معرفی و دانلود کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر

عکس جلد کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر
قیمت:
۶۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر

آنی مورفی پال در کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی به طرح یکی از چالش برانگیزترین و جدیدترین ایده‌های مطرح‌شده در پژوهش‌های روانشناختی می‌پردازد که معتقد است از ابتدای تاریخ به بزرگ‌ترین دانشمندان و متفکران زمان در طرح و کشف ایده‌های جدید کمک کرده است. آنی مورفی پال با مطالعه و بررسی آثار متعدد پژوهشی در حوزه‌ی علوم شناختی و فلسفه‌ی ذهن به طرح شواهد و دلایل اثبات این ایده می‌پردازد که در واقع عوامل برون مغزی، از جمله شرایط جسمی، روابط اجتماعی و عوامل محیطی، بسیار بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم در کاهش یا افزایش سطح «هوش» ما اثرگذار هستند.

درباره‌ی کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

تا به حال پیش آمده که به خودتان یا دیگران تشر بزنید که: «از مغزت استفاده کن»؟ یا شاید وقتی که با مشکل یا مسئله‌ی پیچیده‌ای روبرو بوده‌اید، شنیده باشید که: «باید مغزت را به کار بیندازی»؟ اما ظاهراً حجم گسترده‌ای از پژوهش‌های جدید دقیقاً خلاف این موضوع را پیشنهاد می‌کنند. آنی مورفی پال (Annie Murphy Paul) محقق و دانشمند مشهور آمریکایی، در کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی (The Extended Mind: The Power of Thinking Outside the Brain) به تشریح و توضیح این ایده می‌پردازد که احساسات و عواطف ما، شرایط جسمی و حتی عوامل محیطی که در آن مشغول به کار هستیم در روند تفکر و کاهش یا افزایش بهره‌ی هوشی ما اثرگذار هستند. تأثیرات این عوامل می‌تواند در جنبه‌های مختلفی مانند شکل‌گیری افکار، آموزش و یادگیری، طرح مسائل، پیدا کردن راهکارها و معرفی ایده‌های جدید خود را نمایان سازد.

معرفی و دانلود کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

ایده‌ی تفکر برون مغزی برای اولین بار توسط اندی کلارک و دیوید چالمرز در سال 1998 مطرح شد و در واقع این باور عمومی را به چالش کشید که ذهن انسان تنها محدود به مغز اوست. در فرضیه‌ی تفکر برون مغزی این ایده مطرح شد که ذهن انسان، هیچ محدوده و مرز مشخصی ندارد. ذهن ما حاصل توسعه‌ی ساختار و روند عملکرد اعصاب شناختی ما به سمت جهان و محیط اطراف است و در واقع می‌توانیم محیط اطراف را گستره و امتدادی از ذهن خودمان به حساب آوریم. این محیط اطراف و عوامل خارجی می‌تواند شامل ابزارهایی باشد که در روند تفکر ما دخالت و نقش مستقیم دارند، مانند ابزارهای محاسباتی و امکانات تکنولوژی؛ یا اذهان دیگر انسان‌ها، عوامل فرهنگی، تاریخی و روابط اجتماعی؛ یا حتی عوامل جسمی و محیطی که به اشکال و جنبه‌های مستقیم و غیرمستقیم روند تفکر و تأمل ما را شکل داده یا متحول می‌کنند. از زمان طرح این فرضیه شواهد و مدارک متعددی برای اثبات آن توسط دانشمندان و محققان ارائه شده است که کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی یکی از آن‌هاست.

