معرفی و دانلود رایگان کتاب صوتی سل

عکس جلد کتاب صوتی سل
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سل

کتاب صوتی سل اثری از فاطمه مستخدمین از نویسندگان معاصر ایران است. مستخدمین در این داستان کوتاه راوی ماجرای یک مربی سنگ‌نوردی است که در نوعی تردید و انکارِ گذشته زندگی می‌کند؛ گذشته‌ای که با وجود تلاش بسیار برای فراموش کردنش، گویا قرار نیست به این سادگی‌ها گریبان او را رها کند.

درباره‌ی کتاب صوتی سل

فاطمه مستخدمین در کتاب صوتی سل ماجرای یک مربی سنگ‌نوردی را شرح می‌دهد که سال‌ها پیش یکی از کارآموزانش را حین آموزش از دست داده است. مربی بسیار تلاش کرده تا این رویداد تلخ را از یاد ببرد و دوباره به کار خود برگردد اما با وجود گذشت سال‌های طولانی از این حادثه‌ی دلخراش، هنوز نمی‌داند این اتفاق ناگوار به‌سبب بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری خودش رخ داده یا از کم‌تجربگی و ندانم‌کاری پسر جوانِ کارآموز ناشی شده است. با وجود این‌که به نظر می‌آید این واقعه را فراموش کرده اما گویی پیامدهای آن، قصد ندارد زندگی و افکار او را رها کند...

یکی از مباحث مهم در نظریه‌ی شخصیت فروید، موضوع مکانیسم‌های دفاعی است؛ راهکاری که توسط افراد در شرایط تنش‌زا به کار گرفته می‌شود تا میزان اضطراب فرد را کاهش دهد و از او در برابر هجوم افکار و قرار گرفتن در موقعیت‌های ناخوشایند حفاظت کند. انکار یکی از آن مکانیسم‌های دفاعی است که در هنگام عدم توانایی افراد در مواجهه با واقعیت فعال می‌شود؛ گویی فرد قصد دارد با نادیده گرفتن واقعیت، وقوع آن را رد کند. این مکانسیم دفاعی در بسیاری موارد می‌تواند مفید واقع شود و فرد را اندک‌اندک آماده‌ی پذیرش رویدادهای دردناک کرده و ذهن او را آزاد کند تا راه‌حلی واقع‌بینانه برای موقعیت دشوار خود بیابد اما اگر واقعه رنج‌آور و پذیرش آن ناممکن باشد، این انکار تا آن‌جا پیش می‌رود که فرد، با قطع ارتباطش با واقعیت، نسخه‌ی متفاوتی از آن را برای خود می‌سازد و آن نسخه‌ی ساختگی را به‌جای آنچه‌ که در حقیقت رخ داده، می‌پذیرد.

فاطمه مستخدمین در کتاب صوتی سل با اشاره‌ی ضمنی و کوتاهی به موضوع فراموشی و انکار تلاش کرده است نشان دهد که حتی با وجود انکار واقعیت و پذیرش یک نسخه‌ی تقلبی از آن نیز نمی‌توان از پیامدهای تجربه‌های ناگوار زندگی گریخت. به‌جز موارد خاص افرادی که به اختلال روان‌آزاری مبتلا هستند، سایر افراد پس از رویدادهای تلخ کمابیش طیفی از احساس گناه و عذاب وجدان را تجربه می‌کنند و اگرچه که این احساسات رفته‌رفته کم‌رنگ‌تر می‌شوند اما این کم‌رنگ شدن به معنای فراموشی تمامی افراد درگیر در آن حادثه نیست و ممکن است گاهی -هرچند به غلط- انتقام تنها راهی باشد که انسان آزاردیده را به آرامش می‌رساند.

کتاب صوتی سل را به کوشش خانه داستان چوک و با خوانش مریم رفیعی می‌شنوید.

کتاب صوتی سل برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن کتاب صوتی سل را به تمامی طرفداران و علاقه‌مندانِ داستان‌های کوتاه فارسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی سل می‌شنویم

سکوتش طولانی شد. به سمتش برگشتم. به صخره‌های برافراشته و نوک‌تیز روبه‌رو چشم دوخته بود و فکش را با غیظ روی هم می‌فشرد. نگاه سردش دلم را لرزاند. نفسم را بیرون فرستادم. بر دامنه‌ی دیواره‌ی سنگ سر ‌سل ایستادم. تمرین سنگ‌نوردی امروز روی دیواره‌ی دویست‌وپنجاه متری با یک کارآموز دختر لاغر و استخوانی بود که این‌بار جلسه‌ی سومش محسوب می‌شد. کلاه کاسکت را روی سرش گذاشت و با تسمه قفل آن درگیر شد. جلو رفتم و مقابلش ایستادم و به چشم‌های عسلی و سردش نگاه کردم. دستم را جلو بردم. ناخودآگاه سرش را کمی عقب کشید. گیره‌ی کلاهکش را گرفتم و محکم کردم. برطرف شدن نگرانی نگاهش پوزخندی بر لبم نشاند. طفلکی گرفتار پارادوکس بود. با گوش‌های خودم شنیده بودم که اصرار داشت کارآموز من باشد ولی حالا از بودن در کنارم دلهره داشت.

فهرست مطالب کتاب صوتی

9 دقیقه
سل

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سل
نویسنده
راویمریم رفیعی
ناشر صوتی خانه داستان چوک
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سل

Abjar42
۱۴۰۳/۴/۹
داستان صوتی سل مربوط به مربی هست که به کارآموزانش سقوط و صعود با طناب از صخره را آموزش می‌دهد و تنها حادثه‌ی ناپسندی که در دوران مربی گری‌اش اتفاق افتاده سقوط مرد جوانی بوده که در سن بیست سالگی جانش را از دست داده و باعث شده که مربی داستان ما به سختی از فیلتر بازرسین ناظر، اجازه داشته باشد که به و کار مربی گری سابقش باز گردد. اکنون تقدیر یا بی احتیاطی مجدد مربی در مقابل چشمان بانویی که نامزد همان مردمرحوم است، باعث سقوطی شود تا همان حادثه دوباره تکرار شود ولی این بار حادثه در کمین خود مربی است.
دل‌نیا سالاری
۱۴۰۳/۴/۱۰
سلام جالب بود نوعی کارما اما متوجه نشدم چرا اسمش سُل بود شاید منظورش در اینگلیسی روح بوده
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سل

برای دریافت کتاب صوتی سل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.