معرفی و دانلود کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم

عکس جلد کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم

کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم نوشته‌ی دکتر کیوان کاکابرائی و محمد مرادی درباره‌ی یکی از اختلالات رفتاری کودکان است که تا اواسط قرن بیستم هیچ نام مشخصی برایش وجود نداشت. برای اولین‌بار روان‌شناسی به‌نام هنری موزلی به کودکان خردسالی که مبتلا به اختلال شدید روانی و تأخیرات رشدی بودند توجه کرد و پس از آن در سال 1943 بود که دکتر لئو کانر این کودکان را باعنوان کودکان اتیستیک معرفی کرد. اما تا دهه‌ی 1980 این کودکان همچنان در طبقه‌ی عقب‌ماندگان ذهنی یا اسکیزوفرنی کودکی جای می‌گرفتند.

درباره‌ی کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم

برای اینکه بدانید بازی‌درمانی بر کودکان طیف اتیسم دقیقاً چه تأثیری دارد، بهتر است ابتدا با خود اختلال اتیسم آشنا شده و علائم آن را به‌طور خلاصه بررسی کنید. کودکانی که به اتیسم مبتلا هستند ویژگی‌هایی چون تنهایی، درخودماندگی، ناتوانی در ارائه‌ی برخی ژست‌های بدنی خاص و قابل‌انتظار، تأخیر رشدی، تکرار یا پژواک کلام، یکنواختی صدا و کلام، حافظه‌ی طوطی‌وار و عالی، محدودیت در انواع حرکات خودبه‌خودی و غیرارادی، رفتار‌ها و ادا و اطوارهای قالبی، اصرار بر یکنواختی محیط و ممانعت از تغییر در آن، تماس‌های چشمی ضعیف و رابطه‌ی غیرطبیعی با دیگران را از خود نشان می‌دهند. بهتر است بدانید که اتیسم با عقب‌ماندگی ذهنی و اسکیزوفرنی کودکی کاملاً متفاوت است و اگرچه مشخص شده که اختلال طیف اتیسم می‌تواند همراه اسکیزوفرنی کودکی باشد اما دو پدیده‌ی مجزا از یکدیگر هستند.

دکتر کیوان کاکابرائی و محمد مرادی با هدف بررسی یک روش درمانی و تأثیر آن بر اختلال اتیسم اقدام به تألیف کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم کرده‌اند. در این کتاب راهنما ابتدا به شرح کامل خود اختلال، دلایل بروز و تعاریف علمی مربوط به آن پرداخته شده و بعدتر مراحل مختلف و انواع شیوه‌های بازی‌درمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در کتاب پیشِ رو می‌خوانید که در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم، ارتباط، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به‌طور مشخص آسیب‌ دیده و علایق، فعالیت‌ها و رفتارهای آن‌ها در اغلب موارد تکراری‌ست. اختلال معمولاً در سه سال اول زندگی بروز پیدا کرده و به‌تدریج پیشرفت و نمودهای عینی‌تری پیدا می‌کند. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که بروز اختلال طیف اتیسم به سطح رشدی و سن تقویمی ‌فرد که غالباً از تولد تا سه‌سالگی‌ست ارتباط مستقیم دارد.

در کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم می‌خوانید که پژوهشگران و پزشکان سه نوع شروع بالینی برای این اختلال در نظر گرفته‌اند: نوع اول که کودک علائم اختلال را در مدت کوتاهی بعد از تولدش نشان می‌دهد، شامل نشانه‌هایی چون فقدان واکنش‌های قابل‌پیش‌بینی نسبت به در آغوش گرفتن، لبخند زدن و عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی با والد است. در نوع دوم کودک تا سنین دو تا سه‌سالگی کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد و بعد کم‌کم سپس پسرفت نکرده و مهارت‌های پیشینی را که به دست آورده، از دست می‌دهد. نشانه‌ها در این نوع معمولاً زودتر آشکار می‌شوند اما برای تشخیص‌گذاری کافی نیستند. و بالاخره نوع سوم که شروع اختلال در این دسته بعد از سه‌سالگی است و اصطلاحاً به آن شروع تأخیری می‌گویند.

اما نکته‌ی مشترک بین هر سه گروه مذکور این است که متأسفانه اکثر کودکان طیف این اختلال، تنها محدوده‌ای مشخص و ویژه‌ از فعالیت‌ها و علایق غیر‌طبیعی دارند. آن‌ها ممکن است نتوانند در بازی‌های خلاقانه دیگر هم‌سالان خود را همراهی کنند و در تمرکز بر جزئیات مبهم مشکل داشته باشند. یا اینکه گاهی در انجام و تکرار یک فعالیت ویژه مصر باشند. چنین نمودهایی پس از مدتی برای والدین کودک و احتمالاً دیگر اطرافیان وی مثلاً مربیان مهد قابل‌تشخیص و پیگیری خواهد بود.

