معرفی و دانلود کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

برای دانلود قانونی کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

ریوردان روت در کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل، به تشریح وضعیت اقتصادی این کشور استراتژیک می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور از سرزمینی عقب‌مانده و فقیر به یکی از 20 اقتصاد برتر دنیا تبدیل شد. این کتاب پس از توضیح درباره‌ی پیشینه‌ی برزیل، از عصر مدرن و انقلاب‌های این کشور می‌گوید، دوران گذار آن را تشریح می‌کند و نهایتاً ظهور لولا و ورود برزیل به عرصه‌ی جهان و تبدیل‌شدن آن به ابرقدرتی منطقه‌ای را توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

یکی از کشورهای استراتژیک دنیا که نقش پررنگی در اقتصاد جهانی دارد، برزیل است. اما این سرزمین پهناور تا چند دهه‌ی پیش، منطقه‌ای عقب‌افتاده و فقیرنشین بود. کشوری ازهم‌گسیخته که بدهی بالایی به دیگر دولت‌ها داشت. مسیری که برزیل در قرن بیستم طی کرد می‌تواند الگوی خوبی برای خیلی از کشورهای توسعه‌نیافته و درحال‌توسعه باشد. ریوردان روت (Riordan Roett) در کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل (The New Brazil) به همین موضوع پرداخته و کوشیده الگوی اقتصادی این کشور را توضیح دهد. کتاب ابتدا به پیشینه و تاریخچه‌ی برزیل می‌پردازد و از دوره‌هایی که این سرزمین قدیمی پشت‌سر گذاشته می‌گوید. در ادامه دوران استعمار و مبارزات استقلال‌طلبی آن را تشریح می‌کند و شکل‌گیری جمهوری این کشور را توضیح می‌دهد. گرچه برزیلی‌ها پس از قرن‌ها به این مهم دست یافتند ولی نتیجه برایشان فقر و نابرابری نبود. بسیاری از کارشناسان دلیل این وضعیت وخیم را به جغرافیای برزیل مرتبط می‌دانستند و روی آن تأکید داشتند. اما روت به این نظریه اعتقادی ندارد و در کتابش آن را زیر سؤال می‌برد. او معتقد است موفقیت برزیل در سال‌های اخیر و رشد اقتصادی آن نشان می‌دهد که عقب‌افتادگی دهه‌های پیشین دلایل دیگری داشته است.

برزیل با بیش از 8 میلیون مترمربع وسعت، بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. این کشور در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر جمعیت دارد و هفتمین منطقه‌ی پرجمعیت دنیا به‌حساب می‌آید. نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که این جمعیت کاملاً متنوع بوده و متعلق به ده‌ها قومیت است. بخش زیادی از جنگل‌های آمازون نیز در برزیل قرار دارد که باعث شده از تنوع زیست‌محیطی بالایی برخوردار باشد و بسیار غنی محسوب شود. اما با تمام این پتانسیل، برزیل تا سال‌ها در فقر مطلق بود. در اواخر قرن نوزدهم این کشور از پرتغال مستقل شد و شکل جمهوری گرفت. اما تا سال‌ها بعد به‌خاطر آشفتگی داخلی و بی‌برنامگی و نابسامانی‌های سیاسی، نتوانست از پتانسیل عظیمش استفاده کند. ریوردان روت در کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل درمورد شکست جمهوری و آغاز عصر مدرن این کشور صحبت می‌کند. او به سه دهه تلاش برزیل برای گذار به دموکراسی اشاره می‌نماید و سیاست توسعه‌گرایی آن دوره را موردبررسی قرار می‌دهد. سیاستی که درنهایت به وقوع انقلاب 1964 منجر شد. انقلابی که فقط سیاسی نبود، بلکه باعث شد برزیل رویکرد اقتصادی جدیدی نیز در پیش بگیرد.

