معرفی و دانلود کتاب جنگ روسیه و ژاپن: 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن در جهان

عکس جلد کتاب جنگ روسیه و ژاپن: 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن در جهان
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ روسیه و ژاپن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ روسیه و ژاپن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ روسیه و ژاپن: 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن در جهان

کتاب جنگ روسیه و ژاپن اثر محمد سرخی یک کتاب جامع و مفید درباره‌ی سال‌هایی است که جنگ ژاپن و روسیه بر سر اختلافات ارضی بالا گرفته بود. این کتاب به پیشینه‌ی روابط دو کشور، جبهه‌های جنگ، فرماندهان و نتایج جنگ برای روسیه و ژاپن اشاره می‌کند.

درباره‌ی کتاب جنگ روسیه و ژاپن

پیش از آنکه کره‌ی زمین در جنگ‌های جهانی خانمان‌برانداز بسوزد، انسانی که از هیاهوی انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم به‌تازگی به در آمده بود، تمام تلاشش را می‌کرد تا به مدد ابداعات بشری به همسانان خود چنگ و دندان نشان دهد. ولع سیری‌ناپذیر اربابان قدرت برای تصرف زمین و ثروت آنقدر زیاد بود که از هر تلاشی برای به چنگ آوردن امیال خود فروگذار نمی‌کردند. در نظر بگیرید امپراتوری را که بهترین تفریحش کشورگشایی است، برای این فرد که در راس هرم قدرت نشسته به‌راستی چه چیز می‌تواند لذت‌بخش‌تر از شنیدن فرمان آماده‌باش برای یک جنگ تازه باشد؟!

جنگ روسیه و ژاپن از ابتدا بر سر نفوذ روس‌ها در منچوری چین و کره شروع شد. جستجویی مختصر درباره‌ی تاریخ این جنگ نشان می‌دهد که ژاپن و روسیه با وجود تعارض منافع در آخر مجبور به صلح شدند. در این صلح که «پیمان پورتسموت» نام دارد، روسیه مجبور شد از تمامی ادعاهای خود دست بکشد. او آشکارا از هرگونه ورود و اظهار نظر درباره‌ی کره منع شد و ژاپن با اقتدار به حیات در منچوری ادامه داد. این صلح که تماما به نفع ژاپن انجام شده بود زلزله‌ای مهیب در روسیه بود. این امپراتوری که خود را قدرت برتر اروپا و آسیا می‌دید در برابر یک ارتش آسیایی که تا آن زمان آوازه‌ی چندانی نداشت با این شکست مفتضحانه هیچ توجیهی در مقابل ملتش نداشت. همین موضوع خشم مردم را برانگیخت و از اعتبار سیاسی و نظامی روسیه در اروپا کاست. روسیه اما توافق‌ها و جنگ‌های مهم‌تری را پیش رو داشت که توضیح همه‌ی آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد.

معرفی و دانلود کتاب جنگ روسیه و ژاپن

کتاب جنگ روسیه و ژاپن با نام فرعی 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن جهان، اثر محمد سرخی روایتی است از جنگی که از بسیاری از جهات اولین محسوب می‌شد؛ چه از لحاظ پیروزی یک قدرت کمتر شناخته‌شده‌ی آسیایی بر یک ارتش قدرتمند اروپایی، چه از نظر استراتژی جنگی که فرسنگ‌ها با نمونه‌های پیش از خود تفاوت داشت.

محمد سرخی کتاب خود را در چهار فصل به مخاطب عرضه کرده است. او در فصل اول به پیشینه‌ی این جنگ می‌پردازد و به روشنی بیان می‌کند که چگونه مدرنیته بر فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی این دو قدرت، یعنی روسیه و ژاپن، اثر می‌گذارد. این فصل همچنین به تاثیر ژاپن بر سرزمین‌های همسایه‌اش مانند چین اشاره می‌کند. فصل دوم به شرح نبردهای زمینی اختصاص دارد. آنطور که از شواهد تاریخی پیداست، تداخل منافع اقتصادی یکی از اولین دلایل جنگ میان این دو حکومت است، در نتیجه کاملا بدیهی است که سرخی به‌عنوان یک محقق، یک فصل را به جنگ‌های زمینی در جبهه‌های مختلف اختصاص دهد.

در ادامه، خواننده با خواندن فصل سوم با عنوان «جنگ در دریا» با نبردهای دریایی آشنا می‌شود. در خلال این فصل‌ها شما به فرماندهان هر دو جبهه و ویژگی‌های آنان برمی‌خورید. شناخت خواننده از شخصیت‌ها می‌تواند درک بهتری از تصمیم‌ها و استراتژی‌های جنگی آنان حاصل کند. سرانجام فصل چهارم به ابعاد مختلف صلح پورتسموث می‌پردازد. این حقیقت که شکست در پورتسموث یک فاجعه‌ی تمام‌عیار برای ارتش روسیه بود بسیار قابل تامل است زیرا می‌تواند انگیزه‌ها و ترس‌های روس‌ها برای جنگ جهانی اول را بهتر نشان دهد. عملکرد هر دو گروه در مذاکرات در پایان این فصل بررسی و تحلیل شده و مخاطب با علل و عوامل این صلح اجباری آشنا می‌شود.

