معرفی و دانلود کتاب اختلال دوقطبی

عکس جلد کتاب اختلال دوقطبی
قیمت:
۳۸۱۰۰ ۱۹,۰۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اختلال دوقطبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اختلال دوقطبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اختلال دوقطبی

کتاب اختلال دوقطبی پژوهشی جامع و دقیق در حوزه‌ی روان‌پزشکی و بیماری‌های روانی است که از عارضه‌ی کمتر شناخته‌شده‌ای به نام بیماری دوقطبی سخن می‌گوید. نویسنده‌ی کتاب، هال مارکویتز، یک روزنامه‌نگار شهیر آمریکایی است که مخاطب خود در این اثر را به‌طور موجز اما جامع، با اختلال دوقطبی، عوامل بروز آن، نشانه‌های رفتاری و راه‌های بهبودش آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب اختلال دوقطبی

بسیاری از اختلالات روانی با وجود آنکه چندان کمیاب نیستند، اما برای عامه‌ی مردم چندان شناخته‌شده نیستند و همچنان در پرده‌ای از ابهام باقی مانده‌اند. برای مثال کمتر کسی می‌داند فردی که لحظه‌ای غمگین و دقیقه‌ی دیگر خندان است، ممکن است که دقیقاً مبتلا به چه اختلالی باشد. همین موضوع باعث شد تا هال مارکویتز (Hal Marcovitz) تحقیق درباره‌ی این اختلال مبهم را آغاز کند و تلاش کند تا آن را به مردم بشناساند؛ تحقیقی که به نوشتن کتاب روان‌شناختیِ اختلال دوقطبی (Bipolar Disorders) منجر شد.

کتاب اختلال دوقطبی در پی کمک به عموم مخاطبان و روان‌پزشکانی است که می‌خواهند با اختلال ناآشنایی به نام دوقطبی یا همان افسردگی - شیدایی آشنا شوند. سال‌های زیادی‌ست که روان‌پزشکان و روان‌شناسان با بیماران گوناگونی مواجه هستند و در آن‌ها علائمی همچون افسردگی‌های شدید، تصمیمات ناگهانی مخرب، سرخوشی‌های یک‌باره و خشم‌های غیرقابل جبران را می‌بینند. برخی از پزشکان در تشخیص این بیماری دچار خطا می‌شوند و آن را با افسردگی یا با جنون اشتباه می‌گیرند.

معرفی و دانلود کتاب اختلال دوقطبی

هال مارکویتز پس از مطالعه و بررسی بر روی تحقیقات روان‌پزشکان به این نتیجه رسید که بالغ بر پنج‌میلیون نفر از مردم آمریکا به اختلال دوقطبی مبتلا هستند، اما آن را به‌خوبی نمی‌شناسند. افرادی که به این اختلال دچار هستند، دوره‌های افسردگی و شیدایی گوناگونی را تجربه می‌کنند. به‌طور مثال فرد مبتلا به اختلال دوقطبی، ممکن است صبح که از خواب برمی‌خیزد، در اوج شادی باشد و قاطعانه تصمیم بگیرد که کوهنورد شود و به سوی قله‌ی هیمالیا راه بیفتد؛ اما عصر همان روز، بدون آن که فاجعه‌ای بر سرش آمده باشد، دست به خودکشی بزند!

کتاب اختلال دوقطبی از خطرات این بیماری می‌گوید و از آمار بالای اعتیاد به موادمخدر، مصرف شدید الکل، پارانویا و پرخاشگری در میان مبتلایان به این اختلال خبر می‌دهد. درصد بالایی از افرادی که با اختلال دوقطبی مواجه هستند، نمی‌توانند روابط خانوادگی، دوستانه و اجتماعی پایدار و مستحکمی را تجربه کنند و ناکامی‌های گوناگون بر شدت گرفتن اختلالشان تأثیر می‌گذارد.

ابتدای کتاب به بازگویی تاریخچه‌ی اختلال دوقطبی اختصاص داده شده و از اولین و مشهورترین بیماران مبتلا به این اختلال نام برده شده است. هال مارکویتز، اولین نشانه‌های وجود اختلال دوقطبی را در میان آثار به‌جای‌مانده از یونان باستان یافته است. این روزنامه‌نگار آمریکایی، بقراط را به‌عنوان نخستین پزشکی که بیمارانی با نشانه‌های اختلال دوقطبی به او مراجعه کرده‌اند، معرفی می‌کند.

کتاب اختلال دوقطبی، بیماری افسردگی - شیدایی را به دو مرحله یا طیف تقسیم می‌کند. در مرحله‌ی نخست، سویه‌ی افسردگیِ بیمار بالاتر از سویه‌ی شیدایی اوست و همین امر باعث می‌شود روان‌پزشکان نتوانند بیماری دوقطبی را از افسردگی، به‌درستی متمایز کرده و تشخیص بدهند. یکی دیگر از سویه‌های اختلال دوقطبی بدین شکل است که فرد مبتلا، بیشتر نشانه‌های شیدایی و سرخوشی را بروز می‌دهد که این نوع از اختلال دوقطبی نیز اغلب با بیماری مانیا یا جنون اشتباه گرفته می‌شود.

هال مارکویتز مهم‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری را شیمی غیرمتعادل مغز، مشکلات ژنتیکی و هورمونی می‌داند و پس از این‌ها، از عوامل محیطی مثل برهم‌خوردن ساعت خواب و بیداری نیز نام می‌برد. نشانه‌های این بیماری معمولاً در نوجوانی نمایان می‌شود و در دهه‌ی بیست‌سالگی به بالاترین و خطرناک‌ترین حد خود می‌رسد. بسیاری از مبتلایان به دوقطبی، خود نیز اطلاعی از بیماری‌شان ندارند و حاضر به پذیرش آن نیستند. حدود پانزده درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، خودکشی می‌کنند. این موضوع شناختن این اختلال را برای افرادی که احتمال دارد خود یا یکی از نزدیکانشان بدون اینکه بداند، دچار افسردگی - شیدایی باشد، مهم و ضروری می‌کند.

