معرفی و دانلود کتاب اسرار واژه‌ها

عکس جلد کتاب اسرار واژه‌ها
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اسرار واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسرار واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسرار واژه‌ها

هر واژه‌ای اسرار و تاریخچه‌ی خودش را دارد. زبان‌شناسان در طول سال‌ها بر آن شده‌اند تا راز پشت هر واژه را کشف کنند. یکی از بهترین زبان‌شناس‌ها، یعنی نوآم چامسکی با اندرو مارو همراه شده تا در کتاب اسرار واژه‌ها، تاریخچه‌ای از زبان‌شناسی ارائه دهد و رابطه‌ی زبان و مغز را از نگاه علوم شناختی به نمایش بگذارد.

درباره‌ی کتاب اسرار واژه‌ها

کتاب اسرار واژه‌ها (The Secrets of Words) مکالمات دو زبان‌شناس سرشناس، نوآم چامسکی (Noam Chomsky) و اندرو مارو (Andrea Moro) را درباره‌ی زبان، رابطه‌اش با مغز و تاریخ علم در بر می‌گیرد. آن‌دو به ظهور هوش مصنوعی توجه نشان می‌دهند و تأثیر آن را بر پیشرفت زبان‌شناسی بررسی می‌کنند. همراه با ظهور رایانیکِ ابداعیِ نوربرت وینر در سال 1950، این‌گونه به نظر می‌رسید که عصر جدیدی ظهور خواهد کرد. انگار که دیگر از این پس می‌شد به مطالعه‌ی ذهن پرداخت.‌ اما نه با رنگ و بوی قدیمی و کهنه و به آن سبک و سیاقی که گذشتگان انجام می‌دادند، بلکه با روش علمی. و‌ همچنان همه بسیار هیجان‌زده بودند. امروزه نیز درباره‌ی هوش مصنوعی چنین تصوری وجود دارد.

معرفی و دانلود کتاب اسرار واژه‌ها

در همان اثناء، منبع دیگری نیز از شور و ذوق وجود داشت: زبان‌شناسی ساختگرای آمریکایی. گروهی بسته از زبان‌شناسان ساختگرا وجود داشتند که به نتایج خوبی رسیده بودند. آن‌ها احساس می‌کردند که سرانجام موفق به پایه‌ریزیِ زبان‌شناسی در مقام علم شده‌‌اند و نخستین بار آن ‌را «علم آرایه‌شناختی» نام نهادند. زبان‌شناسان ساختگرا رویه‌ و تحلیل‌هایی داشتند که بسیار دقیق بود و می‌توانست در هر زبانی اعمال شود و تحلیل‌های واجی و صرفی (ساخت‌واژی) به دست دهد. چندکلامی پیرامون نحو نیز گفته می‌شد، اما تمام دغدغه‌ی رشته، اساساً در همین خلاصه می‌شد.

این دو نوع اِجماع جداگانه هر دو شورمند بودند و هر دو این حس را داشتند که دستاوردهای عظیمی کسب کرده‌اند. اما در واقعیت، زبان‌شناسی ساختگرا از یک سمت، تقریبا تمام شده بود و مطلب جدیدی برای ارائه نداشت و دیگری که قرار بود دنیای جدیدی را خلق کند، با شکست مواجه شده بود. هر دوی این‌ها در دهه‌ی 1950 فرو ریختند و شکست خوردند. نوآم چامسکی و اندرو مارو تاریخچه‌ی مختصری از روند تکامل زبان‌شناسی در طول دهه‌ها به دست می‌دهند و فرآیند فراگیری زبان را در ساختار مغزی بررسی می‌کنند.

اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که نقد صحیح و حرفه‌ای همواره باعث پیشرفت علم شده و زبان‌شناسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند نوآم چامسکی زبان‌شناس برجسته‌ای است، اما او خود نیز بارها به ویرایش و ردِ نظریات خود دست زده است. بنابراین کودکانه به نظر می‌رسد که عده‌ای بر نظریات قدیمی زبان‌شناسی اصرار می‌ورزند. زبان پویاست و به‌تبع، در طول زمان نظریات پیرامون خود را نیز تغییر می‌دهد. در آخر باید اذعان داشت که اسرار واژه‌ها تماماً فاش نمی‌شود و برخی‌شان تا ابد مجهول می‌مانند.

کتاب اسرار واژه‌ها از سوی نشر نویسه پارسی روانه‌ی بازار شده است.

کتاب اسرار واژه‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به کتب مرتبط با زبان‌شناسی و فلسفه، از کتاب اسرار واژه‌ها استقبال فراوانی خواهند کرد.

در بخشی از کتاب اسرار واژه‌ها می‌خوانیم

پرسشی که شمار زیادی از ما در مراحل بسیاری از زندگی درگیرش می‌شویم این است: چه از حال باقی خواهد ماند؟ در پانصد سال آینده، از موسیقی امروز چه باقی خواهد ماند؟ از ادبیاتِ امروز چه باقی می‌ماند؟ زیست‌شناسی و فیزیک چطور؟ مقایسه زندگی امروز با آنان که پانصد سال پیش می‌زیستند خیلی کمک نمی‌کند، زیرا تاریخ هیچوقت اجازه‌ی پیش‌بینی‌های بی‌دردسر نمی‌دهد. ادبیات را در نظر بگیرید، برای مثال: در سال 1521، همه اطمینان داشتند که کمدی الهی دانته همواره باقی خواهد ماند اما معلوم نبود مردم بعدها اورلاندوی خشمگین اثر لودوویکو آریوستو را به یاد می‌آورند یا خیر.

چنین پرسشی برای مطالعه‌ی زبان انسان نیز وجود دارد. و همان‌قدر‌ که ممکن است این پرسش بیهوده باشد، اما احمقانه نیست. زیرا ما را مجبور می‌کند تا حتی در خیالمان، از شَر ایدئولوژی‌هایی خلاص شویم که قضاوت علمی را مختل می‌کنند. شاید اعتقاد همگانی این باشد که پیشرفت علم کاملاً عقلایی (مکانیکی و الگوریتمی) است، اما اصلاً چنین نیست. این موضوع مخصوصاً برای زبان صدق می‌کند، زیرا زبان، خود سرنخی راهنمایی‌بخش است که تفکر هر عصر را وصف می‌کند. همان‌طورکه برخی دانشوران می‌گویند، این‌ «پرسشی هومری» است. در واقع، می‌توان آنقدر پا را فرا گذاشت و ادعا کرد که خوانش زبان انسان دقیقاً همان پرسش هومری از انسانیت است: آنکه در طی زمان به چشم‌انداز غالب تجسم می‌یابد و خصیصه‌های اساسی‌مان را آشکار می‌سازد که برخی‌شان را شاید نخواهیم با‌ صراحت قبول کنیم، یا بدین خاطر که از آن‌ها چشم‌پوشی کرده‌ایم و یا اینکه آنقدر واضح به نظر می‌رسند که نیاز به بیانشان نمی‌بینیم.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
اسرار واژه‌ها
از آینده چه باقی مانده است: نکاتی حاشیه‌ای از یک گفت‌و‌گو
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسرار واژه‌ها
نویسنده،
مترجممصطفی برزگر
ناشر چاپیانتشارات نویسه پارسی
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات70
زبانفارسی
شابک978-622-7386-72-1
موضوع کتابکتاب‌های زبان شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اسرار واژه‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اسرار واژه‌ها

برای دریافت کتاب اسرار واژه‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.