معرفی و دانلود کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

عکس جلد کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی
قیمت:
۱۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

در کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی، شما با مجموعه‌ای از نظریات فیلسوف مجارستانی گئورگ لوکاچ، خصوصاً در باب جریانات سیاسی دهه‌های ابتدایی قرن بیستم آشنا می‌شوید. این کتاب همچنین شرحی بر عقاید مارکس و بازنگری مجدد به آن در بحبوحه‌ی انقلاب سوسیالیستی روسیه است. این کتاب که از مجموعه‌ی هشت عنوان و مقاله شکل گرفته، این‌روز‌ها به‌عنوان یکی از کامل‌ترین مراجع مارکس‌شناسی و از منابع اساسی مکتب نئومارکسیسم به شمار می‌رود.

درباره‌‌ی تاریخ و آگاهی طبقاتی

فیلسوف، انسان‌شناس و نویسنده‌ی خوش‌آوازه‌ی مجارستانی گئورگ لوکاچ (Georg Lukács) در اثر ویژه‌ی خود تاریخ و آگاهی طبقاتی (Geschichte und Klassenbewusstsein) تصویر و شمایل تازه‌ای از اندیشه و اصول مارکسیسم و همچنین ایدئال‌گرایی آلمانی را برای مخاطبان وادی فلسفه‌ی سیاسی طرح می‌کند.

با پیوند و اتحاد جهانی احزاب سوسیال دموکرات در سال‌های ابتدایی سده‌ی بیستم میلادی، رأی و نظرات بسیار و بعضاً متفاوتی در باب اصول مارکسیسم و مفاهیم انقلابی شکل گرفت. در این شرایط، گئورگ لوکاچ که یکی از نظریه‌پردازان فعال و بادغدغه‌ی زمانه‌ی خود به شمار می‌رفت، تلاش کرد تا در قالب اثر مستقلی به شرح شفاف نظرات و سویه‌های فکری خود در این باب بپردازد. این کتاب که امروز با نام کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی شناخته می‌شود، یکی از آثار شاخص و پرقدرت در تشریح بنیان‌های هگلی مارکس است. گئورگ لوکاچ همچنین در این مجموعه‌مقاله، پایه‌های نظری و فلسفی بلشویسم را از نو تعریف می‌کنند و نقد و نقطه‌نظرات خود در باب جریانات تازه‌ی فلسفی مثل نوکانتی‌ها را بیان می‌دارد. نویسنده‌ی کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی، در قسمت‌های دیگری از این اثر ویژه، رأی اندیشمندان مختلف زمانه‌ی خود از جمله رزا لوکزامبورگ را بسط می‌دهد و آن را در مقام مقایسه با سایر اندیشه‌های هم‌دوره‌ی خود درمی‌آورد. همچنین کتاب گئورگ لوکاچ را یکی از شاخص‌ترین آثار نوشته‌شده در شرح و تفصیل مفهوم «شی‌ء‌واردگی» در هستی‌شناسی مارکسیستی می‌دانند.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی، مجموعاً هشت عنوان مستقل اما مرتبط را در بر می‌گیرد. در میان موضوعات متنوع این کتاب، مبحث مارکسیسم ارتدکس، ماتریالیسم تاریخی و دگرگونی کارکرد‌های آن و تعریف فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی از جذابیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. همچنین نویسنده‌ در ادامه‌ی این موضوعات، به‌طور اساسی موضوع آگاهی پرولتاریا و اهمیت آن در سعادت جمعی را طرح می‌کند. لوکاچ، نوشتن اولین سطر مقالات این کتاب را در سال 1919 و درست در میانه‌ی همهمه‌ی جهانی برای برانداختن نظام سرمایه‌داری می‌نویسد؛ از‌همین‌رو کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی را می‌توان یکی از اسناد تاریخی زنده و به‌جامانده از انقلاب‌های سوسیالیستی دانست. کار انتشار این کتاب نهایتاً در سال 1923 به پایان رسید و نتیجه‌ی کار خیلی زود به‌عنوان یکی از نوآورانه‌ترین آثار تفسیری در باب نظریات مارکس، بر سر زبان‌ها افتاد. همچنین صاحب‌نظران فلسفه‌ی سیاسی، از این کتاب به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار در جریان‌های فکری و سیاسی دهه‌های بعد و شکل‌گیری بنیان‌های فکری اندیمشندانی همچون یورگن هابرماس و تئودور آدورنو می‌دانند.