دکتر کیوان کاکابرائی و محمد مرادی کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم را در شش فصل به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. عناوین فصل‌های کتاب شامل «طیف اختلال اتیسم»، «تشخیص اختلال طیف اتیسم در اوایل کودکی»، «مداخله‌های درمانی اتیسم»، «بهترین بازی برای کودکان اتیسم»، «بازی‌درمانی عروسکی برای طیف اتیسم» و «مداخلات رنگ‌آمیزی کودکان اتیسم» است و پس از بررسی کامل و جامع تعاریف و علائم بیماری، به شرح شیوه‌های مختلف بازی‌درمانی پرداخته شده است.

انتشارات آوای نور کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

کتاب بازی‌درمانی در کودکان طیف اتیسم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مطالعه در زمینه‌ی اختلالات رفتاری کودکان علاقه‌مند هستید یا در یکی از رشته‌های مربوط به روانشناسی کودکان تحصیل می‌کنید، کتاب پیش رو منبع کاملی برای شما خواهد بود.

در بخشی از کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم می‌خوانیم

یک دوره‌ی افزایش شمار کودکان با تشخیص اتیسم وجود دارد که کامل‌ترین و صحیح‌ترین آمار آن از کالیفرنیا است. اطلاعات در کالیفرنیا نشان می‌دهد که اتیسم روبه‌رشد و بالارونده است و از یک در هر دوهزاروپانصد نفر در سال 1970 به هر دویست‌وهشتادوپنج نفر در سال 1990 و نیز از گزارش‌های اداره‌ی آموزش پرورش ایالات دیگر آمریکا همین نتایج گرفته شده است. درصورتی‌که قبلاً اتیسم 3 درصد تمام ناتوانایی‌های تکاملی را شامل می‌شد، ولی در آمار‌های اخیر کالیفرنیا چهل‌و‌پنج درصد تمام ناتوانایی تکاملی اتیسم محسوب شده‌اند. در دیگر کشورها نیز نتایج مشابهی وجود دارد. ما نمی‌دانیم چرا چنین افزایش تأسف‌آوری در 15 سال گذشته رخ داده است این امکان وجود دارد جایی که تأخیر گفتاری هست و طلب بهبودی می‌شود تشخیص اتیسم داده می‌شود. اما گزارش کالیفرنیا آشکار کرده است که این افراد فقط بخش کمی از گزارش را شامل شده بودند. گرچه این افزایش شکل‌های خفیف اتیسم است که سندرم آسپرگر نامیده می‌شود و این تشخیص‌ها به سندرم آسپرگر مربوط می‌شود. در سندرم آسپرگر گفتار معنی‌دار و بدون تأخیر وجود دارد و رفتار طفولیت بیشتر عادی است. دلیل عمده‌ی افزایش آسپرگر ناشی از فاکتورهای محیطی است نه ژنتیکی، البته این به‌عنوان یک اپیدمی‌ ژنتیکی محسوب نمی‌شود.

در آسپرگر پیشینه‌ی قبلی ژنتیکی وجود دارد و نیز بعضی فاکتورهای محیطی مطرح هستند، نتیجه این‌که در حضور یک یا چندین فاکتور محیطی فرصتی برای افزایش اتیسم آسپرگر به وجود آمده است. به‌عبارت دیگر عوامل ژنتیکی بدن را مساعد می‌کند و در حضور فاکتورهای محیطی اتیسم شدن آسپرگر پدید می‌آید. اتیسم بروزی معادل 2 تا 6 مورد در هر 10000 تولد زنده دارد و بیشتر قبل از سن چهار سالگی تظاهر می‌کند. این اختلال در پسر‌ها سه تا چهار برابر شایع‌تر است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: طیف اختلال اتیسم
فصل دوم: تشخیص اختلال طیف اتیسم در اوایل کودکی
فصل سوم: مداخله‌های درمانی اتیسم
فصل چهارم: بهترین بازی برای کودکان اتیسم
فصل پنجم: بازی‌درمانی عروسکی برای طیف اتیسم
فصل ششم: مداخلات رنگ‌آمیزی کودکان اتیسم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-622-383-007-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم

برای دریافت کتاب بازی درمانی در کودکان طیف اتیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.