معرفی و دانلود کتاب امکان حیات: علم، تخیل و جست و جوی ما برای پیوند با کیهان

عکس جلد کتاب امکان حیات: علم، تخیل و جست و جوی ما برای پیوند با کیهان
قیمت:
۳۴۰۰۰ ۱۷,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امکان حیات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امکان حیات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امکان حیات: علم، تخیل و جست و جوی ما برای پیوند با کیهان

دقیقاً نمی‌دانیم از چندین سال پیش، بشر بالاخره فهمید مرکز جهان نیست و ممکن است موجوداتی دیگری هم بیرون از کره‌ی زمین زندگی کنند. کتاب امکان حیات اثر جیمی گرین با استفاده از نتایج تحقیقات زیست‌شناسی و کیهان‌شناسی، سعی دارد تا وجود موجودات فرازمینی را بررسی کند. این کتاب در تلاش است تا ذهن خود را برای روزی که بالاخره رسانه‌ها وجود آدم‌فضایی‌ها را تأیید می‌کنند و باید با همسایگان خود آشنا شویم، آماده سازیم.

درباره‌ی کتاب امکان حیات

یکی از هزاران پرسش بی‌پاسخ بشر «از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟» است. قرن‌هاست که عرفا، مورخان و دیرینه‌شناسان به دنبال کشف تاریخچه‌ی بشر هستند و پیش‌از اینکه به جواب این سؤال برسند، کنجکاوی جدیدی برایشان به وجود آمد: «موجودات فرازمینی چه‌شکلی هستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ چه غذایی می‌خورند؟ چند دست و پا دارد؟» البته منطقی که به موضوع بنگریم، می‌بینیم که بعید است کهکشان راه شیری و باقی کهکشان‌های ناشناخته، با این عظمت و زیبایی، فقط برای ما آدم‌ها و حیوانات اطرافمان ساخته شده باشد. اگر ما واقعاً تنها موجودات این دنیا باشیم، همین کره‌ی کوچک چهار فصل هم برایمان کفایت می‌کند و سیاره‌هایی مثل نپتون و زحل کاربردی به‌جز زیباسازی کهکشان ندارند! دانشمندان هم که خیلی برایشان جالب شده بود هم‌کهکشانی‌هایشان را پیدا و با آن‌ها معاشرت کنند، در تمام علوم و فنون، به‌دنبال ردپای این همسایه‌های گمشده، گشتند و تفحص را آغاز کردند. کتاب امکان حیات (The possibility of life)، نیز با دنبال کردن تحقیقات دانشمندان و کیهان‌شناسان، سعی دارد تا ما را کم‌کم با این موجودات عجیب آشنا کند.

معرفی و دانلود کتاب امکان حیات

تا چهل و چند سال پیش، وجود یا عدم وجود فرازمینی‌ها فقط برای دانشمندان و فضانوردان مهم بود، اما فیلم‌هایی مثل جنگ ستارگان و ای‌تی، دغدغه‌ی «آدم‌فضایی‌ها دوست هستند یا دشمن؟» را در ذهن ما آدم‌های معمولی هم به‌وجود آورد. جیمی گرین نیز با علم بر این موضوع، کتاب خود را به‌صورتی نوشته است که ما غیردانشمندان نیز آن را به‌سادگی متوجه شویم. کتاب امکان حیات ابتدا انواع حدس‌ها و تصورات خود از وجود و خصوصیات موجودات فضایی را عنوان می‌کند. البته این تصورات برآمده از توهمات نیستند و براساس معادلات نجومی و کیهان‌شناسی مطرح شده‌اند. مثلاً دی‌ان‌ای ما چندین هزار پیش تغییر شکل داده و دانشمندان حدس می‌زنند موجودات فضایی به نیاکان ما نسبتاً شبیه بوده‌اند؛ بنابراین برای کشف شمایل آن‌ها باید به علم باستان‌شناسی روی بیاوریم.

جیمی گرین (Jaime Green) از زوایای گوناگونی وجود یا عدم وجود موجودات فضایی را بررسی کرده است. دین، فلسفه و عرفان نیز همچون فیزیک و نجوم، حضور آدم‌فضایی‌ها بر سطح سیاره‌های مختلف را چندان بعید و عجیب ندانسته‌اند. استاپلدون، فیلسوف بریتانیایی، در دست‌نوشته‌های خود موجوداتی را توصیف می‌کند که با دست‌هایشان مزه‌ها را می‌چشند، سیاره‌یشان بسیار غنی‌تر از زمین ماست و خیلی باهوش‌تر از بشر هستند. او با استفاده از نتایج به‌دست آمده در تحقیقات زیست‌شناسی، وجود موجودات فضایی را امری ممکن و محتمل می‌داند. او معتقد است بشر تاکنون دچار خود بزرگ‌بینی شده است. انسان مرکز جهان و زمین مهم‌ترین سیاره‌ی کهکشان نیست.

استیون هاوکینگ به‌عنوان کیهان‌شناس ممتاز جهانی، بر وجود آدم‌فضایی‌ها پافشاری می‌کرد. البته تفاوت او با بسیاری از همکار و هم‌عقیده‌هایش در بدبینی او بود. هاوکینگ از انسان‌ها خواهش می‌کرد خود را به موجودات فرازمینی معرفی نکنند و باعث حمله‌ی این موجودات به زمین نشوند! او برای نظرات خود دلایلی را نیز مطرح می‌کرد. البته دلایلش چندان به علم کیهان‌شناسی ربطی ندارند و برگرفته از تجربیات تاریخی و ترس از مستعمره شدن است. کتاب امکان حیات نظرات و تحقیقات دانشمندان گوناگونی را عنوان کرده و سعی داشته است تا نظرات علمی و معتبر را بازگو کند.

