‌وهوای امروز گرفته، تا گزینش‌های سرنوشت‌سازی مثل انتخاب شغل یا همسر آینده، همگی به‌نوعی به قضاوت درونی ما برمی‌گردند. آن‌چیزی که مطالعه درباره‌ی قضاوت انسانی و سنجش آن را پراهمیت می‌کند؛ تاثیر آن در روند عملکرد و سلسله رفتار‌های ماست. به عبارتی همگی ما بابت نوع قضاوت‌های خود مسئول هستیم و مسیر خشنودی و شادکامی یا برعکس، نارضایتی و ناخرسندی ما تا حد زیادی با نوع قضاوت‌هایمان رابطه‌ی مستقیم دارد. قضاوت اشتباه درباره‌ی آب‌وهوا و انتخاب لباس نامتناسب ممکن است به سرماخوردن و بیمار شدن ما منتهی شود و قضاوت غلط درباره‌ی شریک زندگی آینده، ممکن است مسیر سرنوشت ما را برای همیشه تحت‌الشعاع قرار دهد. برای همین است که پژوهشگران بسیاری در سال‌های گذشته به دنبال راهی برای سنجش قضاوت‌های بشر و چارچوبی برای بهبود روند آن هستند. آن‌ها از روش‌ها و ابزار‌هایی که علوم شناختی و همچنین معرف‌شناسی تجربی در اختیارشان می‌گذارد بهره می‌برند تا نمایه‌ای شفاف‌تر از چارچوب‌های عملکرد مغز درخصوص پیش‌بینی و تصمیم‌گیری‌ها ارائه دهند.

هدف نویسنده‌ی کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ نیز پاسخ به همین سوالات است. او در کتاب خود قصد دارد تا خوانندگان را از سازوکار‌های ذهن بشر برای قضاوت کردن باخبر کنن و ضمناً برای این پرسش‌ها جواب قانع‌کننده‌ای بیابد: چطور می‌توانیم نوع داوری‌های ذهنی خود را در ترازوی سنجش قرار دهیم؟ و با استفاده از چه تکنیک‌هایی می‌توانیم تاحدامکان از بروز خطا‌های شناختی در قضاوت‌های خود جلوگیری کنیم؟ او مباحث کتاب را در نه فصل اصلی جمع‌بندی می‌کند و از موضوعات مهم و جذابی مثل خواستگاه فرگشتی تفکرات انسانی و همچنین عقلانیت در استدلال صحبت می‌کند. در خلاصه‌ی کلام، کتاب قضاوت انسانی را می‌توان یک راهنمای کاربردی برای کسانی دانست که در قضاوت‌های خود دقت ویژه‌ای به خرج می‌دهند؛ کتابی که در حوزه‌های گوناگونی مثل علم حقوق، پزشکی، علوم سیاسی و حتی سوگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند یک چراغ ره برای انتخاب‌های برتر باشد. این کتاب اولین‌بار در سال 2023 به انتشار جهانی درآمده و هم‌اکنون نسخه‌ی فارسی آن با ترجمه‌ی یاسر خوشنویس و با کمک انتشارات دکسا در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب پرفایده را به علاقه‌مندان یادگیری مهارت‌های نرم و کسانی که مشتاق مطالعه در دنیای علوم شناختی و معرفت‌شناسی تجربی هستند پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ می‌خوانیم

انتقادات مختلفی درباره‌ی مفهوم حقیقت عینی مطرح شده است. این انتقادات اغلب بر سوء برداشت‌هایی درباره‌ی حقیقت عینی مبتنی‌اند. برای مثال، افراد گاه می‌گویند حقیقتی عینی وجود ندارد چرا که همه‌ی انسان‌ها با هم اتفاق نظر ندارند یا به این دلیل که نمی‌توانیم حقیقت را تشخیص دهیم یا اینکه در گذشته درباره‌ی حقیقت دچار خطا شده‌ایم یا اینکه حقایق درباره‌ی پول یا سلایق ذهنی‌اند. با این حال، انتقادات مذکور این امر را که حقیقتی عینی وجود دارد یا خیر با این امر که همه می‌توانند درباره‌ی آن متفق‌القول باشند یا اینکه می‌توانیم حقیقت را تشخیص دهیم یا اینکه در گذشته درباره‌ی حقیقت خطا کرده‌ایم یا نه یا اینکه برخی دیگر از حقایق ذهنی‌اند یا خیر خلط می‌کنند: ممکن است حقیقتی عینی درباره‌ی چیزی در میان باشد، حتی اگر درباره‌ی آن اختلاف نظر داشته باشیم، حتی اگر نتوانیم آن را تشخیص دهیم، حتی اگر درباره‌ی آن خطا کرده باشیم و حتی اگر حقایقی عینی درباره‌ی برخی موضوعات دیگر در میان نباشد. (انتقادات دیگری نیز درباره‌ی مفهوم حقیقت عینی مطرح شده‌اند که در این فصل به آن‌ها پرداختیم). با این همه، اگر حقیقت عینی به‌نحو متفاوتی تعریف شود، مثلاً به‌نحوی که مستلزم آن باشد که درباره‌ی همه چیز معرفتی خطاناپذیر داشته باشیم، آنگاه روشن است که حقیقت عینی بر اساس این تعریف خاص وجود ندارد. با این حال، چنین تعریفی را در این کتاب اتخاذ نمی‌کنیم. در اینجا، یک گزاره به‌نحوی عینی صادق است دقیقاً در صورتی که با واقعیت تطابق داشته باشند و برای این انطباق بر قضاوت‌های انسان‌ها متکی نباشد، دست کم نه به این معنا که این قضاوت‌ها به خودی خود گزاره را صادق سازند.

پس از دفاع از حقیقت عینی در برابر انتقادات مذکور، توضیح دادم که چرا این بحث اهمیت دارد: به این دلیل که دلایل خوبی داریم تا به حقایقی عینی باور داشته باشیم و دلیلی قوی نداریم تا درباره‌ی آن تردید کنیم؛ به این دلیل که کل این کتاب بر وجود صدق عینی متکی است و به این دلیل که جامعه به یافتن حقایق عینی نیازمند است خصوصاً هنگامی که با بحران‌هایی مانند شیوع کووید 19 مواجه می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

تاریخچه‌ی فلسفه‌ی مهارت
یادداشت مترجم
قدردانی
فصل 1: مقدمه
فصل 2: صحت قضاوت چیست؟ مفاهیم و سنجه‌ها
فصل 3: آنچه می‌اندیشیم: صحت قضاوت‌هایمان
فصل 4: چگونه تفکرمان را ارزیابی کنیم: صحت فراشناخت‌مان
فصل 5: چگونه فکر می‌کنیم: عقلانیت استدلال‌مان
فصل 6: چگونه ساخته شده‌ایم: خاستگاه‌های فرگشتیِ تفکرمان
فصل 7: چه چیزی با صحت همبستگی دارد: معرفت‌شناسی تجربیِ شناخت بهینه
فصل 8: چگونه می‌توانیم صحیح‌تر قضاوت کنیم: توصیه‌هایی درباره‌ی قضاوت انسانی
فصل 9: خاتمه
ضمیمه: قضاوت‌ها و عواطف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟
نویسنده
مترجمیاسر خوشنویس
ناشر چاپیانتشارات دکسا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-622-5571-50-1
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟

برای دریافت کتاب قضاوت انسانی چقدر صحیح است و چگونه می‌تواند بهتر شود؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.