معرفی و دانلود کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما

عکس جلد کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما

کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما نوشته دیوید پارکینسون به صد نقطه‌ی عطف سینما اشاره می‌کند و تأثیر آن‌ها را بر روی جریان فیلم‌سازی نشان می‌دهد. پارکینسون که از منتقدین سرشناس سینمایی به‌حساب می‌آید، در این دانشنامه، تاریخ این هنر را از ابتدای پیدایش تا به امروز بررسی می‌کند. او از ورود صدا تا شکل‌گیری ژانرها و ظهور جلوه‌های ویژه را توضیح می‌دهد و برای هرکدام از این پدیده‌ها نمونه‌هایی از فیلم‌های مهم یا مهجور را ذکر می‌کند.

درباره‌ی کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما

از آنجایی‌که سینما به نسبت دیگر هنرها عمری بسیار کوتاه‌تر دارد و جدیدتر است، آن را هنر هفتم قلمداد می‌کنند. با این همه، سینما در طول این چند سالی که از پیدایشش می‌گذرد، بسیار پیشرفت کرده و محبوب شده. تا جایی که حالا سرگرمی اول خیلی از مردم دنیاست و درآمد زیادی از آن به دست می‌آید. برای مرور تاریخ فیلم، منابع زیادی در دسترس است، اما یکی از متأخرترین و جالب‌ترین آثار در این زمینه، کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما (100 Ideas that Changed Film) نوشته‌ی دیوید پارکینسون (David Parkinson) است. پارکینسون که منتقدی سرشناس به‌حساب می‌آید در این کتاب به سراغ تحولات اساسی سینما رفته و تلاش کرده مهم‌ترین نقاط عطف این هنر را نشان دهد. او بر روی 100 تحولی دست گذاشته که به نظرش مسیر دنیای سینما را تغییر داده‌ و به تکامل آن کمک کرده‌اند. برخی از این اتفاقات تکنیکی و فنی بوده‌اند و بعضی دیگر محتوایی و مفهومی. از دید پارکینسون همه‌ی این عوامل دست‌به‌دست همه داده‌اند تا سینما به‌جایی که امروز قرار دارد، برسد؛ صنعتی پردرآمد و باشکوه که میلیاردها مخاطب در سرتاسر دنیا دارد.

اولین فیلم‌های تاریخ در سال 1895 ساخته شدند و در کافه‌ای در پاریس به نمایش درآمدند. به همین خاطر بسیاری برادران لومیر را به‌نوعی مبدع سینما می‌دانند. اما واقعیت این است که پیش از آن‌ها نیز تصاویر متحرکی ساخته‌شده بودند. درواقع، فیلم در ابتدا در قالب یک فناوری ابداع شد و تکامل پیدا کرد. بر همین اساس است که ابزارهایی مثل فانوس جادو را هم بخشی از تاریخ سینما در نظر می‌گیرند و معتقدند به آن شکل داده. در قرن بیستم بود که وجوه هنری این فناوری کشف شد و مسیر آن تغییر کرد. نزدیکی به هنرهایی مثل نمایش و نقاشی باعث شد زیبایی‌شناسی به این هنر راه پیدا کند و کم‌کم تکنیک‌های خاصی جلوه‌گر شود. دیوید پارکینسون در کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما به همه‌ی این ابزارهای ابتدایی فیلم‌سازی اشاره می‌کند و آن‌ها را به‌عنوان نقاط تأثیرگذار تاریخ معرفی می‌نماید. پارکینسون در این دانشنامه، خیلی مختصر و مفید به این دوره‌ها می‌پردازد و نمونه‌های شاخص آن را توضیح می‌دهد. قصد او البته چیزی بیشتر از گاه‌شماری سینماست، به همین دلیل در کنار مسائل فنی، درمورد مفاهیم و مناسبات فیلم‌سازی هم‌ صحبت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما

