معرفی و دانلود کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

عکس جلد کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری به قلم هنرمند نام‌آشنا و محبوب آمریکایی متیو پری، خودزیست‌نامه‌ای است که در آن از سال‌ها فعالیتش به‌عنوان بازیگر سینما و تلویزیون و پیچ‌وخم‌های زندگی شخصی‌اش گفته. از سال‌های اولیه‌ی زندگی با پدر و مادری که هر دو ازدواج مجدد داشتند، اولین نقش‌هایش در سریال‌هایی نسبتاً بد و بی‌کیفیت و بعدتر پذیرفته شدنش در نقش چندلر بینگِ سریال محبوب فرندز و آغاز درگیری‌اش با اعتیاد! این کتاب جوایز ادبی متعددی را از آن خود کرده و عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز را نیز به خود اختصاص داده است.

درباره‌ی کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

تقریباً همه‌ی کسانی‌که طرفدار سریال‌های سیت‌کام آمریکایی هستند، سریال فرندز یا همان دوستان (Friends) را می‌پرستند و کافی‌ست تنها چند قسمت از این سریال محبوب را تماشا کرده باشید تا بی‌شک شما هم عاشق شخصیت خنده‌دار و دوست‌داشتنی چندلر بینگ (Chandler Bing) شوید! پسر جوانی که بیش از بیست‌وچند سال ندارد اما درست مثل یک مرد جاافتاده عمل می‌کند. شغل موجهی در یک اداره دارد (که هرگز هم عنوان دقیق آن برای طرفداران و تماشاگران سریال مشخص نشد)، با یکی از دوستانش خانه‌ای را اجاره کرده و به‌صورت مستقل زندگی می‌کند و به‌خاطر مشکلات خانوادگی که در کودکی داشته، حالا در بزرگسالی هم دچار خلأهای عاطفی زیادی است و نمی‌تواند شریک عاطفی مناسبی برای خود پیدا کند. سازندگان این سریال شاید آنقدر هوشمندانه در انتخاب بازیگر برای نقش‌ها عمل کردند که هیچ گزینه‌ی دیگری به‌جز متیو پری (Matthew Perry) نمی‌توانست نقش چندلر را برای ده سال متوالی آنقدر زیبا و ماهرانه ایفا کند.

معرفی و دانلود کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

متیو پری آنطور که در کتاب خاطرات خود، فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری (Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing: A Memoir) می‌گوید نوزاد پرسروصدا و پردردسری بوده، تا جایی‌که مادرش داروهایی را به او می‌خورانده تا پری کوچک آرام شود و بخوابد. داروهایی که بعدتر مشخص شده بسیار اعتیادآور بوده‌اند و به هیچ وجه نباید برای خواباندن نوزاد از آن‌ها استفاده می‌شده. او مادرش را مقصر نمی‌داند، چراکه در هر صورت هیچ مادری دلش نمی‌خواهد چنین جرم و جنایتی را در حق فرزند خود مرتکب شود و آنچه رخ داده را ناشی از بی‌تجربگی یک زن جوان می‌داند. اما همین اتفاق، یکی از دلایل اصلی اعتیاد شدید او به الکل و مواد مخدر در بزرگسالی شد. اعتیادی که تا آخرین لحظه‌ی زندگی همچنان با آن درگیر بود و سرانجام نیز به مرگ زودهنگامش انجامید.

