معرفی و دانلود کتاب پول، ارز و بانکداری

عکس جلد کتاب پول، ارز و بانکداری
قیمت:
۱۸۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پول، ارز و بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پول، ارز و بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پول، ارز و بانکداری

کتاب پول، ارز و بانکداری نوشته‌ی دکتر یوسف فرجی، سفری به تاریخچه‌ی نظام بانکداری، از آغاز پیدایش آن تا آخرین تغییر و تحولات سیستم‌های مالی بین‌الملل خواهد بود. نویسنده‌ی این کتاب، مخاطبان خود را با مجموعه نظریات شناخته‌شده‌ی اقتصاددانان در‌خصوص نظام بانکداری و مفاهیم پرکاربرد در این عرصه آشنا می‌کند و از موضوعات مهمی همچون وظایف بانک مرکزی و نقش سیاست‌های مالی گسترده‌ی آن بر نرخ تورم، رکود و بیکاری می‌گوید.

درباره‌‌ی کتاب پول، ارز و بانکداری

تاریخ پیدایش پول همیشه و هرکجا با نام یک نهاد ویژه و حیاتی یعنی نظام بانکداری گره خورده است. اما نقطه‌ی تولد اولین‌ بانک‌های تاریخ تمدن بشری را در کجا می‌توان جست‌وجو کرد؟ اصلاً مفهوم پول به‌طور دقیق از چه زمانی سر بر آورده است؟ نقطه‌ی عطف پول با سیستم‌های بانکی کجاست؟ و درنهایت، بانک‌ها چگونه بر ارزش‌گذاری پول و سیاست‌های کلان اقتصادی اثر می‌گذارند؟ دکتر یوسف فرجی در کتابِ حاضر به این سوالات و ده‌ها سوال دیگر در باب سیستم بانکداری پاسخ خواهد داد.

شناخت نظام‌های بانکداری و آشنایی با سیستم‌های مالی، یکی از حساس‌ترین مباحث مطالعاتی در عرصه‌ی تجارت و اقتصاد جهان است. سازوکارهای مالی گسترده، نقش تعیین‌کننده‌ای بر سایر اجزای یک پیکره‌ی اقتصادی دارند و با موضوعات مهمی همچون نرخ تورم، رکود و بیکاری، ارتباط پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، شناخت تاریخچه‌ی نظام‌های مالی، تأثیر مستقیمی بر رویکرد فکری نسل آینده‌ی اقتصاد‌دانان و نظریه‌پردازان یک کشور خواهد داشت و به همین‌جهت نقش دوچندانی در فرازوفرود‌های اقتصادی یک جامعه ایفا خواهد کرد. دکتر یوسف فرجی، نویسنده‌ی کتاب پول، ارز و بانکداری، با توجه به اهمیت این موضوع، یک گردش مطالعاتی ویژه و مفصل را برای علاقه‌مندان آشنایی با ابعاد شبکه‌ی بانکداری ترتیب داده است. او برای درک بهتر مباحث تخصصی علوم اقتصادی، سخن خود را با شرح کوتاهی از تاریخ تولد پول و دلایل انحلال نظام اقتصادی پایاپای آغاز می‌کند و سپس از شیوه‌ی اندازه‌گیری پول و تحولات تاریخی آن می‌گوید. پس از آشنایی اولیه‌ی مخاطب با مفهوم پول، نوبت می‌رسد به تاریخچه‌ی شکل‌گیری نظام‌های بانکداری. نویسنده در این بخش، از نحوه‌ی شکل‌گیری بانک‌ها، بازار‌ها و موسسات مالی در تاریخ جهان می‌گوید و نگاه دقیقی به نظام بانکداری در تاریخ ایران می‌اندازد. بانک‌ها مهم‌ترین سیستم‌های خلق اعتبار و پول در جهان امروزند. در این‌جا دو مفهوم مهم یعنی ضریب فزاینده نقدینگی و ضریب فزاینده پول اهمیت مطالعاتی ویژه‌ای پیدا می‌کند. دکتر یوسف فرجی، در بخش بعدی کتاب، ضمن معرفی این مفاهیم، به سراغ تعریف نظام بانک مرکزی می‌رود؛ وظایف و سیاست‌های مالی آن را شرح می‌دهد و از عوامل موثر بر پایه‌ی پولی می‌گوید.

