معرفی و دانلود کتاب انسان مسئله گون

عکس جلد کتاب انسان مسئله گون
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انسان مسئله گون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انسان مسئله گون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انسان مسئله گون

مسئله‌ای که انسان مدرن با آن درگیر است، مسئله‌ی معناست. گابریل مارسل در کتاب انسان مسئله گون با کمک گرفتن از آرای فیلسوفانی چون کی‌یرکگور، سقراط، سارتر، نیچه و هایدگر، سعی دارد به سه سؤال مهم پاسخ دهد: ما کیستیم؟ چرا زندگی می‌کنیم؟ و زندگی‌مان چه معنایی دارد؟ این فیلسوف اگزیستانسیال فرانسوی علت چنین وضعیتی را دو چیز می‌داند: «مرگ خدا» در عصر حاضر و تشویش و دلهره.

درباره‌ی کتاب انسان مسئله گون

در دنیای امروز که به اینترنت و دیگر نوآوری‌های حوزه‌ی فناوری وابسته‌ شده‌ایم،‌ در آشفتگی اقتصادی به سر می‌بریم و از فردایمان هیچ خبری نداریم، یافتن معنا در زندگی دشوار به نظر می‌رسد. حالا فرض کنید شخصی همه‌ی دارایی‌هایش را از دست داده: پدر و مادر، همسر و فرزندان، املاک، مستغلات و هر چیزی که زمانی در تملک او بوده، همگی نابود شده‌اند. حتی دوستی ندارد که او را تسلی دهد. این شخص هشت ساعت در روز کار می‌کند، غذای نسبتاً خوبی می‌خورد، خوب می‌خوابد و جز این‌ها، کار خاص دیگری انجام نمی‌دهد. به نظر شما زندگی این فرد چه معنایی دارد؟ برای چه زندگی می‌کند؟ گابریل مارسل (Gabriel Marcel) چنین شخصی را «انسان آلونک‌نشین» می‌نامد و در کتاب انسان مسئله گون (Problematic Man)، به زندگی وی می‌پردازد.

گابریل مارسل از دل نسلی حیرت‌انگیز از روشنفکران و هنرمندان فرانسوی بیرون آمده که بین سال‌های 1890 تا 1910 متولد شده بودند. افرادی چون سارتر، لویناس، دوبووار، کامو، لکان، مرلوپونتی، یونسکو و باتای. مانند بسیاری از آن‌ها، مارسل بسیار پرکار بود و آثاری را می‌نوشت که هم از نظر فکری درگیرکننده بودند و هم به اصول اندیشه‌ی خودش پایبندی لازم را داشتند. مارسل علاوه بر دوازده اثر مهم فلسفی بیش از سی نمایشنامه و تعدادی تصنیف موسیقایی نوشت. او بیشتر در دسته‌ی فیلسوفان فرانسوی قرار می‌گیرد تا هنرمندان. بیشتر افراد او را یکی از فیلسوفان مکتب اگزیستانسیالیسم می‌دانند؛ اما خود مارسل تأکید داشت که وی را فیلسوف نوسقراطی یا نوسقراطی – مسیحی بدانند. با وجود شهرت مارسل در غرب، آثار کمی از وی به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. یکی از آثاری که با ترجمه‌ی بیتا شمسینی و به همت انتشارات ققنوس به انتشار رسیده است،‌ همین کتابی است که پیش‌رو دارید.

معرفی و دانلود کتاب انسان مسئله گون

برگردیم به انسان آلونک‌نشین. او چگونه می‌تواند معنای زندگی‌اش را پیدا کند؟ دولت پاسخی به سؤال او ندارد. تنها کسی که به نظر می‌رسد پاسخ را می‌داند، همان فردی است که دقیقاً‌ در جایگاه انسان آلونک‌نشین قرار گرفته. اگر فردی نسبت به انسان آلونک‌نشین یک دارایی هم بیشتر داشته باشد، نمی‌تواند به سؤال او جواب دهد. اما آیا برای فرد دیگری، با هر نوع دارایی، چنین پرسشی پیش نمی‌آید؟ از نظر گابریل مارسل، این سؤال مانند ابری همه‌ی آلونک‌ها را دربرمی‌گیرد؛ یعنی قسمتی از جهان. و در آینده‌ای نه‌چندان دور، همه‌ی افراد کره‌ی زمین این سؤال را از خودشان می‌کنند. انسان آلونک‌نشین زمانی می‌دانست که معنای زندگی‌اش چیست و چه کسی است؛ اما وقتی دست تقدیر و نیرویی مرموز همه چیز را از او می‌گیرند، دیگر ادامه‌ی زندگی چه معنایی دارد؟ اما چه چیزی باعث بروز چنین فاجعه‌ای در زندگی انسان آلونک‌نشین شده؟