متیو سال‌های اولیه‌ی فعالیت حرفه‌ای خود را چندان خوب و موفقیت‌آمیز نمی‌دانست اما بعد آن اتفاق بزرگ و مهم رخ داد و او با خوش‌اقبالی برای نقش‌آفرینی در سریالی پذیرفته شد که بعدها یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون نام گرفت. شاید دلیل اصلی اینکه نقش چندلر بینگ تا این حد خوب به‌تصویر کشیده شده و بسیاری از طرفداران فرندز او را شخصیت محبوب خود می‌دانند، شباهت بی‌اندازه‌ی شخصیت خود پری به چندلر باشد. چندلری که به‌خاطر مادرش دوران کودکی خوبی نداشته، عمیقاً و از درون شکسته، اعتمادبه‌نفس پایینی در برخورد با جنس مخالف و افراد دیگر دارد و حتی در برخوردهای جدی‌اش با آدم‌ها فقط می‌تواند واکنشی در حد شوخی و متلک‌پرانی داشته باشد. او بارها و در طول فصل‌های مختلف سریال با زنی به‌نام جنیس درگیری عاطفی دارد و آنقدر رابطه‌شان خاموش و روشن می‌شود تا در نهایت چندلر با مونیکا رابطه‌ای عاطفی و جدی را برقرار کرده و نجات پیدا می‌کند. همه‌ی این اتفاقات شباهت بی‌اندازه‌ای به زندگی خود متیو پری دارد. زندگی‌ای پرفرازونشیب، پر از تنهایی و غم که او در کتاب فرندز به شرح خاطرات آن پرداخته است.

پری کتاب خودزندگی‌نامه‌اش را در یازده فصل به رشته‌ی تحریر درآورده و تقریباً در تمامی فصول آن می‌توان شاهد درگیری بی‌انتهای او با عتیاد به الکل، انواع قرص و مواد مخدر بود. سرگذشتی که هیچکس با تماشای چهره‌ی خندان او حین بازی در نقش چندلر بر صفحه‌ی تلویزیون، تصوری از آن نداشت. او می‌گوید تا مدت‌ها پس از پذیرفته شدنش برای بازی در سریال فرندز، دوستان و همکارانش حتی از اعتیاد او خبر نداشتند و پس از بازی در چند فصل از سریال همچنان هیچ‌کس نمی‌دانست که او با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما اعتیاد باعث لطمه خوردن به همه‌چیز پری از جمله چند رابطه‌ی عاطفی جدی و ارزشمندش با افراد سرشناسی چون جولیا رابرتس، بازیگر مشهور و محبوب شد. به ادعای خودش او همیشه با بچه‌ها رابطه‌ی خوبی داشت اما هرگز نتوانست فرزندی داشته باشد و سرانجام نیز پس از بارها ترک اعتیاد و گرفتاری دوباره در این سیاهچاله‌ی بی‌‍انتها، در سال 2023 درگذشت.

انتشارات گویا کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری را با ترجمه‌ی فارسی مُنا سپهری‌فر منتشر کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار داده است.

جوایز و افتخارات کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

  • نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب غیرداستانی بریتانیا در سال 2023
  • نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب صوتی غیرداستانی بریتانیا در سال 2023
  • نامزد جایزه‌ی گودریدز برای بهترین کتاب خاطرات و زندگی‌نامه در سال 2022
  • کسب عنوان کتاب پرفروش بین‌المللی
  • کسب عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز

نکوداشت‌های کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

  • صادقانه، تاریک و البته خنده‌دار... پری به‌طور واضح وقایع درگیری چند دهه‌ای خودش با اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر را شرح داده. طرفدارانش خاطرات تلخی را در صفحات این کتاب پیدا خواهند کرد. (مجله‌ی نیویورک تایمز)
  • یک کتاب خاطرات دلخراش و زیبا. (People)
  • قابل‌توجه، شگفت‌انگیز و صمیمانه... شجاعت کتاب پری فقط در آنچه می‌گوید، یا نحوه‌ی بیان آن و اینکه چقدر صداقت برای شرح وقایع داشته نیست، بلکه این است که او اصلاً همین راه را انتخاب کرده بوده. (GQ)
  • این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات بی‌پرده و دردناکی است که نوشتنش شجاعت می‌خواهد. همانطور که پیداست، متیو پری شجاعت زیادی دارد. او ما را از اعتیاد، بیماری و تنهایی فلج‌کننده‌اش خبردار می‌کند. متیو در طول زندگی خود توانست دردهای خودش را برای دیگران به شادی تبدیل کند. اگر می‌خواهید بدانید که متیو پری واقعاً کیست، این کتاب را بخوانید. (مارتا کافمن، یکی از خالقان سریال کمدی NBC Friends)

کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم از طرفداران سریال فرندز یا کتاب‌های زندگی‌نامه‌ی بازیگران و هنرمندان هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این کتاب فوق‌العاده و پرطرفدار را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری می‌خوانیم

این را شنیده بودم که وقتی کسی خیلی مریض است، نوعی قطع ارتباط رخ می‌دهد... یک حسی مثل‌اینکه «خدا به بنده‌هاش در حد ظرفیت و توانشون سختی می‌ده.» به آدم دست می‌دهد. ولی من هفته‌ها بعد از به هوش آمدنم از اغما، اجازه نمی‌دادم کسی به من بگوید دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. از این وحشت داشتم که نکند تقصیر خودم باشد؛ از اینکه خودم این بلا را سر خودم آورده باشم. برای همین، به‌جای حرف‌زدن درباره‌اش، کاری را انجام می‌دادم که حس می‌کردم توان انجامش را دارم... در مدتی که در بیمارستان بستری بودم، در آغوش خانواده‌ام بودم و ساعت‌ها با خواهرهای زیبایم، امیلی، ماریا و مادلین که خوش‌مشرب و مهربان بودند، وقت می‌گذراندم. شب‌ها ارین کنارم بود؛ هیچ‌وقت تنها نشدم.

در نهایت یک روز ماریا، کانون خانواده‌ی پری (مامانم کانون خانواده از سمت موریسون‌هاست.) تصمیم گرفت که به من بگوید دقیقاً چه اتفاقی افتاده. وقتی ماریا همه چیز را به من گفت، من در تخت بودم، متصل به پنجاه سیم، شبیه یک ربات. ترس‌های اولیه‌ام درست بودند: خودم این کار را کرده بودم؛ تقصیر خودم بود.

گریه کردم... اوه پسر، چقدر گریه کردم. ماریا تمام تلاشش را کرد که تا جایی که می‌تواند، دلداری‌ام دهد؛ اما این حسی نبود که با دلداری آرام شود. کم مانده بود خودم را بُکُشم. هیچ‌وقت اهل مهمانی و جشن نبودم... مصرف آن همه مواد (که خیلی زیاد بود.) فقط تلاشی بیهوده بود تا احساس بهتری پیدا کنم. تلاش برای پیداکردن احساسی بهتر را به من بسپارید زیرا می‌توانم تا پای مرگ آن را پیش ببرم. ولی به‌هرحال با تمام این اوصاف، هنوز زنده بودم. چرا؟ چرا فرصت دوباره‌ای به من داده شده بود؟

اما همیشه، اوضاع قبل از بهترشدن، بدتر می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
دیباچه
فصل اول: چشم‌انداز
میان‌پرده: نیویورک
فصل دوم: نسل سوخته‌ی بعدی
میان‌پرده: مت‌من
فصل سوم: کوله‌بار عاطفی
میان‌پرده: مُرده
پنج دقیقه از وقتتان را اینجا بگذارید
فصل چهارم: انگار قبلاً هم اینجا بودم
میان‌پرده: بزرگ‌نمایی
فصل پنجم: بدون دیوار چهارم
پیش‌پرده: حفره‌ها
فصل ششم: بروس ویلیس
میان‌پرده: قمر در عقرب
فصل هفتم: مزایای فرندز
میان‌‌پرده: جیب‌ها
فصل هشتم: سیر و سلوک
میان‌پرده: اردوگاه تروما
فصل نهم: نفر سوم مزاحم نیست، نفر سوم همه چیز را نابود می‌کند
میان‌پرده: خشونت در هالیوود
فصل دهم: آن راز وحشتناک بزرگ
میان‌پرده: بخش استعمال دخانیات
فصل یازدهم: بتمن
سپاسگزاری
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری
نویسنده
مترجممنا سپهری فر
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات360
زبانفارسی
شابک978-622-312-173-9
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری

برای دریافت کتاب فرندز: زندگی و خاطرات متیو پری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.