معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی: از مفهوم آزادی تا حاکمیت ربات‌ها

عکس جلد کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی: از مفهوم آزادی تا حاکمیت ربات‌ها
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی: از مفهوم آزادی تا حاکمیت ربات‌ها

مارک کوکلبرگ در کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی این امکان را به خوانندگان خود می‌دهد که فناوری هوش‌ مصنوعی را از نگاه یک محقق علم فلسفه‌ی سیاسی تماشا کنند و به زوایای تازه‌ای از این تکنولوژی نوظهور و ارتباط آن با مفاهیمی همچون دموکراسی، نژاد‌پرستی و سیاست‌های محیط‌‌زیستی پی ببرند. این کتاب سعی دارد از رابطه‌ی هوش مصنوعی با تفکر سیستماتیک بگوید و تأثیرات آن را بر زوایای مختلف جهان انسان امروز روشن‌تر کند.

درباره‌‌ی کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی

کافی‌ست تا همین حالا نگاهی به محیط اطراف خود بیندازید؛ این‌روز‌ها آثار و نشانه‌های هوش مصنوعی را در گوشه‌گوشه‌ی زندگی انسان مدرن می‌توان پیدا کرد. اما تا‌به‌حال از خود پرسیده‌اید که آینده‌ی سیاسی بشر و رویکرد دولت‌ها، با حضور گسترده‌ی فناوری‌های دیجیتال و ابزار‌های هوشمند، چه شکل‌وشمایلی خواهد داشت؟ آیا ظهور این هوش قدرتمند، بر ابعاد کلان زندگی ما و بر موضوعات مهمی مثل دموکراسی و برابری نیز تاثیر خواهد گذاشت؟ مارک کوکلبرگ (Mark Coeckelbergh) سعی دارد تا در کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی (The political philosophy of AI: an introduction) پاسخی برای این پرسش مهم پیدا کند. او سعی دارد تا با نگرشی خلاقانه و بدیع، رشته‌ارتباط تازه‌ای میان علوم اخلاق و فلسفه‌ی سیاسی با دنیای هوش مصنوعی برقرار کند و اساساً به این پرسش مهم و حیاتی پاسخ دهد: چرا باید تکنولوژی هوش مصنوعی را به عنوان مقوله‌ای سیاسی مطالعه کرد؟! حقیقت آن است که فناوری هوش مصنوعی از جهات بسیار متعددی با عالم سیاست، پیوند می‌خورد. دموکراسی، قدرت، عدالت و حقوق برابر تنها گوشه‌ای از مباحث و مفاهیمی‌ست که با ورود هوش مصنوعی به عصر حاضر باید مجدد مورد بررسی و بازتعریف قرار گیرد. از طرف دیگر، مطالعه‌ی این تکنولوژی رو‌به‌رشد از قاب علم فلسفه‌ی سیاسی، به شفافیت مباحث نظری در سایر حوزه‌های داغ و موردبحث مثل رابطه‌ی هوش‌ مصنوعی با علم اخلاق نیز کمک می‌رساند.

معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی

نویسنده‌ی کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی، تلاش دارد تا با بیانی گویا، تازه‌ترین مسائل هنجاری جهان امروز با هوش مصنوعی را طرح کند، از تاثیرات خواسته یا ناخواسته‌ی این تکنولوژی بر عالم سیاست بگوید، موضوعات داغ و مورد بحث سیاسی و ارتباط آن با هوش مصنوعی را موشکافی کند و درنهایت، باب جدیدی را در بحث علم فلسفه‌ی سیاسی و فلسفه‌ی فناوری بر خوانندگان خود بگشاید. کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی را در‌ یک‌کلام می‌توان یک اثر تحقیقی جذاب و خواندنی دانست، که ماهیت ذاتاً سیاسی تکنولوژی را برای خوانندگانش روشن کرده و نسل‌های بعد را برای مقابله با چالش‌های نوظهور امپراطوری هوش مصنوعی آماده می‌کند. این کتاب اولین‌بار در سال 2022 منتشر شده و نسخه‌ی فارسی آن با ترجمه‌ی سید علی اصغر رئیس زاده و تلاش‌های انتشارات دکسا به دست شما رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی

  • رشته‌های اخلاق هوش مصنوعی و فلسفه سیاسی بر موضوعات مشابه بسیاری تمرکز می‌کنند، اما به ندرت می‌بینیم که تاریخ غنی فلسفه در راستای درک و شناخت سیاست هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته باشند. کوکلبرگ با این کتاب مهم، یک استثنای دلپذیر را به خوانندگان خود تقدیم می‌کند. (هنریک اسکاگ سترا، استاد دانشگاه اوستفولد)
  • هوش مصنوعی در اساس مقوله‌ای سیاسی است و این کتاب دلیل آن را برای خواننده روشن خواهد کرد. (کیت کرافورد، نویسنده‌ی کتاب اطلس هوش مصنوعی)
  • کوکلبرگ در این کتاب بر نمایش داده تفکرات فلسفی با قدمتی چند‌هزار‌ساله تمرکز می‌کند؛ تفکراتی که به‌ خودی‌ خود با ورود مهندسی دیجیتال، منسوخ نمی‌شوند، به طور خودکار از طریق شاهکارهای مهندسی دیجیتال نیز منسوخ نخواهد شد. (اسکات مک لمی، موسسه‌ی آموزشی اینساید هایر)
  • این کتاب مقدمه‌ای بسیار ضروری درخصوص ارتباط فلسفه‌ی سیاسی با رشته‌های مرتبط دنیای فناوری‌ست. (مایکل دبلیو اشمیت، مجله ارزیابی فناوری)

کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان مباحث فلسفه‌ی سیاسی و فلسفه‌ در حوزه‌ی فناوری پیشنهاد می‌کنیم. همچنین مطالعه‌ی اثر پیشِ رو برای متخصصان دنیای فناوری و فعالان دنیای سیاست می‌تواند جذاب باشد.

در بخشی از کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی: از مفهوم آزادی تا حاکمیت ربات‌ها می‌خوانیم

یک تهدید دیگر برای آزادی نه از مداخله در آزادی منفی فرد یا از تحریک، بلکه ناشی از نقض نوع نسبی‌تری از آزادی است: ستم و استثمار توسط دیگران از طریق کار در بافتار سرمایه‌داری، یا حتی (علناً) از طریق وادار کردن دیگران به یک رابطه‌ی بردگی و سلطه. درحالی‌که این مسأله ممکن است شامل محدودیت‌هایی برای آزادی منفی افراد باشد - زیرا من نمی‌توانم زمانی که برده هستم هرآن‌چه می‌خواهم را انجام دهم، و حتی در موقعیتی قرار نمی‌گیرم که هرآن‌چه می‌خواهم اهمیت داشته باشد، زیرا ابتدابه‌ساکن به‌عنوان یک سوژه‌ی سیاسی به من نگاه نمی‌شود - و درحالی‌که ظلم ممکن است با نقض آزادی مثبت (استثمار) نیز ترکیب شود، این پدیده‌ها سؤالاتی را نیز در مورد تحقق خود، خودسازی و رهایی ایجاد می‌کنند، به مشکلات عدالت و برابری پیوند می‌خورند (هم‌چنین به گفتار بعدی مراجعه کنید)، و به کیفیت روابط اجتماعی انسانی، ارزش کار و رابطه‌ی آن با طبیعت و آزادی، و پرسش در مورد چگونگی ساختاردهی به جامعه می‌پردازند. نوع آزادی مورد تهدید در این‌جا نسبی است، به این معنا که مربوط به مدیریت خواسته‌های درونی یا در نظر گرفتن دیگران به‌عنوان تهدیدهای بیرونی نیست، بلکه در مورد ایجاد روابط اجتماعی و جوامع بهتر است.