نویسنده‌ی اثر حاضر در تمام بخش‌های کتاب خود، با بیماران دوقطبی مصاحبه کرده و از تجربه‌های زیسته‌ی ایشان برای تکمیل کار خود بهره برده است. این افراد از رفتارها و تصمیمات غیرعادی خود در دوره‌های گوناگون بیماری می‌گویند و ابهامات خواننده از این بیماری را با بازگویی زندگی خود از بین می‌برند. کتاب اختلال دوقطبی علاوه‌بر توصیف و تشریح این بیماری، روش‌هایی همچون حمایت خانواده، مصرف داروهای روان‌‌پزشکی تحت‌نظر درمان‌گر، داشتن خواب کافی و تغذیه‌ی سالم را از جمله راه‌هایی می‌داند که با کمک آن‌ها می‌توان از اوج‌گیری و شدت‌گرفتن اختلال دوقطبی، جلوگیری و تا حد زیادی آن را کنترل کرد.

کتاب حاضر که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته، به دست استاد و مترجم چیره‌دست، محمدجواد رحیمیان ترجمه شده و در انتشارات راه طلایی به چاپ رسیده است.

کتاب اختلال دوقطبی برای چه کسانی مناسب است؟

روان‌پزشکان و روان‌شناسان، مخاطبان خاص این اثر هستند؛ اما با توجه به اینکه ممکن است هرکدام از ما با فردی مبتلا به این بیماری مواجه شویم، خواندن این اثر به تمام افراد و به‌خصوص علاقه‌مندان به بررسی اختلالات روانی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب اختلال دوقطبی می‌خوانیم

اختلال دوقطبی که با عنوان افسردگی شدید نیز شناخته می‌شود یک بیماری ذهنی است که یکی از مشخصات و علائم آن تغییر شدید و ناگهان رفتاری است که می‌تواند از خوشحالی شدید تا افسردگی شدید در نوسان و تغییر باشد. در مرحله‌ای که با عنوان دیوانگی شناخته می‌شود، بیماران اغلب بی‌ثبات و بی‌پروا هستند. در مرحله افسردگی، ممکن است آن‌ها نتوانند انرژی خود را برای بلند شدن از رختخواب جمع کنند.

دوره دوقطبی می‌تواند برای چند روز، چند هفته یا چند ماه طول بکشد. بیماران دوقطبی ممکن است احساس سلامتی داشته باشند و بتوانند برای یک دوره طولانی عادی عمل کنند، اما ناگهان و بدون هیچ هشداری حالت روحی آن‌ها تغییر کند. در مرحله جنون ممکن است پرحرف یا گیج و منگ شوند. ممکن است تصمیماتی بگیرند که آن‌ها را در موقعیتی خطرناک قرار دهد. یا ممکن است افسرده شوند؛ عبوس و مضطرب شوند و اغلب افکاری به‌سراغشان برود که منجر به خودکشی آن‌ها شود.

کمدین انگلیسی، استیون فرای، بدون اینکه بداند چه مشکلی دارد، سال‌ها با اختلالات و نوسانات خلقی خود مبارزه کرد. در نقطه‌ای از زندگی، متوجه شد که داخل پارکینگ با در بسته نشسته و دارد تصمیم می‌گیرد که ماشین را روشن کند و جان خود را بگیرد. او درنهایت خود را از افسردگی خلاص کرد. نزد دکتر رفت و متوجه شد مبتلا به اختلال دوقطبی است. فرای می‌گوید: «برای اولین‌بار در 37 سالگی پزشکانی تشخیصی دادند که بالاوپایین‌هایی را که در زندگی تجربه کرده بودم توضیح می‌داد.»

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
اختلال دوقطبی در یک نگاه
بررسی اجمالی
اختلال دوقطبی چیست و علائم آن چیست؟
نقل‌قول‌های منابع اولیه
حقایق و تصاویر
چه چیز باعث اختلال دوقطبی می‌شود؟
نقل‌قول‌های منابع اولیه
حقایق و تصاویر
اختلال دوقطبی چطور بر روی افراد تأثیر می‌گذارد؟
نقل‌قول‌های منابع اولیه
حقایق و تصاویر
چه درمان‌هایی برای بیماران دوقطبی در دسترس است؟
نقل‌قول‌های منابع اولیه
حقایق و تصاویر
افراد کلیدی و گروه‌های حمایتی
گاه شماری
سازمان‌های مرتبط
یادداشت منابع
لیست جدول‌ها و نمودارها
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اختلال دوقطبی
نویسنده
مترجممحمدجواد رحیمیان
ناشر چاپیانتشارات راه طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات149
زبانفارسی
شابک978-622-5638-02-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۸۱۰۰ ۱۹,۰۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اختلال دوقطبی

maryam ammareh
۱۴۰۳/۴/۲
عدم پایداری اخلاق، شیدایی افسردگی اختلال دو قطبی درمان: دوری از استرسنکات : افراد بیمار حس شهودی بالا و انگیزه ی زیادی دارند نظر من: این اختلال و عدم تعادل بیماری نیست بلکه فرصت استثنائی برای موفقیت است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اختلال دوقطبی

برای دریافت کتاب اختلال دوقطبی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.