معرفی و دانلود کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا

برای دانلود قانونی کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا

کتاب بازسازمان دهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا، اثری پژوهشی برای بررسی تأثیرات گسترده‌ی همه‌گیری کووید 19 بر محیط زیستِ شهری است. پرستو پریور، زهرا دهقان منشادی و آفاق تابنده ساروی، راهکارهایی برای ایجاد شهرهایی سالم‌تر، پایدارتر و مقاوم‌تر در برابر بحران‌های آینده در این اثر مطرح‌ کرده‌اند. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، روش‌های بازنگری در شیوه‌ی زندگی شهری و ایجاد محیط زیست پایدارتر و سالم‌تر را فرا می‌گیرید.

درباره‌ی کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا

کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا، اثری درباره‌ی تغییرات ایجادشده در محیط زیست شهرها بر اثر همه‌گیری کووید 19 است. پرستو پریور، زهرا دهقان منشادی و آفاق تابنده ساروی، نویسنده‌های کتاب، با تحلیل چالش‌هایی که در دوران پساکرونا پیش روی شهرها قرار داشته، راهکارهایی برای ایجاد شهرهایی پایدار و مقاوم در برابر بحران‌های آینده مطرح کرده‌‌‌اند. همه‌گیری کرونا با تغییر ناگهانی در الگوهای زندگی و مصرف مردم، باعث افزایش تولید زباله، به‌خصوص زباله‌های پزشکی شد. از طرف دیگر، کاهش استفاده از وسیله‌های حمل‌و‌نقل عمومی، تقاضا برای استفاده از خودروهای شخصی را افزایش داد و آلودگی هوا را تشدید کرد. به‌گفته‌ی نویسنده‌های کتاب، با این معضلات، محیط زیست شهرها در معرض آلودگی بیشتر قرار گرفت.

مطالب کتاب بازسازمان‌دهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا با ذکر تاریخچه‌‌ی بیماری‌های همه‌گیر و تاثیر آن‌ها بر ساختار شهری آغاز می‌شود. در این بخش، بیماری‌های همه‌‌گیر در شهرهای جهان بررسی شده‌اند. طاعونِ آتن، یکی از مرگبار‌ترین بیماری‌های همه‌گیر در سده‌های میانی به‌حساب‌ می‌آید. اثر بیماری وبا بر ساختار و فرم شهر و اثر بیماری سل بر برنامه‌ریزی شهری را در ادامه‌ی کتاب مطالعه می‌کنید. نویسنده‌های این اثر در بخشِ بعدی به توضیحاتی درباره‌ی اثرات دوره‌ی کرونا بر توسعه‌ی شهری، اهمیت ساختارهای سبز و باز در شهرها و اهمیت رویکرد بایوفیلیک در دوران کرونا و پس از آن پرداخته‌اند. پس از آشنایی با آسیب‌هایِ تهدیدآمیزِ ناشی از بیماری‌های همه‌گیر، مطالبی درباره‌ی تجربه‌ی مدیریت کرونا در برخی از کشورها و شهرهای دنیا را مطالعه می‌کنید. در این زمینه می‌توان به بررسی تجربه‌های مدیریت حمل‌و‌نقل در داکا، پایتخت بنگلادش اشاره کرد. فنلاند، چین، کویت، برزیل، نروژ، عربستان سعودی و ترکیه، شهرها و کشورهای دیگری هستند که رویکرد مدیران آن‌ها در دوران کرونا برای حفظ محیطِ زیست شهری، در این اثر بررسی شده‌ است.

برای حفظ محیط زیستِ شهری در دوران همه‌گیری، می‌توان از روش‌هایی مانند کاهش تولید زباله‌های پزشکی و خانگی، افزایش استفاده از محصولات قابل بازیافت و تشویق به کار از خانه، بهره گرفت. در بخش بعدی کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها، با کاربردِ مفهوم سلامت اکوسیستم شهری برای دوره‌ی کرونا و پساکرونا آشنا می‌شوید.

