معرفی و دانلود کتاب شاه میهن پناه دشمن: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد پانزدهم

عکس جلد کتاب شاه میهن پناه دشمن: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد پانزدهم
قیمت:
۴۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاه میهن پناه دشمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاه میهن پناه دشمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاه میهن پناه دشمن: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد پانزدهم

محسن دامادی در کتاب شاه میهن پناه دشمن بخشی از شاهنامه‌ی فردوسی را بازنویسی و ساده کرده است. نویسنده جلد پانزدهم این مجموعه را با حمله‌ی لشکر توران به ایران آغاز می‌کند. با شرایط پیش آمده، سیاوش به جنگ با دشمن می‌رود و افراسیاب، پادشاه توران، خواب می‌بیند که سیاوش او را شکست می‌دهد.

درباره‌ی کتاب شاه میهن پناه دشمن

بدون شک شاهنامه از کتاب‌های ادبی و کهن مهم فارسی است که در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. ابولقاسم فردوسی، حماسه‌سرای ایرانی، با دقت و ظرافت خاصی شاهکار خود را به رشته‌ی تحریر درآورده است. در داستان‌هایی که فردوسی روایت کرده است، هرچیزی به چشم می‌خورد، مانند عشق، نفرت، خیانت و انتقام... شخصیت‌هایی که فردوسی خلق کرده است آن‌قدر متنوع هستند که بعید است در حین خواندن این اثر، خود را نزدیک به یکی از آن‌ها نبینید. فردوسی با خلق این شاهکار بی‌تردید حق بسیاری به گردن فرهنگ ایران و پارسی‌زبانان دارد.

معرفی و دانلود کتاب شاه میهن پناه دشمن

قصه‌ی کتاب شاه میهن پناه دشمن همانند دیگر جلدهای این مجموعه که محسن دامادی با نثری ساده روایت کرده، مملو از پند و اندوه و هیجان است. اکنون که سیاوش برای مبارزه با تورانیان به مرز توران و ایران می‌رود، می‌بیند که افراسیاب قصد دارد پیمان صلح و دوستی ببندند. سیاوش نیز با این پیمان موافقت می‌کند. اما پادشاه ایران، کاوس (کی‌کاوس)، از این پیمانی که سیاوش بست خشمگین شده و گفت که باید فوراً جنگ را شروع کنند. ولی پیمان‌شکنی در نظر سیاوش و گرفتن جان صدها بی‌گناه، هیچ جوانمردانه نیست. سیاوش که حالا از دستور پدرش، کاوس، سرپیچی کرده بود، باید قید جانشینی شاه را می‌زد. سیاوش، از آن‌جا مانده و از این‌جا رانده، برای افراسیاب پیامی می‌فرستد تا بگذارد او از توران برود و در جایی دیگر به‌دنبال آسایش بگردد. ولی افراسیاب، این شاه زیرک، نیز به سیاوش گفت تا همان‌جا، در توران پناه بگیرد.

شناساندن این اثر فاخر، تاریخی، حماسی و مهم به نوجوانان و جوانان ایرانی کار بسیار ارزشمند و مهمی است که محسن دامادی با تلاش و کوشش بسیار این کار را انجام داده است. تا به امروز 15 جلد از این مجموعه توسط انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به قصه‌های شاهنامه قرار گرفته است.

درباره‌ی مجموعه داستان‌های شاهنامه

ابولقاسم فردوسی طی سه دهه کوشش بسیار کتاب شاهنامه را به رشته‌ی تحریر درآورده است. این اثر حماسی مهم نه فقط در ایران بلکه آوازه‌اش در سراسر دنیا پیچیده و در فهرست ارزشمندترین کتاب‌ها قرار گرفته است. از آنجایی که زبان و لحن متن این کتاب کهن است، خواندن و درک کتاب برای خیلی‌ها آسان نیست. بنابراین محسن دامادی با نثر روان و سلیس این کتاب مهم و ارزنده را به چندین جلد تبدیل کرده تا خوانش و درک آن برای خواننده‌ی عادی نیز آسان بشود. محسن دامادی، فیلم‌نامه‌نویس و فیلم‌ساز ایرانی، با امانت‌داری از متن اصلی، قصه‌های شاهنامه را به همراه ابیات و توضیحات مفهوم بازنویسی کرده است.