معرفی و دانلود کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

انقلاب برزیل هم مثل دیگر انقلاب‌های دنیا خیلی زود با شکست مواجه شد. مردم با زمین سفت واقعیت برخورد کردند و فهمیدند که امکان رسیدن به خیلی ایدئال‌ها وجود ندارد. انباشت بدهی‌های خارجی، افزایش شکاف طبقاتی و رشد تورم باعث شد که این دوره‌ی گذار ناتمام بماند. برزیل در مقطعی حتی به دوره‌ی حکومت‌های نظامی هم برگشت. این اغتشاش و بی‌ثباتی تا اواخر قرن بیستم ادامه داشت. برنامه‌های اصلاحی رؤسای جمهور چندان کارایی نداشتند و با موانعی در داخل و خارج مواجه می‌شدند. اما ظهور لولا داسیلوا باعث شد تحول بزرگی در این کشور رخ دهد و اصلاحات با سرعت بیشتری شتاب بگیرد. لولا با محبوبیتی که در میان مردم داشت توانست برنامه‌های اقتصادی‌اش را پیش ببرد و نیروی نهفته‌ی این کشور را آزاد کند. تا جایی که امروز برزیل نه‌فقط قدرتی منطقه‌ای، که فرامنطقه‌ای هم محسوب می‌شود. ریوردان روت در کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل تمام این مراحل را یک‌به‌یک توضیح می‌دهد تا بتواند دلایل شکل‌گیری برزیل امروزی را بیابد. روت بر روی سیاست‌های درست این کشور دست می‌گذارد و به دیگر کشورها نشان می‌دهد که چطور با الهام گرفتن از رفتار برزیل می‌توانند ظرف مدت بسیار کوتاهی وضعشان را کاملاً دگرگون کنند.

کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل را امیرحسین کلاهچی، فرشته عبدالهی و عبدالخالق غبیشاوی برای انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی ترجمه کرده‌اند.

کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل برای چه کسانی مناسب است؟

فعالین اقتصادی، بازرگانان و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند این اثر را مطالعه نمایند.

در بخشی از کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل می‌خوانیم

تا بیست سال قبل، به سختی می‌شد تصور کرد که برزیل به‌عنوان یک عضو بریکس ظاهر شود. در ادامه این کتاب پیشینه و دلایل رسیدن برزیل به این جایگاه را توضیح خواهیم داد. صعود برزیل به این جایگاه بین‌المللی زمانی تعجب‌آورتر می‌شود که جایگاه ضعیف قبلی و فقدان نسبی اهمیت آن در امپراطوری قدرتمند پرتغال در قرن شانزدهم در نظر گرفته شود.

اهمیت این کشور طی قرن‌ها به‌دلیل توانایی آن برای تهیه مواد خام و کالا برای بازارهای جهانی بوده است. قند، کاکائو، طلا، الماس، پلاستیک و قهوه در زمان‌های مختلفی منجر به رشد اقتصادی این کشور شده‌اند. اما در مقایسه با برخی همسایگان در آمریکای لاتین، برزیل یک کشور پهناور و غیر متمرکز محسوب می‌شود. نهادهای این کشور بعدها به‌وجود آمدند و عمدتاً ضعیف بودند. با روند تدریجی بین سال‌های 1500، سال کشف برزیل، و 1750، تاریخ معاهده مادرید، مرزهای برزیل آنقدر بزرگ شد که تقریبا نیمی از قاره آمریکای جنوبی را در بر گرفت. هر چند این کشور سواحل زیادی دارد، اما بخش داخلی آن تا قرن بیستم ارتباط چندانی با بیرون نداشت. به لحاظ اجتماعی، برزیل تفاوت چندانی با همسایگانش ندارد. در حالی که اسپانیولی‌ها بیشترین جمعیت بومی این کشور و نیز نیروی کار ارزان آن را تشکیل می‌دهند، اما پرتغالی‌ها بومیان آفریقائی را برای کار در مزارع به‌عنوان برده به این کشور منتقل کردند. ازدواج بومیان برزیل با این بردگان در طول سالیان متوالی باعث به‌وجود آمدن جمعیت دورگه برزیلی شده است.