در پایان محمد سرخی کتاب جنگ روسیه و ژاپن را با اطلاعاتی آماری از ارتش هر دو گروه در جبهه‌های مختلف به پایان رسانیده است. این بخش که تحت عنوان ضمیمه در کتاب ذکر شده، به مخاطب دید بازتری می‌دهد و روشنگر تحلیل‌های احتمالی اوست.

کتاب جنگ روسیه و ژاپن را انتشارات آرمان رشد به چاپ رسانده است.

کتاب جنگ روسیه و ژاپن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث تاریخی، خصوصا تاریخ جنگ‌های قرن بیستم علاقه‌مندید، این کتاب برای شما راهگشا و خواندنی است.

در بخشی از کتاب جنگ روسیه و ژاپن: 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن در جهان می‌خوانیم

در ژانویه‌ی 1905 حدود 414 هزار نفر در روسیه کار را متوقف کردند. یکشنبه‌ی خونین باعث شد دیدگاه بسیاری از مردم عادی روسیه نسبت به تزار تغییر کند. تا آن زمان مردم عادی تزار را به چشم پدری مهربان نگاه می‌کردند و پس از این واقعه علاقه‌ی مردم نسبت به تزار رو به افول گذاشت و جای آن را به درگیری رودررو میان مردم و حکومت تزاری داد. این واقعه باعث شروع انقلاب 1905 روسیه گردید که از 22 ژانویه‌ی 1905 تا 16 ژوئیه‌ی 1907 طول کشید. در سن پترزبورگ و سایر مراکز صنعتی اعتصابات عمومی شکل گرفت. در پی اعتصاب‌ها تزار در دوم فوریه‌ی 1905 اعلام کرد یک مجلس مشورتی از منتخبان مردم ایجاد می‌کند. این شورش‌ها به بخش‌های غیرروسی مانند لهستان، فنلاند، استان‌های بالتیک و گرجستان نیز گسترش یافت که جنبش‌های ناسیونالیستی آن‌ها را تقویت می‌کردند. حتی گروه‌هایی از ارتش نیز به انقلابیون پیوستند.

ناآرامی در واحدهای ذخیره‌ی ارتش به‌خاطر شکست از ژاپنی‌ها به وجود آمد. شورش‌هایی در پایگاه‌های دریایی سواستوپول و کرونشتات رخ داد که در ژوئن 1905 با شورش در نبردناو پوتمکین به اوج رسید. در 14 ژوئن 1905 خدمه‌ی نبردناو پوتمکین در لنگرگاه اودسا شورش کردند و کنترل نبردناو را به دست گرفتند. شورشیان نبردناو پوتمکین در هشتم ژوئیه‌ی 1905 در ازای دریافت پناهندگی، خود را به مقامات کشور رومانی تسلیم کردند.

فرمان دولت در ششم اوت 1905 فرایند انتخابات مجلس مشورتی را اعلام کرد ولی عده‌ای به آن معترض شدند. اعتراض‌ها تا سپتامبر 1905 افزایش یافت. در 13 اکتبر 1905 شورای انقلابی در سن پترزبورگ تشکیل شد و بعد در شهرهای دیگر نیز به وجود آمد. این شوراهای انقلابی اعتصابات عمومی را رهبری می‌کردند. با ورود حزب سوسیال‌دموکرات کارگری روسیه، این شورش‌ها شکل انقلابی به خود گرفت. اعتصابیون تزار را وادار به پذیرش بعضی از خواسته‌های مردم کردند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
روزشمار جنگ روسیه و ژاپن 1904 میلادی
روزشمار جنگ روسیه و ژاپن 1905 میلادی
فصل اول: ژاپن و روسیه قبل از جنگ
ژاپن و مدرن‌سازی 1868 تا 1904
گذری بر صد سال تاریخ روسیه 1804 تا 1904
فعالیت‌های سیاسی ژاپن از 1895 تا 1904
فصل دوم: جنگ‌های زمینی
جنگ روسیه و ژاپن
نبردهای زمینی
حرکت به‌سوی رود یالو
نبرد رود یالو
نبرد نانشان
نبرد تلی‌سو
نبردهای موتین و شی‌هو
نبرد لیائویانگ
نبرد شاهو
آرامش در زمستان
نبرد ساندپو
نبرد موکدن
محاصره‌ی پورت‌آرتور
نتایج نبردهای زمینی
فصل سوم: جنگ در دریا
نبردهای دریایی
نبرد چمولپو
نبردهای دریایی در پورت‌آرتور
نبرد دریای زرد
حرکت ناوگان دوم اقیانوس آرام به شرق
نبرد تسوشیما
ساعت‌شمار نبرد دریایی تسوشیما
نتایج نبردهای دریایی
فصل چهارم: صلح پورتسموث
اوضاع دو کشور قبل از مذاکرات صلح
یکشنبه‌ی خونین
شورش‌ها و اعتصابات در روسیه
مذاکرات پورتسموث
ضمیمه‌ی 1: تجهیزات
ضمیمه‌ی 2
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ روسیه و ژاپن: 1904 تا 1905 م؛ نخستین جنگ مدرن در جهان
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی آرمان رشد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات219
زبانفارسی
شابک978-622-243-613-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ روسیه و ژاپن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ روسیه و ژاپن

برای دریافت کتاب جنگ روسیه و ژاپن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.