معرفی و دانلود کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله

برای دانلود قانونی کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله

چگونه بدونِ استفاده از منبع انرژی خارجی در ساختمان، لرزش‌های ناشی از زلزله را کاهش دهیم؟ کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله اثر مشترکی از گروه نویسندگان متخصص در این زمینه است که به آموزش طراحی ابزارهای کنترل لرزش در برابر زلزله می‌پردازند.

درباره‌ی کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله

از زمان احداث یک سازه، نیروهای مختلفی به آن وارد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیروی ناشی از حرکت پایه‌ی سازه یا زلزله است. در طراحی سازه‌ها اهداف مختلفی از جمله افزایش ایمنی سازه، کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت، افزایش بهره‌وری سازه و غیره در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین این اهداف، حذف خسارت‌های جانی احتمالی در حین و بعد از وقوع زلزله است. کاهش نیروهای وارد بر سازه با استفاده از جداسازهای پایه و میرا نمودن نیروی زلزله در قسمت‌های محدودی از سازه که به‌عنوان میراگر شناخته می‌شوند در طول دهه‌های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است.

در کتاب طراحی میراگرهای غی فعال در برابر زلزله (Design of passive dampers against earthquake) با توجه به اهمیت این موضوع، انواع مختلفی از جداسازهای پایه و میراگرها توسط گروه نویسندگان بررسی شده. این کتاب ابتدا نشان می‌دهد که میراگرهای غیرفعال سیستم‌هایی هستند که نیاز به منبع انرژی خارجی ندارند. این ابزار از نیروهایی بهره می‌گیرند که هنگام واکنش به حرکت سازه درون آن‌ها ایجاد می‌شوند. این میراگرها و جداسازهایی که پیشنهاد می‌شوند، از تنوع بسیاری برخوردار هستند و هرکدامشان مزایا و معایب خاص خود را دارند.

باید بدانیم که در سیستم کنترل غیرفعال، مانند سیستم کنترل فعال از منابع انرژی خارجی استفاده نمی‌شود و همچنین دیگر سیستم‌های اعمال نیرو برای تغییر مشخصات دینامیکی و مستهلک نمودن انرژی وارده به سازه، در آن جای خاصی ندارند؛ به همین دلیل هزینه‌ی ساخت، نگهداری و استفاده از سیستم کنترل غیرفعال بسیار کمتر از سیستم کنترل فعال است و با استقبال گسترده‌تری مواجه هستند. در این سیستم کنترلی طراحی سازه به گونه‌ای صورت می‌گیرد که انرژی وارده به سازه کاهش یافته یا به سمت وسایل مستهلک‌کننده‌ی نیرو (میراگرها) هدایت شود. از آنجا که ناحیه‌ی تأثیر نیروی وارده بر سازه محدود است، اگر هنگام زلزله جداسازهای پایه و میراگرها خسارت جدی‌ای ببینند، این اجزا به آسانی تعمیر یا تعویض می‌شوند. با توجه به تعریف انجام شده، طیف گسترده‌ای از روش‌های کاهش و مستهلک کردن انرژی وارده در دسته‌ی کنترل غیرفعال قرار می‌گیرند. در کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله، گروه نویسندگان نشان می‌دهند که طراحی این میراگرهای غیرفعال باعث کاهش انرژی واردشده به سازه می‌شود و هدف این کتاب نیز آموزش طراحی این نوع از میراگرهاست.

کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله اثری از گروه نویسندگان است که توسط علیرضا صالحین، مرتضی راضی و علی حیدری به فارسی ترجمه شده و انتشارات دانشگاهی فرهمند آن را چاپ کرده است.

کتاب طراحی میراگرهای غیر فعال در برابر زلزله مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به مهندسی عمران بسیار مناسب است. همچنین افرادی که به مباحث ایمنی ساختمان علاقه دارند نیز می‌توانند از محتوای این کتاب بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله می‌خوانیم

