معرفی و دانلود کتاب گرما اول شما را می‌کشد: کتابی غیرداستانی درباره بحران آب و هوایی

عکس جلد کتاب گرما اول شما را می‌کشد: کتابی غیرداستانی درباره بحران آب و هوایی
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گرما اول شما را می‌کشد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گرما اول شما را می‌کشد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گرما اول شما را می‌کشد: کتابی غیرداستانی درباره بحران آب و هوایی

حدود 50 سال پیش، گرما در فصل تابستان شروع می‌شد و فصل بهار مظهر هوای دل‌چسب بود، اما از اواسط دهه‌ی 80 میلادی، زمین رو به گرما رفت و حالا هر سال رکورد گرما شکسته می‌شود. کتاب گرما اول شما را می‌کشد اثرات بسیار مخرب و مرگ‌آفرین گرما را بازگو می‌کند. جف گودل در این کتاب از تغییرات آب‌وهوایی و فجایعی مثل سیلاب‌های سهمگین و طوفان‌های خورشیدی، می‌گوید. این کتاب یکی از آثار پرفروش سایت آمازون و از نامزدهای جایزه‌ی لس‌آنجلس تایمز در سال 2023 بود و توجه بسیاری از محققان و نویسندگان را به خود جذب کرد.

درباره‌ی کتاب گرما اول شما را می‌کشد

می‌دانید دایناسورها چرا منقرض شدند؟ شاید باورش برای کسانی که نمی‌دانند سخت باشد اما عامل انقراض آن موجودات قوی و عظیم‌الجثه تغییرات آب‌وهوایی به‌وجودآمده بعد از برخورد شهاب‌سنگ با زمین بود. خوشبختانه آب‌وهوای عجیب و غیرعادی زمین هنوز به مرحله‌ای نرسیده که همه‌ی ما را با هم منقرض کند، اما آن‌قدر دردسرساز شده که هر سال میلیاردها دلار به کشورهایی که آمادگی گرما را ندارد ضرر بزند و آدم‌های زیادی را بکشد. اگر ساکن ایران، آمریکا، فرانسه و هر جا به جز کشورهای قطبی هستید، مطالب کتاب گرما اول شما را می‌کشد بسیار برای شما آشناست. اغلب شما خواه یا ناخواه حتی در بهار و پاییز هم از گرمای طاقت‌فرسای خورشید در امان نیستید و شنیدن جمله‌ی «داریم ذوب می‌شویم» در فصل تابستان برایتان عادی است.

ما در کشوری مثل ایران که از زمان ماقبل ساسانیان، گرما و خشک‌سالی جزئی از طبیعتش بوده، تا حدی می‌دانیم چگونه خود را خنک کنیم و کم پیش می‌آید که در اثر گرما کشته شویم، اما کشورهایی مثل آمریکا و آلمان که در سال‌هایی اخیر با پدیده‌ی چیستی گرما مواجه شده‌اند با بالاگرفتن موج گرما، صدها کشته می‌دهند. کتاب گرما اول شما را می‌کشد (The Heat Will Kill You First: Life and Death on a Scorched Planet) با شرح حوادثی که در تابستان 2021 برای مردم آمریکا رخ داد آغاز می‌شود. در این تابستان درجه‌ی گرمای هوا به 99 درجه‌ی فارنهایت (38 درجه‌‌ی سانتی‌گراد) می‌رسد و طی 72 ساعت بیش از 1000 نفر جان خود را از دست می‌دهند!

طبق آمارها، در تابستان سال 2023 رکورد میانگین گرما در تاریخ زمین شکانده شد. جف گودل (Jeff Goodell) دلیل این بحران را بلایایی می‌داند که خود انسان‌ها بر سر زمین آورده‌اند. استفاده‌ی بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، گاز CO2 را در جو زمین انباشته کرده، به لایه‌ی اوزون آسیب زده و باعث شده تا نور خورشید را داغ و مستقیم حس کنیم. این روزنامه‌نگار که در حوزه‌ی تغییرات اقلیمی می‌نویسد، خطرناک‌ترین فجایعی را که گرما می‌تواند بر سر ما نازل کند، بالا آمدن سطح آب‌ها، آتش‌سوزی‌های ناگهانی در جنگل‌ها، فعال‌شدن بیماری‌ها و باکتری‌ها می‌داند. گودل این هشدار را می‌دهد که اگر روند گرمای زمین با سرعت فعلی ادامه پیدا کند، تا چند دهه‌ی آینده بسیاری از شهرهای ساحلی غرق خواهند شد.

