معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی قتل: جامعه شناسی قتل در آمریکا

عکس جلد کتاب جامعه شناسی قتل: جامعه شناسی قتل در آمریکا
قیمت:
۱۰۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی قتل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی قتل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی قتل: جامعه شناسی قتل در آمریکا

«آیا جامعه‌ی آمریکا همان جامعه‌ی آرمانی و دلخواهی است که آرزوی زندگی در آن را داشتیم؟» لئونارد بیگلی سعی دارد در کتاب جامعه شناسی قتل به این سؤال مهم پاسخ دهد. او با استفاده از نظریات جامعه‌شناسانی چون نوربرت الیاس، امیل دورکیم و ماکس وبر و همچنین آمار مرتبط با میزان قتل (تا سال 2003 در آمریکا) نشان می‌دهد که چرا نرخ قتل در کشوری دموکراتیک مانند ایالات متحده‌ی آمریکا، این‌چنین بالاست.

درباره‌ی کتاب جامعه شناسی قتل

از اواسط قرن نوزدهم میلادی، داستان‌های مبالغه‌آمیزی درباره‌ی میزان قتل در غرب وحشی دهان به دهان می‌گشت. مردمانی که اسلحه در دست داشتند و با یکدیگر می‌جنگیدند، در قرن بیستم دست‌مایه‌ی ساخت فیلم‌های بسیاری شدند و «وسترن» به یکی از ژانرهای محبوب رمان، نمایش‌های رادیویی و سینما بدل شد. میزان قتل در آمریکا در دهه‌ی 70 و 80 میلادی همچنان قابل‌توجه بود؛ اما در دهه‌های بعد اندک‌اندک رو به کاهش گذاشت. با این حال هنوز هم نرخ قتل در این کشور بالاست. آمارها نشان می‌دهند که از 139 تیراندازی دسته‌جمعی که بین سال‌های 1998 تا 2019 در کشورهای توسعه‌یافته رخ داده است، 73 درصد متعلق به آمریکاست و منجر به مرگ 816 نفر شده. در سال 2020، 7.8 نفر در هر صدهزار نفر به قتل رسیده‌اند و این آمار نسبت به سال‌های قبل افزایشی چشمگیر داشته. اما چرا در جامعه‌ای به‌ظاهر توسعه‌یافته، دموکراتیک و مرفه که درصد بالایی در آن تحصیل‌کرده هستند، چنین آماری مشاهده می‌شود؟ لئونارد بیگلی (Leonard Beeghley)، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فلوریدا، در کتاب جامعه شناسی قتل (Homicide: A Sociological Explanation) علت این اتفاق را نشان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی قتل

تفاوت چشمگیر نرخ قتل در 50 ایالت آمریکا، یکی از مسائلی است که در کتاب جامعه شناسی قتل بررسی می‌شود. ایالت‌های جنوبی آمریکا، معمولاً بیشتر از دیگر ایالت‌ها قتل اتفاق می‌افتد و تا سال 2020، ایالت‌های واشنگتن، می‌سی‌سی‌پی، لوئیزیانا و آلاباما، بالاترین میزان قتل را داشتند. تقریباً 80 درصد از قتل‌ها با اسلحه‌ی گرم رخ‌ داده‌اند؛ زیرا آمریکا با 120 اسلحه به ازای هر 100 نفر، بالاترین مقدار مالکیت اسلحه را در اختیار دارد. لئونارد بیگلی با الهام از کتاب «خودکشی» امیل دورکیم، بر یک پدیده‌ی مهم جامعه‌ی آمریکا تمرکز می‌کند و ابعاد تاریخی و فراملی قتل‌ها را وامی‌کاود. وی علاوه بر دسترسی به اسلحه، گسترش بازارهای غیرقانونی مواد مخدر، تبعیض نژادی بالا، قرار گرفتن در معرض خشونت و نابرابری‌های اقتصادی را از عوامل افزایش نرخ قتل ایالات متحده می‌داند.

لئونارد بیگلی که پیش از این کتاب‌هایی چون «زندگی همراه با فقر در آمریکا»، «همسرتان چه کاری انجام می‌دهد: جنسیت و دگردیسی زندگی خانوادگی»، «ساختار طبقاتی در ایالات متحده‌ی آمریکا» و «پیدایش نظریه‌ی جامعه‌شناختی» را به نگارش درآورده بود، در سال 2003 کتاب جامعه شناسی قتل را منتشر کرد. شواهد تاریخی، آمار تطبیقی، داده‌های متعدد از آمریکا و دیگر کشورهای غربی از جمله مواردی هستند که بیگلی در تحلیل جامعه‌شناختی از آن‌ها بهره می‌برد. علاوه بر این موارد، نظریات اندیشمندانی مانند نوربرت الیاس، امیل دورکیم و ماکس وبر در این کتاب آمده است.

انتشارات اندیشه‌ی احسان کتاب جامعه شناسی قتل را با ترجمه‌ی محسن نیازی و مسعود غفاری منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب جامعه شناسی قتل

  • لئونارد بیگلی این کتاب را به‌خوبی نوشته، به منابع معتبری ارجاع داده و از نمایه‌های متعدد استفاده کرده است. خواندن این اثر توصیه می‌شود. (مجله‌ی CHOICE)
  • کتاب بیگلی به درک جامعه‌شناختی از قتل کمک می‌کند. (Okeechobee News)
  • کتاب جامعه شناسی قتل منبعی ایدئال برای دانشجویان و استادان رشته‌ی جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی است؛ زیرا قتل در ایالات متحده را به صورت انتقادی بررسی می‌کند. مطالب چالش‌برانگیز و تحقیقات کامل لئونارد بیگلی ستودنی است. (مجله‌ی اداره‌ی پلیس متروپولیتن)
  • لئونارد بیگلی با سبک نوشتاری جذاب خود، کتابی درباره‌ی جامعه‌شناسی قتل نوشته است که همه‌ی مردم می‌توانند آن را بخوانند. کتابی درجه یک. (استیون مسنر، استاد دانشگاه آلبانی)