نویسنده‌های این اثر در کنار توضیحِ رویکرد شهرهای بزرگ دنیا در دوران گسترش بیماری‌های همه‌گیر، به تشریح روش‌های کاهش آسیب به محیط زیست شهری در شهرهای تهران و یزد اشاره کرده‌اند. تشریح روش محاسبه‌ی تاب‌آوری اکوسیستم در تهران و همچنین تعیین زیرسیستم‌های موثر بر ظرفیت برد منابع آب شهر یزد را می‌توان از نمونه‌هایی ذکر کرد که در این اثر آورده شده‌اند. مطالب کتاب باز سازمان‌دهی محیط زیست شهرها با توضیحاتی درباره‌ی زیرسیستم جمعیت، زیرسیستم محیط زیست و تعادل بین فعالیت‌های انسانی و سیستم محیطی منابع شهری، خاتمه پیدا می‌کند.

در پایان هر فصل، جمع‌بندی مطالبِ همان فصل قرار دارد تا اطلاعات کتاب راحت‌تر در دسترس خواننده قرار بگیرد. منابعی که نویسنده‌های کتاب در این اثر از آن‌‌‌ها بهره گرفته‌اند نیز در پایان هر فصل برای مطالعه‌ی بیشتر خواننده ذکر شده است. مفاهیم کتاب بازسازمان دهی محیط زیست شهرها در کنار متن، با تصویر، جدول و نمودارهایی واضح و گویا توضیح داده شده‌اند. فهرست تمامی تصویرها، جدول‌ها و نمودارهای کتاب در بخش انتهایی این اثر با عنوان نمایه‌ها، قرار دارد.

کتاب بازسازمان‌دهی محیط زیست شهرها را انتشارات دانشگاه یزد، چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی محققان و دانشجویان رشته‌های محیط زیست، شهرسازی و علوم اجتماعی، مخاطب‌های اصلی کتاب حاضر به‌حساب می‌آیند. مطالعه‌ی این کتاب برای فعالان محیط زیست، مسئولان و برنامه‌ریزان شهری نیز سودمند است.

در بخشی از کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا می‌خوانیم

برنامه‌ریزان شهری معتقدند که احتمالاً پس از همه‌گیری ممکن است نیاز به در نظر گرفتن رهنمودهایی برای حفظ فواصل اجتماعی خاص و کاهش تراکم در سیستم‌های حمل و نقل جمعی باشند. ازاین‌رو در تلاش هستند تا از طریق طراحی پیاده‌روهای عابر پیاده، پارک‌ها، رستوران‌ها و فضاهای کاری و حرکتی و با هدف بهینه‌سازی سیستم حمل‌و‌نقل و سایر خدمات، تقاطع و برخورد حوزه‌های فعالیت افراد را به حداقل برسانند. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی با کم شدن محدودیت‌های قرنطینه، شهروندان همچنان از حرکت در مکان‌های شلوغ و یا حتی فضاهای مشترک هراس خواهند داشت. به این معنی که شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از خودروهای شخصی دارند به جای اینکه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. دوم ضرورت ارائه خدمات بیشتر در سیستم حمل‌ونقل برای اعتمادسازی افراد به استفاده از آن بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به مواردی مانند تلاش برای ایمنی مسافران و رانندگان، کاهش ظرفیت‌ها، افزایش تعداد وسایل حمل‌و‌نقل و اجرای تمیز کردن و نظافت مکرر است که همگی مستلزم هزینه‌های اضافی است، اشاره کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1- تاریخچه بیماری‌های همه‌گیر و تأثیر آن‌ها بر ساختار شهری
2- اثرات دوره کرونا بر توسعه شهری
3- تجربه مدیریت کرونا در شهرهای دنیا
4- کاربرد مفهوم سلامت اکوسیستم شهری برای دوره کرونا و پساکرونا
5- اهمیت مفهوم ظرفیت برد در دوره کرونا و پساکرونا
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات238
زبانفارسی
شابک978-622-8280-13-4
موضوع کتابکتاب‌های محیط زیست، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا

برای دریافت کتاب بازسازماندهی محیط زیست شهرها در دوران پساکرونا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.