معرفی و دانلود کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

عکس جلد کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول
قیمت:
۳۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول شامل چهار اثر از رهبر حزب کمونیست چین است: «مراحل مختلف انقلاب چین»، «چهار رساله‌ی فلسفی»، «شش اثر» و «کتاب سرخ». با خواندن این آثار مائو تسه تونگ به بخش مهمی از تاریخ کشور چین پی می‌برید،‌ با تاکتیک و استراتژی نظامی مائو در دوره‌ی جنگ مقاومت ضدژاپنی آشنا می‌شوید و از بنیان‌های مائوئیسم آگاه می‌گردید.

درباره‌ی کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

بگذارید سؤالی از شما بپرسیم. چه کسی افراد بیشتری را کشت: هیتلر، استالین یا مائو؟ بیشتر افراد به اردوگاه‌های کار اجباری یهودیانی که هیتلر مسبب ساخت آن بود و مجمع‌الجزایر گولاک‌هایی که استالین مخالفانش را به آن‌جا می‌فرستاد، می‌اندیشند و بدون هیچ تردیدی مائو را از این معادله خارج می‌کنند. اما مائو دو کاری را انجام داد که باعث مرگ ده‌ها میلیون نفر شد: آغاز جنبش «یک گام بزرگ به جلو» و شروع انقلاب فرهنگی چین. آیا مائو تسه‌تونگ (Mao Zedong)، از همان زمانی که حزب کمونیست را در کشورش تشکیل داد و زمینه‌های انقلاب چین را مهیا کرد، فکر می‌کرد زمانی با عنوان «دیکتاتور» و یکی از بزرگ‌ترین قاتلان قرن بیستم از او یاد شود؟ به دقت خواندن مجموعه آثار مائو، ما را به پاسخ این پرسش رهنمون می‌کند.

در ابتدای اکتبر 1949، رهبر کمونیست چین، مائو تسه‌تونگ، تأسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد. این اعلان به جنگ داخلی بین حزب کمونیست چین و حزب ملی‌گرا یا کومینتانگ پایان داد. مائو از اوایل دهه‌ی 20 میلادی فکر تشکیل این دولت را در سر می‌پروراند؛ از همان زمانی که حزب کمونیست چین در سال 1921 در شانگهای به وجود آمد. مائو در میان دهقانانی که از مالکان ثروتمند و اشرافیان فاسد به تنگ آمده بودند، محبوبیت زیادی داشت و قهرمانی ضدامپریالیست تلقی می‌شد. وی برنامه‌های زیادی برای حمایت از حقوق زنان،‌ صنعتی‌سازی کشور و تقسیم زمین‌های کشاورزی داشت و می‌خواست جامعه‌ی چین را از نو بسازد. در اولین بخش کتاب مجموعه آثار مائو – جلد اول، به همه‌ی مراحل انقلاب چین از جمله جنگ انقلابی داخلی و دوره‌ی مقاومت ضدژاپنی پرداخته می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

فلسفه‌ی سیاسی مائو تسه‌تونگ یا مائوئیسم در دنیای امروز طرفدارانی دارد؛ از این رو مطالعه‌ی مائوئیسم ضروری به نظر می‌رسد. مائو درباره‌ی ماهیت جامعه‌ی سوسیالیستی و چگونگی استفاده از نیروهای مولد و پرولتاریا نظرات متفاوتی داشت که لزوماً با نظرات مارکس یا لنین همسو نبود. مائو در اوایل قرن بیستم ناسیونالیستی بود که به مارکسیسم – لنینیسم علاقه‌مند شد و روحیه‌ای به‌شدت غرب‌ستیزانه و ضدامپریالیستی داشت. همه‌ی این نحله‌های فلسفه‌ی سیاسی با شخصیت جنگ‌جوی مائو ترکیب شدند و سنگ‌بنای مائوئیسم را شکل دادند. چهار رساله‌ی فلسفی که در بخش دوم کتاب مجموعه آثار مائو – جلد اول آمده است، عقاید رهبر حزب کمونیست چین را مشخص و واضح می‌کند.

