معرفی و دانلود کتاب بودجه ریزی دولتی

عکس جلد کتاب بودجه ریزی دولتی
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بودجه ریزی دولتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بودجه ریزی دولتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بودجه ریزی دولتی

پاسخ سوالاتتان را درباره‌ی بودجه و برنامه‌ریزی مالی دولت در کتاب بودجه ریزی دولتی پیدا کنید. محمد کشاورز، نویسنده‌ی این اثر آموزشی ارزشمند، صفر‌تاصد مفاهیم و موضوعات مرتبط با حوزه‌ی بودجه‌ریزی، ازجمله نهاد‌های موثر، نظریات و اصول بودجه‌ریزی‌، مراحل اجرایی، طبقه‌بندی و درنهایت روش‌های مختلف بودجه‌ریزی را با خوانندگان مرور می‌کند و درنهایت رویکردی جامع، نوین و کارآمد را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد.

درباره‌‌ی کتاب بودجه ریزی دولتی

در مورد بودجه و نقش و جایگاه آن در پیکره‌ی اقتصادی و سیاسی دولت‌ها چه می‌دانید؟ تا چه اندازه با اصول و قواعد بودجه‌ریزی و عوامل تأثیرگذار بر آن آشنایی دارید؟ آیا از نهاد‌های موثر بر بودجه‌ریزی و همچنین الگوهای پرتکرار در فرایند تعیین بودجه باخبر هستید؟ کتاب بودجه ریزی دولتی، نوشته‌ی محمد کشاورز، راهنمای شما در مرور الفبای بودجه‌ریزی و آشنایی کامل با روند برنامه‌ریزی و حسابداری دولتی است.

نویسنده‌ی کتاب بودجه ریزی دولتی سعی دارد تا به ساده‌ترین بیان، و به‌صورت گام‌به‌گام‌ و طبقه‌بندی شده موضوعات مرتبط با بودجه را برای عموم مخاطبان دنیای اقتصاد روشن کند. او سخن خود را با تعاریف و مفاهیم ابتدایی آغاز می‌کند. در این بخش، خواننده با تعریف دقیق بودجه، فلسفه و چرایی وجود آن در ساختار اقتصاد، ارکان و قید‌های اساسی بودجه، اهمیت و ضرورت آن و همچنین اصطلاحات اساسی و کاربردی در این حوزه آشنا می‌شود. همچنین نویسنده‌ی کتاب بودجه ریزی دولتی در قسمتی مجزا، تصویر و نمایه‌ای خلاصه‌شده از تاریخ بودجه در ملل و تمدن‌ها ارائه می‌دهد و خوانندگان خود را با سیر تحولات بودجه‌ریزی در طول زمان و دوره‌های مختلف آشنا می‌کند.

در فصل‌های بعدی کتاب، به‌طور جدی‌تر به موضوعات دخیل در فرایند بودجه، نهاد‌های بودجه‌ریزی و همچنین قوانین و الگو‌های حاکم بر بودجه‌ی کشور می‌پردازیم. همچنین به‌طور دقیق‌تری ارتباط میان بودجه و دیگر علوم ازجمله علوم مدیریتی، حسابداری، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و همچنین اقتصاد را مطالعه می‌کنیم. این بخش از کتاب، از مباحث بینارشته‌ای جذابی است که دنیای بودجه‌ریزی را به طیف عظیمی از تخصص‌ها متصل می‌کند و از تاثیر متقابل آن‌ها بر یک‌دیگر می‌گوید. از دیگر سرفصل‌های خواندنی کتاب بودجه ریزی دولتی، باید به نظریات گوناگون در باب تعادل بودجه اشاره کرد. در این بخش به‌طور دقیق با مفهوم کسری بودجه و راهکار‌های جلوگیری از آن آشنا می‌شویم و سپس اصول بودجه‌ریزی از جمله اصل جامعیت و انعطاف‌پذیری آن را مرور می‌کنیم. در فصل دیگر کتاب، درباره‌ی رابطه‌ی بودجه با ارکان مختلف دولت صحبت می‌کنیم و از نقش قوای سه‌گانه و نهاد‌های مهمی ازجمله بانک مرکزی و خزانه‌داری بر فرایند بودجه‌ریزی می‌گوییم.

