معرفی و دانلود رایگان کتاب صوتی شیر دالگ

عکس جلد کتاب صوتی شیر دالگ
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شیر دالگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی شیر دالگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی شیر دالگ

کتاب صوتی شیر دالگ اثری از محمدرضا مهرآریا نویسنده‌ی معاصر ایرانی است. مهرآریا در این داستان کوتاه راوی برشی کوتاه از زندگی ژینا، زن کولبری است که به دلیل مشکلات اقتصادی به‌ناچار به این کارِ دشوار روی آورده است. نویسنده در این کتاب به کولبری و معضلات اجتماعی و اقتصادی که فقر مطلق به‌همراه دارد نیز نیم‌نگاهی انداخته است.

درباره‌ی کتاب صوتی شیر دالگ

محمدرضا مهرآریا در کتاب صوتی شیر دالگ از زندگی زنی به نام ژینا می‌گوید که به‌دلیل فقر ناگزیر از کولبری است. ژینا حاضر است برای دخترش آوا هر کاری انجام بدهد؛ حتی اگر این کار چیزی به‌سختی کولبری باشد، حتی اگر جسم او تاب‌وتوان حمل بار نداشته باشد...

کولبری به زعم بسیاری آگاهان و کارشناسان امور اقتصادی نتیجه‌ی توسعه‌ی نامتوازن است. توسعه‌ی اقتصادی از نگاه متخصصان و پژوهشگران با هدف کاهش فقر، دستیابی به امکانات آموزشی، برابری جنسیتی، توانمندی زنان، کاهش میزان مرگ و میر کودکان و در نهایت افزایش رفاه و ثروت در جامعه انجام می‌شود و از این رو، طرح‌ها و برنامه‌های حکومت‌ها در این حوزه رویکردی عدالت‌محور دارد. با وجود این، به دلایل متعددی از جمله جمعیت زیاد، پراکندگی نامتوازن امکانات اجتماعی و عدم تناسب این امکانات با میزان جمعیت در نواحی مختلف کشور، تزلزل در هویت فرهنگی، دانش ناکافی افراد از امور اقتصادی، بی‌سوادی، بی‌کاری و فقر باعث شده است تا با پدیده‌ی دردناک کولبری مواجه باشیم؛ پدیده‌ای که به گمان بسیاری ناشی از فقر مطلق و نبود منابع لازم جهت بقاست.

کولبری پدیده‌ای است مخرب که نه‌تنها برای کولبران آسیب جسمی و روحی فراوانی در پی دارد بلکه صدمات جبران‌ناپذیری را نیز بر بدنه‌ی اقتصاد و اجتماع وارد می‌سازد. هر روز تعداد بسیاری از ساکنان مرزهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و ایلام دست به اقدام غیرقانونی خارج کردن کالای قاچاق -لوازم خانگی، لاستیک و قطعات خودرو، پوشاک و...- از مرز می‌زنند و جان خود را بر این راه می‌گذارد. علاوه‌برآن، طبق آمار، هر سال حدود هشت میلیارد دلار توسط نزدیک به چهل هزار نفر کولبر از کشور خارج می‌شود و بر دامنه‌ی گسترده‌ی معضلات کنونی می‌افزاید. آنچه که از این کار عاید کولبران می‌شود اما بسیار ناچیزتر از آن است که به مخاطرات آن از جمله احتمال پرت‌شدن از کوه و غرق در رودخانه و کشته‌شدن در اثر منازعه و تیراندازی بیارزد.

کولبران اغلب بین سیزده تا شصت سال سن دارند. آن‌ها بدون هیچ‌گونه امکاناتی نظیر بیمه‌ی درمانی و حوادث و امنیت شغلی و غیره به این کار مشغول هستند. شاید نتوانیم تاریخی برای آغاز این پدیده‌ی نامبارک پیدا کنیم اما به‌خوبی روشن است که پیدایش آن به چه عواملی وابسته است. به‌تازگی گسترش فزاینده‌ی فقر باعث شده تا زنان نیز در این گونه مشاغل حضور پیدا کنند؛ حضوری که جز فقر و نبود گزینه‌های دیگر برای کسب درآمد دلیل دیگری ندارد.

محمدرضا مهرآریا در کتاب صوتی شیر دالگ زبانی تلخ اما صریح را به کار بسته تا از واقعیتی سخن بگوید که معضل لاینحل بسیاری از افراد جامعه‌ی ماست؛ معضلی که با اقداماتی نظیر اشتغال پایدار، ایجاد مناطق ویژه‌ی اقتصادی و بازارچه‌های قانونی مرزی، تغییر در آیین‌نامه‌ها و قوانین گمرکی، گردشگری و تحقق برنامه‌های کشاورزی می‌توان تا اندازه‌ی زیادی به رفع آن امیدوار بود.

کتاب صوتی شیر دالگ را به کوشش خانه داستان چوک و با خوانش مهدی رضایی، مریم رفیعی و آرمان رضایی می‌شنوید.

کتاب صوتی شیر دالگ برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی شیر دالگ را به تمامی علاقه‌مندانِ داستان‌های معاصر ایرانی و همین‌طور طرفدارانِ داستان کوتاه با مضامین اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی شیر دالگ می‌شنویم

ژینا با زانو به زمین می‌خورد. کاک رزمان که پشت سرش حرکت می‌کند هیکل درشتش را توی بغل می‌گیرد. نور چراغ قوه را می‌اندازد توی صورتش. سفید شده و چشم‌هایش بی‌تحرک ابرهای سیاه را می‌بیند که هجوم می‌برند به سمت ماه. صدای یکی از مردها را می‌شنود: «کی دیده زن کولبری بکنه؟» کاک رزمان دستارش را درمی‌آورد. عرق روی پیشانی ژینا را پاک می‌کند. دهانش را می‌چسباند به گوش ژینا. چند مرد عبور می‌کنند. انگار چشم قرض می‌گیرند برای نگاه کردن به ژینای از حال رفته. کاک رزمان باد می‌اندازد ته گلو: «سرتان تو کار خودتان باشد.» در گوش ژینا می‌گوید: «گفتم کار تو نیست.»