کتاب امکان حیات به کوشش علی حقی دهکردی در انتشارات بله منتشر شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب امکان حیات

  • این کتاب تنها درباره‌ی کیهان و کیهان‌شناسی نیست، بلکه مطالعه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده راجع‌به انسانیت است. (BookRiot)
  • بالاخره چه خواهد شد؟ خانم گرین کتاب خود را به تخیل و واقعیت‌های علمی آراسته و به خواننده کمک می‌کند تا محدودیت‌ها، تخیل و حتی فراتر از آن را متوجه شود. (وال استریت ژورنال)
  • جیمی گرین ایده‌های پیچیده را با جذابیت و روشنی شرح می‌دهد. (Shelf Awareness)
  • این کتاب ظاهراً در مورد بیگانگان اما در واقع راجع‌به شیوه‌ی تفکر ماست. جیمی گرین شاهکاری تخیلی را ارائه کرده که مرا از همان صفحه‌ی نخست به خود جذب کرد. (اد یونگ)
  • هر صفحه از این کتاب جهان را وسعت می‌دهد و به ما از زندگی روی کیهان، تصور جدیدی می‌بخشد. این کتاب علمی جذاب، به‌شیوه‌ای جذاب داستان‌سرایی کرده است.(مت بل)
  • عشق مادام‌العمر گرین به تکامل ستاره‌ای، علم و داستان‌سرایی در تک‌تک جملات این اثر نمایان است. (مجله‌ی کلمبیا)

کتاب امکان حیات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر دانشجو یا استاد رشته‌های فیزیک و کیهان‌شناسی هستید، این کتاب می‌تواند برای شما کاربردی باشد. البته اگر به فیلم‌های علمی و تخیلی نیز علاقه دارید، کتاب امکان حیات این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با دیدگاهی منطقی و علمی به فیلم‌های موردعلاقه‌ی خود نگاه کنید.

در بخشی از کتاب امکان حیات: علم، تخیل و جست و جوی ما برای پیوند با کیهان می‌خوانیم

کانوی موریس در کتابش با نام «راه حل زندگیِ انسان‌های اجتناب‌ناپذیر، در یک جهان تنها»، استدلال می‌کند که وجود ما، یا موجودی شبیه ما، بر روی زمین به دلیل نیروهای تکاملیِ اجتناب‌ناپذیر بوده است. او همگرایی‌های احتمالی را به عنوان عواملی نظیر «مغز بزرگ، هوش، استفاده از ابزار و فرهنگ» شناسایی می‌کند که حتی در زمین نیز به صورت مکرر همگرا شده‌اند. (برای مثال: دلفین، شامپانزه، هشت‌پا و کلاغ) کانوی موریس، باور دارد که آنجا، زندگی در دیگر سیارات، احتمالاً مشابه زمین خواهد بود، همگرایی‌های همسان باعث پدید آمدن اشکال زندگیِ شبه‌انسانی در سیاره‌های دیگر می‌شوند.

بنابراین، احتمال دارد زندگی خردمندی که در سیاره‌ای دیگر کشف شود، برای ما آشناتر و قابل‌فهم‌تر باشد تا سایر موجودات هوشمند در زمین. با همه‌ی نقاط ارتباطی، مانند روابط بین‌گونه‌ای، تواناییِ یادگیری و آن چیز ناگفته‌ای که انسان‌ها، در چشمان نهنگ‌ها و دلفین‌ها می‌شناسند، نهنگ‌ها و دلفین‌ها ممکن است به نوعی بیگانه باشند، چون آن‌ها، همانطور که رایس، یادآوری می‌کند، از نظر بیولوژیکی غیرزمینی هستند. اگر موجود بیگانه‌ای در محیطی یکسان به محیط ما تکامل یافته باشد- حتی فقط روی خشکی به جای آب- انتظار داریم که همگرایی‌های منطقی رخ دهد.

شاید دلیل احساس تنهایی در زمین این است که ما، به نوعی، رقیب‌بان را به خود جذب کرده‌ایم یا از بین برده‌ایم – هر کسی که ممکن بود واقعاً ما را همراهی کند-. حدود صد هزار سال پیش، گونه‌های دیگری از انسان‌ها روی زمین وجود داشتند. نئاندرتال‌ها و دنیسوواها به اندازه کافی به ما شبیه بودند که بتوانند با ما جفت‌گیری کنند، و همین امر در DNA امروزی انسان‌ها مشهود است. اما اکنون، تنها گونه‌هایی باقی مانده‌اند که ما نمی‌توانیم با آن‌ها صحبت کنیم. شاید هر سیاره‌ی مسکونی، تنها یک گونه دارد که به سیارات دیگر نگاه می‌کند تا هم‌نوعان خود را بیابد. اگر همگرایی بر روی انسان‌گونگی وجود داشته باشد، احتمال دارد که همگرایی‌های بیش‌تری در زمینه‌های هوش، نحوه تفکر و زبان وجود داشته باشد، گرچه احتمالاً همچنان نشانه‌هایی از منشاء متفاوتِ ما، باقی خواهد ماند.

فهرست مطالب کتاب

در ستایش کتاب «امکان حیات»!
ستارگان محافظ
فصل اول: سرآغاز!
فصل دوم: سیارات!
فصل سوم: حیوانات!
فصل چهارم: مردم!
فصل پنجم: فناوری!
فصل ششم: تماس!
سپاسگزاری‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امکان حیات: علم، تخیل و جست و جوی ما برای پیوند با کیهان
نویسنده
مترجمعلی حقی دهکردی
ناشر چاپیانتشارات بله
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-622-91323-8-8
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۴۰۰۰ ۱۷,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امکان حیات

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امکان حیات

برای دریافت کتاب امکان حیات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.