معرفی و دانلود کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان

عکس جلد کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان

کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان توسط رافیق ایمرانی، پژوهشگر و استاد موسیقی به‌نام آذربایجانی، به تالیف رسیده است و با استناد به اسناد و پژوهش‌های تاریخی معتبر، تاریخ موسیقی آذربایجان را از تمدن‌های اولیه تا دوره‌ی آدربایگان مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان

پژوهش‌های تاریخی و نقوش برجسته‌ی کشف‌شده بر سنگ‌نوشته‌ها و الواح تاریخی نشان می‌دهد که موسیقی آذربایجان پیشینه‌ی تاریخی بسیار کهنی دارد و حتی قدمت آن به پانزده هزار سال می‌رسد. رافیق ایمرانی (Rafik Imrani) در کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان (Azarbaycanin musiqi tarixi) نتیجه‌ی مطالعاتش در زمینه‌ی موسیقی آذربایجان را گردآوری نموده و با تکیه بر مستندات تاریخی تلاش کرده است که زوایای پنهان این تاریخ کهنسال را برای شما آشکار سازد.

رافیق ایمرانی در سال 1951 در باکو متولد شد. او استاد موسیقی در دانشگاه ع. حاجی بیگ اوف آذربایجان است و تاکنون مقالات و پژوهش‌های متعددی در این حوزه داشته است. کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان نیز یکی از این آثار به شمار می‌رود که موسیقی آذربایجان را از دریچه‌ی تاریخ مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان از کهن‌ترین دوران تاریخ موسیقی آذربایجان آغاز می‌کند و نغمه‌هایی که انسان‌های کهن در هنگام خرمن کوبیدن، دوشیدن شیر حیوانات و کشاورزی سر می‌دادند را بر می‌شمارد. سپس به دوران نئولیت و انئولیت می‌رسد و پس از آن به عهد مفرغ می‌پردازد. بعد از آن به دوران شاخص تاریخی، یعنی عصر تمدن سومر ورود می‌کند و ویژگی‌های تمدن موسیقی آذربایجان را در این عصر شرح می‌دهد. کتاب در ادامه به همین ترتیب پیش می‌رود، دستگاه‌ها و آلات موسیقی مختلف اعصار گوناگون را به مطالعه می‌گذارد تا از اسکندر مقدونی نیز عبور کرده و با دوران آدربایگان (آتروپاتنا) به پایان می‌رسد.

گفتنی است کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان توسط مجید تیموری فر به فارسی برگردانده و با تلاش‌های نشر اختر روانه‌ی بازار کتاب ایران شده است.

کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان برای چه کسانی مناسب است؟

اساتید و دانشجویان رشته‌ی موسیقی و علاقه‌مندان به حوزه‌ی تاریخ و موسیقی به ویژه تاریخ آذربایجان از مطالعه‌ی این کتاب بهره خواهند برد.

در بخشی از کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان می‌خوانیم

بر اساس منابع تاریخی، قبل از شکل‌گیری دولت ماننا در اوایل (هزاره 1 ق. م)، دولت‌های کوچکی به طور متحد و یکپارچه در اطراف دریاچه‌ی اورمیه وجود داشت (سده 9 ق. م)، اما هر کدام از این دُوَل با به کار بردن سیاست مستقل و باب طبع خویش موجبات تضعیف دولت واحد گردیده و در قبال هجوم اشغالگران و بخصوص آشور دچار ناپایداری می‌گردیدند.

چنانچه در عهد فرمانروایی (آشورنا سیرپال 2) طی سال‌های (895 833 ق. م) و نیز در زمان حاکمیت پادشاه آشور، (سالانماسار 3) طی سالهای (859 824 ق. م) حوزه‌ی اطراف دریاچه اورمیه بارها مورد هجوم و تاراج قرار گرفت، حاکمان برخی از ولایات آذربایجان ایران و ازجمله: زامو، مازاموا، گیل‌زان، آللابیریا، اویشدیش، آندیا، میسسی Missi، زکیرتو، گیزیلوبوندا، و سایرولایات با تقدیم خراج و هدایایی مانند طلا، نقره و احشام و... حاکمیت و مردمان مناطق تحت فرمان خویش را از خطر می‌رهانیدند. اما در این گیر و دار اکثر صنعتکاران و اصیل‌زادگان ترک‌نژاد آذربایجان توسط قوای اشغالگر به شهرهای سومر کوچانده می‌شدند. این مصائب موجبات اتحاد و یکپارچگی و تشکیل دولت مرکزی قدرتمندی از سوی حاکمیت‌های کوچک حوزه دریاچه اورمیه گردید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
موسیقی آذربایجان در قدیمی‌ترین دوران
تمدن موسیقی قوبوستان
تمدن و فرهنگ موسیقی آذربایجان در دوران نئولیت و انئولیت
فرهنگ و تمدن کهن اورمیّه در دوران انئولیت
آذربایجان در دوران مدنیّت کور آراز نخستین مرحله‌ی «عهد مفرغ»
تمدن موسیقی دوران سومر آراتتا
«بیل گامیس»
هنر موسیقی در داستان سومریان
تاریخ موسیقی آذربایجان در دوران تمدن سومر
ترکیب صدای پنتاتونیک چنگ قدیم
تمدن موسیقی دوران ماننا و میدیا
تمدن موسیقی آذربایجان در دوران اَهَمنی‌ها
تمدن موسیقی آذربایجان در سال‌های حاکمیت
اسکندر مقدونی بر آذربایجان و ایران
تمدن موسیقی دوران آدربایگان (آتروپاتنا)

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان
نویسنده
مترجممجید تیموری فر
ناشر چاپیانتشارات اختر
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات188
زبانفارسی
شابک978-964-517-184-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان

برای دریافت کتاب تاریخ دیرین موسیقی آذربایجان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.