معرفی و دانلود کتاب هوش، آموزش، زبان دوم

عکس جلد کتاب هوش، آموزش، زبان دوم
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هوش، آموزش، زبان دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هوش، آموزش، زبان دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هوش، آموزش، زبان دوم

کتاب هوش، آموزش، زبان دوم، اثری کامل و جامع در جهت بررسی دقیق تاریخچه‌ی هوش، شناخت انواع هوش، ویژگی‌ها و روش‌های ارزیابی آن، تاثیر آموزش و هوش بر یکدیگر، نظریه‌های مرتبط و نقش هوش در یادگیری زبان دوم است که توسط سیما ضیایی گردآوری و نوشته شده است.

درباره‌ی کتاب هوش، آموزش، زبان دوم

کم‌هوش یا باهوش، برچسب‌های نام‌آشنایی که در طول زندگی به‌ویژه در محیط‌های آموزشی، به کرات با آن‌ها روبه‌رو بوده‌ایم. درحالی‌که هوش مقوله‌ای قابل سنجش، اما به‌نسبت پیچیده است و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

در مدارس، دانشگاه یا هر محیط آموزشی دیگری، سرعت یادگیری و فهم مطالب، سرعت حل مسئله و پاسخ‌گویی درست به یک پرسش، به هوش نسبت داده می‌شود. دانش‌آموزان، دانش‌جویان یا هر جوینده‌ی علم و فعالیتی که دقت، تمرکز، سرعت و درک بیشتری از خود نشان می‌دهد، باهوش یا دارای هوش بالا، خوانده می‌شود. حال آن‌که این موارد تنها معیارهای قابل سنجش برای ارزیابی میزان هوش یک فرد نیستند.

هوش فرهنگی، هوش اجتماعی، هوش روایی، هوش زبانی و ...؛ تابه‌حال چند مورد آن‌ها را شناخته‌ یا راجع‌به آن خوانده‌اید؟ سیما ضیایی در کتاب هوش، آموزش، زبان دوم، تصویر دقیقی از آن‌چه هوش نامیده می‌شود، پیشینه‌ی آن و انواع هوش‌هایی که هر انسان کم یا زیاد از آن بهره‌مند است، ترسیم می‌کند.

نویسنده در این کتاب، ضمن گردآوری منابع ارزشمند علمی داخلی و خارجی، از تجارب خویش استفاده کرده و به خواننده کمک می‌کند تا شناختی جامع از سطح هوش خود به‌دست آورد و با شناسایی هوش غالب در خود، برنامه‌ریزی صحیحی از طریق سرمایه‌گذاری مناسب، انتخاب‌های درست و تمرکز عاقلانه، روی آن‌چه استعداد اوست، داشته باشد.

هم‌چنین این کتاب به مخاطب کمک می‌کند تا در هر جایگاهی که هست، نگاه خود را منصفانه و عادلانه کند و توقعاتی بر پایه‌ی منطق از دیگری داشته باشد.

کتاب هوش، آموزش، زبان دوم، از سیما ضیایی، از سه بخش اصلیِ «کلیات هوش»، «هوش، آموزش و یادگیری» و «هوش و آموزش زبان دوم» شکل گرفته. در اولین بخش، اطلاعات و شناخت کاملی نسبت به مقوله‌ی هوش، در قالب نظریات و دیدگاه‌های اندیشمندان مختلف، فرآیندهای مرتبط با هوش، انواع آزمون‌های سنجش هوش و محتوای آن‌ها، دسته‌بندی هوش، ویژگی‌ها و الگوهای آن و خصوصیات افرادی که هوش بالایی دارند، ارائه می‌شود.

در بخش دوم، به اهمیت آموزش و یادگیری پرداخته شده و ارتباط آن با هوش، بیان می‌شود. نویسنده در این قسمت، به‌روشنی و بدون این‌که نکته‌ای را از قلم بیندازد، در رابطه با تاثیر بالای برنامه‌های آموزشی که مقدمه‌ای برای رشد ذهنی انسان‌هاست، تحقیقاتی را بیان می‌کند. این پژوهش‌ها نشان‌دهنده‌ی این امر مهم هستند که فقط وجود هوش، برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف انسانی، کافی نیست و صرفا هوش ذاتی یا ژنتیکی، برتری انسان را نشان نمی‌دهد.

آموزش مناسب، مهم‌ترین بخش از مراحل رشد و نموی آدمیست که در کنار هوش به کمک او می‌آیند و قدرت یادگیری و توانمندی‌هایش را ارتقا می‌بخشند. می‌توان میزان هوش را نیز به مراحل ابتدایی رشد وابسته و آن را نیازمند فراهم‌آوردن محیط مناسب برای یادگیری، آموزش و پیشرفت، دانست.

سومین بخش کتاب هوش، آموزش، زبان دوم، دربرگیرنده‌ی فصل‌هایی است که ارتباط یادگیری زبان دوم را با هوش بررسی می‌کنند؛ اگرچه صحبت کردن به زبان دیگر و یادگیری آن، فقط به هوش زبانی یا روایی فرد وابسته نیست؛ و فاکتورهای متعدد دیگر را نظیر شرایط درونی فرد، نحوه‌ی آموزش، وسایل و ابزار آموزشی و... شامل می‌شود؛ اما تاحد زیادی به میزان هوش انسان بستگی دارد.

