معرفی و دانلود کتاب داستان خلاقیت: راهنمای سبک زندگی برای رسیدن به تداوم در خلاقیت و شادی

عکس جلد کتاب داستان خلاقیت: راهنمای سبک زندگی برای رسیدن به تداوم در خلاقیت و شادی
قیمت:
۲۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب داستان خلاقیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب داستان خلاقیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب داستان خلاقیت: راهنمای سبک زندگی برای رسیدن به تداوم در خلاقیت و شادی

محمدحسن شهسواری در کتاب داستان خلاقیت می‌گوید اگر مسائل مهمی در زندگی‌تان وجود دارد که مانع از بروز خلاقیت در شما می‌شوند، پس خودِ خلاقیت هنوز به مسئله‌ی مهمی برایتان تبدیل نشده است. او در کتاب پیش رو از موانعی می‌گوید که جلودار خلاقیت هستند و به‌جایش تکرار و فرسودگی را برایتان به ارمغان می‌آورند. اما چطور می‌شود که انسانی خلاق نامیده می‌شود و حتی از این راه به درآمد خوبی هم می‌رسد؟!

درباره‌ی کتاب داستان خلاقیت

تصور کنید که دانشجوی رشته‌ی ادبیات نمایشی هستید و الآن مجبور شده‌اید به‌عنوان راننده‌ی اسنپ کسب درآمد داشته باشید. یا مثلاً رشته‌ی تحصیلی‌تان را دوست داشته‌اید و با هزار امید و آرزو آن را انتخاب کرده بودید اما حالا کاری غیرمرتبط با آن انجام می‌دهید تا بتوانید درآمد اندکی را به دست آورید. شاید هم با وجود تمام مشکلات، کاری مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌تان را انتخاب کرده‌اید اما مدام درجا می‌زنید و هنوز به آن سطح از موفقیت که مدّنظرتان بوده، نرسیده‌اید. مثلاً دلتان می‌خواسته نویسنده شوید اما حالا مدتی‌ست که مغزتان به اصطلاح «قفل کرده» و نمی‌توانید نوشتن را ادامه دهید. اما چه می‌شود که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ چرا با وجود تمام سختی‌های راه برخی موفق‌تر عمل می‌کنند و برخی دیگر مدام درجا می‌زنند و یکنواختی زندگی گریبانشان را می‌گیرد؟

معرفی و دانلود کتاب داستان خلاقیت

محمدحسن شهسواری در کتاب داستان خلاقیت می‌گوید که در دو دهه‌ی اخیر عمرش، در هر جایی که نشانی از خلاقیت بوده، پرسه زده؛ از فلسفه و علوم شناختی گرفته، تا فیزیک، اسطوره‌شناسی، تاریخ، عرفان و کلام، حکمت اشراق، روان‌شناسی و زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، دراماتورژی، علوم و دانش‌های دیگر. به همین دلیل وی ادعا می‌کند که این کتاب، در حکم نتیجه‌ی پرسه‌زنی‌های یک کارشناس در عوامل مؤثر در خلاقیت و موانع استمرار آن است. شهسواری به خوانندگان خود پیشنهاد می‌کند که کتابش را به‌آرامی بخوانند و گول ظاهر ساده و روانش را نخورند. او می‌گوید از تمام تجربه‌ی سی سال حرفه‌ای نویسندگی‌اش استفاده کرده تا کتاب «داستان خلاقیت» کتابی جذاب و خوش‌خوان باشد؛ اما، بنا به ماهیت پرسه‌زن کتاب، بهترین راه بهره‌بردن از آن آهسته خواندنش است.

نویسنده برای مثال از حرفه‌ی نویسندگی می‌گوید. اینکه جوانان بسیاری به او مراجعه کرده و سؤالاتی را مطرح می‌کنند که شاید پاسخ همه‌ی آن‌ها تنها در مشکلات مربوط به عدم خلاقیت باشد. به ادعای او ندانستن و درست ندانستن عناصر داستان و تکنیک‌های نویسندگی، جزو موانع نوشتن‌اند. تکنیک‌های نوشتن شاید تنها ده ‌درصد از لوازم مورد نیاز برای نویسندگی‌ باشند و بنابراین ندانستن‌شان هم می‌شود ده درصد از موانع نوشتن. در بدترین حالت تنها شش ماه زمان برای فراگیری بخش تئوریک تکنیک‌ها کافی‌ست، اما برای به کار بستن‌شان، که به آن مهارت می‌گوییم، یک عمر هم کافی نیست. مهارت امری نسبی‌ست و با تمرین به دست می‌آید. پس لازم نیست خیلی نگران آن بخش باشید.

اما در کتاب داستان خلاقیت می‌خوانید در سایر حوزه‌هایی که به خلاقیت نیاز دارند هم کمابیش همین‌طور است. موانع واقعی خلاقیت چیزهای هولناک دیگری هستند که همان‌ها مانع کسب مهارت‌اند و البته جالب است بدانید که نداشتن مهارت خودش معلول نبودِ همان نیروهاست. یعنی نداشتن مهارت مانع اول خلاقیت نیست؛ معلولِ نبود چیزهای دیگر است، اما متأسفانه در کم‌تر جایی در مورد این نیروها صحبت شده. در این دور باطل، موانع خلاقیت به معنای واقعی از سر راه برداشته نمی‌شوند. اما مقصر کیست؟ و چطور می‌توان با صحبت کردن از این نیروهای مؤثر، موانع را از سر راه برداشت؟ آیا نمی‌توان اهمال‌کاری و تنبلی را به‌عنوان عاملی پررنگ در این زمینه در نظر گرفت؟

