معرفی و دانلود کتاب مجلس افروز: مجموعه مقالات درباره‌ی موسیقی ایرانی

عکس جلد کتاب مجلس افروز: مجموعه مقالات درباره‌ی موسیقی ایرانی
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مجلس افروز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مجلس افروز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مجلس افروز: مجموعه مقالات درباره‌ی موسیقی ایرانی

کتاب مجلس افروز، یک اثر خواندنی به‌قلم نادر مجد برای علاقه‌مندان به هنر موسیقی است. این کتاب دربردارنده‌ی چندین مقاله و گفتارهایی در باب بررسی آثار اساتید موسیقی ایران، نقد و بررسی موسیقی ایرانی و تاریخچه‌ای در ارتباط با فرایند تکاملی آن است.

درباره‌ی کتاب مجلس افروز

آن‌جا که زبان از سخن باز می‌ماند، موسیقی ما را در آغوش می‌کشد. دنیا بزرگ است و مرزها مستحکم؛ انسان‌های بی‌شماری در سراسر این کره‌ی خاکی زندگی می‌کنند که تنها با درصد کمی از دیگر انسان‌ها توانایی برقراری ارتباط دارند؛ چراکه هم‌زبان و هم‌فرهنگ نیستند؛ اما موسیقی، نه صرفا یک هنر ویژه، بلکه به‌مانند جادویی که از ازل در طبیعت وجود داشته، در زندگی هر انسانی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، جای خود را باز کرده و در دل هر موجود زنده‌ای موثر افتاده است. موسیقی را می‌توان مفهومی انتزاعی در بیان احساسات آدمی دانست که به‌گفته‌ی شوپنهاور، همه‌ی هنرها می‌خواهند به موسیقی برسند.

موسیقی به‌مانند هر هنر و مقوله‌ای، در هر جامعه و ملیتی، شیو‌های اجرا، دستگاه‌ها یا دسته‌بندی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ایران، کشوری با قدمت زیاد در تمدن و فرهنگ، از سالیان دور و دراز گذشته، با موسیقی عجین بوده است؛ سبک خود را داشته و مفاخر و هنرمندان زیادی را در هر عصر و قرن، به جهانیان معرفی کرده است.

نادر مجد در کتاب مجلس‌افروز، روی موسیقی ایرانی تمرکز کرده و با بینش و دانش خود در رابطه با هنر موسیقی و آواز، تصویری به‌دور از جانبداری در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد. او در ابتدا، سیر رشد و تکامل موسیقی در ایران را به‌صورت مختصر شرح می‌دهد و سپس عمده‌ مطالبش را من‌باب معرفی، بررسی و نقد آثار بزرگان این حوزه، در دوره‌ی معاصر، می‌نویسد. او هم‌چنین اشاراتی به شیوه‌های تنظیم، ارکستراسیون و سازبندی‌های موسیقی‌های درخشان ایرانی و چگونگی درخشش و شگفتی برخی از آن‌ها دارد.

نویسنده به بررسی نمونه آثار اساتید آواز و موسیقی می‌پردازد؛ در رابطه با نظرات آن‌ها در ارتباط با روند تاریخی موسیقی ایرانی، تحلیل‌ها و نقدهایی را ارائه و مقایسه‌هایی را نیز میان فنون موسیقی غرب با موسیقی سنتی در ایران، انجام می‌دهد. نادر مجد در کتاب مجلس‌افروز، سبک استادان برجسته‌ی نوازندگی، آواز و موسیقی ایران را نسبت به یکدیگر مقایسه می‌کند و نکات تازه‌ای را در شرح ملاقات‌هایی که با موسیقی‌دانان ایرانی داشته، بیان می‌کند. به‌طور مثال، نشان می‌دهد که چرا و چگونه ویولن استاد علی تجویدی با دیگر نوازندگان این ساز چندین فرق عمده دارد.

در ادامه، بخشی که می‌تواند وجه تمایز این اثر با دیگر کتب باشد و بر جذابیت آن بیفزاید، ارائه می‌شود و نویسنده در آن به نقش زنان ایرانی در موسیقی، از دیرباز تاکنون، اشاره می‌کند که آن را در مقاله‌ای با عنوان زن و موسیقی در ایران و به‌عنوان حسن‌ختام کتاب خود، بیان کرده است. او از وضعیت زنان در سبک‌های مختلف موسیقی و حضور کم‌رنگ یا پررنگ آنان به‌طور ویژه در سبک خاصی از موسیقی، از محدودیت‌های مختلف وضع‌شده و روند تاریخی نقش زنان در موسیقی ایرانی، به تفصیل سخن می‌گوید.