پس از آشنایی کافی با مفاهیم و موضوعات و همچنین عناصر و نهاد‌های موثر در بودجه، حال وقت آن است که فرایند بودجه‌ریزی را از مراحل ابتدایی تا اجرا و نظارت بر آن مرور کنیم. همچنین در این قسمت با منابع درآمد دولتی، اجزاء بودجه و مخارج و روش‌های مختلف بودجه‌ریزی آشنا می‌شویم. اگر به بحث بودجه‌ریزی در دولت‌های محلی علاقه‌مندید، بخش بعدی کتاب به‌طور اختصاصی شما را از ارکان بودجه در دولت‌های محلی و راهکار‌های تأمین مالی آن باخبر می‌کند. همچنین نویسنده در فصلی جداگانه به شرح مفاهیم جدید و نوظهور در عرصه‌ی بودجه‌ریزی می‌پردازد و موضوعاتی از قبیل بودجه‌ریزی الکترونیکی و بودجه‌ریزی پورتفولیو را برای خواننده روشن می‌کند. او بخش بعدی کتاب خود را به رویکرد انتقادی نسبت به ضعف‌ها و مشکلات بودجه‌ریزی در ایران اختصاص داده و در فصلی دیگر، موضوع بودجه‌ریزی در شرکت‌های دولتی را برای خوانندگان این کتاب شرح می‌دهد.

درنهایت کتاب بودجه ریزی دولتی، سعی دارد تا در طول چهارده فصل مدون به تمام سوالات و ابهامات خوانندگان در بحث بودجه‌ریزی پاسخ دهد و قدم مثبت و سازنده‌ای در جهت پیشرفت اقتصاد و برنامه‌ریزی کشور بردارد. گفتنی‌ست که این کتاب با تلاش ناشر موفق کتاب‌های آموزشی، موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران، به دست شما رسیده است.

کتاب بودجه ریزی دولتی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌ی مدیریت، اقتصاد و حساب‌داری از مطالعه‌ی این کتاب فایده می‌برند.

در بخشی از کتاب بودجه ریزی دولتی می‌خوانیم

در دوران به صدارت رسیدن امیرکبیر و به دستور وی از مواجب دیوانیان و روحانیان از شاه گرفته تا پایین کاسته شد، همچنین اصلاحاتی در امر جمع‌آوری مالیات صورت پذیرفت. او اقدامات دیگری نظیر محدود ساختن تیول و کسری ضبط دیوان، وصول مالیات معوق از خوانین و حکام ولایات، توقف اجاره گمرکات و اداره‌ی مستقیم آن توسط دولت جلوگیری از زیاده‌روی محصلان مالیات، برچیدن رسم ستمگرانه سورسات سپاهیان و تجدیدنظر در بهای زمین‌های آباد و درآمد حاصل از آن را به انجام رسانید. بعد از انقلاب مشروطه و به تبعیت از شیوه‌هایی که در اروپا در اواخر قرن هجدهم و تمامی قرن نوزدهم شکل گرفته و در پرتو قوام دموکراسی غربی به تکامل رسیده بود، در اصول و قواعد دگرگونی وسیعی به عمل آمد. آقای محمود بدر (وزیر اسبق دارایی ایران) که در مدت تصدی مستشاران آمریکایی و بلژیکی در ادارات دارایی ایران همکاری خیلی نزدیکی با آنان داشته است می‌نویسد: رویه‌ی مفصل حساب ماموران مالیاتی و مودیان تا آخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار کم و بیش به طور منظم برقرار بود و چون مخارج کشور همیشه در حدود درآمد آن تعیین می‌گردید و تعادل در جمع و خرج برقرار و کسری پیدا نمی‌شد تا توسل به وام خارجی یا داخلی لازم گردد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مفاهیم و تعاریف بودجه
فصل دوم: تاریخچه‌ی بودجه‌ریزی
فصل سوم: نهادهای بودجه‌ریزی
فصل چهارم: ارتباط بودجه با علوم مختلف
فصل پنجم: نظریه‌های بودجه و اصول آن
فصل ششم: بودجه و سازمان‌های بودجه‌ای
فصل هفتم: مراحل بودجه؛ تهیه، تنظیم و تصویب بودجه
فصل هشتم: اجرا و نظارت بر بودجه
فصل نهم: طبقه‌بندی بودجه
فصل دهم: روش‌های بودجه‌ریزی
فصل یازدهم: مدیریت مالی در دولت محلی
فصل دوازدهم: مباحث جدید در بودجه‌ریزی
فصل سیزدهم: روش تهیه و تنظیم بودجه در شرکت‌های دولتی
فصل چهاردهم: مسائل و مشکلات نظام بودجه‌ریزی در ایران

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بودجه ریزی دولتی
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات167
زبانفارسی
شابک978-622-218-371-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بودجه ریزی دولتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بودجه ریزی دولتی

برای دریافت کتاب بودجه ریزی دولتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.