کتاب گرما اول شما را می‌کشد از اقدامات دولت‌ها برای خنثی کردن بمب گرما می‌گوید. شهرداری پاریس قصد دارد تا سال 2026، حدود 170 هزار درخت بکارد تا بتواند دمای 133 فارنهایت را حدأقل به 82 فارنهایت کاهش دهد. بسیاری از شهرها چنین تصمیماتی دارند و مجموع درخت‌هایی که قرار است تا سال 2030 روی زمین سبز شوند، پنج میلیارد هستند. بخش بد ماجرا اینجاست که انسان‌ها سالانه حدود 15 میلیارد درخت را نابود می‌کنند؛ این یعنی با وجود کاشت درختان در میلان، نیویورک و پاریس و... تعداد درختان زمین، هرسال 10 میلیارد کم‌تر از سال گذشته است.

جف گودل بر این موضوع مهم تأکید می‌کند که حتی اگر تمام شهرها را پر از درخت کنیم، باز هم نمی‌توانیم از آب‌شدن یخ‌های قطبی که چهل‌هزار سال پیش یخ بسته بودند و حالا در حال ذوب‌شدن هستند جلوگیری کنیم. بدیهی است که آب‌ شدن تنها بخشی از قطب شمال می‌تواند کشورهای دانمارک، هلند و شهر لندن را به کلی غرق کند. کتاب گرما اول شما را می‌کشد تنها راه نجات زمین را در کمتر استفاده‌ کردن از سوخت‌های فسیلی می‌داند. شاید با این کار بتوانیم از مبتلا شدن به سرنوشت دایناسورها جلوگیری کنیم.

کتاب گرما اول شما را می‌کشد با ترجمه‌ی فارسی فاطمه پورجمالی در نشر بله منتشر شده و در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

جواز و افتخارات کتاب گرما اول شما را می‌کشد

  • نامزد جایزه‌ی کتاب لس آنجلس تایمز در سال 2023؛
  • کتاب پرفروش آمازون.

نکوداشت‌های کتاب گرما اول شما را می‌کشد

  • جف گودل در کتاب گرما اول شما را می‌کشد ترکیبی از داستان‌سرایی خارق‌العاده و ارتباطات علمی شفاف را ارائه می‌دهد. بحران آب‌وهوا هیچ چشم‌اندازی جز تهدید مرگبار ندارد و ما هنوز می‌توانیم برای بهبود آن کاری انجام دهیم. (مایکل مان-استاد دانشگاه پنسیلوانیا)
  • گودل به ما نشان می‌دهد اگر مسیر خود را تغییر ندهیم جهان وارد آب‌وهوای کوره‌مانند می‌شود. او با توضیحات علمی جذاب نشان می‌دهد که اگر جلوی تغییرات اقلیم و بالا رفتن دما را نگیریم، خواهیم سوخت. (نائومی کلاین-نویسنده)
  • خطرناک‌ترین نکته‌ای که کتاب گرما اول شما را می‌کشد آن را فاش می‌کند این است که گویا ما با دقت و نگرانی‌ای که شایسته‌ی اندیشیدن درباره‌ی آن است، رفتار نمی‌کنیم. جف گودل ما را از قطب شمال تا مناطق استوایی می‌برد و تأثیر گرمای زمین بر این مناطق را فاش می‌کند. (واشنگتن پست)
  • این کتاب ترسناک است. بعد از خواندن آن دنیا را به شکل حالا نخواهیم دید و خطری که در کمین ماست روشن و واضح نمایان می‌شود. (کیم استنلی رابینسون-نویسنده‌ی آمریکایی)
  • اگر برایتان پیش آمده که در گرمای هوا، به‌شدت عرق کرده‌اید و برایتان سؤال شده که هوای زمین چقدر قرار است گرم‌تر شود، این کتاب برای شماست و پاسخ پرسشتان را خواهد داد. (آمیتاو قوش-نویسنده)

کتاب گرما اول شما را می‌کشد برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به کسانی که به حوزه‌ی محیط‌زیست و اقلیم‌شناسی علاقه دارند توصیه می‌شود، اما به‌طور کلی هر کسی که دوست دارد بداند چه سرنوشتی در انتظار کره‌ی زمین و آدم‌های این سیاره است می‌تواند از این کتاب اطلاعات مفیدی به دست آورد.