دوره‌های اولیه‌ی سینما تا حد زیادی یادآور تئاتر است. این موضوع البته بی‌دلیل نبوده. خیلی از فیلم‌سازها و بازیگران از تئاتر وارد سینما شده و به شکل طبیعی نمایش را الگو قرار داده بودند. در این فیلم‌ها عموماً فضا و صحنه محدود بود، و بازی‌ها شکلی غلوشده داشت. اما کارگردان‌ها به‌مرور متوجه امکانات این هنر جدید شدند. برای نمونه به قدرت تدوین پی بردند و فهمیدند تا چه حد انعطاف‌پذیر است. مثلاً با کمک آن می‌شد ریتم و هیجان فیلم را کم‌وزیاد کرد یا زمان را کش داد یا کوتاه کرد. هم‌زمان با محبوب‌تر شدن سینما و افزایش درآمد آن، شرکت‌های فیلم‌سازی هم شکل گرفتند. بسیاری به پیدایش این کمپانی‌ها انتقاد می‌کنند و معتقدند این کمپانی‌ها وجه صنعتی سینما را بر جنبه‌ی هنری آن غالب کردند. گرچه این نظریه تا حدی درست است اما نمی‌توان انکار کرد که همین تهیه‌کنندگان بودند که به پیشرفت‌های تکنولوژیک سینما هم کمک کردند. بالا رفتن کیفیت دوربین‌ها، ورود صدا، رنگی شدن تصاویر و بعدتر ورود جلوه‌های ویژه همگی محصول سرمایه‌گذاری همین کمپانی‌ها هستند. گرچه هدف آن‌ها در وهله‌ی اول کسب سود بیشتر بود، ولی درنهایت به رشد و توسعه‌ی آن هم کمک خیلی زیادی کردند. تا جایی که امروز مستقل‌ترین فیلم‌سازان هم از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که ماحصل همین نگرش بوده. دیوید پارکینسون در کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما تلاش کرده به این دوگانه نیز بپردازد و هم تأثیر هالیوود و هم تأثیر سینماگران مستقل را بر هنر سینما نشان دهد. ویژگی مهم کتاب این است که فقط به سینمای آمریکا اکتفا نمی‌کند، بلکه به گوشه و کنار دنیا سرک می‌کشد و فیلم‌های مهجور و فراموش‌شده را هم معرفی می‌نماید. پارکینسون حتی از کارگردان‌های ایرانی مثل کیارستمی و مهرجویی هم می‌گوید و به چند فیلم آن‌ها اشاره می‌کند.

کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما را نشر چتر فیروزه با ترجمه‌ی محمد ارژنگ منتشر کرده است.

کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به سینما و پژوهشگران و دانشجویان این رشته این کتاب را منبع مفیدی خواهند یافت.

در بخشی از کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما می‌خوانیم

در 1889، دیکسون با استفاده از نوارهای سلولوئیدی جرج ایستمن، اولین نمونه‌ی دوربین کینِتوگراف را ساخت و در 1891، یک مهمانی فدراسیون ملی کلوب‌های زنان، مکانی شد برای نخستین نمایش کینِتوسکوپ. اما این نمایش‌ها متوقف شد تا ماه مه 1893 که در انستیتوی علوم و هنر بروکلین، فیلم «بلک‌اسمیت سین» برای عموم به نمایش درآمد و سپس در آوریل 1894 که برادران هلند نخستین تالار کینِتوسکوپ را در نیویورک، برادوِی، پلاک 1155 تأسیس کردند.

