معرفی و دانلود کتاب تاریخ جهانی بدنامی

عکس جلد کتاب تاریخ جهانی بدنامی
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ جهانی بدنامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ جهانی بدنامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ جهانی بدنامی

اولین بارقه‌های رئالیسم جادویی به همراه اولین گام‌های خورخه لوئیس بورخس در مسیر رسیدن به سبک شخصی و کسب آوازه‌ی جهانی در کتاب تاریخ جهانی بدنامی خود را نشان می‌دهد. این کتاب که مجموعه داستان کوتاهی از ادبیات آمریکای لاتین است، شامل داستان‌هایی از شرق و غرب درباره‌ی جنایت و انتقام می‌شود که با عناصر فانتزی و جادویی آمیخته شده.

درباره‌ی کتاب تاریخ جهانی بدنامی

در سال 1935، مجموعه داستان کوتاهی از نویسنده‌ی جوانی به نام خورخه لوئیس بورخس (Jorge Luis Borges) منتشر شد که نویددهنده‌ی نویسنده‌ای‌ خوش‌آتیه بود که بعدها به شهرت جهانی دست یافت و بارها نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل شد. داستان‌های این مجموعه، یعنی کتاب تاریخ جهانی بدنامی (A Universal History of Infamy)، پیش‌تر به‌صورت جداگانه در روزنامه کریتیکا منتشر شده بودند و بعدها در سال 1954 مورد تجدید نظر قرار گرفتند. این مجموعه داستان نقطه‌ی آغازین رئالیسم جادویی قلمداد می‌شود.

داستان‌های کتاب تاریخ جهانی بدنامی همگی قهرمانان شروری را به تصویر کشیده‌اند که با اعمالی رذیلانه به دنبال دستیابی به اهداف خود هستند؛ اما سرانجام قربانی کردارهای خود می‌شوند. خورخه لوئیس بورخس زندگی شخصیت‌های داستان را در دو یا سه صحنه‌ی کلیدی خلاصه می‌کند، چندان به جزئیات نمی‌پردازد و انگیزه‌های رفتاری و ویژگی‌های روان‌شناختی شخصیت‌ها را واکاوی نمی‌کند.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ جهانی بدنامی

می‌توان گفت کتاب تاریخ جهانی بدنامی شامل سه بخش می‌شود. بخش اول شامل داستان‌هایی از مجرمان واقعی‌ست و بر پایه‌ی جنایت‌های واقعی نوشته شده است. منابع استفاده شده در پایان کتاب آمده است؛ بااین‌حال، نویسنده تغییرات زیادی در بازگویی داستان‌ها ایجاد کرده و نام‌ها و تاریخ‌ها را تغییر داده است. خوانش این بخش فرآیندی بینامتنی است میان متن و منابع پایانی کتاب و لذت این داستان‌ها در رمزگشایی از روایت‌هاست.

بخش دوم کتاب تاریخ جهانی بدنامی تنها شامل یک داستان به نام مرد کنج صورتی می‌شود. این داستان که به‌سرعت به یکی از داستان‌های محبوب گلچین‌های ادبی تبدیل شد، برخلاف داستان‌های بخش اول کاملاً ساخته و پرداخته‌ی ذهن بورخس است و هویت بوئنوس آیرس آغاز سده‌ی بیستم را نشان می‌دهد. ضمناً در این متن شیوه‌ی گفتار عامیانه و خاص حاشیه‌ی بوئنوس آیرس آغاز قرن بیستم نمایان است. این داستان تنها اثر بورخس است که در آن گفتار خاصی از مردم آرژانتین به کار رفته است. این داستان نیز قبلاً با نام‌هایی دیگر در مجلات منتشر شده بود.

اما بخش سوم کتاب تاریخ جهانی بدنامی که با عنوان «و غیره» آمده، شامل داستانک‌هایی با درون‌مایه‌ی فانتزی و جادویی می‌شود که بورخس آن‌ها را از منابع مختلف ترجمه و گردآوری کرده است. این بخش آغازگر سبک خاصی از خورخه لوئیس بورخس است که در آن بازی با زمان و مکان، نقاب‌ها و آینه‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند. این سبک بعدها آوازه‌ی جهانی برای خورخه لوئیس بورخس به ارمغان آورد.

خورخه لوئیس بورخس همیشه در کتاب‌هایش جدیت بالا را با یک حسی شیطانی سرگرم‌کننده ترکیب می‌کند. وی داستان‌هایی رنگارنگ از مشرق زمین، جهان اسلام و غرب وحشی به نگارش درمی‌آورد و همواره از مضامینی چون خیانت سیاسی و شخصی و انتقام‌ استفاده می‌کند. در کتاب تاریخ جهانی بدنامی اولین بار ویژگی‌های سبکی و موضوعات کلیدی موردنظر بورخس خود را نشان می‌دهند؛ موضوعاتی چون بدنامی و شرارت و ویژگی‌هایی نظیر عناصر فانتزی و جادویی. با وجود آنکه منتقدان ارزش زیادی برای این کتاب قائل هستند، وی کتاب خود را «بازی غیرمسئولانه‌ی فردی خجول» می‌داند که شهامت داستان نوشتن نداشت و خود را سرگرم جعل و تحریف داستان‌های دیگر کرد.

