معرفی و دانلود کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

عکس جلد کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک به قلم اسکای سی. کلیری به بررسی اگزیستانسیالیتی عشق رمانتیک می‌پردازد. این کتاب با رعایت ترتیب زمانی به سراغ مفاهیم مهم عشق رمانتیک از خلال آثار فلسفی و داستانی پنج فیلسوف به‌نام فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم می‌رود، رفتارها، انتظارات و کارکردهای عاشقانه را با رویکردی اگزیستانسیالیتی و عمیق مورد تحلیل قرار می‌دهد و از دل این تحلیل راه‌حل‌هایی برای دستیابی به عشق حقیقی به دست می‌دهد.

درباره‌ی کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

چگونه می‌توان با تمسک به فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم به عشق حقیقی دست یافت؟ جایگاه عشق رمانتیک در میان اندیشه‌های اگزیستانسیالیستی چیست؟ متفکران اگزیستانسیالیست هر کدام در این مورد چگونه می‌اندیشیدند؟ چرا ایده‌آل‌های رمانتیک و عاشقانه فرسنگ‌ها از واقعیت فاصله دارند؟ سورن کی یرکگور (Soren Kierkegaard)، فیلسوف برجسته، می‌گوید عشق‌ورزی تنها چیزی است که ارزش زیستن دارد. دیگر متفکران این مکتب فلسفی نیز کم و بیش با او هم نظرند. این متفکران میان عشق رمانتیک و آزادی و قدرت فردی رابطه‌ی مستقیمی می‌بینند و از نظر آن‌ها عشق رمانتیک رابطه‌ی فرد با جهان را معنایی عمیق می‌بخشد. در عین حال، فلسفه‌‌ی اگزیستانسیالیسم نگاهی نقادانه به ایده‌های رایج عشق رمانتیک می‌اندازد و آن را با مفاهیمی همچون آزادی، قدرت و آگاهی درآمیخته و به بازاندیشی آن می‌پردازد. بر اساس این فلسفه، بر خلاف تصور رایج، عشاق باید از رفتارهای از پیش تعیین شده و هیجانی دور بمانند و نباید قربانی عشق شوند، بلکه آن را انتخاب کرده و به کنترل درآورند. به این ترتیب، مسئله‌ی عشق رمانتیک در فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم به ابعاد عمیق‌تری می‌رسد که اثر پیش رو، یعنی کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک (Existentialism and Romantic Love) به قلم اسکای کلیری (Skye Cleary) این ابعاد را آشکار می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک در ابتدا به روندهای تاریخی که بر درک ما از عشق رمانتیک اثر گذاشته‌اند، می‌پردازد و به تعریف‌های رایج آن بر اساس شش مفهوم اصلی اشاره می‌کند. پیوند، داستان‌های مشابه، احساسات پرشور، شوق و صمیمیت، خودافزایی و همچنین تکامل، شش راه اصلی مفهوم‌پردازی عشق رمانتیک هستند. عشق رمانتیک بر اساس تعریف اثر حاضر، شورانگیز و شخصی است و تحسین یک فرد مشخص را هدف قرار می‌دهد. در عین حال، شکلی از اتحاد با خود به همراه دارد که همان برقراری پیوند میان زندگی‌ها و یکی شدن «من»هاست. در واقع تفکر اگزیستانسیالیسم با بررسی انسان به مثابه‌ی موجودی در میان شبکه‌ای از روابط، برای درک وجود ما در جهان تلاش می‌کند و پیچیدگی‌ها و تجلی‌های عشق رمانتیک را می‌کاود.

اسکای سی. کلیری در کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک، مفهوم عشق را در آثار ماکس اشتیرنر، سورن کی‌یرکگور، فردریش نیچه، ژان پل سارتر و سیمون دوبووار را با دقت بررسی می‌کند. این کتاب به سراغ دیدگاه‌های هر کدام از این پنج فیلسوف می‌رود و مضامین مشترک میان آن‌ها، جنبه‌های مختلف مدنظرشان، مشکلات درک سنتی عشق رمانتیک و راه‌حل‌های فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم برای فراروی از این مشکلات را تحلیل می‌کند. ماکس اشترینر، فیلسوف تندروی فردگرا، عشق را معطوف به خود می‌داند و بر مالکیت بر خود تاکید می‌کند. در مورد کی یر کگور باید بگوییم که نویسنده تمامی نوشته‌های او اعم از آثاری که با نام مستعار نوشته است را با دیدگاه‌های شخصی‌اش مقایسه می‌کند و در می‌یابد که او به نوعی عشق اخلاقی و زیبایی‌شناسانه معتقد است. در ادامه، آثار نیچه را مملو از تناقض‌ها و فاقد بحث و توضیح می‌داند و کنترل خود در عین پذیرش خطرات را توصیه می‌کند. در مورد دوبووار و سارتر به سراغ رمان‌ها و نمایشنامه‌هایشان نیز می‌رود و شفافیت و اصالت را از عناصر اصلی عشق آن‌ها می‌داند. بنابراین می‌توان گفت نویسنده به تمامی نوشته‌های این فیلسوفان رجوع می‌کند و متون فلسفی را در کنار آثار داستانی و نظرات شخصی‌شان مورد تحلیل قرار می‌دهد. در واقع او در آثار داستانی مثال‌های ملموس مضامین فلسفی را می‌جوید و گواهی بر آن‌ها می‌یابد.