دیکسون و دستیارش ویلیام هایز نخستین فیلم کینِتوسکوپی‌اش را در استودیو بلک ماریا به طول 20-40 ثانیه و به نام «عطسه‌ی فِرِد آت» (1894) ساختند که نخستین فیلم کمدی تاریخ شد. فیلم‌هایی از یوجین سَندوی پُرزور، آنابل مورِ رقصنده، آنی اُکلی تیرانداز و بوفالوبیل کُدی، به کمک موضوعاتشان، تصاویر متحرک را به دیگر سرگرمی‌های عمومی پیوند می‌دادند. ادیسون هم مانند رقبایش به ثبت مراسم ورزشی پرداخت. یک مسابقه‌ی بوکس که توسط خانواده‌ی لِیتام به صحنه آورده شده بود باعث اختراع لوپ لِیتام شد که امکان نمایش فیلم‌های بلندتر را ایجاد می‌کند. خانواده‌ی لِیتام همچنین با بستن قراردادی انحصاری با بوکسور سنگین‌وزن، جیم کوربِت در 1894، نخستین قرارداد با یک ستاره را به امضا رساندند. در همان سال، شکوائیه‌ی سناتور جیمز اِی برَدلی برای دیده شدن جوراب ساق پای یک رقصنده‌ی زن به نام کارمِنسیتا باعث نخستین سانسور فیلم شد. برادران لومیر و آر دبلیو پاول هم مسلماً در زمره‌ی اروپاییانی بودند که از کینِتوسکوپ الهام گرفتند. خطای ادیسون در عدم ثبت جهانی کینِتوسکوپ برایش گران تمام شد در حالی که کپی‌رایت شدید و دقیق آن در خاک امریکا منتهی به درگیری‌های ثبت اختراعات و تراست شد (بخش فیلم بلند را ببینید) امری که در شکل دادن ساختار صنعت فیلم هالیوود نقشی بسیار اساسی داشت، چراکه برخی از مهم‌ترین نقش‌پردازانِ آن، مالک تالارهای کینِتوسکوپ بودند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
مقدمه
1. فانوس‌های جادو
2. تداوم دید
3. کینِتوسکوپ
4. سینماتوگراف
5. نمایش روی پرده
6. فیلم‌های تردستانه
7. کلوزآپ و نمای بسته
8. انتقالات نوری
9. نمای نقطه‌دید
10. نمای حرکتی
11. سکانس‌های تعقیبی
12. تدوین موازی
13. نماهای منطبق
14. نیکل‌اودئون
15. فیلم دآرت
16. فیلم بلند
17. قصرهای رؤیا
18. فیلم‌نامه
19. جلوه‌های ویژه‌ی سر صحنه
20. فیلم‌های چند قسمتی
21. کمدی بزن‌بکوب
22. بدلکاری
23. سیستم ستاره‌سازی
24. هالیوود
25. غول‌های هالیوود
26. فروش بسته‌ای فیلم‌ها
27. سیستم استودیویی
28. ژانر
29. عناصر پیش‌آشنا
30. بازیگران کودک
31. مجلات سینمایی
32. اسکار
33. فیلمِ تکرنگ
34. تصاویر پرداز‌ش‌شده
35. نور مصنوعی
36. اکسپرسیونیسم
37. آوانگارد روایی
38. مدارس سینمایی
39. مونتاژ
40. تیپ‌سازی
41. سوررئالیسم
42. سینمای تجربی
43. صدا
44. موسیقی متن
45. صداگذاری
46. زیرنویس
47. فیلم خبری
48. سانسور
49. پروپاگاندا
50. رئالیسم شاعرانه
51. رئالیسم استودیویی
52. فیلم‌های رده‌ی ب
53. فیلم‌های سریالی
54. فیلم کوتاه
55. پویانمایی
56. مدل و عروسک
57. نئورئالیسم
58. فلاش‌بک
59. صدای افزوده
60. فیلم نوآر
61. فهرست سیاه هالیوود
62. بازیگری متد
63. تلویزیون
64. نسبت آکادمی
65. رنگ
66. فیلم سه‌بعدی
67. محصول مشترک
68. فیلم حماسی
69. فیلم سودجو
70. پیش‌پرده
71. فیلم ایمن
72. سینماتِک فرانسه
73. جشنواره‌ی کن
74. نقد فیلم
75. میزانسن
76. فضای خارج قاب
77. نظریه‌ی مؤلف
78. دوربین روی دست
79. سینما حقیقت
80. سینمای آزاد
81. سینمای سوم
82. زوم
83. فیلم جاده‌ای
84. سینمای تجاری سیاهان
85. هرزه‌نگاری
86. نظریه‌ی فیلمِ فمینیست
87. بلاک‌باستر
88. گریم
89. فیلم کودکان
90. فیلم نوجوانان
91. دنباله‌ی فیلم
92. بازسازی
93. سینماهای چندسالنه
94. ویدئو
95. سرگرمی‌های خانگی
96. سینمای مستقل امریکا
97. سینمای کوئیر
98. فیلم‌های میراثی
99. ویدئوی دیجیتال
100. تصویرپردازی رایانه‌ای
واژه‌نامه
نام‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما
نویسنده
مترجممحمد ارژنگ
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات456
زبانفارسی
شابک978-622-6803-60-1
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما

برای دریافت کتاب ایده‌های انقلابی تاریخ سینما و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.