در بخشی از کتاب گرما اول شما را می‌کشد: کتابی غیرداستانی درباره بحران آب و هوایی می‌خوانیم

در دهه اخیر، دانشمندان شاهد موج‌های گرمایی دریایی در نقاط مختلف جهان بوده‌اند: دریای مدیترانه در سال‌های 2017، 2015، 2012 و 2022 دچار این پدیده شد. یک اقیانوس‌شناس اسپانیایی این موج‌های گرمایی را که دمای آب تا 11 درجه بیشتر از حد معمول افزایش یافته بود، به آتش‌سوزی‌های زیر آبی تشبیه کرد که با مرگ و میر گیاهان و جانوران دریایی همراه بود. در سال، 2018 موج گرمایی در ساحل نیوزیلند ظاهر شد و به افزایش دمای رکوردی خشکی کمک کرد. در تاسمانی، جلبک‌های غول‌پیکر کلپ که زمانی بیش از 9 میلیون متر مربع را پوشانده بودند، امروزه به دلیل آب گرم‌تر و حمله خارتنان‌ها، کمتر از 500 هزار متر مربع را پوشش می‌دهند. در سال 2021، توده‌ای بزرگ از آب گرم در مساحتی حدود 130هزار مایل مربع در اقیانوس نزدیک ساحل اروگوئه ظاهر شد که تقریباً دو برابر اندازه کشور اروگوئه بود. این پدیده به مرگ و میر صدف‌ها 119 و میگوها منجر شد که منبع مهم غذایی برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان ساحلی بودند.
موج‌های گرمای دریایی تغییرات بزرگی را در زندگی زیر آب ایجاد کرده‌اند، به‌طوری که بسیاری از موجودات دریایی به دنبال آب‌های سردتر به سمت شمال مهاجرت می‌کنند. ون هوتن می‌گوید: «الان می‌توانید غواصی کنید و لابسترهای خاردار را در نزدیکی اسکله مونتری ببینید. این لابسترها که معمولاً در آب‌های گرم‌تر مکزیک یافت می‌شوند، حالا در اینجا هستند که خیلی عجیب است.» در آزمایشگاه دریایی بودگا، دانشمندان 37 گونه را مشاهده کردند که تاکنون در این عرض جغرافیایی دیده نشده بودند. کوسه‌های گاوی در سواحل کارولینای شمالی، که 500 مایل شمال محل زندگی طبیعیشان در فلوریدا است، دیده شده‌اند. لابسترها در تنگه لانگ آیلند تقریباً ناپدید شده‌اند. گونه‌های آب‌های گرم مانند ماهی مرکب باله بلند و ماهی دریایی سیاه در آب‌های خنک خلیج مین دیده می‌شوند. این مهاجرت‌ها تأثیر عمدهای بر اکوسیستم‌های زیر آب و همچنین بر زندگی افرادی که به ذخایر سالم ماهی وابسته‌اند، دارند.

فهرست مطالب کتاب

شاخص گرما
مقدمه: منطقه‌ گلدی لاکز
فصل اول: یک داستان هشدار دهنده
فصل دوم: چگونه با گرما کنار آمدیم؟
فصل سوم: جزایر گرمایی
فصل چهارم: زندگی در حال حرکت
فصل پنجم: آناتومی صحنه‌ جرم
فصل ششم: دره جادوئی
فصل هفتم: لکه
فصل هشتم: اقتصاد عرق کردن
فصل نهم: یخ در انتهای جهان
فصل دهم: پشه ناقل بیماری ماست.
فصل یازدهم: هوای سرد بی ارزش
فصل دوازدهم: چیزی که نمی‌توانید ببینید، به شما آسیب نمی‌رساند.
فصل سیزدهم: از گرما بپزید، فرار کنید یا کاری انجام دهید.
فصل چهاردهم: خرس سفید
سپاسگزاری‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گرما اول شما را می‌کشد: کتابی غیرداستانی درباره بحران آب و هوایی
نویسنده
مترجمفاطمه پورجمالی
ناشر چاپیانتشارات بله
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات251
زبانفارسی
شابک978-622-91273-6-0
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گرما اول شما را می‌کشد

برای دریافت کتاب گرما اول شما را می‌کشد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.