در نخستین روزهای تجاوز ژاپن به چین، حزب کمونیست چین استراتژی جنگ طولانی را تدوین کرد و جنگ چریکی در پشت خطوط دشمن آغاز شد. پیش از این، چین در نبردهای شانگهای و نانجینگ شکست خورده بود. مائو تسه‌تونگ برای اولین بار ایده‌ی جنگ طولانی را در یکی از آثار خودش مطرح کرد و به مردم گفت: «ما برای شکست دشمن، باید برای یک جنگ طولانی آماده شویم.» او در این اثر درباره‌ی سه موضوع اصلی صحبت می‌کند: چرا جنگ مقاومت چین علیه ژاپن طولانی خواهد شد، چگونه می‌توان در دوره‌ی جنگ طولانی دوام آورد و چرا در نهایت چین پیروز خواهد شد. مائو اوضاع میان ژاپن و چین را در چند اثر با دقت تحلیل کرد و پیش‌بینی‌اش این بود که جنگ به نفع چین خاتمه خواهد یافت. نظریات او در آن دوره، مائو را به قهرمانی ملی بدل کرد. بخش سوم کتاب مجموعه آثار مائو – جلد اول با عنوان شش اثر مائو تسه‌دون، به دوره‌ی جنگ چین و ژاپن اختصاص دارد.

کتاب سرخ کوچک مائو یکی از نمادهای کمونیسم چین است که بیش از یک میلیارد نسخه از آن منتشر شده است و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا به حساب می‌آید. کتاب مقدسی که در دوره‌ی انقلاب فرهنگی چین، نداشتن آن جرم محسوب می‌شد. در زمانی که گاردهای سرخ برای کشتن شخصی مأمور می‌شدند، ابتدا بررسی می‌کردند که آیا مظنون نسخه‌ای از کتاب سرخ را دارد و حتی برای حصول اطمینان، چند سؤال درباره‌ی محتوای کتاب از مظنون می‌پرسیدند. مائو تسه‌تونگ در این کتاب از موضوعاتی مانند مبارزات طبقاتی، انقلاب چین، پرولتاریا و دیگر اصطلاحات سخن می‌گوید. ارتش آزادی‌بخش خلق در سال 1964 این کتاب را در تیراژ بالا به چاپ رساند و در میان مردم منتشر کرد. آخرین بخش کتاب مجموعه آثار مائو – جلد اول به این اثر پرفروش اختصاص دارد.

عزیزالله علیزاده این آثار مائو را گرد‌آوری و ترجمه کرده و با همت انتشارات فردوس، به انتشار رسانده است.

کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تاریخ سیاسی و فلسفه‌ی سیاسی جمهوری خلق چین کنجکاو هستید، مطالعه‌ی جلد اول و دوم کتاب مجموعه آثار مائو برایتان راهگشا خواهد بود.

در بخشی از کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول می‌خوانیم

تأسیس حزب کمونیست چین در سال 1921 نتیجه بیش از سه سال فعالیت شبانه‌روزى محافل روشنفکر مارکسیستى در ارتباط با تبلیغ و ترویج افکار مارکسیستى در میان کارگران، پیوند این محافل با مبارزات روزمره‌ی آنان و سازماندهى و هدایت سیاسى مبارزه طبقاتى پرولتاریاى چین بود.

