معرفی و دانلود کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

عکس جلد کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک
قیمت:
۸۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

اگر می‌خواهید بدانید کدام کتاب در آغاز ادبیات مدرنیسم توانست چهره‌ای متمایز از مردم آمریکا ترسیم کند، باید کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک را بخوانید. این کتاب مجموعه‌ای از روایت‌ها و داستان‌های کوتاه است که به‌واسطه‌ی یک کلیت عمیق و هنرمندانه به‌هم وصل شده‌اند. کتابی که می‌خوانید نمونه‌ای درخشان از فهم سبک گروتسک در داستان‌پردازی است. شروود اندرسون در این کتاب عصاره‌ای از هنر نویسندگی خود را نمایان کرده است.

درباره‌ی کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

این کتاب از بیست‌ودو داستان کوتاه در چهار بخش تشکیل شده است. ساختار کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک (Winesburg, Ohio) برپایه‌ی «چرخه‌ی داستان کوتاه» است. این اثر را نمی‌توان رمان نامید چون داستان‌هایش به‌صورت مجزا کامل هستند و از طرفی هم به‌طور دقیق نباید آن را صرفاً یک مجموعه داستان نامید؛ چراکه نویسنده بر آن است کلیتی با این داستان‌ها خلق کند و پیوندی روایی میان آن‌ها شکل داده است. شروود اندرسون این کتاب را به شیوه‌ی دانای کل روایت کرده. در بسیاری از لحظات راوی داستان بازگویی داستان را رها می‌کند و به‌طور مستقیم با مخاطب صحبت می‌کند. در کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک، هر داستان به گذشته و حال شخصیت‌ها می‌پردازد و مواجهه‌ی هرکدام از آنان را با عقده‌ها، کمبودها و احساس جداافتادگی با اجتماع را تصویرسازی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک در مورد چیست؟ پژوهش‌ها و تحلیل‌های گوناگونی در مورد این اثر بزرگ ادبی منتشر شده و با وجود آنکه نظرات متفاوتی در مورد درون‌مایه‌ها و ساختار آن وجود دارد، اما مواردی مشابه برشمرده شده‌اند. شروود اندرسون (Sherwood Anderson) در این کتاب مشهور خود به درون‌مایه‌هایی چون ناتوانی در ارتباطات انسانی، تنهایی، گریز از انزوا و تجربه‌ی دوران بلوغ جنسی پرداخته است. اما یکی از ویژگی‌های مهم کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک در این مورد نهفته که شروود اندرسون، در مقایسه با نویسندگان هم‌نسلش، کمترین اهمیت را پیرنگ داده است.

تعریف و شرح ویژگی گروتسک ساده نیست. چراکه از رویکردها و ظرافت خاصی زاده می‌شود. در واقع، گروتسک یک صفت ادبی است و در ابعاد گوناگونی به‌کار گرفته می‌شود. به‌طور کلی به آثاری که واجد خصیصه‌هایی چون «عجیب‌وغریب بودن»، «زشتی و پلشتی»، «مرموز و شگفت‌انگیز» و «چندش و دیوانه‌وار» هستند، گروتسک می‌گوییم. در قالب هنر نیز این اصطلاح ممکن است در مورد اثری به‌کار برده شود که در مخاطب به‌واسطه‌ی «ایجاد احساس معذب‌کننده» نوعی «همدردی و دلسوزی» شکل داده است. همچنین در ادبیات پست‌مدرنیستی از گروتسک برای توصیف و ارجاع به‌نوع خاصی از طنز و کمدی استفاده می‌کنیم. می‌توان گفت گروتسک یک شکل از طنز سیاه است.

این کتاب برمحوریت شخصیتی به نام جورج ویلارد نوشته شده است. در داستان شاهد این هستیم که چگونه جورج دوران کودکی‌اش را سپری می‌کند، بزرگ می‌شود، به استقلال می‌رسد و سپس واینزبورگ را ترک می‌کند. واینزبورگ در کتاب مکانی خیالی است و از هرگونه واقعیت عینی و بیرونی تهی گشته است. به همین روی، می‌توان گفت این شهر ساختگی و خصیصه‌های گروتسکی که در آن نمود دارد، ما را با جهانی کاملا متکی بر ژانر و ویژگی «آمریکایی بودن» نویسنده مواجه می‌کند. چنین خصیصه‌های روایی و سبکی در کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک باعث شده تا واجد نوعی ناواقعیت و فراواقعیت باشد. اما در درون چنین رویکردی، شروود اندرسون قادر است نوعی واقع‌نمایی و بازسازی دقیق از مردمان آمریکا داشته باشد، به‌گونه‌ای که از آن تحت‌عنوان اثری مهم در فهم رفتارشناسی و منریسم (تکلف‌گرایی) در مردم آمریکا یاد شود.

معرفی و دانلود کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

بی‌شک و بی‌هیچ تردیدی، کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک یکی از مهمترین آثار ادبیات آمریکا در قرن بیستم است. کتابی که منبع الهامی برای بسیاری از نویسندگان بزرگ از جمله اسکات فیتزجرالد، هنری میلر، همینگوی، فیلیپ راث و اچ. پی. لاوکرفت بوده است. گفتنی‌ست که در چندین فیلم سینمایی از فیلمسازان اروپایی نیز سکانس‌هایی وجود دارد که شخصیت‌ها در حال خواندن این کتاب هستند.

کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک توسط فرانک جواهری به زبان فارسی ترجمه شده و انتشارات نیماژ آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

  • وقتی شروود اندرسون خودش را یک نویسنده‌ی «غیرجدی» خطاب می‌کند، حرفش را باور نکنید...چون نویسنده‌ی بزرگی‌ست! (ارنست همینگوی)
  • وقتی اولین‌بار این کتاب را خواندم، تمام شب با طوفانی از احساسات مواجه شدم. تمام آمریکا باید این کتاب را بخوانند. (هارت کرین)
  • این کتابی عالی و مؤجز است. اما این اثری تصنعی یا داستانی نیست، بلکه شعر خالص است. (ربه‌کا وست)
  • این کتاب یکی از بهترین دستاوردهای ادبیات آمریکا در عصر ماست. (اچ. ال. منکن)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

  • فیلم سینمایی «بلندی‌های شیکاگو» (Chicago Heights) ساخته‌ی دنیل نیرینگ. این فیلم تجربی توسط راجر ایبرت، منتقد سرشناس آمریکایی، در لیست برترین فیلم‌های سال 2010 قرار گرفت.

کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به علاقه‌مندان به ادبیات آمریکا در قرن بیستم، طرفداران داستان‌های کوتاه و طنز گروتسک و همچنین کسانی که به آثار تجربی و آوانگارد علاقه دارند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک می‌خوانیم

اِلمر کاولی از جایی که نشسته بود، می‌توانست داخل چاپ‌خانه‌ی واینزبورگ را ببیند. مرد جوان روی یک جعبه در داخل آلونک نشسته بود، آلونک چوبی و بی‌قواره مثل زگیلی از پشت مغازه‌ی کولی و پسران بیرون آمده بود و المر از پنجره‌ی کثیفش می‌توانست داخل چاپ‌خانه‌ی واینزبورگ را ببیند. المر سعی داشت برای کفشش بندهای جدید بگذارد. بندها به‌راحتی جا نمی‌افتادند؛ برای همین مجبور شد کفش‌ها را در بیاورد. به سوراخ بزرگی که در پاشنه‌ی جورابش پیدا شده بود خیره شد. سپس به‌سرعت بالا را نگاه کرد و جرج ویلارد را دید، تنها گزارشگر روزنامه‌ی واینزبورگ که پشت در چاپ‌خانه‌ی ”واینزبورگ ایگل” ایستاده بود و بی‌توجه به اطراف نگاه می‌کرد. مرد جوان کفش در دست با‌تعجب فریاد زد: «خب، خب دیگه چی؟» از جایش پرید و از پنجره دور شد.

صورت المر کاولی سرخ شد و دستانش شروع کرد به لرزیدن. در داخل مغازه‌ی «کاولی و پسران» فروشنده‌ی دوره‌گرد یهودی کنار پیشخوان ایستاده بود و با پدرش حرف می‌زد. المر خیال می‌کرد گزارشگر جوان می‌تواند صدای آن‌ها را بشنود. این فکر خونش را به‌جوش آورد. کفش در دست در گوشه‌ی آلونک ایستاد و با پاهای جوراب پوشیده به کف چوبی کوبید.

مغازه‌ی کاولی و پسران بر خیابان مین استریت واینزبورگ نبود، در خیابان ماومی قرار داشت و از پشت به مغازه‌ی کرایه‌ی گاری ؤیت و اصطبل نگهداری اسب‌های کشاورزان راه داشت. کنار مغازه، کوچه‌ای بود که به درهای پشتی مغازه‌های واقع در خیابان اصلی می‌رسید و در تمام روز چهارچرخه‌ها و گاری‌های بارکشی برای بردن و آوردن اجناس از آن می‌گذشتند. مغازه قابل توصیف نبود. ویل هندرسون یک‌بار گفت این مغازه همه‌چیز و هیچ‌چیز می‌فروشد. در ویترین مغازه که رو به خیابان ماومی قرار داشت مقدار قابل توجهی زغال به بزرگی بشکه‌ی سیب گذاشته بودند. معنی‌اش این بود که سفارش زغال پذیرفته می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
داستان‌ها و شخصیت‌ها؛ کتابِ گروتسک
دست‌ها؛ درباره‌ی وینگ بیدلباوم
گلوله‌های کاغذ؛ درباره‌ی دکتر ریفی
مادر؛ درباره‌ی الیزابت ویلارد
فیلسوف؛ درباره‌ی دکتر پارسیوال
هیچ‌کس با‌خبر نمی‌شود؛ درباره‌ی لوئیز ترونین
داستانی در چهار بخش
بخش اول: خداباور؛ جس بنتلی
بخش دوم: خداباور؛ جس بنتلی
بخش سوم: تسلیم؛ لویس بنتلی
بخش چهارم: وحشت؛ دیوید هاردی
مرد ایده‌ها؛ درباره‌ی جو ویلینگ
ماجراجویی؛ درباره‌ی آلیس هیندمن
محترم؛ درباره‌ی واش ویلیامز
متفکر؛ درباره‌ی ست ریچموند
تندی؛ درباره‌ی تندی هارد
قدرت پروردگار؛ درباره‌ی کرتیس هارتمن
معلم؛ درباره‌ی کیت سویفت
تنهایی؛ درباره‌ی ایناک رابینسون
بیداری؛ درباره‌ی پل کارپنتر
کوییر؛ درباره‌ی المر کاولی
دروغ ناگفته؛ درباره‌ی ری پیرسون
نوشیدنی؛ درباره‌ی تام فاستر
مرگ؛ درباره‌ی دکتر ریفی و الیزابت ویلارد
کمال؛ درباره‌ی هلن وایت
خروج؛ درباره‌ی جرج ویلارد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک
نویسنده
مترجمفرانک جواهری
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات224
زبانفارسی
شابک978-600-367-277-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک

برای دریافت کتاب واینزبورگ، اوهایو: کتاب گروتسک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.