کتاب مجلس‌افروز، مجموعه‌ای از 30 مقاله در باب موسیقی ایرانی، توسط نادر مجد تحقیق و نوشته شده و انتشارات اریش آن را به چاپ رسانده است.

کتاب مجلس افروز برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به هنر موسیقی، فعالان در این حوزه، نوازندگان، خوانندگان و دیگر هنرمندان، می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب مجلس افروز: مجموعه مقالات درباره‌ی موسیقی ایرانی می‌خوانیم

در آواز افشاری، ساختار جمله‌بندی‌ها در قالب غیر ریتمیک تا حدّ محسوسی مشابه دونوازی در بخش آغازین است؛ بدین ترتیب که تک‌مضراب‌ها با نواختن مجموعه‌ای از نت‌های سریع شورانگیز شروع و با کمان کشیده و بلند کمانچه دنبال می‌شود. پس از چند گفت‌وگوی پی‌درپی و نیز قطعه‌ای ضربی و پیش‌پرداخته‌شده بر شالوده‌ی موسیقی شبیه موسیقی محلی گیلان، دو نوازنده به آواز اصفهان که نقطه‌ی آغاز سفرشان بود، بازمی‌گردند. در پایان اجرا، شنونده از خود می‌پرسد به‌راستی فرجام این دونوازی چه بود؟ آیا این دونوازی گونه‌ای نوآوری به‌شمار می‌آید؟ آیا در بستر هنر مدرن می‌نشیند؟

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، شنونده با اجرایی روبه‌رو بود که آگاهانه موسیقی ردیفی را به مبارزه می‌طلبید. این ویژگی موجب می‌شد تا مخاطب از برداشت زیبایی‌شناسانه براساس عادت شنیداری دور شود. هنر مدرن ادراک زیبایی‌شناسی کهن را دگرگون می‌کند و می‌کوشد جنبه‌های بدیهی و آشنا را بزداید و کنجکاوی و شگفتی مخاطب را برانگیزد، مقوله‌ای که در فلسفه‌ی هنر «آشنایی‌زدایی» نام دارد. در این آشنایی‌زدایی تلاش هنرمند آن است که خرد را بر عاطفه، هیجان و حس پیروز کند.

اصل بر ویرانگری، بیانگری و نیز اجتناب از تقلید واقعیت است، واقعیتی از کلیتی دروغین که در نظامی بسته، مملو از قرارداد‌ها و رمزگانِ شناخته‌شده، تقدّسش را از دست داده است. هنرمند مدرن این کلیت را به اجرای دلخواه خود تقسیم می‌کند. در این‌جا کافی است به نقاشی‌های پیکاسو فکر کنیم تا بدانیم غرض از شکستن آن کلیت قراردادی کاذب چیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
موسیقی ایرانی از منظر تاریخی
«برون‌گرایی» در برابر «درون‌گرایی» در موسیقی ایران
شرایط تاریخی
تحقق فرهنگ کتبی
چگونگى یادگیرى موسیقى از طریق فرهنگ شفاهى
عمومیت و اعتبار بخشیدن به موسیقی ملی
ماهیت روشنفکرانه‌ی موسیقی
از «مرغ سحر» نی‌داوود تا «مرغ سحر» خالقی
شبی با اساتید موسیقی ایران
جایگاه محمدرضا لطفی در موسیقی ایران
قطعه‌ی داروک
تکنوازی در شور
مکتب به‌جای مدرسه
موسیقی مدرن ایران
شکاف میان مکتب و مدرسه
تن شستن در چشمه‌ی جوشان نغمه‌هاى على تجویدى
داد و بیداد در زمستان
نقدی بر کنسرت اساتید موسیقی ایران
تنها صداست که می‌ماند
استاد آواز ایران
نغمه‌ای که خاموش شد
خنیاگری خودآموخته
درهم‌تنیدگی روح هنرمند با اثر هنری
کودک نابغه
سبک ویژه‌ی نوازندگی
نوآوری در سبک
یادی ساده از هنرمندی باشکوه
استاد حسین دهلوی
در دفاع از شور و سه‌گاه
زن و موسیقی در ایران
نمایه
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مجلس افروز: مجموعه مقالات درباره‌ی موسیقی ایرانی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اریش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات190
زبانفارسی
شابک978-622-6712-70-5
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مجلس افروز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مجلس افروز

برای دریافت کتاب مجلس افروز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.