فعالیت محافل و هسته‌هاى روشنفکرى مارکسیستى در چین از سال 1918 با مبارزه ایدئولوژیک علیه مکاتب ضدمارکسیستى و غیرمارکسیستى و کار ترجمه و اشاعه‌ی کلاسیک‌هاى مارکسیسم و نشر مجلات مارکسیستى آغاز گشت. در این زمینه، جنبش 4 مه نقش مهم و تعیین‌کننده‌اى در سمت دادن این محافل در جهت پرولتاریا و گشودن راه‌هاى ترویج و تبلیغ در میان کارگران و توده‌هاى زحمتکش ایفا نمود. در این دوره، گروه‌ها و کمیته‌هاى کمونیستى کارگرى در مراکز مهم صنعتى کشور به کار سازماندهى مبارزات اقتصادى سیاسى کارگران، ایجاد نطفه‌هاى سندیکالیسم کارگرى مخفى و نیمه‌مخفى و انتشار اخبار و مسائل روزمره‌ی اقتصادى اجتماعى، سیاسى و مبارزاتى پرولتاریا مى‌پرداختند. محافل مارکسیستى هم‌زمان با برقرارى ارتباط ارگانیک با طبقه‌ی کارگر و با تکیه بر گرایش همبستگى میان روشنفکران و زحمتکشان که در جریان جنبش 4 مه نطفه‌بندى شده بود، روشنفکران انقلابى را که به مارکسیسم روى آورده بودند، تشویق مى‌نمودند تا با رفتن به میان پرولتاریا و شرکت در مبارزات اقتصادى اجتماعى آنان به کادرهاى جنبش کمونیستى و عناصر پیشرو طبقه کارگر تبدیل شوند.

فعالیت مائو تسه دون در مراکز مهم کارگرى حونان، در بین کارگران ذغال‌سنگ، معادن و راه‌آهن و غیره... برجسته‌ترین نمونه‌هاى پروسه‌ی تبدیل عناصر روشنفکر انقلابى به کادرهاى کمونیستى و پیشاهنگان جنبش کارگرى است. مائو تسه دون در حونان، در ارتباط نزدیک و فشرده با کارگران آن منطقه براى تشکل‌دهى، ایجاد سندیکا و اشاعه‌ی مارکسیسم همت گماشت و شعبات جوانان و سوسیالیست را تأسیس نمود.

