معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها

کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها تألیف هومن ضرابی، محمدصلاح اصفهانی و سعید حقگو، شبکه‌های WSN را معرفی می‌کند، انواع آن را توضیح می‌دهد و تکنولوژی بکار رفته در آن را تشریح می‌نماید. این راهنما، لایه‌های فیزیکی، دسترسی به رسانه، انتقال، شبکه و کاربرد WSN را تعریف می‌کند و در مورد طراحی استقرار و مدیریت آن نکاتی کاربردی را ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها

شبکه‌های بی‌سیم را می‌توان جزو فناوری‌های جدید سیستم‌های مخابراتی به شمار آورد. و یکی از مدرن‌ترین دستاوردهای این سیستم، شبکه‌های حسگر یا WSN است. در این شبکه‌ها، تعداد زیادی سنسور کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر در ارتباط‌اند. به این شکل اطلاعات را دریافت و بین هم جابجا می‌کنند تا درنهایت به دست کاربر برسد. کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها تألیف هومن ضرابی، محمدصلاح اصفهانی و سعید حقگو، به همین فناوری می‌پردازد و می‌کوشد آن را توضیح دهد. این راهنما به شما نشان می‌دهد که WSN چه معماری‌ای دارد و چطور کار می‌کند. همین‌طور به انواع آن می‌پردازد و فناوری به‌کاررفته در آن را شرح می‌دهد. کتاب در ادامه به لایه‌های مختلف این تکنولوژی اشاره می‌کند و هر یک را به‌تفصیل موردبررسی قرار می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها

در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، سنسورها یا اصطلاحاً گره‌های حسی زیادی به شکل پراکنده در منطقه قرار می‌گیرند. هرکدام از این سنسورها قابلیت دریافت داده، پردازش و انتقال آن را دارند. درواقع حسگرها دارای یک بُرد کوچک هستند که باعث می‌شود بتوانند تا حدی داده را پردازش کنند. این کمک می‌کند اطلاعات نهایی‌ای که به دست کاربر می‌رسد تا حد زیادی تکمیل شده باشد و او فرصت زیادی را صرف پردازش آن نکند. مسأله‌ی مهم در این فرآیند، همکاری بین سنسورهاست. یعنی یکدیگر را درک می‌کنند و داده‌ها را بین هم به اشتراک می‌گذارند.

ویژگی خیلی مهم دیگر شبکه‌ی WSN این است که موقعیت حسگرها الزاماً از پیش تعیین‌شده نیست و می‌توانند منعطف باشند. یعنی می‌توانند تصادفی در منطقه قرار بگیرند و آنجا را پوشش دهند. این قابلیت این امکان را می‌دهد تا بتوان از WSN در موقعیت‌های پیچیده و خطرناک استفاده کرد. برای مثال در مناطقی که احتمال آلودگی شیمیایی خیلی بالاست، حسگرهای بی‌سیم کمک می‌کنند بدون اینکه جان کسی به خطر بیفتد بتوان منطقه را کنترل کرد. هر لحظه‌ای، در هر قسمتی کوچک‌ترین نشتی رخ دهد، انبوه سنسورهایی که در آنجا پراکنده‌اند متوجه آن می‌شوند، خطر را اعلام می‌کنند و در کسری از ثانیه کاربر متوجه اتفاق می‌شود. این سنسورها خیلی کوچک و به‌تبع آن ارزان‌قیمت هستند. به همین دلیل صرفه‌ی اقتصادی این شبکه‌ی بی‌سیم از سیستم‌های کلاسیک خیلی بیشتر است. مجموعه‌ی این عوامل باعث شده تا این شبکه به‌شدت موردتوجه قرار بگیرد و استفاده از آن افزایش یابد. هومن ضرابی، محمدصلاح اصفهانی و سعید حقگو در کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها، به لایه‌های فیزیکی، دسترسی به رسانه، انتقال، شبکه و کاربرد شبکه‌ی WSN می‌پردازند و آن‌ها را شرح می‌دهند. پس‌ازآن به راه‌حل بین‌لایه‌ای اشاره می‌کنند و نکاتی را در مورد طراحی استقرار و مدیریت این شبکه مطرح می‌کنند.

کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان و کارشناسان رشته‌های برق و الکترونیک، مخصوصاً گرایش مخابرات توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها می‌خوانیم

معماری شبکه به دو مدل می‌تواند طراحی شود. حالت اول به این صورت که وقتی حسگری رخدادی را حس کرد، اطلاعات آن را به گره‌های عملگر مجاور خود بفرستد. حالت دوم هم اینکه داده‌ی تمام حسگرها به گره چاهک ارسال شده و آن‌جا تجمیع شوند.

معماری خودکار: در این نوع معماری، حسگرها مشاهدات خود را به عملگرهای مناسب ارسال می‌کنند و بعد در صورت امکان عملگرها به منظور تصمیم‌گیری برای انجام عکس‌العمل مناسب و تقسیم کار، با هم هماهنگ می‌شوند. به این معماری، معماری خودکار می‌گویند چرا که دارای کنترلر مرکزی نیست و توسط انسان یا گره چاهک کنترل نمی‌شود. بنابراین همانطور که گفته شد در این معماری مشاهدات گره‌ها به عملگرها ارسال می‌شود و عملگرها برای تصمیم‌گیری، لازم است که باهم هماهنگ باشند.

معماری نیمه‌خودکار: در این حالت گره چاهک به عنوان کنترلر مرکزی، داده‌ها را جمع‌آوری کرده و فرایند عکس‌العمل را هماهنگ می‌کند. حسگرها مسیر رخداد را حس کرده، داده‌ی آن را به چاهک ارسال می‌کنند و چاهک بر اساس داده‌های دریافت‌شده ممکن است به عملگرها دستور انجام واکنش را صادر کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
انواع شبکه‌های حسگر و عملگر بی‌سیم
لایه فیزیکی
لایه دسترسی به رسانه
لایه انتقال
لایه شبکه
لایه کاربرد
راه حل بین لایه‌ای
طراحی استقرار
مدیریت تحرک
واژه‌نامه
مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها
نویسنده، ،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات393
زبانفارسی
شابک978-600-124-681-4
موضوع کتابکتاب‌های آموزش شبکه، کتاب‌های مهندسی برق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها

برای دریافت کتاب شبکه‌های حسگر بی‌سیم - جلد اول: فناوری‌ها و کاربردها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.