معرفی و دانلود کتاب میراث فرانسوی نیچه: تبارشناسی پساساختارگرایی

عکس جلد کتاب میراث فرانسوی نیچه: تبارشناسی پساساختارگرایی
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب میراث فرانسوی نیچه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب میراث فرانسوی نیچه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب میراث فرانسوی نیچه: تبارشناسی پساساختارگرایی

کتاب میراث فرانسوی نیچه نوشته‌ی آلن د. شریفت پژوهشی است کلاسیک درباره‌ی تأثیر نیچه‌ و فلسفه‌ی او بر متفکران و فیلسوفان پساساختارگرای فرانسوی. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا فهم فیلسوفان فرانسوی از تفکرات نیچه را بررسی و تبیین کند و تأثیر او بر فلسفه‌ی فرانسه در دهه‌های 60 و 70 را، که به فلسفه‌ی پساساختار‌گرا معروف است، مشخص نماید.

درباره‌ی کتاب میراث فرانسوی نیچه

فریدریش نیچه (Friedrich Nietzsche)، یکی از فیلسوفان مهم و تأثیرگذار فلسفه‌ی اروپایی است که بر گروه‌ها و جوامع مختلف فکری و فلسفی، تأثیرات مهمی باقی گذاشته. آثار او پس از مرگش، بارها بازخوانی شده و تفسیرات مختلف و متنوعی از تفکرات او، توسط فیلسوفان متعلق به طیف‌های متفاوت فکری پدید آمده است. یکی از جنبش‌هایی که تحت تأثیر اندیشه‌های نیچه و نوع مشخصی از تفسیر آرای او، شکل گرفته، خوانشی است که فیلسوفان فرانسوی از نیچه و آثارش به دست داده‌اند. بر اساس این خوانش، تأثیر نیچه در شکل‌گیری دیدگاه فلسفی غالب فرانسه در دهه‌های 60 و 70 میلادی که به پساساختارگرایی مشهور است، بسیار وسیع و گسترده است. آلن د. شریفت (Alan D. Schrift) در کتاب میراث فرانسوی نیچه (Nietzsche's French Legacy: A Genealogy of Poststructuralism)، تلاش کرده است میزان تأثیر این فیلسوف آلمانی را در پساساختارگرایی فرانسوی مشخص کند.

معرفی و دانلود کتاب میراث فرانسوی نیچه

نویسنده در کتاب میراث فرانسوی نیچه، بر اساس آثار فیلسوفان فرانسوی پساساختارگرا مانند دریدا، فوکو، دلوز و فمنیست‌های فرانسوی و با بررسی سه مؤلفه‌ی قدرت، میل و زنانگی، تأثیر آرای نیچه و تأثرات فرانسویان از او را بررسی و تبیین می‌کند. اندیشه‌ی نیچه، بر مبنای پژوهش‌ها و مطالعات آلن د. شریفت، سکوی پرشی است برای ایده‌های جدید فیلسوفان پساساختارگرای فرانسوی. او موتیف‌های خاص پساساختارگرایانه را در آثار نیچه نشان می‌دهد و این موتیف‌ها را در آرای پساساختارگرایان پیگیری و ردیابی می‌کند.

کتاب حاضر نشان خواهد داد که چگونه برخی مضامین غالب فلسفه‌ی فرانسه، از تفکرات نیچه ناشی خواهد شد. نویسنده بر این باور است که برخی مضامین و مؤلفه‌هایی که در آثار و تفکرات فیلسوفان پساساختارگرای فرانسه وجود دارد، قبلاً در اندیشه‌ی نیچه سرچشمه داشته‌اند و نیچه به نوعی، این مضامین را پیش‌بینی کرده است. او از طرفی میراث فرانسوی نیچه را در این کتاب تبیین می‌کند، و از طرفی تبارشناسی پساساختارگرایی را بررسی خواهد کرد.

کتاب میراث فرانسوی نیچه، نوشته‌ی آلن د. شریفت توسط سید محمدجواد سیدی ترجمه شده و در انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است.


درباره‌ی مجموعه کتاب استخوان‌های روح

انتشارات نیماژ مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی را که بر بازخوانی مسائل و نظریات فلسفی مدرن تمرکز دارند، تحت عنوان مجموعه کتاب‌های استخوان‌های روح به چاپ رسانده است. کتاب‌های این مجموعه، نظریات متفکران و فیلسوفان را بررسی و بازخوانی می‌کنند و جریان‌ها و جنبش‌های نظری متأخر را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

برخی از کتاب‌های این مجموعه:

  • «جستارهایی درباره‌ی زن»، نوشته‌ی سوزان سانتاگ
  • «دیرشکوفاشدگان»، نوشته‌ی ریچ کارلگارد
  • «مرگ را جدی نگیر»، نوشته‌ی استیون ندلر
  • «فرازمینی‌ها»، جیم الخلیلی

در نکوداشت کتاب میراث فرانسوی نیچه

این کتاب شرح دقیق و روشنی از تبار نیچه‌ای پساساختارگرایی ارائه می‌دهد. (فیلیپس، دانشگاه تورنتو)

کتاب میراث فرانسوی نیچه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای دوست‌داران و دانشجویان فلسفه، علاقه‌مندان به مبحث پساساختارگرایی و طرفداران آثار نیچه مناسب است.