کتاب جامعه شناسی قتل برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی، مخاطبان اصلی کتاب جامعه شناسی قتل هستند.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی قتل: جامعه شناسی قتل در آمریکا می‌خوانیم

بر خلاف موقعیت در سایر کشورهای غربی، تأثیر دسترس‌پذیری سلاح گرم بر نرخ قتل، یک جدال سیاسی بزرگ و سر‌سختانه در ایالات متحده را شکل داده است و مکتوبات زیادی در مورد این مسئله در دست است. رابطه‌ ساختاری اوّلیه‌ی بیان‌شده در فرضیه این است که هرچه دسترس‌پذیری اسلحه در جامعه‌ای بیشتر باشد، نرخ قتل بیشتر می‌شود. اگرچه، به منظور حل این مسئله، تعدادی از موضوعات اوّلیه باید مورد بحث قرار گیرند: کشنده‌بودن سلاح‌های گرم در مقایسه با سایر سلاح‌ها، تاریخچه‌‌ی سلاح گرم و قتل و تعداد سلاح‌های گرم در گردش در این کشور. هم‌چنین قصد دارم استدلال مخالف را نیز مطرح نمایم. در نهایت، شواهدی را جمع‌بندی می‌کنم که نشان می‌دهند دسترس‌پذیری سلاح گرم بر نرخ قتل تأثیر‌گذار است.

سلاح‌های گرم در حال حاضر خطرناک‌ترین سلاح شخصی هستند که به‌طور بالقوه برای مردم در دسترس‌اند. تمامی داده‌های موجود حاکی از آن است که نرخ تلفات در صورت استفاده از سلاح گرم در مقایسه با چاقو، چماق یا دست خالی در رؤیارویی‌های خشونت‌آمیز، چه حملات، سرقت‌ها و چه در حوادث دیگر بالاتر است. چاقو‌ها را در نظر بگیرید که می‌توانند سلاح‌های بسیار خطرناکی باشند. یک بریدگی ساده‌‌ی شریان کاروتید در گردن می‌تواند موجب خون‌ریزی فرد در حد مرگ، تنها در چند دقیقه شود. اما به سادگی نمی‌توان به این نتیجه دست یافت، کشتن کسی با یک چاقو (یا چماق یا مشت) مستلزم درگیری نزدیک و سخت است. فرد باید به قربانیان بالقوه به‌صورت فیزیکی حمله کند، که تقریباً همیشه امید نجات‌یافتن داشته و بنابراین، از خودشان دفاع می‌کنند. پس، استفاده از یک چاقو مستلزم سطح بالایی از تعهد روانی، قدرت فیزیکی و تمایل به به خطر انداختن خود در زمانی است که قربانیان از خود دفاع می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمان
فصل اوّل: قتل به‌عنوان یک رویداد عادی
پیش‌گفتار
قتل به‌عنوان یک رویداد عادی
ما یک مسئله داریم
برخی از پیامدهای قتل
جامعه‌شناسی و قتل
خودرو و طراحی جاده
مدرنیته و قتل
فصل دوم: چگونگی فهم قتل
ابعاد بین‌المللی و تاریخی قتل
سطوح تحلیل و قتل
تببین روان‌شناسی اجتماعی از قتل
تبیین‌های ساختاری از قتل
تبیین نرخ قتل
معضل تغییر
فصل سوم: قتل در چشم‌اندازهای تاریخی و بین‌المللی
تاریخ کوتاه قتل در اروپا
نرخ قتل‌های بین‌المللی معاصر
قتل در آمریکا از زمان استعمار تا 1900
قتل در ایالات متحده از سال 1900 تا به امروز
دو نوع دیگر قتل در آمریکا
قتل و منطقه
قتل و نژاد
مدرنیته، طبقه اجتماعی و قتل
فصل چهارم: رؤیای آمریکایی و قتل: تحلیل انتقادی
یک ایده و مبانی تجربی آن
تبیین ناهنجاری نهادی از جرائم خشن
برخی از نظرات انتقادی
ناهنجاری، مدرنیته و قتل
بازسازی استراتژی مسنر و روزنفلد
فصل پنجم: ساختار اجتماعی و قتل
ساختار اجتماعی و قتل
دسترس‌پذیری بیشتر به سلاح‌های گرم
سلاح‌های گرم در مقابل سایر سلاح‌ها
تاریخچه‌ مختصری از سلاح‌های گرم و قتل در آمریکا
چه تعداد سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؟
فرضیه‌ تصادف
دسترس‌پذیری سلاح گرم و نرخ قتل
محدودیت‌های دسترس‌پذیری سلاح گرم
نتیجه‌گیری
توسعه‌ بازارهای مواد مخدر غیر‌قانونی
تبعیض نژادی و قومی بیشتر
قرارگیری بیشتر در معرض خشونت
رسانه‌های جمعی
خانواده
محله
دولت
نابرابری اقتصادی بیشتر
درک قتل
فصل ششم: آیا تغییر ممکن است؟
جامعه‌شناسی و تغییر اجتماعی
دو تصویر
سخن نهایی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی قتل: جامعه شناسی قتل در آمریکا
نویسنده
مترجممحسن نیازی، مسعود غفاری
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات314
زبانفارسی
شابک978-622-6719-03-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی قتل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی قتل

برای دریافت کتاب جامعه شناسی قتل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.