معرفی و دانلود کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران: روایتی از 4 دهه تلاش برای اسلامی‌ سازی بانکداری در ایران

عکس جلد کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران: روایتی از 4 دهه تلاش برای اسلامی‌ سازی بانکداری در ایران
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران: روایتی از 4 دهه تلاش برای اسلامی‌ سازی بانکداری در ایران

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر دچار نوسانات زیادی شده و کارشناسان در پی راهکارهای مطمئن برای متعادل ساختن شرایط اقتصادی هستند. کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران نوشته‌ی میثم مهرپور به بررسی جنبه‌های مختلف اقتصاد ایران می‌پردازد و پیشنهادی برای اصلاح عملکرد اقتصادی بانک‌ها ارائه می‌کند.

درباره‌ی کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران

کشور ایران به واسطه‌ی فروش نفت به‌عنوان یکی از کشورهای پردرآمد در دنیا شناخته می‌شود. منابع طبیعی بی‌شماری نیز در ایران وجود دارند که باعث افزایش دارایی‌های ایران شده است. در دهه‌های گذشته، منابع مالی زیاد و ازدیاد واردات کالا در ایران باعث شکل‌گیری بانک‌ها شده و تعداد آن‌ها را به شکلی اشباع‌شده افزایش داده است. کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران نوشته‌ی میثم مهرپور به موضوع بانکداری به شیوه‌ی اسلامی اشاره دارد و مخاطب را از ابعاد مختلف این موضوع مطلع می‌سازد. این کتاب به شیوه‌ی تحقیقی و پژوهشی نوشته شده و نویسنده در این کتاب به ارزیابی وضعیت اقتصادی ایران در گذشته و اکنون می‌پردازد.

اقتصاد ایران با مشکلات متعددی روبه‌روست و طی سال‌های گذشته مدیران اقتصادی و متخصصین بانک‌داری بررسی وضعیت مالی و مدیریت اقتصادی بانک‌های ایران را مورد توجه قرار داده‌اند. کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران نوشته‌ی میثم مهرپور طی بررسی و ارزیابی تاریخ بانک‌داری ایران در چند دهه، موضوع اصلاح سیستم بانکی و مدیریت ارزی بانک‌های ایرانی را پی می‌گیرد. نویسنده در این کتاب ابعاد مختلف اسلامی‌ بودن بانک‌های ایرانی را مورد بررسی قرار داده و مخاطب را با موارد اصلاحی که مدنظر دارد، آشنا می‌سازد.

کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران شامل شش فصل است و میثم مهرپور در بخش‌های مختلف کتاب، موضوع اصلاح سیستم پولی و مدیریت اقتصادی بانک‌ها در ایران را به‌تفصیل مورد کنکاش قرار می‌دهد. در فصل‌های اول و دوم این کتاب، تاریخ بانک‌داری در ایران و همچنین قانون بانک‌داریِ بدون ربا مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن به موضوع تحول سیستم بانکی ایران از سال‌های ۶۳ تا ۸۵ اشاره شده و در ادامه تحلیلی از وضعیت اقتصادی ایران در این سال‌ها ارائه می‌شود.

در فصل چهارم کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران به موضوع تدوین پیش‌نویس قانون بانک‌داری از سوی بانک مرکزی اشاره شده و در فصل پنجم و ششم نکاتی درباره‌ی چگونگی ورود شورای هماهنگی بانک‌ها به تدوین قانون بانکی و بانک‌داری در دوره‌های مختلف مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است. این کتاب علاوه بر ارزیابی موضوعات اقتصادی بخشی از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران را به شیوه‌ی تحلیلی و توصیفی مورد تحقیق قرار داده و مخاطب را با نکاتی اساسی درمورد تاثیر شرایط اجتماعی بر سیستم بانک‌داری ایران آشنا می‌سازد.

کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران نوشته‌ی میثم مهرپور توسط انتشارات محتوای الکترونیک صاد منتشر شده است.

کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به موضوع اقتصاد ایران و مدیریت بانک‌ها مناسب است.

در بخشی از کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران: روایتی از 4 دهه تلاش برای اسلامی‌ سازی بانکداری در ایران می‌خوانیم

صمصامی در همان دوره سه‌ماهه حضور خود در وزارت اقتصاد، توفانی در نظام پولی و بانکی کشور به‌پا کرد. او قصد داشت در زمانی کوتاه تحولات زیادی در این راستا ایجاد کند. به‌هرحال، صمصامی به‌عنوان سرپرست وزارت اقتصاد و داوودی به‌عنوان معاون اوّل رئیس‌جمهور، عنوان نمایندگی دولت را یدک می‌کشیدند و طبیعتاً از قدرت بالایی نیز برخوردار بودند. او نسبت به نظام بانکی مواضع خیلی تندی داشت، به‌نحوی‌که می‌گفت تمام بانک‌های تجاری ما ربوی هستند؛ لذا برای اصلاح وضعیت موجود باید تمام بانک‌های تجاری را منحل و به بانک قرض‌الحسنه تبدیل کرد؛ ضمن اینکه تمام بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی فعّال در کشور نیز باید منحل شده و به شرکت‌های تأمین سرمایه -درواقع واحدهای سرمایه‌گذاری- تبدیل شوند. پورمحمدی به‌عنوان معاون بانکی وقت وزارت اقتصاد نیز تقریباً با این ایده که عقود مشارکتی و مبادله‌ای باید در بانک‌ها تفکیک شوند، موافق بود؛ درحالی‌که ما (به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره بانک‌ها) معتقد بودیم بانک‌ها باید بتوانند تمام خدمات موردنیاز مشتریانشان را ارائه دهند. نمی‌شود شما سوپرمارکت داشته باشید، اما در آن فقط یک یا دو نوع کالای خاص بفروشید. درمجموع، موضوع بانک‌های قرض‌الحسنه در آن مقطع این‌قدر جدّی شده بود که حتّی مدیرعامل وقت بانک ملّی در سفری که در سال 87 به قم داشت، در دیدار با برخی از علما گفته بود بانک ملّی باید به بانک قرض‌الحسنه تبدیل شود؛ ایده‌ای که البته اصل آن متعلق به احمدی‌نژاد بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدّمه
پیشگفتار
فصل اوّل: پیروزی انقلاب؛ تحولات بانکی طی سال‌های 58 تا 62
فصل دوم: بررسی قانون بانکداری بدون ربا
فصل سوم: تحولات نظام بانکی از سال 63 تا 85
فصل چهارم: تدوین پیش‌نویس قانون بانکداری ازسوی بانک مرکزی
فصل پنجم: ورود شورای هماهنگی بانک‌ها به تدوین قانون بانکی
فصل ششم: سطرح بانکداری از مجلس نهم تا یازدهم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران: روایتی از 4 دهه تلاش برای اسلامی‌ سازی بانکداری در ایران
نویسنده
ناشر چاپینشر محتوای الکترونیک صاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-7459-87-6
موضوع کتابکتاب‌های بانکداری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران

برای دریافت کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.