تنوع مباحث و سرفصل‌های کتاب پول، ارز و بانکداری به همین موارد محدود نمی‌شود. دکتر یوسف فرجی در ادامه خوانندگان خود را با موضوعات مهمی ازجمله نرخ بهره، نظریه‌ی تقاضای پول و دیدگاه اقتصاددانان مختلف در‌این‌باره آشنا می‌کند و درنهایت، مبحث کسری بودجه‌ی دولتی و روش‌های تأمین مالی، تورم و نقش آن بر نرخ بیکاری و نرخ ارز و نقش آن بر تحولات اقتصادی را برای مخاطبان دنیای اقتصاد شرح می‌دهد. نویسنده‌ی کتاب پول، ارز و بانکداری همچنین در پایان هر فصل از کتاب خلاصه‌ای جامع و فشرده از مطالب را به دست مخاطب می‌دهد و به‌ این روش، دسترسی سریع به نکات کلیدی هر مبحث را فراهم می‌کند. همچنین در پایان هر عنوان از کتاب، مجموعه سوالاتی برای ارزیابی دقیق مباحث آماده شده که می‌تواند تمرین خوبی برای آزمون‌های تحصیلی و استخدامی مخاطبان در آینده باشد. این اثر آموزنده با تلاش‌های انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی تهیه شده است.

کتاب پول، ارز و بانکداری برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مباحث بانکداری،‌ اقتصاد و مطالعه‌ی سازوکار سیستم‌های مالی، از مطالعه‌ی این کتاب بهره می‌برند.

در بخشی از کتاب پول، ارز و بانکداری می‌خوانیم

ذخایر قانونی، به‌عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی دارای منافع و مضاری است. شاید مهمترین منفعت ذخایر قانونی آن باشد که همه بانک‌ها را به‌طور مساوی تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثر زیادی نیز بر عرضه پول دارد. به‌هرحال، این حقیقت که تغییرات ذخایر قانونی اثر قابل ملاحظه‌ای بر عرضه پول دارد، احتمالا موجب گردیده که از آن کمتر استفاده گردد؛ زیرا چنانچه تغییرات کوچکی در عرضه پول لازم باشد، تحقق آن از طریق تغییر در ذخایر قانونی با مشکل مواجه خواهد شد. به‌هرحال، تغییرات کوچکی در عرضه پول می‌تواند با تغییرات بسیار کوچکتری در ذخایر قانونی حاصل گردد، اما به لحاظ آنکه انجام چنین تغییراتی در ذخایر قانونی، بسیار پرهزینه است، اغلب چنین استراتژی‌ای برای اعمال سیاست پولی، عملی نمی‌باشد. درهرحال، استفاده از ذخایر قانونی برای تعدیل عرضه پول نظیر استفاده از یک مسلسل برای شکار یک پرنده است.

ضرر دیگر استفاده از ذخایر قانونی برای کنترل عرضه پول آن است که افزایش آن منجر به مشکلات نقدینگی ناگهانی برای یک بانک با ذخایر اضافی ناچیز می‌گردد. گذشته از این، تداوم استفاده از این ابزار موجب نااطمینانی بیشتر برای بانک‌ها شده، مدیریت نقدینگی آزاد را با مشکلات بیشتری مواجه می‌سازد. باتوجه به این موارد، ابزار سیاستی تغییر در ذخایر قانونی اغلب توصیه نشده و به‌ندرت از آن به‌منظور کنترل حجم پول استفاده می‌گردد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: ماهیت و مشکلات مبادلات پایاپای و چگونگی پیدایش پول
فصل دوم: تحولات تدریجی سیستم‌های پولی در جهان و ایران
فصل سوم: تعاریف مختلف پول و روش‌های اندازه‌گیری عرضه پول
فصل چهارم: بانک‌های تجاری و تحولات آن
فصل پنجم: بانکداری در ایران
فصل ششم: موسسات مالی، بازارهای مالی و پولی و ابزارهای آن
فصل هفتم: عرضه پول
فصل هشتم: بانک مرکزی و تغییرات پایه‌ی پولی
فصل نهم: سیاست پولی و ابزارهای آن
فصل دهم: نظریه نرخ بهره
فصل یازدهم: نظریه مقداری پول
فصل دوازدهم: تقاضای پول از نظر کینز و فریدمن
فصل سیزدهم: سیاست مالی و پولی در مدل IS - LM
فصل چهاردهم: سطح قیمت‌ها و تورم
فصل پانزدهم: رابطه بین تورم و بیکاری
فصل شانزدهم: ارز
فصل هفدهم: سیستم مالی بین‌الملل

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پول، ارز و بانکداری
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات498
زبانفارسی
شابک978-964-468-069-4
موضوع کتابکتاب‌های مالی و بیمه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پول، ارز و بانکداری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پول، ارز و بانکداری

برای دریافت کتاب پول، ارز و بانکداری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.