معرفی و دانلود کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله

عکس جلد کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله
قیمت:
۱۳۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله

فیزیکدان و اخترشناس بزرگ، استیون هاوکینگ در کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله، نگاهی انقلابی به اکتشافات تأثیرگذاری داشته که در تغییر درک ما از جهان هستی، نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. در این مجلد از مجموعه‌ی بر شانه‌های غول، نوبت گالیلئو گالیله است که نظریاتش واکاوی و بررسی شده و با استناد به آن‌ها، برای سؤالاتی که مدت‌ها ذهن بشر را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بودند، پاسخ‌هایی پیدا شود.

درباره‌ی کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله

گالیلئو گالیله (Galileo di Vincenzo Bonaiuti de' Galilei) در سال 1564میلادی در شهر پیزای ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ویچنزو گالیله نام داشت و از موسیقی‌دانان نام‌دار ایتالیایی در عصر خود بود. والدین دانشمند نامدار، در ابتدا قصد داشتند که او را برای کشیش شدن به کلیسا بفرستند اما بعد پدر تصمیم گرفت که فرزندش را راهی دانشگاه کند تا درس پزشکی بخواند. گالیلئو علوم پزشکی نخواند و هرگز طبیب نشد؛ اما به ریاضیات علاقه‌مند شد و بعدتر در سال 1588 میلادی، در دانشگاه پیزا عنوان استادی این رشته را از آن خود کرد. سه سال بعد نیز به دانشگاه پادوا نقل‌مکان کرد و به تدریس هندسه، مکانیک و نجوم مشغول شد. بیشتر دستاوردهای علمی و تحقیقاتی این دانشمند بزرگ نیز مربوط به دوران اقامتش در همین شهر است.

معرفی و دانلود کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله

شهرت گالیله اما بیش از اینکه مربوط به دستاوردهای علمی خودش باشد، به‌دلیل حمایتش از مدل کوپرنیک است که ادعا داشت کره‌ی زمین ثابت نیست و به دور خورشید می‌گردد. همین حمایت باعث شد که گالیله از سوی کلیسا بازجویی و تفتیش عقاید شود. استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) فیزیکدان و اخترشناس نامی انگلیسی در کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله (On The Shoulders Of Giants) به بررسی مباحثات علمی این دانشمند و شرح نظریات ارزشمند او پرداخته. این کتاب در واقع معرفی یکی از تألیفات گالیله است، که ذیل آن به بسیاری از مسائلی که ما به‌سادگی از کنارشان عبور می‌کنیم توجه ویژه‌ای شده و حقایق جدید و ظریفی از آن‌ها بیرون کشیده شده است. موضوعات تازه‌ای به جز موضوعاتی که در کتاب‌های منسوخ‌شده‌ی قدیمی‌تر بیان شده‌اند، از زبان سه شخصیت این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند. این سه شخص (ساگردو، سالویاتی و سیمپلیسیو) حاصل تخیل گالیله هستند، در و چهار روز متوالی بر سر مسائل و قضایای مختلف با او به گفت‌وگو نشسته و از نتیجه‌ی هر مسئله، مسئه‌ای جدیدتر را مطرح می‌کنند.

انتشارات سبزان کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله را با ترجمه‌ی مریم توفیقی و مائده فضل‌علی‌زاده منتشر کرده و در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار داده است.

نکوداشت‌های مجموعه‌ی بر شانه‌های غول

  • با مطالعه‌ی این کتاب حتی در تاریکی هم به این آگاهی رسیده‌ام که پیش‌تر هیچ نمی‌دانستم. این‌که چنین مردانی، بدون ابزارهای موجود در دنیای امروز، توانسته‌اند به چنین نظریه‌ها و اکتشافاتی دست پیدا کنند، مایه‌ی حیرت است. این کتاب بسیار بزرگی است و احتمالاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا دوباره بتوانم آن را بخوانم، اما من بسیار خوشحالم که سراغش رفتم و اصلا پشیمان نیستم. (جوزف شیوتو، نویسنده)
  • هاوکینگ، فیزیکدان مشهور، در این کتاب روشنگر، آثار کلاسیک فیزیک و نجوم را گردآوری کرده است که در زمان خود، درک بشر را از جهان را متحول کردند. او این آثار را به زیبایی هرچه تمام‌تر با زبان ساده بازگو کرده و باعث تأثیرگذاری بیشتر آن‌ها شده. (پابلیشرز ویکلی)
  • این مجموعه با زبانی ساده به رشته‌ی تحریر درآمده و می‌توان آن را به‌عنوان یک مدخل فکری برای خوانندگان غیرمتخصص در علم ریاضیات در نظر گرفت، اگرچه برخی از مطالب نیز ساده‌تر هستند. هاوکینگ یک مقدمه‌ی بیوگرافی برای هر یک از غول‌های علم فیزیک آورده و بعد مطالب کتاب‌هایشان را بدون کم‌وکاست شرح داده است. (فهرست کتاب)