برای این برداشت از آزادی، هگل و مارکس منابع الهام هستند. از نظر هگل، دگرگونی طبیعت از طریق کار منجر به خودآگاهی و آزادی می‌شود. این مفهوم به دیالکتیک معروف ارباب-برده در پدیدارشناسی روح برمی‌گردد: درحالی‌که ارباب به خواسته‌های خود وابسته است، برده از طریق کار به آگاهی آزادی دست می‌یابد. مارکس این ایده را وام گرفت که کار به آزادی می‌انجامد. از دید او، آزادی دیگر مفهومی فردگرایانه نیست که با آزادی از محدودیت یا استقلال روانی مرتبط باشد، مانند آزادی منفی و مثبت برلین؛ این مفهوم بیش‌تر اجتماعی، مادی‌گرایانه و تاریخی است. برای هگل و مارکس، آزادی مبتنی بر تعامل اجتماعی است؛ و مخالف با وابستگی نیست. کار و ابزار، آزادی ما را افزایش می‌دهند. این آزادی یک تاریخچه دارد، که آن هم یک تاریخچه‌ی اجتماعی و سیاسی و (می‌توان اضافه کرد) یک تاریخچه‌ی فناوری است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار مترجم
1. مقدمه
دلیل، اهداف و رویکرد این کتاب
ساختار کتاب و مروری بر گفتارهای آن
2. آزادی: دستکاری ذهنی توسط هوش مصنوعی و برده‌داری ربات‌ها
مقدمه. اعلامیه‌های تاریخی آزادی و برده‌داری معاصر
هوش مصنوعی، نظارت و اعمال قانون: سلب آزادی منفی
هوش مصنوعی و هدایت رفتار انسان: دور زدن استقلال انسان
تهدیدات برای تحققِ خود و رهایی: استثمار از طریق هوش مصنوعی و مشکل با بردگان ربات‌ها
چه کسی در مورد هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد؟ آزادی به‌مثابه‌ی مشارکت، هوش مصنوعی در انتخابات، و آزادی بیان
سایر مفاهیم سیاسی مرتبط با آزادی و سایر ارزش‌ها
3. برابری و عدالت: سوگیری و تبعیض توسط هوش مصنوعی
مقدمه. سوگیری و تبعیض به‌عنوان کانونی برای طرح مشکلات برابری و عدالت
چرا سوگیری اشتباه است (1)؟ برابری و عدالت در فلسفه‌ی سیاسی لیبرال انگلیسی استاندارد
چرا سوگیری اشتباه است (2)؟ نظریه‌های مربوط به طبقه و هویت به‌عنوان نقد تفکر لیبرال جهانی
نتیجه: هوش مصنوعی از نظر سیاسی بی‌طرف نیست
4. اتاق‌های پژواک و تمامیت‌خواهی ماشینی
مقدمه. هوش مصنوعی به‌مثابه‌ی تهدیدی برای دموکراسی
هوش مصنوعی به‌مثابه‌ی تهدیدی برای دموکراسی، دانش، مشورت، و خودِ سیاست
شروع کار با افلاطون: دموکراسی، دانش و تخصص
فراتر از قانون و نمایندگی اکثریت
دموکراسی مشورتی و مشارکتی در مقابل دموکراسی مجادله‌ای و رادیکال
حباب‌های اطلاعات، اتاق‌های پژواک، و پوپولیسم
مشکلات بیش‌تر: دستکاری ذهنی، جایگزینی، مسؤولیت‌پذیری و قدرت
هوش مصنوعی و خاستگاه تمامیت‌خواهی: درس‌هایی از آرنت
هوش مصنوعی و تمامیت‌خواهی
نظر آرنت درباره‌ی خاستگاه تمامیت‌خواهی و ابتذال شر
5. قدرت: نظارت و (خود) انضباطی از طریق داده‌ها
مقدمه. قدرت به‌مثابه‌ی یک موضوع در فلسفه‌ی سیاسی
قدرت و هوش مصنوعی: به سوی یک چارچوب مفهومی کلی
مارکسیسم: هوش مصنوعی ابزاری برای تکنوکاپیتالیسم
فوکو: چگونه هوش مصنوعی بر ما را چیره می‌شود و ما را به سوژه تبدیل می‌کند
انضباط و نظارت
دانش، قدرت، و خلق و شکل دادن به سوژه‌ها و هویت‌ها
عملکردهای فنی، قدرت، و هوش مصنوعی
نتیجه و سؤالات باقی‌مانده
6. سیاست زیست‌محیطی و پساانسان‌گرایی
مقدمه. فراتر از یک سیاستِ انسان‌محورِ هوش مصنوعی و رباتیک
از نظر سیاسی تنها انسان‌ها به حساب نمی‌آیند: جایگاه سیاسی حیوانات و طبیعت (غیرانسانی)
کاربردهایی برای سیاست هوش مصنوعی و رباتیک
اهمیت سیاسی تأثیر هوش مصنوعی بر غیرانسان‌ها و محیط‌های طبیعی
جایگاه سیاسی خودِ هوش مصنوعی؟
7. نتیجه: فناوری‌های سیاسی
آن‌چه من در این کتاب انجام داده‌ام و آن‌چه می‌توانیم از آن نتیجه‌گیری کنیم
آن‌چه در ادامه باید انجام شود: پرسشی در مورد فناوری‌های سیاسی
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی: از مفهوم آزادی تا حاکمیت ربات‌ها
نویسنده
مترجمسید علی اصغر رئیس زاده
ناشر چاپیانتشارات دکسا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات330
زبانفارسی
شابک978-622-5571-52-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی

برای دریافت کتاب درآمدی بر فلسفه سیاسی هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.