این کتاب ارزشمند با ترجمه‌ای از محمدجعفر پوینده و به تلاش انتشارات چرخ، به دست علاقه‌مندان فارسی‌زبان رسیده است.

در نکوداشت کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

  • کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتیِ گئورگ لوکاچ اثری واقعاً خارق‌العاده است. او در این کتاب خود را با استعدادترین فیلسوف در میان مارکسیست‌های قرن بیستم و نافذترین منتقد فرهنگ معاصر معرفی می‌کند. (نیویورک‌تایمز)

کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث فلسفی، موضوعات تاریخی، همچنین نظریات سیاسی و مرور مکتب نئومارکسیسم از مطالعه‌ی این کتاب لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی می‌خوانیم

به ذات ساختار کالایی بار‌ها اشاره شده است. اساس این ساختار آن است که رابطه و پیوند میان اشخاص به صورت شی‌ء و در نتیجه به صورت نوعی «عینیت خیالی» درمی‌آید، عینیت مستقلی که چنان به‌دقت عقلانی و فرا‌گیر به نظر می‌رسد که تمام نشانه‌های ذات اساسی خویش - یعنی رابطه بین انسان‌ها - را پنهان می‌کند. در مقاله‌ی حاضر به بحث در این‌باره نمی‌پردازیم که موضوع شی‌ءوارگی برای خودِ نظریه‌ی اقتصادی تا چه حد محوری شده و کنار گذاشتن این آغاز‌گاه روش‌شناختی چه تأثیراتی بر نگرش‌های اقتصادی مارکسیسم‌ عامیانه گذاشته است. در این‌جا - بر پایه‌ی تحلیل‌های اقتصادی مارکس - فقط به مسائل اساسی ناشی از بت‌وارگی کالا، هم به عنوان شکلی ابژکتیو و هم به مثابه‌ی برخورد سوبژکتیو منطبق بر آن، می‌پردازیم، زیرا فقط با درک همین مسائل است که می‌توانیم مسائل ایدئولوژیک سرمایه‌داری و زوال آن را به‌روشنی دریابیم.

اما پیش از پرداختن به خود مسئله باید به‌روشنی در ذهن داشته باشیم که مسئله‌ی بت‌وارگی کالا مسئله‌ی ویژه‌ی دوران ما و سرمایه‌داری مدرن است. می‌دانیم که مبادله‌ی کالایی و مناسبات کالاییِ سوبژکتیو و ابژکتیو منطبق با‌ آن در مراحل بسیار ابتدایی تکامل جامعه نیز وجود داشته‌اند. اما موضوع موردبحث در این‌جا آن است که دریابیم مبادله‌ی کالایی و پیامد‌های ساختاری آن تا چه حد می‌توانند بر تمام زندگی بیرونی و درونی جامعه تأثیر بگذارند. بنابراین، مسئله‌ی مربوط به گستره‌ی مبادله‌ی کالایی را، به عنوان صورت مسلط مبادلات متابولیک در جامعه، نباید - به پیروی از عادت‌های اندیشه‌ی مدرن که تحت‌تأثیر صورتِ کالایی مسلط شی‌ءواره شده‌اند - مسئله‌ای صرفاً کمّی قلمداد کرد. جامعه‌ای که در آن صورت کالایی مسلط است و در تمام جلوه‌های زندگی تأثیر قاطع می‌گذارد، با جامعه‌ای که این صورت در آن فقط به شکل فرعی و تصادفی ظاهر می‌شود تفاوتی کیفی دارد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
یادداشت مترجم
تأملی درباره‌ی تاریخ و آگاهی طبقاتی
پیش‌گفتار چاپ جدید (1967)
پیش‌گفتار چاپ نخست (1922)
مارکسیسم ارتدوکس چیست؟
مارکسیسم رزا لوکزامبورگ
آگاهی طبقاتی
شیءوارگی و آگاهی پرولتاریا
دگرگونی کارکرد ماتریالیسم تاریخی
فعالیت قانونی و غیرقانونی
نکته‌های انتقادی درباره‌ی… «نقد انقلاب روسیه» اثر رزا لوکزامبورگ
نکته‌های روش شناختی درباره‌ی… مسئله‌ی سازمان‌دهی
پی‌نوشت‌ها
توضیحات مترجم انگلیسی درباره‌ی… ترجمه‌ی چند اصطلاح فلسفی
واژه‌نامه (فارسی - فرانسوی)
واژه‌نامه (فرانسوی - فارسی)
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی
نویسنده
مترجممحمدجعفر پوینده
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات516
زبانفارسی
شابک978-600-7405-67-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

برای دریافت کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.