معرفی و دانلود کتاب آنالیز حرارتی در عمل: جنبه‌های اساسی

عکس جلد کتاب آنالیز حرارتی در عمل: جنبه‌های اساسی
قیمت:
۸۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنالیز حرارتی در عمل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنالیز حرارتی در عمل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنالیز حرارتی در عمل: جنبه‌های اساسی

آنالیز حرارتی یکی از ابزارهای کلیدی در علوم مهندسی است. کتاب آنالیز حرارتی در عمل به قلم متیو واگنر به شما کمک می‌کند تا به‌ طور کاربردی با روش‌ها و تکنیک‌های مربوط به این حوزه آشنا شوید. اگر تازه‌کار هستید یا حتی به دنبال تقویت دانش خود درمورد آنالیز حرارتی هستید، این کتاب راهنمایی جامع و گام‌به‌گام ارائه می‌کند که به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهد و شما را در مسیر یادگیری به‌خوبی هدایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب آنالیز حرارتی در عمل

گاهی در دنیای علم و فناوری به ابزارهایی نیاز پیدا می‌کنیم که خواص مواد را تحت شرایطی خاص اندازه‌گیری کنند. اگر از شما بپرسند این ابزارها چه هستند، شاید نام‌هایی مانند میکروسکوپ یا طیف‌سنج به ذهنتان خطور کند. اما در دنیای مهندسی و شیمی، ابزارهای دقیق‌تری وجود دارد که قادرند تغییرات مواد در دماهای مختلف را اندازه‌گیری کنند. کتاب آنالیز حرارتی در عمل (Thermal Analysis in Practice) به قلم متیو واگنر (Matthias Wagner)، دقیقا به این موضوعات می‌پردازد.

آنالیز حرارتی به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها خواص فیزیکی یا شیمیایی یک ماده در دماهای مختلف بررسی می‌شود. برای مثال، اگر شما یک قطعه فلز را تا دمای بالا گرم کنید، ممکن است خواص آن دچار تغییر شود؛ وزنش کاهش پیدا کند یا حتی شکلش تغییر کند. آنالیز حرارتی دقیقاً به ما می‌گوید که این تغییرات در چه شرایطی رخ می‌دهند و چه اطلاعاتی می‌توان از آن‌ها استخراج کرد.

حالا تصور کنید که شما یک مهندس یا دانشجوی شیمی هستید که می‌خواهید این تغییرات را به‌ طور دقیق تحلیل کنید. اینجاست که کتابی مانند آنالیز حرارتی در عمل به کمک شما می‌آید. این کتاب به جنبه‌های نظری آنالیز حرارتی می‌پردازد همچنین به شکل عملی هم به شما می‌آموزد که چطور از این ابزارها استفاده کنید. به همین دلیل، این اثر هم برای پژوهشگران و هم برای کاربران مبتدی و حتی مهندسان صنعتی نیز بسیار کاربردی است.

یکی از نکات مهم استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه‌های DSC و TGA و ... است، البته هر یک از این دستگاه‌ها وظایف خاصی دارند. مثلاً دستگاه DSC تغییرات گرمایی مواد را اندازه‌گیری می‌کند، درحالی‌که دستگاه TGA تغییرات وزن مواد را در حین حرارت‌دهی بررسی می‌کند.

اما شاید بپرسید چرا آنالیز حرارتی این‌قدر مهم است؟ اگر بخواهیم یک مثال کاربردی بزنیم، فرض کنید شما در حال توسعه یک ماده جدید برای استفاده در فضاپیما هستید. این ماده باید بتواند در دماهای بسیار بالا و پایین به‌خوبی عمل کند. حالا اگر شما ندانید که این ماده در چه دمایی شروع به تغییر می‌کند، چگونه می‌توانید مطمئن شوید که عملکرد آن در شرایط مختلف ثابت باقی می‌ماند؟

کتاب آنالیز حرارتی، توسط انتشارات دانشگاه یزد و با ترجمه دقیق سعید حسنی و محمد افشاری منتشر شده است است. اگر به دنبال کتابی هستید که بتواند به شما کمک کند تا فرآیندهای پیچیده‌ی آنالیز حرارتی را بهتر درک کنید و همچنین به‌ طور عملی از این ابزارها استفاده کنید، کتاب آنالیز حرارتی در عمل به قلم متیو واگنر انتخابی بسیار مناسب است.