در کتاب تاریخ جهانی بدنامی می‌توان گرایش بورخس را به سبک باروک اسپانیا و تکلف و تصنع دید. هرچند که وی بعدها از این گرایش فاصله گرفت، با لحنی تمسخرآمیز از آن یاد کرد و به سوی زبانی ساده و به دور از تصنع حرکت کرد. به گفته‌ی بورخس، وی در کتاب تاریخ جهانی بدنامی از چهار نفر بیشترین تأثیر را پذیرفته است. کتاب‌های رابرت لویی استیونسن و جی. کی. چسترتون، زندگی‌نامه‌ی اباریستو کاریه‌گو و فیلم‌های جوزف فون‌اشترنبرگ. رد پای این افراد به وضوح در داستان‌های این کتاب دیده می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ جهانی بدنامی

می‌توان گفت این مجموعه‌ی فوق‌العاده اولین مجموعه داستان کوتاه خورخه لوئیس بورخس است که ظهور یک صدای ادبی متمایز را نشان می‌دهد. کتاب تاریخ جهانی بدنامی را انتشارات نیماژ با ترجمه‌ی سعید متین منتشر کرده است.

کتاب تاریخ جهانی بدنامی برای چه کسانی مناسب است؟

تمام کسانی که به آثار ادبی آمریکای لاتین و سبک رئالیسم جادویی علاقه‌مند هستند یا دوست دارند داستان‌های کوتاه خورخه لوئیس بورخس را مطالعه کنند، می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب تاریخ جهانی بدنامی می‌خوانیم

از آن شلیک خجسته، بیلی‌کوچیکه‌ی قهرمان (در چهارده‌سالگی) متولد شد و بیل هریگنِ مخفی مرد. جوانک گنداب‌راه‌ها و مخروبه‌ها خود را تا مرتبه‌ی مرد مرزنشین برکشید. سوارکار شد. یاد گرفت صاف روی اسب بنشیند، به سبک وایومینگ و تگزاس؛ نه مایل به عقب، به‌سبک اورگون و کالیفرنیا. هرگز به‌تمامی شبیه افسانه‌اش نشد، ولی رفته‌رفته به آن نزدیک شد. چیزی از آن لات بی‌سروپای نیویورکی در وجود کابوی ماند: نفرتی را که قبلاً سیاه‌ها در او برمی‌انگیختند، نثار مکزیکی‌ها کرد؛ ولی آخرین کلمه‌هایی که بر زبان آورد، کلماتی (زشت) به ‌اسپانیایی بود. هنر جابه‌جاکردن گله را آموخت. هنر دیگری را نیز آموخت، دشوارتر از آن‌یکی. هنر فرمان‌دادن به آدم‌ها. این دو یاری‌اش کردند تا گله‌دزد قابلی شود.

گاهی گیتارها و بعضی‌جاها او را جذب می‌کردند. با هشیاری هراس‌آورِ ناشی از بی‌خوابی، مجالس عیش‌وعشرت شلوغی ترتیب می‌داد که چهار شبانه‌روز به طول می‌انجامید. سرانجام، با دل‌زدگی، صورت‌حساب را به‌ضرب گلوله می‌پرداخت. تا زمانی که انگشت ماشه‌کشی‌اش به او روی خوش نشان می‌داد، خوف‌انگیزترین (و شاید هیچ‌ترین و تنهاترین) مرد آن قلمرو بود. دوستش، گَرِت کلانتر، که بعدها او را کشت، یک بار به او گفت: «من برای تمرین هدف‌گیری کلی بوفالو کشته‌ام.» بیلی به‌نرمی پاسخ داد: «من بیشتر تمرین کرده‌ام. منتها با کشتن آدم‌ها.»

دسترسی به جزئیاتِ دقیقِ آمار امکان‌پذیر نیست، ولی می‌دانیم که خون بیست‌ویک نفر به گردنش بود- «بدون احتساب مکزیکی‌ها». درطول هفت سالِ بسیار خطیر، گشاده‌دستانه به آن امر اشتغال داشت: تهور.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
زبان
ساختار کتاب
تأثیرپذیری
ترجمه
دیباچه‌های نویسنده
چاپ نخست
چاپ 1954
رهایی‌بخش بی‌رحم، لازاروس مورل
دلیلِ دور
مکان
مردان
مرد
شگرد
رهایی نهایی
فاجعه
گسیختگی
شیاد نامحتمل، تام کاسترو
مرده‌ی ستوده
مزیت‌های ناهم‌سانی
دیدار
برای مجد و عظمت خداوند
کالسکه
شبح
چینگِ بیوه، دزدِ دریایی
سال‌های کارآموزی
فرماندهی
امپراتور جوان، جیاکینگ، سخن می‌گوید
کرانه‌های وحشت‌زده
اژدها و روباه
فرجام درخشان
تأمین‌کننده‌ی شرارت،‌ مونک ایستمن
اشرار این امریکا
اشرار آن‌یکی امریکا
قهرمان
چیرگی
نبرد ریوینگتون
چَکاچاک
ایستمن در برابر آلمان
فرجام رازآلود و منطقی
قاتل بی‌غرض، بیل هاریگن
مرحله‌ی شفیرگی
برو به غرب!
نابودی یک مکزیکی
مرگ‌های بی‌جهت
استاد بی‌ادبِ آداب، کوتسوکه نوسوکه
بندِ باز
متظاهر به بدنامی
جای زخم
شاهد
مرد ساتسومایی
رنگ‌رزِ نقاب‌دار، حکیمِ مرو
سرخِ ارغوانی
گاو
پلنگ
پیشگو نقاب‌پوش
آینه‌های مکروه
چهره
مرد کنجِ صورتی
و غیره
عالِم الهیات در عالَم مرگ
تالار تندیسه‌ها
حکایت آن دو که خواب دیدند
جادوگرِ مردود
آینه‌ی مُرکّب
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ جهانی بدنامی
نویسنده
مترجمسعید متین
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-600-367-926-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ جهانی بدنامی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ جهانی بدنامی

برای دریافت کتاب تاریخ جهانی بدنامی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.