محمدحسن شهسواری کتاب داستان خلاقیت را در سه بخش اصلی به رشته‌ی تحریر درآورده که سرفصل‌های آن شامل عناوینی چون «حرف های خطرناکِ هلاک آور»، «عالی جناب عشق»، «نشانه ها، حال ها و مقام ها»، «دریافت و درک نور آفریده ی مثالی»، «حرکت و اتصال به آفریده ی مثالی» و «حرف های خطرناکِ هلاک آور» می‌شود. سه بخش اصلی کتاب را مبانی مربوط به ذهن، قلب و روان آدمی تشکیل می‌دهند، همانطور که شهسواری دوست داشته آن‌ها را بنامد. از نظر او، این سه هستند که در شکل‌گیری و بروز خلاقیت در انسان نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

نشر دیوار انتشار کتاب داستان خلاقیت را بر عهده داشته و آن را در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار داده است.

کتاب داستان خلاقیت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم به‌دنبال پرورش ذهن خلاق خود هستید و می‌خواهید نسب‌به موانع آن آگاه شوید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب پیش رو را مطالعه کنید.

در بخشی از کتاب داستان خلاقیت: راهنمای سبک زندگی برای رسیدن به تداوم در خلاقیت و شادی می‌خوانیم

دیده‌اید هر کتابی در هر زمینه‌ای (از شیر مرغ تا جان آدمیزاد) با افلاطون شروع می‌شود؟! روزی که تصمیم قطعی گرفتم این کتاب را بنویسم گفتم عمراً من چنین کاری بکنم، اما مقاومتم فقط و فقط دو فصل طول کشید. بدبختی این است که شما از هر جا که شروع کنید و به هر جا که بخواهید بروید مجبورید از جناب ایشان بگذرید. نه چون مثلاً افلاطون آغازکننده‌ی فکر در جهان است، خیر. بیش‌تر به این دلیل که این بزرگوار اولین کسی است که افکار خودش و پیشینیان را تا این حد وسیع مکتوب کرده. البته، درست‌ترش این است که بگوییم اولین کسی است که مکتوبِ فکرهای خودش و پیشینیانش در این حجم وسیع به دست ما رسیده. حتی استاد بزرگش سقراط یک خط مکتوب ندارد. شگفت این‌که تا جایی که می‌دانیم همه‌ی آثار افلاطون به جا مانده. یعنی حتی یک اثر از او نیست که کسی در جایی به آن اشاره کرده باشد و ما الآن نداشته باشیم. بسیارند متفکرانی در هزار یا دوهزار سال بعد که چنین شأن و شانسی نداشته‌اند. برای همین مقاومت مذبوحانه را کنار گذاشتم و سعی کردم از زندگی لذت ببرم. افلاطون می‌گوید یاد گرفتن همان یادآوری است.

عجیب است، نه؟! افلاطون معتقد بود ما هر چه لازم است یاد بگیریم قبل از تولدمان داشته‌ایم. تنها کاری که باید بکنیم این است که آن‌ها را به یاد بیاوریم. طبق این باور، که به «اصل تذکر» معروف شده، روح یا نفس، که بسیار قدیمی‌تر از بدن یا جسم است، در عالم «معقولات» همه‌ی معرفت را فراگرفته و بعد وارد عالم «محسوسات» شده و در جسم ما حلول یافته است. منظور از عالم معقولات عالمی است که در آن ایده‌ها و فرم‌های ازلی وجود دارد. بعداً بیش‌تر در موردش توضیح می‌دهم. منظور از عالم محسوسات هم همین دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم و آن را با حواس پنج‌گانه‌ی بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی، و بویایی درک می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد: چگونه مریلین و کوئنتین زندگی شما را نجات نمی دهند
درآمد: پول مهم تر است یا بالکن؟
بخش اول: ذهن
فصل اول: افلاطون می گوید…
فصل دوم: جهان از اتم ها ساخته شده یا داستان ها؟
بخش دوم: قلب
فصل اول: حرف های خطرناکِ هلاک آور
فصل دوم: عالی جناب عشق
فصل سوم: نشانه ها، حال ها و مقام ها
فصل چهارم: دریافت و درک نور آفریده ی مثالی
فصل پنجم: حرکت و اتصال به آفریده ی مثالی
بخش سوم: روان
فصل اول: حیوانی به نام انسان و راهبردهای سه گانه اش
فصل دوم: خورشید مهربان قدیمی
فصل سوم: کلیفتون از مسیر گاردنر
فصل چهارم: زیستن در ناسازی
فصل پنجم: نهادها و شومن های سیار
فصل ششم: غرقگی و ساخت معنا
فصل هفتم: خبرگی و چیرگی
پی نوشت ها
پیش درآمد
درآمد
پی‌نوشت‌های بخش اول: ذهن
پی‌نوشت‌های بخش دوم: قلب
پی‌نوشت‌های بخش سوم: روان
پیوست ها
پیوست 1: داستانِ داستان
پیوست 2: وجود و تجلی موجودها
پیوست 3: عرفان؛ جدال بین زیبایی و معرفت
پیوست 4: استعدادهای کلیفتون و هوش‌های گاردنری
پی نوشت
منابع
نمایه ی آثار
نمایه ی نام ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب داستان خلاقیت: راهنمای سبک زندگی برای رسیدن به تداوم در خلاقیت و شادی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دیوار
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات724
زبانفارسی
شابک978-622-92551-9-3
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب داستان خلاقیت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب داستان خلاقیت

برای دریافت کتاب داستان خلاقیت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.