سیما ضیائی در سومین بخش از این کتاب، نظریات محققان مختلفی را ارائه می‌دهد که مطالعات و آزمون‌های متعددی را درخصوص ارتباط بین انواع هوش و یادگیری زبان دوم یا زبان خارجی، طراحی کرده‌اند. ارائه‌ی نتایج و تفسیر آن‌ها در این کتاب به زبانی شیوا و به فارسی روان برگردانده شده است و اطلاعات مفیدی را در این خصوص در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

نسخه‌ی متنی این کتاب به قلم سیما ضیایی توسط انتشارات شکوه حکمت رحمانی به چاپ رسیده است.

کتاب هوش، آموزش، زبان دوم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمامی افرادی که در زمینه‌ی هوش و حافظه و همینطور زبان‌آموزی فعالیت می‌کنند یا به‌دنبال منبع آموزشی، پژوهشی و رفتاری مناسب در خصوص شناخت هوش هستند، بسیار مناسب است.

در بخشی از کتاب هوش، آموزش، زبان دوم می‌خوانیم

نظارت مستقیم و مستمر بر کودکان و آموزش مطالب به صورت یک‌طرفه از معلم به دانش‌آموز نه‌تنها مانعی برای خلاقیت کودک است، بلکه یادگیری را منحصر به حفظ مطالب بیان‌شده در کلاس می‌کند.

برونر معتقد بود کودک باید با مسائلی فراتر از توان خویش دست‌وپنجه نرم کند تا بتواند در آینده بر مشکلات زندگی غلبه کند. البته وجود معلم برای کمک به دانش‌آموز ضروری است تا هر آن کجا که کودک نمی‌تواند به‌تنهایی مشکل را حل کند، با ساده‌سازی مطالب و نشان دادن راه درست، به او در مدیریت ناتوانی‌اش کمک کند.

کودکی که فقط به حل مسائل مطرح‌شده از طرف معلمان می‌پردازد، مسلماً با کودکی که خود سؤال طرح می‌کند و مسئله‌سازی می‌کند متفاوت است. پاسخگویی درست به سوالات به‌تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ی هوش و توانمندی کودک باشد؛ بلکه در کنار آن تحلیل درست و طرح سؤالات درست برای چرایی و چگونگی دنیای پیرامون نشان از ذهن فعال و کارای کودک دارد. با این‌حال، نقش پدر و مادر و معلمان در هدایت این سوالات بسیار مهم است. اگر همه‌ی سوالات به‌صورت مستقیم و کامل به کودک توضیح داده شود، راه رشد، کنجکاوی و اکتشاف بر روی او بسته می‌شود. آن‌چنان‌که برونر با پیروی از ایده‌ی مارکسیست، معتقد بود که بهترین روش کسب دانش از پدیده‌ها و اجسام در محیط پیرامون، تلاش فعالانه برای ایجاد تغییر در آن‌ها است (لیدز، 1995)، این بدان معنا است که کودک باید در محیط کنکاش کند تا به پاسخ سوالاتش برسد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
بخش اول: کلیات هوش
فصل اول: نگاهی به هوش، تاریخچه و مفهوم آن
فصل دوم: هوش از نگاه چارلز داروین
فصل سوم: هوش در دیدگاه سر فرانسیس گالتون و جیمز مک کین کتل
فصل چهارم: هوش در دیدگاه آلفرد بینه و ﺗﺌﻮدور سیمون
فصل پنجم: رویکردهای متفاوت به هوش از چارلز اسپیرمن تا هاوارد گاردنر
فصل ششم: هوش هیجانی (عاطفی)
فصل هفتم: هوش اجتماعی
فصل هشتم: هوش روایی
فصل نهم: هوش فرهنگی
فصل دهم: هوش زمانی
بخش دوم: هوش، آموزش و یادگیری
فصل یازدهم: هوش و پرورش حواس
فصل دوازدهم: هوش، ارتباط اجتماعی و یادگیری
فصل سیزدهم: هوش، اکتشاف و یادگیری
فصل چهاردهم: هوش عمومی (IQ) و آموزش زبان دوم
فصل پانزدهم: استعداد یادگیری زبان دوم
فصل شانزدهم: هوش چندگانه و آموزش زبان دوم
فصل هفدهم: هوش روایی و آموزش زبان دوم
فصل هجدهم: هوش هیجانی/ هوش اجتماعی و آموزش زبان دوم
فصل نوزدهم: هوش فرهنگی و آموزش زبان دوم
فصل بیستم: هوش زمانی و آموزش زبان دوم
منابع انگلیسی
منابع فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هوش، آموزش، زبان دوم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شکوه حکمت رحمانی
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-622-7412-18-5
موضوع کتابکتاب‌های هوش، کتاب‌های زبان شناسی عمومی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هوش، آموزش، زبان دوم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هوش، آموزش، زبان دوم

برای دریافت کتاب هوش، آموزش، زبان دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.