دو پارامتر مشخصه‌ی میراگر (سختی و مقاومت تسلیم) به سختی سازه و تراز نیروی الاستیک سازه مقیاس می‌شوند که تعیین این دو پارامتر در اکثر مواقع کار مشکلی می‌باشد. برای هر ساختمان چند طبقه، سختی و نیروی الاستیک باید با انتگرال‌گیری در ارتفاع ساختمان به دست آیند. نیروی الاستیک تابعی از شکل بارگذاری زلزله می‌باشد. بیشتر سازه‌هایی که نیاز به نصب میراگر دارند هنگام وقوع زلزله وارد ناحیه‌ی غیر ارتجاعی می‌شوند. به همین دلیل، بخشی از استهلاک انرژی توسط سازه صورت می‌گیرد. مهم‌تر از دلایل قبلی این که مطالعات بالا نشان می‌دهد برای رسیدن به کارآیی بهتر، لازم است میراگرهای تسلیم شونده دارای مقاومت و سختی زیادی باشند. در حقیقت اگر سختی و مقاومت میراگر زیاد باشد، میراگرهای تسلیم شونده یک سیستم سازه‌ای الحاقی تشکیل می‌دهند و در کنار افزایش میرایی باعث تغییر سایر مشخصات مکانیکی سازه نیز می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجمین
کتابچه راهنمای شرکت هلمز
مقدمه
اصول میرایی درون سازه‌ای
مشخصات میراگر
تحلیل کاهش میرایی
تحلیل تاریخچه زمانی
خواص عملی دستگاه‌ها
روند طراحی میرایی
میراگرهای هیسترتیک فلزی و سربی تسلیم شونده
میراگرهای قیچی
میراگرهای بادبند زانویی
اثرات ضربه زدن سازه‌ها به یکدیگر
سیستم‌های هایبرید (دوگانه)
کاربرد میراگرها در مقاوم سازی پل‌ها
بخش محاسباتی و مثال‌های عددی
گسترش و ارزیابی روش‌های ساده سازی شده برای تحلیل و طراحی ساختمان‌ها با سیستم‌های اتلاف انرژی غیر فعال
بخش 1: مقدمه
بخش 2: تشریح روش‌های تحلیل استاتیکی غیر خطی
بخش 3: اصلاح طیف پاسخ برای میرایی بالاتر
بخش 4: ارزیابی روش‌های ساده شده تحلیل سیستم‌های تسلیم شونده با یک درجه آزادی با تجهیزات اتلاف انرژی
بخش 5: نسبت تغییر مکان غیرالاستیک به تغییر مکان محاسبه شده با فرض رفتار الاستیک
بخش 6: تقاضای شکل پذیری تغییر مکان در سازه‌های با سیستم میرایی ویسکوز
بخش 7: توسعه و ارزیابی روش‌های ارزیابی تحلیل مودی و نیروی جانبی معادل برای ساختمان‌های جدید با سیستم میرایی
بخش 8: ارزیابی روش‌های تحلیل و طراحی ساختمان‌های با سیستم میرایی
بخش 9: خلاصه ، نتایج و پیشنهادات
ضمیمه الف: NEHRP 2000
ضمیمه ب: تشریح ساختمان های نمونه بدون سیستم میرایی و طراحی سیستم های باربر نیروی جانبی توسط NEHRP 1997
ضمیمه ج: اجرای تقریبی منحنی پوش آور ساختمان های با و بدون سیستم های میرایی بر اساس تحلیل پلاستیک
ضمیمه د: ملاحضاتی در طراحی تجهیزات میرایی تسلیم شونده فلزی ویسکوالاستیک سخت
ضمیمه م: محاسبات دقیق برای روش ساده شده تحلیل قاب های 3 و 6 طبقه با سیستم میرایی ویسکوز خطی
ضمیمه ن: محاسبات دقیق برای روش ساده شده تحلیل 3 طبقه با سیستم میرایی ویسکوز غیر خطی
ضمیمه ه: محاسبات دقیق برای روش ساده شده تحلیل 3 طبقه با سیستم میرایی ویسکوالاستیک
ضمیمه و: محاسبات دقیق برای روش ساده شده تحلیل 3 طبقه با سیستم میرایی تسلیم شونده
ضمیمه ز: محاسبات دقیق برای روش ساده شده تحلیل 3 طبقه با سیستم میرایی ویسکوز خطی با استفاده از روش دوم استاتیک غیرخطی FEMA 274
بخش10: منابع و مآخذ
طراحی و مدلسازی در ETABS و SAP2000
عکس‌های میراگرها
بخش استانداردها
ترجمه بخش میراگرهای آیین‌نامه FEMA
ترجمه بخش میراگرهای راهنمای SEAOC
منابع و مراجع
لغت‌نامه
لغت‌نامه فارسی به انگلیسی
لغت نامه انگلیسی به فارسی
معرفی نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله
نویسنده
مترجمعلیرضا صالحین، مرتضی راضی، علی حیدری
ناشر چاپیانتشارات دانشگاهی فرهمند
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات742
زبانفارسی
شابک978-600-6215-51-8
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی عمران، کتاب‌های ایمنی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله

برای دریافت کتاب طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.