کتاب شاه میهن پناه دشمن برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب شاه میهن پناه دشمن به تمام کسانی که به شاهنامه علاقه‌مندند، توصیه می‌شود. آن‌هایی که به‌دنبال متنی راحت و قابل‌فهم از شاهنامه هستند، نباید از این کتاب بازنویسی‌شده غافل بشوند.

در بخشی از کتاب شاه میهن پناه دشمن: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد پانزدهم می‌خوانیم

افراسیاب با شنیدنِ سخنِ پیران، با چشمانِ خون گرفته به او نگاه کرد و گفت: من این داستان را از پیش می‌دانم! او با لحنِ نکوهش از پیران پرسید: ببینم، تو از ماجرا آگاه نبودی؟

پُر اندیشه شد جانِ افراسیاب
چنین گفت با دیده کرده پُر آب
که من رانده‌ام پیش از این داستان
نبودی بَرین گفته همداستان؟

اشاره‌ی افراسیاب به کابوسی است که در کتابِ پیشین آمده و پیران آن را می‌دانست که سرانجام از فرزندِ سیاوش بلایی به روزِ او خواهد آمد.

افراسیاب گفت: مردی (حکیمی) دانا که وجودِ او سرشار از خردمندی و اراده‌اش چون کوه محکم بود، سخنی به رسمِ حکایت گفت که اگر کسی دایه‌ی شیرِ نر بشود، برای خودش رنج می‌خرد تا او به هر هنری برسد، اما چون درختِ وجودِ او بَر (میوه) بدهد (و روی پای خود بایستاد) اول درختِ وجودِ تو را بی بَر (خشک) می‌کند؛ چنین کسی تا نیرو بگیرد و لشکری جور کند، نخستینِ کار اوست که با پَروَرَنده‌ (مُربیِ) خودش بجنگد و او را در چنگِ خود گرفتار و نابود کند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
پیشوازِ شاهزاده!
در کاخِ توران
پذیراییِ شاهانه!
بر خوانِ دشمن!
در میدانِ چوگان
هنرنمایی در میدانِ چوگان!
درخشش ایرانیان در میدانِ چوگان
جنگ در میدانِ بازی!
زِه کردنِ کمان
تیر بر نشانه!
نشستن به بزم!
در شکارگاه شاه
همسرِ تورانی برای شاه ایرانی
جَریرَه، همسرِ سیاوش
زنِ دومِ سیاوش!
خواستگاری پیران برای دامادش
افراسیاب و موجِ بَدگمانی
سماجتِ پیران!
پیران بر سرِ پیمان!
رونمایی از عروس!
تدارکِ جشنِ عروسی
روزگارِ شادمانی
پس از عروسی چه گذشت؟
پیشنهادی برای خوش بودن!
مسافرانِ شهرِ خُتَن
جایی خوش آب‌وهوا!
رازگویی سیاوش و اندوه پیران
فرستادنِ پیران برای گرفتنِ باژ
شهری به نام سیاوَش
رفتنِ پیران به سیاوَشگِرد
بازگشتِ پیران به خانه
پیران و گزارش به شاهِ توران
گفت‌وگو با گرسیوز
گرسیوز در سیاوشگرد
فرود به دنیا آمد
دوباره گوی و چوگان و میدان
گُروی زِرِه و دَمور!
کُشتی، دو تا به یکی!
پایانِ سفرِ گرسیوز
مسافری لبریز از خشم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاه میهن پناه دشمن: مجموعه داستان‌های شاهنامه - جلد پانزدهم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات146
زبانفارسی
شابک978-622-350-081-7
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاه میهن پناه دشمن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شاه میهن پناه دشمن

برای دریافت کتاب شاه میهن پناه دشمن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.