گابریل مارسل بر این باور است که مقصر اصلی بی‌نهایت نقاب چون ناسیونالیسم، سوسیالیسم، سرمایه‌داری یا کمونیسم بر چهره دارد. روزبه‌روز این مقصر بر تعداد قربانیان خود می‌افزاید و همه را به سرنوشت انسان آلونک‌نشین دچار می‌کند. این نقاب‌ها خلأ ایدئولوژی را پنهان می‌کنند و ناتوان از نجات انسان‌ها هستند. در بخش اول کتاب انسان مسئله گون، این وضعیت به‌تمامی شرح داده می‌شود. مارسل وضعیت وجودی انسان مدرن را با دو چیز مرتبط می‌داند: اعلام «مرگ خدا» توسط نیچه و فضای تشویش و اضطراب. در بخش دوم، این فیلسوف فرانسوی این پیوند را تجزیه و تحلیل می‌کند و راه‌حلی برای حل مشکل انسان مسئله گون ارائه می‌دهد. او برای رسیدن به چنین هدفی از آرای اندیشمندان چون ارسطو، آگوستین، کی‌یرکگور، هایدگر و سارتر کمک می‌گیرد. مارسل با ظرافت و قاطعیت تمام اعلام می‌کند مدرنیته و پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ی علمی و فناوری،‌ با پریشانی و مسئله‌گونگی انسان پیوند دارد و راه‌حل اساسی، بازگشت به مسیحیت و انجیل است.

کتاب انسان مسئله گون برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به اگزیستانسیالیسم علاقه دارید، کتاب انسان مسئله گون را برای مطالعه انتخاب کنید.

در بخشی از کتاب انسان مسئله گون می‌خوانیم

این شخص مردى است حدوداً چهل‌وپنج ساله با موهایى جوگندمى. وسوسه مى‌شویم که چروکى را که در صورت او نقش بسته است لبخندى طنزآمیز به حساب آوریم، اما کم کم در مى‌یابیم که این چروک باید معنى دیگرى داشته باشد، چرا که ثابت و پابرجاست: بهتر است به جاى آن به نوعى انجماد خطوط چهره فکر کنیم. این مرد زمانى خانه و کاشانه‌اى داشت همراه با اسباب و اثاثیه‌اى، املاکى، مزرعه‌اى و چارپایانى. او پدر و مادر، همسر و فرزندانى داشت، و نیز نزدیکانى که در همسایگى‌اش زندگى مى‌کردند. اما اکنون جز آنچه بر تن دارد صاحب هیچ چیز دیگرى نیست.

هشت ساعت در روز کار مى‌کند، احتمالاً در کارِ مرمت جاده است، چیزى براى خوردن دارد، و خورد و خوراکش هم خوب است. وقتى که خیلى خسته نیست، مى‌تواند در روستا براى خودش خرده‌کارهایى دست و پا کند که پول غذایى اضافى یا قدرى تنباکو را برایش تأمین مى‌کنند. نمى‌توان گفت که جماعت به او توجهى ندارند، و خودش هم چنین چیزى نمى‌گوید. کم‌حرف است، و حرف زدنش همواره با لحنى آرام و توأم با خویشتن‌دارى است. از آن چیزهایى سخن مى‌گوید که چندى پیش صاحب آن‌ها بوده، از خانواده و نزدیکان و مزرعه‌اش، و از رهگذر این سخن گفتن دوباره انسانى در زمان حال مى‌شود، در حالى که در گذشته چنین بوده، و دیرى نمى‌پاید که از نو در سکوتش فرو مى‌رود. اما پیش از آن سؤالى مى‌کند، همیشه همین سؤال را طرح مى‌کند، و مسلماً انتظار ندارد که پاسخى بگیرد. مى‌پرسد: «من کیستم؟ براى چه زنده‌ام؟ و این‌ها همه چه معنایى دارد؟»

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش اول: انسان مسئله‌گون
انسان مسئله‌گون
بخش دوم: تشویش بشرى
1: تشویش، اضطراب، دلهره
2: انسان مشوش در مقام آزارگر خویش
3: تشویشى که فرزانگان آن را مذمت کرده‌اند
4: تشویش از منظر تعالیم انجیل
5: تشویش در نظر قدیس آوگوستین
6: تشویش در نظر پاسکال
7: از پاسکال تا کى‌یرکگارد
8: از کى‌یرکگارد تا نیچه و هایدگر
9: از هایدگر تا سارتر
10: گوته و تشویشى که پشت سر نهاده شده است
11: تشویش در نظر آندره ژید
12: تشویش در دنیاى امروز
نتیجه‌گیرى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انسان مسئله گون
نویسنده
مترجمبیتا شمسینی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-964-311-748-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انسان مسئله گون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انسان مسئله گون

برای دریافت کتاب انسان مسئله گون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.