کتاب آنالیز حرارتی در عمل برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب آنالیز حرارتی در عمل برای دانشجویان، پژوهشگران و متخصصان علوم مواد و مهندسی شیمی مناسب است. این کتاب به‌ویژه برای افراد مبتدی و کسانی که به دنبال یادگیری عملی تکنیک‌های آنالیز حرارتی هستند، مفید است و راهکارهای کاربردی را به‌صورت دقیق و کاربردی ارائه می‌دهد.

در بخشی از کتاب آنالیز حرارتی در عمل: جنبه‌های اساسی می‌خوانیم

یک شرایط همدمایی بین دماهای Tr و Ts در دماهای کمتر از دمای ذوب برقرار است. اکنون اگر یک برنامه حرارت‌دهی در نظر گرفته شود، مطابق با شکل 7-7 به‌ دلیل افزایش دما (که با هدف ساده شدن شکل نشان داده نشده است)، Tr آنی و به‌صورت خطی با زمان افزایش می‌یابد؛ اما این در حالی است که Ts تحت تأثیر ظرفیت گرمایی نمونه تا حدودی با تأخیر افزایش می‌یابد. هنگامی‌که نمونه به دمای ذوب خود (Tf) می‌رسد تا ذوب شدن کامل نمونه دما ثابت می‌ماند. در این مرحله نباید حرارت بیش از آنتالپی ذوب تأمین شود؛ اما به‌محض اتمام این استحاله، دما به‌سرعت افزایش می‌یابد تا زمانی که دوباره به دمای کمی کمتر از Tr برسد. یک بخش همدمای کوچک دیگر برای رسیدن به تعادل دمایی در نظر گرفته شده است. بعد از طی این مرحله، برنامه حرارت‌دهی با یک مرحله سرمایش دنبال می‌شود که در آن Ts دوباره از Tr کندتر می‌شود. نمونه یک درجه معین از فوق تبرید را نشان می‌دهد و در دماهای کمتر از Tf شروع به تبلور (انجماد) می‌کند. حرارت آزادشده ناشی از آنتالپی تبلور سبب افزایش دمای نمونه می‌شود و در این حالت ویژه به دمای ذوب می‌رسد. بعد از تبلور کامل، Ts دوباره کمی کمتر از Tr قرار می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه‌ای بر آنالیز حرارتی
فصل دوم: مروری بر تاریخچه آنالیز حرارتی
فصل سوم: پلیمرها
فصل چهارم: فناوری آزمون پایه
فصل پنجم: ارزیابی‌های معمول در آنالیز حرارتی
فصل ششم: اصول و مبانی پایه
فصل هفتم: آزمون گرماسنجی روبشی تفاضلی
فصل هشتم: حرارت‌سنجی روبشی سریع
فصل نهم: آنالیز حرارتی تفاضلی
فصل دهم: آنالیز توزین حرارتی
فصل یازدهم: آزمون حرارتی-مکانیکی
فصل دوازدهم: آنالیز مکانیکی-دینامیکی
فصل سیزدهم: استحاله شیشه‌ای شدن
فصل چهاردهم: دیاگرام‌های دو فازی و تعیین خلوص
فصل پانزدهم: استحاله چندشکلی
فصل شانزدهم: DSC مدوله‌شده با دما
فصل هفدهم: آنالیز گاز خروجی
فصل هجدهم: آنالیز جذب سطحی با استفاده از TGA
فصل نوزدهم: آزمون حرارتی- نوری
فصل بیستم: توسعه روش
فصل بیست و یکم: مروری بر روش‌های استاندارد در آنالیز حرارتی
واژه نامه انگلیسی- فارسی
واژه نامه فارسی- انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنالیز حرارتی در عمل: جنبه‌های اساسی
نویسنده
مترجمسعید حسنی، محمد افشاری
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات608
زبانفارسی
شابک978-622-5846-78-4
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی شیمی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آنالیز حرارتی در عمل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آنالیز حرارتی در عمل

برای دریافت کتاب آنالیز حرارتی در عمل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.