معرفی و دانلود کتاب مولانا در فراق شمس

عکس جلد کتاب مولانا در فراق شمس
قیمت:
۲۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مولانا در فراق شمس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مولانا در فراق شمس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مولانا در فراق شمس

کتاب مولانا در فراق شمس نوشته‌ی کریم میرزالو زندگینامه‌ای مفصل پیرامون حیات پرفراز و نشیب یکی از نوابغ تاریخ ایران، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است. این کتاب از زندگی تا مرگ مولوی را شامل می‌شود و بحران‌های زندگی مولانا را با زبانی داستانی شرح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مولانا در فراق شمس

اگر عشق آسمانی رعدآسای مولانا به شمس تبریزی نبود، امروزه پس از قرن‌ها، تاریخ ادبیات و موسیقی ایران از جای خالی شوریده‌ترین اشعار و دیوانه‌ترین اوزان شعری رنج می‌برد. اگر نبود آن چله‌نشینی تاریخی، آن افیون عرفانی و آن سرمستی پایدار، هرگز نبوغ مولانا نمی‌شکفت و از خون دل چنین عاشق دلباخته‌ای سنگین‌ترین و اثرگذارترین اشعار تاریخ ادبیات فارسی به قلم جاری نمی‌شد. محققان و شیفتگان درباره‌ی عشق مولانا و شمس تا تاریخ پابرجا بوده گمانه‌زنی کرده و سخن رانده‌اند. کریم میرزالو با نوشتن کتاب مولانا در فراق شمس با لحنی داستانی به جزییات زندگی شوریده‌ی بلخ و مواجهه‌ی تاریخی‌اش با درویش تبریزی پرداخته است.

معرفی و دانلود کتاب مولانا در فراق شمس

زندگینامه‌نویسان، به‌خصوص آن دسته‌ای که با شخصیت‌های تاریخی سروکار دارند، در حین کار خود به‌ناچار با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آنان باید بر شواهدی با سندیت بالا تکیه کنند و از وارد کردن جزییات بی‌پایه و اساس به کار خود بپرهیزند. دسترسی به منابع معتبر به‌تنهایی کافی نیست و زندگینامه‌نویسان با بهره‌گیری از قدرت نقد خود باید دست به انتخاب بزنند تا ماحصل کار آنان در بهترین کیفیت و با بالاترین سندیت ممکن به خواننده عرضه شود. یکی از نکات دیگر در فرایند زندگینامه‌نویسی توجه به بافت تاریخی و فرهنگی زمانه است. نویسندگان زندگینامه‌های مشاهیر تاریخی باید بدون سوگیری نسبت به آنچه با دانش امروزی خود درباره‌ی دوره‌ی تاریخی مدنظر می‌دانند آن را قضاوت کنند و همواره در طول نوشتن جانب انصاف را رعایت نمایند. با تمام جزئی‌نگری‌ای که مولف در تدوین کتاب مولانا در فراق شمس به خرج داده است، نمی‌توان منکر شیفتگی او نسبت به شخصیت مولانا شد. او در جای‌جای کتاب به این شخصیت والا ابراز ارادت می‌کند و اقدامات او را نه از دیدگاه یک منتقد بلکه از جایگاه ستایشگری شیفته برای مخاطب بازگو می‌کند. البته لحن داستان‌گو و فراز و فرودهای روایی باعث می‌شود اثر کریم میرزالو به اثری خواندنی برای خواننده‌ی عام تبدیل شود. این موضوع نقطه‌ی مثبت کتاب مولانا در فراق شمس است، نکته‌ای که باعث شده حتی پس از سال‌ها از اهمیت این کتاب کاسته نشود.

کتاب کریم میرزالو در سی‌وسه فصل تدوین شده است و از تولد تا مرگ مولانا را دربرمی‌گیرد. عناوینی چون «دیدار مولوی با شمس»، «ازدواج شمس با کیمیا خاتون»، «حکایت سفر بی‌بازگشت شمس» و «حکایت سعدی با مولوی» از جنجالی‌ترین عناوین کتاب به شمار می‌روند. پس از اتمام فصول اصلی کتاب، خواننده می‌تواند به‌سراغ نه بخش ضمیمه برود. این بخش با عنوان‌هایی همچون «تمثیل‌ها، استعارات و قصه‌ها»، «نغزگویی‌های شمس» و «طنزها و هزل‌های شمس» به واکاوی ابعاد شخصیت شمس تبریزی اختصاص دارد.

علاقه‌مندان به تاریخ ادبیات ایران که اشتیاقی سیری ناپذیر برای فهم دیدگاه و زندگی یکی از پنج شاعر برتر ادبیات کلاسیک فارسی دارند و می‌پسندند که اطلاعات خود را ازطریق روایتی قصه‌گو کسب نمایند حتما این اثر خوش‌خوان را کتابی مفید و موثر خواهند یافت. این کتاب را نشر امید فردا به چاپ رسانده است.