دهانش به لبخند کج می‌شود و بغل چشم‌هایش چروک. هرم گرمای نفس‌هایش می‌خورد توی صورت ژینا. سر ژینا را می‌گیرد بین دست‌هایش. انگشت وسطی و اشاره را می‌کشد روی گونه‌ی ژینا: «این سرما وحشیه. می‌زنه به قشنگیِ صورتت.» چشم‌های ژینا تکان می‌خورد. ابرها ماه را پوشانده‌اند. لرز می‌افتد به بدنش. ابرو پایین می‌کشد. هیکلش را با بار روی کولش از توی دست‌ها و بغل رزمان

فهرست مطالب کتاب صوتی

23 دقیقه
شیر دالگ

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی شیر دالگ
نویسنده
راویمهدی رضایی، مریم رفیعی، آرمان رضایی
ناشر صوتی خانه داستان چوک
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۲۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی شیر دالگ

A.asgari
۱۴۰۳/۴/۲۸
برعکس بقیه که نظر منفی دادن من از کتاب خوشم امد درسته صدای گوینده خوب نبود و با احساس نبوداما داستان جالب بودداستانی دختری تنها که ارزو میکرده دایش پدرش و پسر دایش برادرش باشه دختری که از بچگی محبتی ندیده و الان که بزرگ شده فرار کرده امده پیش دایش لب مرز و کولبری میکنه برای امرار معاشیه بچه کوچیک و داره نیاز داره به پول که برا بچش شیر خشک بخره پسردایش بهش میگه بیا زن من شو برات خونه میخرم و خرجتم میدم کولبری نکن اما دختر بهش محل نمیده از سختی های کولبری میگه از سرما و راه زیاد پسر دایش که فیلم تجاوز کردنشو بهش نشون میده و دختر غش میکنه وقتی چشم باز میکنه میخواد که بره اما دایش میگه نه اما اون میره میره لب مرز یا تیر میخوره یا میره. اون طرف یادش میاد که ماه پیشم میخواسته هم خودشو بکشه هم بچه شو خیلی ناراحت کننده بود این قسمتش که میخواست به بچش چاقو بزنه وقتی یه شب میخواسته بره پیش بچه اش سوار تاکسی میشه و میبرن و بهش تجاوز میکنن و فیلمشو پخش میکنن و اینکار باعث میشه این دختر مظلوم زحمت کش به این حال بیوفته که بخواد خودشو بچه شو بکشه ممنون از کتابراه
Amirhossein
۱۴۰۳/۳/۲۹
سلام به نظرم روایت در این داستان بسیار ضعیف بود. انتخاب موضع هوس رانی و کولبری تضاد عجیبی در ذهن مخاطب ایجاد می کرد زیرا انتخاب موضوعی اینچنین به فضای کولبران زحمت کش نزدیک نیست و فضای کولبران زحمت کش به موضوعی اینچنین. ایده های بهتری نه برای موضوع بلکه برای شکل روایت داستان وجود داشت. و ای کاش را شخصیت اصلی فرزندش به جان و دل بزرگ می کرد بلکه او شخصی غیور مانند داییش شود تا که بتواند تاثیر بگذارد بر روی مخاطب که من نمی گویم همه مردان بدند بلکه برخی از آن ها غیور هستند. که اینگونه نشد.
زری بانو
۱۴۰۳/۳/۲۴
انتظار داشتم گفتگوها رو با لهجه و گویش خاص و متفاوت بشنوم ولی اونطور که منتظرش بودم نشد. اینکه راوی زن داستان همزمان کودکی در آغوش داشته باشه و بتونه اجناس فروشی رو برای خریدار عرضه کنه دور از ذهن بود. نظرات دیگران در مورد قصه مثبت و قابل قبول بوده و با توجه به این قضیه به نظرات احترام می ذارم و از از نویسنده، استودیو و کتابراه قدر دانی می کنم.
nona
۱۴۰۳/۶/۱۹
حالم بهم خورد این دیگه باز چه کتاب چندشی بود اه تو این دنیای پر از آشوب میایم یه کتاب گوش کنیم روحمون عوض شه هر چی مصیبته میذارین تو کتاب به خورد ملت میدین از کتاب هایی که توش کوچیکترین آزاری به حیوانات دارن میرسونن متنفرم مخصوصا راوی با اب و تاب این آزارو داره تعریف میکنه واقعا افتضاح بود
م محمودآبادی
۱۴۰۳/۳/۳۰
داستانی کوتاه با نکاتی مبهم که حیواناتی به ظاهر انسان نما را به تصویر می کشد که باشنیدن داستان قلب هر شنونده را به درد می آورد
امیر کهراری
۱۴۰۳/۶/۱۹
خیلی شاعرانه بود همش پیچش داستانی داشت نفهمیدم چی شد
mm
۱۴۰۳/۴/۵
یک زن بی فکر و افسرده... چرا اسم کتاب رو گذاشتن شیر دالگ؟
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب صوتی شیر دالگ

برای دریافت کتاب صوتی شیر دالگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.