آنی مورفی پال در کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی در طی سه بخش متمایز تحت عناوین «تفکر با جسممان»، «تفکر با محیط اطراف» و «تفکر با روابط» به بررسی تأثیر عوامل بیرونی بر روند تفکر انسان مشغول می‌شود. او در بخش اول کتاب تحت عنوان تفکر با جسممان، طی فصل‌ها و عناوین مختلفی مانند «تفکر با حرکت» و «تفکر با حس‌های درونی» به بررسی تأثیر و تأثرات جسم و ذهن بر یکدیگر و نقش شرایط جسمی در فرآیند تحلیل و تأمل می‌پردازد. بخش دوم کتاب به تحلیل نقش محیط اطراف در روند عملکرد ذهن انسان از جنبه‌های مختلفی مانند «تفکر با طبیعت» و «تفکر با سازه‌ها» اختصاص داده شده است. بخش سوم و نهایی کتاب با نام «تفکر با روابط»، به نقش عواملی مانند فرهنگ، تاریخ و انواع دادوستدهای فکری میان انسان‌ها و تأثیری که این موضوع از ابتدای تاریخ بر روند رشد فکری انسان داشته پرداخته است.

معرفی و دانلود کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

آنی مورفی پال امیدوار است با معرفی مثال‌های متعدد و به کمک نتایج پژوهش‌های دیگر متفکران و دانشمندان بزرگ تاریخ، خواننده را در سیر مطالعه‌ی اثر قانع کند که نقش عوامل بیرونی در پرورش استعدادها، پیشرفت علم و رشد توانایی انسان در طول تاریخ بسیار بیشتر از چیزی بوده است که فکرش را می‌کردیم. او ثابت می‌کند که بسیاری از مهم‌ترین ایده‌ها و افکاری که در طول تاریخ باعث تحولاتی انقلابی در روند رشد تمدن شده‌اند، تحت تأثیر عواملی خارج از مغز انسان شکل گرفته و رشد پیدا کرده‌اند. مورفی پال معتقد است که بسیاری از بزرگ‌ترین متفکرین و دانشمندان بزرگ تاریخ به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه از عوامل بیرونی برای ارائه و اثبات برخی از مهم‌ترین ایده‌های تاریخ تمدن کمک گرفته‌اند. او باور دارد مدارس، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها در آموزش استفاده از عوامل خارجی برای رشد و پرورش استعداد و هوش افراد جامعه کوتاهی کرده‌اند و امیدوار است با نگارش این کتاب، به رشد هوش و آگاهی کلی بشر کمک کند.

کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی با ترجمه‌ی مریم تقدیسی و چاپ انتشارات آسمان نیلگون به دست شما می‌رسد.

نکوداشت‌های کتاب توسه تفکر برون مغزی

  • یک پژوهشگر علمی به ساده‌ترین شکل ممکن به توضیح این مسئله می‌پردازد که چگونه گاهی مهم‌ترین فکرهای ما خارج از ذهنمان شکل می‌گیرند. (آدام گرانت، نویسنده‌ی کتاب توانمندی‌های نهان)
  • وقتی موضوع هویتتان مطرح باشد، هیچ مرز دقیقی وجود ندارد که تعیین کند چه زمانی ذهنتان پایان می‌یابد و مرز جسم، محیط و فرهنگ آغاز می‌شود. آنی مورفی پال در این سفر پرماجرا، داستان پر پیچ و خم اینکه ما چه کسی هستیم را روایت می‌کند. (دیوید ایگلمن، استاد دانشگاه استنفورد)
  • توسعه‌ی تفکر برون مغزی استدلال می‌کند که خلاقیت، هوش و حتی خاطرات ما تنها در ماده‌ی خیس مغزمان جای نگرفته، بلکه در محیط اطرافمان هم پیدا می‌شود. این کتاب، اثری به‌شدت جذاب است که نحوه‌ی تفکر ما درباره‌ی فکر کردن را به‌طور اساسی تغییر می‌دهد. (جاشوا فوئر، نویسنده‌ی کتاب قدم زدن روی ماه با اینشتین)
  • آنی مورفی پال، در کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی توضیح می‌دهد که چرا گاهی کلید بهتر فکر کردن در استفاده‌ی کمتر از مغزمان نهفته است. با گسترش ذهنمان به کمک بدن، محیط اطراف و روابطمان، می‌توانیم بهره‌وری و خلاقیت خود را بالا ببریم. توسعه‌ی تفکر برون مغزی از داستان‌ها و یافته‌های علمی برای توجیه چگونگی این موضوع استفاده می‌کند. (چارلز داهیگ، نویسنده‌ی کتاب قدرت عادت)

افتخارات کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب غیرداستانی واشنگتن پست سال 2021؛
  • انتخاب سردبیران نیویورک تایمز به‌عنوان کتاب برتر؛
  • از جمله کتاب‌های قابل توجه نیویورک تایمز؛
  • کتاب منتخب ویراستاران آمازون.

کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که به یادگیری راهکارهای توسعه‌ی امکانات فکری، پرورش استعدادها و افزایش بهره‌ی هوشی انسان علاقه دارند مطالعه‌ی این کتاب را بسیار جذاب و مفید خواهند یافت.

در بخشی از کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر می‌خوانیم

فقط نقاش‌هایی مثل جکسون پولاک نیستند که فعالیت ذهنی‌شان در محیط اطرافشان شکل می‌گیرد. تفکر همه‌ی ما وابسته به محیط اطرافمان است. در علوم شناختی، مغز انسان با کامپیوتر مقایسه می‌شود. ولی نفوذ محیط اطراف در ذهن نشان‌دهنده‌ی محدودیتی مهم درمورد این مقایسه است: کامپیوتر در دفتر کار یا در پارک یکسان کار می‌کند، ولی مغز ما عمیقاً تحت‌تأثیر محیطی است که در آن عمل می‌کند. و طبیعت محیطی غنی و حاصل‌خیز را برای تفکر در اختیار ما قرار می‌دهد. شاید به این دلیل که مغز و بدن ما در محیطی خارج از خانه تکامل یافته و، به گفته‌ی تعدادی از بوم‌شناسان، اجداد ما به روشی زندگی می‌کردند که از نظر ما شبیه «اردویی مادام‌العمر بوده است.»

ارگانیسم انسانی طی صدها هزار سال زندگی در طبیعت دقیقاً طوری با خصوصیات مختص زندگی در محیط سرسبز اطراف خود تنظیم شده که حتی امروز حواس و شناخت ما به‌راحتی و به نحوی کارآمد قادر به پردازش خصوصیات حاضر در محیط‌های طبیعی است. ذهن ما با فرکانس‌های دنیای طبیعی تنظیم شده است. هیچ‌کدام از تنظیمات چنین تکاملی آمادگی زندگی در این دنیای نوظهور را، که بیشتر ما اوقاتمان را در آن سپری می‌کنیم، در اختیارمان قرار نداده است: محیطی ساختگی با خطوط تیز و سازه‌های ناهنجار و حرکتی بی‌وقفه. ما در آسمان‌خراش‌ها و آزادراه‌های این زندگی مدرن اردو زده‌ایم، ولی ذهنمان در مکانی که سکنا گزیده‌ایم در آرامش نیست. ناهماهنگی میان محرک‌هایی که برای پردازش آن‌ها تکامل یافته‌ایم و مناظر و صداهایی که حواس ما معمولاً با آن‌ها مواجه است موجب تخلیه‌ی منابع ذهنی محدود ما می‌شود. ساعت‌ها کار در محیط‌های فاقد محرک‌های بیولوژیکی ما را فرسوده و موجب شده خسته شویم و نیروی تمرکزمان را از دست دهیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار
مقدمه: تفکر خارج از مغز
بخش اول: تفکر با جسم‌مان
1: تفکر با حس‌هاى درونى
2: تفکر با حرکت
3: تفکر با حرکات سر و دست
بخش دوم: تفکر با محیط اطراف
4: تفکر با طبیعت
5: تفکر با سازه‌ها
6: تفکر با فضای ایده‌ها
بخش سوم: تفکر با روابط
7. تفکر با کارشناسان
8. تفکر با همتایان
9. تفکر با گروه‌ها
نتیجه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر
نویسنده
مترجممریم تقدیسی
ناشر چاپیانتشارات آسمان نیلگون
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات326
زبانفارسی
شابک978-622-7633-97-9
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی

برای دریافت کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.