درباره‌ی مجموعه‌ی بر شانه‌های غول

این مجموعه شامل نظریات و مباحثات علمی پنج غول نجوم و فیزیک، «نیکلاس کوپرنیک»، «گالیلئو گالیله»، «یوهانس کپلر»، «آیزاک نیوتن» و «آلبرت انیشتین» است. استیون هاوکینگ در این پنج کتاب، ضمن ارائه‌ی بیوگرافی مختصری از هریک از این دانشمندان، به شرح و بررسی آثار معروف آن‌ها یعنی «درباره‌ی انقلاب‌های کرات آسمانی» اثر کوپرنیک، «گفت‌وگوهای مربوط به دو علم جدید» اثر گالیلئو گالیله، «هارمونی‌های جهان» نوشته‌ی یوهانس کپلر، «اصول» اثر آیزاک نیوتن و «نظریه‌ی نسبیت» اثر آلبرت انیشتین پرداخته است.

کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه‌ی آثار کلاسیک فیزیک با زبان ساده و روان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مجموعه‌ی ارزشمند از استیون هاوکینگ را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله می‌خوانیم

مرا با تکبر متهم نخواهی کرد اگر بگویم که عیوب مواد، حتی آن‌هایی که آنقدر مهم هستند که واضح‌ترین اثبات‌های ریاضی را بی‌اعتبار می‌کنند، برای توضیح اختلاف‌های ظاهری و باطنی مشاهده‌شده بین ماشین‌ها کفایت نمی‌کنند. حتی اگر عیوب وجود نداشتند و ماده کاملاً بی‌عیب، تغییرناپذیر و عاری از همه‌ی تغییرات تصادفی بود، باز هم همان حرف را تکرار کرده و آن را اثبات می‌کنم. با اینکه ماده‌ای که ماشین بزرگ‌تر را می‌سازد، همان ماده‌ای است که ماشین کوچک‌تر از آن ساخته شده و ماشین بزرگتر با همان نسبت ماشین کوچکتر ساخته شده اما در تمام جهات با ماشین کوچکتر مطابق است به جز آنکه در برابر برخورد شدید، سخت و مقاوم نیست؛ هر چه ماشین بزرگ‌تر باشد، ضعف آن بیشتر است. از آنجا که من ماده را ثابت و غیرقابل تغییر فرض می‌کنم، واضح است که ما نمی‌توانیم با خصوصیت ثبات و تغییرناپذیری یک ماده‌ی جامد مقابله کنیم، مگر آنکه وابسته به ریاضیات محض باشد. بنابراین، ساگردو، شما باید این عقیده‌ای را که شما و شاید بسیاری دیگر از دانشجویان مکانیک، درباره‌ی توانایی ماشین‌ها و سازه‌ها برای مقاومت در برابر اختلال خارجی قبول کرده‌اید، تغییر دهید. این غلط است که تصور می‌کنید وقتی آن‌ها از همان ماده ساخته شده‌اند و همان نسبت بین اجزا و قطعات حفظ شده است، به همان اندازه یا به تناسب قادرند در برابر چنین اختلالات و ضربه‌های خارجی مقاومت کنند یا تسلیم شوند. چرا که می‌توانیم به کمک هندسه نشان دهیم که ماشین بزرگ به‌طور متناسب محکم‌تر از ماشین کوچک نیست. درنتیجه می‌گوییم برای هر ماشین و سازه‌ای، چه مصنوعی یا واقعی، یک حد اجباری تعیین شده که نه صنعت و نه طبیعت نمی‌تواند از آن عبور کند. هر چند ماده همان و تناسب حفظ شده باشد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله
نویسنده
مترجممائده فضل علی زاده، مریم توفیقی
ناشر چاپیانتشارات سبزان
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات333
زبانفارسی
شابک978-600-117-062-1
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله

برای دریافت کتاب بر شانه‌های غول: مباحثات علمی گالیلئو گالیله و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.