در بخشی از کتاب میراث فرانسوی نیچه: تبارشناسی پساساختارگرایی می‌خوانیم

وقتی که دریدا به نیچه و بازی نیروهای تفسیری روی می‌آورد، راهی نشان می‌دهد برای گریز از بستار اتوریته، از طریق اتخاذ سبک نوشتاری که کثرت، بازی و تفاوت را تأیید می‌کند، و نه ارزش‌های لوگوس‌محور و سنتیِ سوبژکتیویته، وحدت، خودآئینی و این‌همانی. شباهت سبک در نقدهای این نیچه و دریدا نشانه‌ی شباهتی است بنیادین در شیوه‌ای که این دو اتخاد می‌کنند برای سرنگون کردن مفهوم اتوریته. نیچه با «خودکامگی امر حقیقی» مخالفت می‌کند و نگران این است که نوشته‌هایش ظاهری از حقیقت پیدا کنند. به‌همین‌منوال، دریدا نیز نسبت به تمایل ترجیح دادن تصمیم‌ناپذیرها و شیئیت‌بخشیدن به آن‌ها در قالب بنیان‌هایی برای نظام‌های فلسفی جدید حساس است. به همین دلیل از یک تصمیم‌ناپذیر به تصمیم‌ناپذیر دیگر می‌رود و هرکدام را در خدمت هدفی خاص و استراتژیک درمی‌آورد و سپس آن‌ها را رها می‌کند. این تصمیم‌ناپذیرها قدرت سرنگون کردن دارند، اما فاقد قدرت دستور دادن‌اند و هیچ اتوریته‌ای اعمال نمی‌کنند.

وقتی‌که دریدا در کتاب درباره‌ی گراماتولوژی مؤلف را همچون سوژه‌ی حاکم واسازی می‌کند، سوژه‌ای که متصدی مخزن درون زبان است، یا وقتی‌که «سوژه‌ی نوشتار» را در بحث خود از فروید درهم می‌شکند، «سوژه‌ای» نیچه‌ای سربرمی‌آورد. ازین‌رو سوژه‌ی کلاسیک، که مرکزی برتر بود، درون سیستم روابطی که همان نوشتار است (ecriture) ناپدید می‌شود: ««سوژه‌ی نوشتار وجود ندارد، اگر منظورمان از این کلمه عزلت برتری مؤلف باشد. سوژه‌ی نوشتار نظامی از روابط است میان لایه‌ها: the Mystic Pad، ذهن، جامعه، جهان». دریدا با پراکنده ساختن سوژه درون نظام روابط متنی استراتژی نیچه‌ایِ امتناع از جوهریت بخشیدن به سوژه را پیش می‌گیرد. از نظر نیچه این امتناع ریشه در تأیید کثرت نظرگاه‌ها دارد، در دیدن جهان با چشم‌هایی تازه و متفاوت، که فلسفه‌ی خواست قدرت او را همچون نیرویی کنشگر درون بازی بی‌نهایت صیرورت به‌حرکت وامی‌دارد.

فهرست مطالب کتاب

فهرست کوته‌نوشت‌ها
درآمد
مقدمه
فصل اول: دریدا: نقد تفکر تقابلی و ارزیابی ارزش‌ها
چیزی غیر از هستی، یا نیچه علیه هایدگر
نقد دوتایی‌انگاری فلسفی
واسازی اولیه‌ی اندیشه‌ی تقابلی توسط نیچه
واسازی سوژه‌ی مؤلف - مسلط
نتیجه‌گیری
فصل دوم: فوکو: تبارشناسی، قدرت و صورت‌بندی مجدد سوژه
تداوم‌های نیچه‌ای
به‌پرسش‌کشیدن قدرت به‌مثابه‌ی دارایی حاکم
به‌پرسش‌کشیدن سوژه: مسیر نیچه‌ای فوکو
صورت‌بندی دوباره‌ی سوژه همچون نسبت (با خود)
گفتمان ادامه دارد
فصل سوم: دلوز: به‌کارگرفتن نیچه: تبارشناسی، خواست قدرت، و دیگر ماشین‌های میل‌گر
کنش‌های متنی
خواستن، قدرت، میل
فراانسان - شدن
اودیپ‌ستیز، یا تبارشناسی روان‌کاوی
فصل چهارم: سیکسو: در باب فضیلت هدیه‌دادن به‌مثابه‌ی اقتصاد زنانه
اقتصاد نیچه‌ای: از انتقام به هزینه
اقتصاد عام هدیه‌دادن
برانگیختن اقتصاد
آموختن به نیچه: درسی در باب پذیرفتن
فصل پنجم: چرا فرانسوی‌ها دیگر نیچه‌ای نیستند؟
چرخش لیوتار از نیچه به‌سوی کانت و لویناس
ضدنیچه‌ای‌های فرانسوی جدید: فری، رنو، دکومب
پی‌نوشتی بر یک پی‌نوشت: بازگشت (جاودان؟) نیچه
درباب فلاسفه‌ی جدید گفت‌وگویی با ژیل دلوز
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب میراث فرانسوی نیچه: تبارشناسی پساساختارگرایی
نویسنده
مترجمسید محمدجواد سیدی
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات248
زبانفارسی
شابک978-600-367-296-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب میراث فرانسوی نیچه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب میراث فرانسوی نیچه

برای دریافت کتاب میراث فرانسوی نیچه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.