فهرست مطالب کتاب

مائو تسه دون
مراحل مختلف انقلاب چین
مراحل مختلف انقلاب چین: تاریخچه مختصر 1949-1919
مرحله اول: از جنبش 4 مه 1919 تا پایان اولین جنگ انقلابى داخلى (1927)
مرحله دوم: دومین جنگ انقلابى داخلى
دوره اول: 1933-1928
1- در زمینه اقتصادى و اجتماعى
2- در زمینه کار حزبى و کار سیاسى - تشکیلاتى
3- در زمینه تاکتیک و استراتژى نظامى
دومین جنگ انقلابى داخلى
دوره دوم: راهپیمایى طولانى (1936-1934)
1- جنگ پارتیزانى و جنگ متحرک
2- جنگ فرساینده و نابودکننده
3- ایجاد مناطق پایگاهى و پارتیزانى، تحکیم و توسعه آنها
4- بسیج سیاسى توده‌ها، متشکل ساختن توده‌ها، کار تبلیغ و ترویج و آموزش در میان آنان، کمک به توده‌هاى خلق براى ایجاد حکومت خلقى
5- پایدارى روى سیاست اتکاء به نیروى خود
مرحله سوم: دوران جنگ مقاومت ضدژاپنى (1945-1937)
مرحله چهارم: سومین جنگ انقلابى داخلى یا جنگ رهایى بخش‌توده‌اى
درس‌هایى از نخستین سال‌هاى انقلاب
جنبش 4 مه: سرآغاز دوران انقلاب دموکراتیک نوین 1927-1921
دوران تأسیس، ساختمان و استحکام ستاد سیاسى طبقه کارگر چین در ارتباط با سازماندهى اشکال مختلف مبارزات خلق و به ویژه مبارزات طبقاتى پرولتاریا
پروسه پیدایش حزب کمونیست چین
اهمیت و مقام مرحله 1927-1921 در تاریخ انقلاب چین
1- در این دوره پرولتاریاى چین به نیروى انقلابى بالفعل و آگاه تبدیل مى‌شود.
2- در این دوره امر کادرسازى کمونیستى کارگرى در جریان مبارزه طبقاتى پرولتاریا میسر گردید.
3- سازماندهى قهر انقلابى و مسلحانه توده‌هاى کارگر و دهقان و تدارک جنگ توده‌اى
4- قیام‌هاى «نان‌چان»، «درو پاییزه» و «کانتون» (گوان‌جو)
چگونگى ایجاد ارتش سرخ و انتقال به روستا در چین
چهار رساله فلسفى مائو تسه دون
درباره تضاد (اوت 1937)
1- تضاد عمده و جهت عمده تضاد
2- همگونى و مبارزه اضداد
3- مقام آنتاگونیسم در تضاد
4- نتیجه‌گیرى
یادداشت‌ها
درباره مسأله حل صحیح تضادهاى درون خلق (27 فوریه 1957)
1- دو نوع تضاد خصلتا متفاوت
2- مسأله سرکوب ضدانقلابیون
3- مسأله کئوپراتیوه کردن کشاورزى
4- مسأله صاحبان صنایع و بازرگانان
5- مسأله روشنفکران
6- مسأله اقلیت‌هاى ملى
7- نقشه‌کشى همه جانبه و تنظیم مناسب
8- درباره «بگذار صد گل بشکفد، بگذار صد مکتب با هم رقابت کند» و «همزیستى طویل‌المدت و کنترل متقابل»
9- درباره مسأله اغتشاشات بوسیله عده قلیلى از مردم
10- آیا ممکن است امر بد به امر نیک مبدل گردد؟
11- درباره صرفه‌جویى
12- راه صنعتى کردن چین
یادداشت‌ها
ایده‌هاى صحیح انسان از کجا سرچشمه مى‌گیرند؟ (مه 1963)
شش اثر مائو تسه دون
اثر اول: مسایل استراتژى در جنگ انقلابى چین (دسامبر 1936)
فصل اول: چگونه باید جنگ را مطالعه کرد؟
1- قوانین جنگ رشد یابنده‌اند.
2- هدف جنگ برانداختن جنگ است.
3- استراتژى مطالعه قوانین مسلط بر وضع کلى جنگ است.
4- مهم این است که بتوانیم یاد گیریم.
فصل دوم: حزب کمونیست چین و جنگ انقلابى چین
فصل سوم: ویژگى‌هاى جنگ انقلابى چین
1- اهمیت موضوع
2- ویژگى‌هاى جنگ انقلابى چین کدامند؟
3- استراتژى و تاکتیک ما از این ویژگى‌ها ناشى مى‌شود.
فصل چهارم: عملیات «محاصره و سرکوب» و عملیات ضد«محاصره و سرکوب» - شکل عمده جنگ داخلى چین
فصل پنجم: دفاع استراتژیک
1- دفاع فعال و دفاع غیرفعال
2- تدارک براى عملیات ضد«محاصره و سرکوب»
3- عقب‌نشینى استراتژیک
4- تعرض متقابل استراتژیک
5- آغاز تعرض متقابل
6- تمرکز قوا
7- جنگ متحرک
8- جنگ زودفرجام
9- جنگ نابودکننده
یادداشت‌ها
اثر دوم: مسایل استراتژى در جنگ پارتیزانى ضدژاپنى (مه 1938)
فصل اول: چرا مسأله استراتژى در جنگ پارتیزانى مطرح مى‌شود.