کتاب مولانا در فراق شمس برای چه کسانی مناسب است؟

دوستداران ادبیات کلاسیک فارسی این زندگینامه را آموزنده و پربار خواهند یافت. به‌طور ویژه‌تر علاقه‌مندان به شرح زندگی مولانا و آنچه میان او و شمس تبریزی گذشته است از این کتاب بیشتر بهره خواهند برد.

در بخشی از کتاب مولانا در فراق شمس می‌خوانیم

عزم آن دارم که امشب مست مست
پای کوبان کوزه دردی بدست
سر ببازار قلندر برنهم
پس بیک ساعت ببازم هر چه هست
(عطار)

حیرت انگیزترین و پرهیاهوترین دوران زندگانی ،مولانا، دیدار جادویی و جذاب او با شمس بود این دیدار عجیب سر فصل سرالاسرار زندگی متلاطم مولوی است.

در این دیدار نه دو انسان نه دو عارف که دو روح مشتعل، دو جان جادویی دو همزاد شوریده دو قلب ملتهب و دو اندیشه پهناور دیدار کرده‌اند. برخورد این دو انسان، برخورد رودی متلاطم و خروشان یا دریایی بدون کرانه است. از دیدار و چله‌ی این دو ابرمرد، جامعه‌ای با تمام خشم منقلب می‌شود، و مردان و زنانی که قادر به درک عظمت اندیشه و جاذبه‌ی روحانی آنان نیستند به خروش می‌آیند و بر شمس می‌شورند. در تذکره‌ی زندگانی شمس نوشته‌اند که او اهل تبریز بود. این قلم می‌کوشد چهره‌ی شمس را تا آنجا که در نوشته های محققین منعکس است به تصویر بکشد، اما از آنجایی که نسبت به این عارف عظیم شک و شبهه‌ای هست و سایه‌های سنگین، با مدد گرفتن از اشعار مولانا تلاش می‌کنیم، چهره‌ی روشن‌تری از شمس به دست بدهیم.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: ولادت مولانا
فصل دوم: نیم‌رخی روشن از مولوی
فصل سوم: مولوی بعد از مرگ پدر
فصل چهارم: مولوی، بعد از مرگ (لالای خود) سید برهان‌الدین ترمذی
فصل پنجم: دیدار مولوی با شمس
فصل ششم: چله‌نشینی مولوی با شمس
فصل هفتم: دولت عشق
فصل هشتم: پایان چله
فصل نهم: آثار چله در اندیشه‌ی مولوی و غیبت شمس
فصل دهم: دیدار ولد با شمس در دمشق
فصل یازدهم: خبر بازگشت شمس
فصل دوازدهم: استقبال مولوی از شمس
فصل سیزدهم: ازدواج شمس با کیمیا خاتون
فصل چهاردهم: ماجراهای زندگی شمس
فصل پانزدهم: مرگ کیمیا خاتون
فصل شانزدهم: غیبت دوم شمس
فصل هفدهم: مولانا در فراق شمس
فصل هجدهم: مولوی در جستجوی شمس
فصل نوزدهم: مولوی در انتظار بازگشت شمس
فصل بیستم: مولوی به دنبال شمس در دمشق
فصل بیست و یکم: حکایت سفر بی‌بازگشت شمس
فصل بیست و دوم: زندگی مولوی پس از شمس
فصل بیست و سوم: خلافت صلاح‌الدین زرکوب قونوی
فصل بیست و چهارم: حکایت سعدی- با مولوی
فصل بیست و پنجم: دوران خلافت صلاح‌الدین زرکوب قونوی
فصل بیست و ششم: روزگار مولوی، بعد از مرگ صلاح‌الدین زرکوب قونوی
فصل بیست و هفتم: املای مثنوی
فصل بیست و هشتم: اوضاع پرآشوب دوران زندگانی مولوی
فصل بیست و نهم: داستان پیرچنگی
فصل سی‌ام: داستان موسی و شبان
فصل سی و یکم: بیدار کردن ابلیس معاویه را که خیز وقت نماز است
فصل سی و دوم: مدتی این مثنوی تاخیر شد
فصل سی و سوم: ارتحال مولوی
اندیشه‌ها و مقالات شمس تبریزی
خویشتن‌نگری‌های شمس
انسان و تنهایی‌های او
انسان و کرانه‌های او
پندارهای او درباره‌ی دیگران
تمثیل‌ها، استعارات و قصه‌ها
پندارهای او درباره‌ی دیگران
نغزگویی‌های شمس
طنزها و هزل‌های شمس

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مولانا در فراق شمس
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید فردا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات567
زبانفارسی
شابک964-5731-34-8
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مولانا در فراق شمس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مولانا در فراق شمس

برای دریافت کتاب مولانا در فراق شمس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.