کتاب حاضر عشق رمانتیک میان زن و مرد را مد نظر قرار می‌دهد و کاری با عشق والد و فرزندی و امثال آن ندارد. همچنین دوست داشتن را از عشق رمانتیک تفکیک می‌کند؛ چرا که عشق رمانتیک را وابسته به اعمالی می‌داند که خطاب به یک شخص خاص صورت می‌گیرد و صرفا در احساس خلاصه نمی‌شود. نکته‌ی دیگر آنکه عشق رمانتیک را یک پدیده‌ی فرهنگی غربی می‌داند و آن را در محدوده‌ی روابط جهان غرب به بررسی می‌گذارد.

کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک توسط محدثه احمدی به فارسی برگردانده و به همت نشر سنگ در دسترس مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

  • کتاب اسکای سی. کلیری پیش درآمدی درخشان است بر تفکرات پنج فیلسوف کلیدی تاریخ. نویسنده مواجهات جزئی اگزیستانسیالیسم را در پیوند با مفاهیم کلان‌تر این فلسفه و ذیل کلیتی از عشق رمانتیک ارائه می‌دهد. (نشریه‌ی فرهنگی فلسفی Blue Labyrinths)
  • کتاب حاضر با یک مقدمه‌ی کلی آغاز می‌کند و با موخره‌ای کلی نیز به پایان می‌رساند. در این میان، خوراکی پربار از تفکر مفاهیم وجودی و عشق رمانتیک به دست می‌دهد. (نشریه‌ی Metapsychology)

کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دوستداران فلسفه، به ویژه فلسفه‌ی اگزیستانسیالیسم، پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر به دنبال درک عمیق‌تری از عشق و تجربیات عاطفی هستید، توصیه‌ی ما این است که کتاب حاضر را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک می‌خوانیم

علاوه بر مسئله‌ی ارزش‌های مردانه و زنانه، بووار می‌گوید استقلال مالی برای عشق اصیل ضروری است. معتقد است پول باعث افزایش آزادی می‌شود. از این رو زنان باید از لحاظ اقتصادی، مستقل باشند. این دیدگاه از عوامل محدودکننده‌ی آزادی نشأت می‌گیرد. اما سه مشکل کلیدی دارد.

یک، بووار می‌گوید تعالی با استقلال مالی توأم است. این وضعیت ضروری ولی ناکافی است. کار یا استقلال اقتصادی متضمن آزادی نیست. او همین موضوع را از طریق شخصیت‌های آن و فرانسوا به تصور می‌کشد. آن‌ها از نظر مالی استقلال دارند، ولی برای حس خودارزشی به معشوق‌شان وابسته‌اند.

دو، با نگاهی مطلق‌گرایانه، دو جنبه‌ی استقلال مالی و ماندگاری را می‌سازد. فقط به درآمد برای تأمین ابزارهای خودسازی و تعالی توجه دارد. کار خانه و بچه‌داری را غیراگزیستانسیال در نظر می‌گیرد و وابستگی تاریخی و انگلی شوهران به همسران‌شان را نادیده می‌گیرد. مقصودش این است که شوهر در فضای خارج از خانه به تعالی می‌رسد. پس وابستگی‌اش به همسرش، منجر به ماندگاری زنان می‌شود و شکلی از ستم مردسالارانه است. البته تعالی در هر فعالیتی یافت می‌شود و صرفاً نتیجه‌ی کار و درآمد نیست. لحظه‌ی تعالی زمانی است که از خودمان پیشی بگیریم، بر خویشتن مسلط شویم یا از وضعیت کنونی فراتر رویم. این انتخابی فعال است که تحت اجبار نقش یا واقعیت قرار نگیریم. اشتغال می‌تواند به اندازه‌ی کار خانه تکراری و کسل‌کننده باشد و با نقش‌ها تعریف شود. حتی مشاغل خلاق ردی از تکرار در خود دارند. گاهی کار خانه و بچه‌داری به اندازه‌ی برخی شغل‌ها خلاقانه‌اند و منجر به یافتن راهکارهای نو، کارآمدتر یا موفق‌تر می‌شوند. بووار می‌داند تعالی کار خانه بیش‌تر از بعضی مشاغل است، ولی این موضوع با دیدگاه غالب او تعارض دارد.

سه، پیگیری استقلال مالی الزاماً فعالیتی اصیل نیست. یافتن شغلی که شور ما را تقویت کند و پول کافی برای ایجاد استقلال در اختیارمان بگذارد، آسان نیست. کسانی که واقعاً کارشان را دوست دارند، اقلیتی خوش‌شانسند. افراد زیادی کار می‌کنند تا زنده بمانند و زمان بخرند تا کارهای رضایت‌بخش‌تری انجام دهند. ممکن است کسی فقیر باشد، ولی با انجام فعالیتی با درآمد صفر یا اندک، اصیل‌تر از شخصی باشد که پول زیادی درمی‌آورد، ولی شغلش خلاقانه یا الهام‌بخش نیست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
ماکس اشتیرنر و عشق معطوف به خود
سورن کی‌یرکگور و عشق زیبایی‌شناسانه
فردریش نیچه و عشق قدرتمند
ژان پل سارتر و عشق سادومازوخیستی
سیمون دوبووار و عشق اصیل
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک
نویسنده
مترجممحدثه احمدی
ناشر چاپینشر سنگ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-622-7383-33-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های خانواده و روابط
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک

برای دریافت کتاب اگزیستانسیالیسم و عشق رمانتیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.