فصل دوم: اصل اساسى جنگ عبارت است از حفظ نیروهاى خودى و نابودى نیروهاى دشمن
فصل سوم: شش مسأله مشخص استراتژى در جنگ پارتیزانى ضدژاپنى
فصل چهارم: ابتکار عمل، نرمش و نقشه‌کشى در عملیات تعرضى در جریان جنگ تدافعى، در عملیات زودفرجام در جریان جنگ طولانى و در عملیات خطوط خارجى در جریان عملیات خطوط داخلى
فصل پنجم: هم‌سویى با جنگ منظم
فصل ششم: ایجاد مناطق پایگاهى
1- انواع مناطق پایگاهى
2- مناطق پارتیزانى و مناطق پایگاهى
3- شروط براى ایجاد مناطق پایگاهى
4- تحکیم و توسعه مناطق پایگاهى
5- اشکالى که ما و دشمن یکدیگر را محاصره مى‌کنیم.
فصل هفتم: دفاع استراتژیک و تعرض استراتژیک در جنگ پارتیزانى
1- دفاع استراتژیک در جنگ پارتیزانى
2- تعرض استراتژیک در جنگ پارتیزانى
فصل هشتم: تکامل جنگ پارتیزانى به جنگ متحرک
فصل نهم: مناسبات در امر فرماندهى
یادداشت‌ها
اثر سوم: درباره جنگ طولانى (مه 1938)
طرح مسأله
پایه و اساس مسأله
رد تئورى انقیاد ملى
سازش یا مقاومت؟ انحطاط یا ترقى؟
تئورى انقیاد ملى نادرست است و تئورى پیروزى سریع نیز نادرست است.
چرا جنگ طولانى خواهد بود؟
مراحل سه‌گانه جنگ طولانى
جنگ درآمیخته
جنگ در راه صلح جاودان
نقش دینامیک انسان در جنگ
جنگ و سیاست
بسیج سیاسى براى جنگ مقاومت ضدژاپنى
هدف جنگ
عملیات تعرضى در جریان جنگ تدافعى،
عملیات زودفرجام در جریان جنگ طولانى،
عملیات خطوط خارجى در جریان عملیات خطوط داخلى
ابتکار عمل، نرمش و نقشه‌کشى
جنگ متحرک، جنگ پارتیزانى و جنگ موضعى
جنگ فرساینده و جنگ نابودکننده
امکانات استفاده از اشتباهات دشمن
مسأله نبردهاى تعیین‌کننده در جنگ مقاومت ضدژاپنى
ارتش و خلق پایه و اساس پیروزى هستند.
نتیجه‌گیرى‌ها
یادداشت‌ها
اثر چهارم: مسایل جنگ و استراتژى (6 نوامبر 1938)
1- ویژگى‌هاى چین و جنگ انقلابى
2- تاریخ جنگ گومیندان چین
3- تاریخ جنگ حزب کمونیست چین
4- چرخش‌هایى در استراتژى نظامى حزب هنگام جنگ داخلى و جنگ ملى
5- نقش استراتژیک جنگ پارتیزانى ضدژاپنى
6- عطف توجه به بررسى مسایل نظامى
یادداشت‌ها
اثر پنجم: تمرکز نیروى برتر براى نابودى یکایک نیروهاى دشمن (16 سپتامبر 1946)
یادداشت‌ها
اثر ششم: اوضاع کنونى و وظایف ما (قطعات منتخب) (25 دسامبر 1947)
یادداشت‌ها
کتاب سرخ مائو تسه دون
1- حزب کمونیست
2- طبقات و مبارزه طبقاتى
3- سوسیالیسم و کمونیسم
4- حل صحیح تضادهاى درون خلق
5- جنگ و صلح
6- امپریالیسم و کلیه مرتجعین ببر کاغذى هستند.
7- جرأت به مبارزه و جرأت براى کسب پیروزى
8- جنگ توده‌اى
9- ارتش توده‌اى
10- رهبرى کمیته حزبى
11- مشى توده‌اى
12- کار سیاسى
13- مناسبات بین افسران و سربازان
14- مناسبات بین ارتش و خلق
15- دموکراسى در سه زمینه عمده
16- تربیت و تعلیم نیروهاى نظامى
17- خدمت به خلق
18- میهن پرستى و انترناسیونالیسم
19- قهرمانى انقلابى
20- ساختمان کشور از طریق پشتکار و صرفه‌جویى
21- اتکاء به نیروى خود و مبارزه سرسختانه
22- شیوه‌هاى تفکر و اسلوب‌هاى کار
23- تحقیق و بررسى
24- اصلاح نظرات نادرست
25- وحدت
26- انضباط
27- انتقاد و انتقاد از خود
28- کمونیست‌ها
29- کادرها
30- جوانان
31- زنان
32- فرهنگ و هنر
33- آموزش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول
نویسنده
مترجمعزیزالله علیزاده
ناشر چاپیانتشارات فردوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات592
زبانفارسی
شابک978-964-320-547-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول

برای دریافت کتاب مجموعه آثار مائو - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.