در سال 1822 برزیل به‌عنوان یک امپراطوری اعلام استقلال کرد. برزیل از جنگ‌های داخلی که دهه‌ها بعد از کنار زدن سلطه اسپانیا، آمریکای جنوبی را تجزیه کرده بود، کنار ماند. امپراطوری برزیل تحت حاکمیت زمین داران بزرگی بود که کنترل اجتماعی و سیاسی را تحت سیطره خانواده سلطنتی ساکن در ریودوژانیرو در اختیار داشتند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
سپاسگزاری‌ها
فصل اول: مقدمه
موانع مسیر پیش رو
تقویت بریکس
بحران مالی
نشست بریکس
بریکس در بافت
فصل دوم: پیشینه تاریخی: مستعمره، امپراطوری و جمهوری
تجربه استعماری برزیل
تجربه امپراطوری
چالش‌های نهادی
چالش‌های قلمرویی
چالش‌های اجتماعی و اقتصادی
درصد صادرات
خاتمه امپراطوری
جمهوری قدیمی
سیاست‌های تحت جمهوری قدیم
نیروهای محرکه تغییر
خاتمه جمهوری
فصل سوم: ساخت برزیل مدرن، 64-1930
ظهور ژتولیو وارگاس
آشفتگی در خارج و داخل
دولت جدید
جمهوری 1946
گذار به دموکراسی
قانون چهارم
ژوسلینو کوبیچک و توسعه‌گرایی
ژانیو کوادروس و آغاز پایان
ژانگو و مسیر انقلاب
فصل چهارم: انقلاب 1964
تغییرات نهادی بعد از انقلاب 1964
سیاست‌های اقتصادی جدید
تحول برای گروه سختی
مرحله دوم انقلاب 1964: اعتراض و خشونت
معجزه اقتصادی
اختلاف عقیده فزاینده در جامعه مدنی
سال‌های مدیسی
فرایند گذار
بحران بدهی
برگشت به حکومت غیرنظامی
فصل پنجم: دوران گذار ناتمام، 94-1985
بدهی خارجی و تورم
ایده‌های جدید برای کنترل تورم: طرح کروزادو
طرح بریسر
فرناندو کولور دی ملو: امید و رفع اوهام
ایتامار فرانکو و مبانی برنامه «رئال»
فصل ششم: دوره کاردوسو، 2002-1995
برنامه اصلاحات کاردوسو
موانع بیرونی برزیل
دوره دوم ریاست جمهوری کاردوسو
ورود لولا و شروع یک دوره جدید
پس از واقعه
فصل هفتم: دوران لولا
میراث لولا
پرداختن به چالش‌های ساختاری
نتایج دوره اول ریاست جمهوری لولا
دور دوم ریاست جمهوری لولا: ادامه پیشرفت‌ها
ثروت بادآورده انرژی برزیل
رشد بخش مالی برزیل
برزیل به‌عنوان یک پیشگام بازار در حال ظهور
فصل هشتم: ظهور برزیل در عرصه جهانی
برزیل به‌عنوان یک رهبر منطقه‌ای
شکست منطقه آزاد تجاری آمریکایی
گام‌هایی به سوی ایالت‌های متحده آمریکای جنوبی؟
تلاش‌های گسترده‌تر برای همکاری منطقه‌ای
موضوعات مشترک
موانع پیش رو
برزیل و دیگر کشورهای بریکس
برزیل محور روابط شمال-جنوب
نشست توسعه دوحه
ایجاد نقش پررنگ‌تر برای G-20
برزیل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده
برزیل: ابرقدرت منطقه‌ای یا فرا منطقه‌ای
هشدار پایانی
فصل نهم: طلوع برزیل
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شکوفایی اقتصادی برزیل
نویسنده
مترجمامیرحسین کلاهچی، فرشته عبدالهی، عبدالخالق غبیشاوی
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-964-468-610-8
موضوع کتابکتاب‌های رشد اقتصادی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل

برای دریافت کتاب شکوفایی اقتصادی برزیل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.