معرفی و دانلود کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی: دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون

عکس جلد کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی: دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون
قیمت:
۱۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی: دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون

کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی، مطالبی درباره‌ی رابطه‌ی بین کار، اوقات فراغت و رفاه کلی را در خود گنجانده است. ییری زوزانک، نویسنده‌ی کتاب، با دیدگاهی علمی، مفهوم‌های اوقات فراغت، کار و رفاه را بررسی کرده است. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، متوجه خواهید شد که منظور از فراغت صرفاً استراحت نیست، بلکه فعالیتی پرمعنی و چالش‌برانگیز است که نقش مهمی در ارتقای رفاه انسان‌ها ایفا می‌کند.

درباره‌ی کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی

کتاب زمان،‌ فراغت و به‌زیستی (Time, Leisure and Well-Being)، نوشته‌ی ییری زوزانک (Jiri Zuzanek)، دیدگاه‌های این نویسنده را درباره‌ی رابطه‌ی پیچیده‌ی بین اوقات فراغت، کار و شادکامیِ کلیِ انسان‌ها در بر گرفته است. در دنیایی که در آن، وسواسِ انسان‌ها نسبت‌به بهره‌وری بیشتر، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از انسان‌ها، شبانه‌روز زحمت می‌کشند تا به بهره‌وری بیشتری برسند، نویسنده‌ی این اثر دیدگاه متفاوتی را از زمان، فراغت و به‌زیستی طرح کرده است. رابطه میان اوقات فراغت، کار و به‌زیستی انسان‌ها، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد. هر چقدر فرد بیشتر تلاش کند، شادکام‌تر است و دستاوردهای چشمگیرتری دارد. این رابطه پس از بررسی دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، پیچیده‌تر می‌شود. ژوزانک، به‌عنوانِ پژوهشگری برجسته در مطالعات اوقات فراغت، خوانندگان را به سفری در تاریخ می‌برد و کاوش می‌کند که چگونه فیلسوفان و دانشمندان علوم اجتماعی در طول زمان به اوقات فراغت نگاه کرده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی

با مطالعه‌ی این کتاب، در جریان دیدگاه‌های متفکران مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت، از یونانیان باستان گرفته تا فیلسوفان معاصر، قرار می‌گیرید. یونانیان، اوقات فراغت را برای خودسازی ضروری می‌دانستند. برخی از متفکران معاصر نیز، پیشرفت‌های فناوری را عامل مختل‌کننده‌ی اوقات فراغت می‌دانند. کتاب زمان، اوقات فراغت و به‌زیستی، فقط منبعی برای کاوش در تاریخِ اوقات فراغت نیست. نویسنده‌ برای استدلال بهتر مطالب این اثر به طرحِ تحقیقات معاصر درباره‌ی استفاده از زمان و به‌زیستی اشاره کرده است. زوزانک، فرض رایج مبنی بر اینکه اوقات فراغت یک چیز مطلقاً خوب است را به چالش می‌کشد. او استدلال می‌کند که اگر اوقات فراغت را از جنبه‌های مختلف، با دقت بررسی کنید، متوجه خواهید شد که چنانچه زمانِ آسودگی به‌خوبی مدیریت نشود، اضطراب‌آور خواهد شد! مدیریت اوقات فراغت مهارتی ضروری برای زندگی در دنیای مدرن است. در دنیایی که دائماً در حال حرکت هستیم و با کار، تعهدات و سرگرمی‌ها بمباران می‌شویم، یافتن زمانی برای استراحت، تجدید قوا و لذت بردن از زندگی، کار بسیار دشوار و حساسی است.

مطالعه‌ی این کتاب، دیدگاه افرادی را که در پی روش‌هایی برای ایجاد زندگی متعادل‌تر و پرمعناتر، هستند، تغییر می‌دهد. زوزانک مفاهیمی مانند جریان و فعالیت‌های خودانگیخته، (فعالیت‌هایی که برای رضایت ذاتی انجام می‌شوند) را در این اثر بررسی می‌کند. این بررسی برای تشخیص فعالیت‌های اوقات فراغتی که روح را تغذیه می‌کند، موثر است. پس از خواندن کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی، متوجه خواهید شد که اوقات فراغت فقط به کار نکردن خلاصه نمی‌شود و کیفیت اوقات فراغتِ ما از کمیت آن مهم‌تر است. اوقات فراغت را باید به‌درستی سپری کرد تا شادکامی کلی در زندگی ایجاد شود.

کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی را انتشارات دکسا، چاپ و روانه‌ی بازار کرده است. یاسر خوشنویس، مترجم این کتاب است.

کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی برای چه کسانی مناسب است؟

افراد شاغلی که وقت کمی دارند و می‌‌خواهند به بهترین شکل ممکن از اوقات فراغت خود بهره بگیرند، مخاطب‌های اصلی کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی به‌شمار می‌روند. مطالعه‌ی کتاب حاضر برای تمامی افرادی که در فکر زندگی شادتر و پرمعنا‌تر هستند نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در بخشی از کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی: دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون می‌خوانیم

به‌نظر سوروکین، نگرش ما را نسبت به جهانی که ما را احاطه کرده، می‌توان به دو شیوه‌ی متفاوت تعریف کرد. اگر افراد باور داشته باشند که ذات یا فحوای زندگی ورای واقعیت حسی در قلمروی معنوی جای دارد، آن‌ها در دامنه‌ی ذهنیت «ایده‌ای» هستند. اگر از سوی دیگر، باور داشته باشند که چیزی ورای آنچه می‌توان با حواس جسمی دریافت، وجود ندارد، ذیل ذهنیت «حسی» زندگی می‌کنند. تفسیر آنچه مقوم واقعیت است یا آنچه حقیقت دارد بر سبک زندگی و باورهای افراد، اخلاق، هنرها، قوانین و علمشان تأثیر می‌گذارد. «تلقی‌های جامعه از صدق یا کذب، درست یا نادرست، قانونی یا غیرقانونی، زیبا یا زشت به ماهیت فرهنگ مسلط مشروط است». هنگامی‌که فرهنگی از حالت ایده‌ای به حالت حسی یا برعکس گذر می‌کند، هنرها، فلسفه، علم، اخلاق و قانون دگرگونی‌های عمیقی را پشتِ‌سر می‌گذارند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد که سوروکین با ارزش‌های ایده‌ای و نه حسی همدلی می‌کند، اما تأکید می‌کرد مطلوب‌ترین جهت‌گیری فرهنگی باید مصالحه‌ای میان این دو باشد. او این فرهنگ را ایدئالیستی می‌نامید. برخلاف فرهنگ ایده‌ای که ایمان بر آن غلبه دارد و فرهنگ حسی که حواس بر آن غلبه دارند، فرهنگ ایدئالیستی تحت فرمان عقل است، اگر چه ارزش‌های ایده‌ای کماکان نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند.

به‌نظر سوروکین، تاریخ نشانگر جابه‌جایی‌های تکرارشونده میان ارزش‌های ایده‌ای و حسی است. از قرن دوازدهم تا پنجم پیش از میلاد، فرهنگ یونان تحت غلبه ارزش‌های ایده‌ای بود. دوره‌ی قرون‌های پنجم تا سوم پیش از میلاد شاهد مصالحه‌ای میان ارزش‌های ایده‌ای و حسی بود. پس از آن، از قرن سوم پیش از میلاد تا حدود قرن سوم میلادی، تمدن یونانی رومی از ارزش‌های حسی فرمان می‌برد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
معرفی نویسنده
مقدمه‌ی مترجم
معرفی کتاب
قدردانی
مقدمه
بخش اول: فراغت، کار و به‌زیستی از منظری تاریخی
1: فراغتی که هرگز پیش‌تر وجود نداشت: چشم‌اندازی تاریخی
2: افلاطون دوست فراغت یا دشمن آن؟
3: ارسطو: فیلسوفِ فراغت و شادکامی
4: فراغت در روم باستان: اوتیوم و نان و سیرک
5: سنکا: فیلسوف آرامش و غم
6: از دره‌ی اشک تا نوزایی
7: اگوستین قدیس: فراغت و به‌زیستی در شهر زمینی و شهر خدا
8: توماس آکویینی: زندگی فعالانه یا زندگی متأملانه؟
9: کار و فراغت در آرمان‌شهر تامس مور (1)
10: جستارهای مونتنی و تأملات پاسکال: در باب تفریح و شادکامی
11: دیدگاه روشنگری درباره‌ی کار، فراغت و فنون
12: آدام اسیمت: سرمایه‌داری با وجهه‌ای انسانی؟
13: قرن نوزدهم‌... آیا هیچ‌وقت عصری طلایی وجود داشت؟
14: آلکسی دو توکویل: چرا آمریکایی‌ها به‌رغم رونق کشورشان، بی‌قرارند؟
15: کارل مارکس: میان «قلمرو آزادی» و «ضرورت مادی»
16: امیل دورکیم: در باب کار، فراغت و آنومی
17: ماکس وبر: در باب اخلاق کار، فراغت و افسون‌زدایی
18: تورستن وبلن: از اخلاق کار به مصرف متظاهرانه
19: قرن بیستم: خداحافظی با «دوران زیبا»
20: یوهان هویزینگا: گونه‌ی بازیکن
21: پیتریم سوروکین: تقاطع فرهنگ‌های ایده‌ای و حسی
22: یوزف پیپر: دفاع از زندگی متأملانه
23: هانا آرنت: در باب «شرایط بشری»
24: از میدل‌تاون تا جماعت تنها
25: تحقیقات فراغت در دیروز و امروز: به کجا؟
بخش دوم: فراغت، کار و به‌زیستی در جهان امروز
26: چه اتفاقی برای جامعهٔ فراغت‌مند افتاد؟
دو سناریو (1)
27: رابطه‌ی میان کار و فراغت: «دست بالای کار»؟ (1)
28: فراغت و وجهه‌ی اجتماعی: چشم و هم‌چشمی با دیگران
29: مزایا و معایب «دموکراتیک‌سازی فرهنگ»
30: در باب شادکامی، فراغت و ثروتمندی (1)
یادداشت
منابع
نمایه‌ی اعلام
نمایه‌ی موضوعی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زمان، فراغت و به‌زیستی: دوگانه کار و فراغت از گذشته تا اکنون
نویسنده
مترجمیاسر خوشنویس
ناشر چاپیانتشارات دکسا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات628
زبانفارسی
شابک978-622-5571-24-2
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی

برای دریافت کتاب زمان، فراغت و به‌زیستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.