معرفی و دانلود کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها: استراتژی در عصر رقابت دیجیتال، نوآوری و قدرت

برای دانلود قانونی کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها: استراتژی در عصر رقابت دیجیتال، نوآوری و قدرت

متخصصان حوزه‌ی اقتصاد، هوش مصنوعی و مدیریت فناوری در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها، از تجارت در دنیای جدید می‌گویند. مایکل کوسومانو، آنابل گور و دیوید یوفی در این اثر به استراتژی پلتفرم‌هایی مانند آمازون، اوبر و مایکروسافت می‌‌پردازند، عوامل موفقیت این کسب‌وکارها را توضیح می‌دهند و به اشتباهات متداول آن‌ها نیز اشاره می‌کنند.

درباره‌ی کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

داستان تأسیس هر کسب‌وکاری منحصربه‌فرد است؛ در این میان حکایت تولد یک شرکت جهانی به نام ایربی‌اندبی، از بقیه‌ی کسب‌وکارها خواندنی‌تر به نظر می‌آید. در اکتبر 2007 برایان چسکی و جو گبیا، دو هم‌اتاقی که از پس پرداخت اجاره‌ی سنگین آپارتمانشان برنمی‌آمدند، فکری بکر به سرشان زد. شهر سان‌فرانسیسکو به‌خاطر یک کنفرانس پر از مسافر شده بود و دیگر هیچ هتلی اتاق خالی نداشت. برایان و جو تصمیم گرفتند چند تشک بادی در اتاق نشیمن بگذارند و به مهمانان خودشان علاوه‌بر جایی برای خواب، صبحانه هم بدهند. آن‌دو یک سایت ساده با نام airbedandbreakfast.com (تشک ‌بادی و صبحانه!) ساختند و تبلیغاتشان را شروع کردند. سه نفری که برای اقامت به خانه‌ی آن‌ها آمده بودند، از خدمات بسیار رضایت داشتند. برایان و جو به این فکر افتادند که کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند و ایده‌شان را به پول بیشتری تبدیل کنند. با اضافه شدن یک مهندس کامپیوتر فارغ‌التحصیل هاروارد، ایربی‌اندبی به‌طور رسمی متولد شد. پلتفرمی که این روزها میلیون‌ها کاربر دارد. این فقط داستان یکی از کسب‌وکارهای پلتفرمی موفق دنیاست. در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها (The Business of Platforms) از این حکایت‌ها بسیار می‌خوانید!

معرفی و دانلود کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

بدون شک پلتفرم‌ها اقتصاد جهانی را از همان زمان ظهورشان متحول کرده‌اند. اما پلتفرم دقیقاً چیست؟ پلتفرم یا بستر مجازی، به شغلی گفته می‌شود که ارتباط میان دو یا چند گروه، غالباً تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، را فراهم می‌کند. ارزش هر پلتفرم با کاربرانش تعریف می‌شود؛ یعنی هر چه کاربر بیشتر باشد، آن پلتفرم باارزش‌تر است. پلتفرم‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: پلتفرم‌های نوآوری مانند اینتل، اندروید، ویندوز و آی‌بی‌ام و پلتفرم‌های مبادلاتی مانند اپ‌استور، لینکدین، علی‌بابا، ای‌بِی و اینستاگرام. در این میان شرکت‌های بزرگی نظیر فیس‌بوک، اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون، ترکیبی از پلتفرم‌های مبادلاتی و نوآوری هستند. مایکل کوسومانو (Michael A. Cusumano)، آنابل گور (Annabelle Gawer) و دیوید بی. یوفی (David B. Yoffie) در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها، درباره‌ی این مفهوم بیشتر توضیح می‌دهند.

حال کسب‌وکار پلتفرمی چه تعریفی دارد؟ این نوع کسب‌وکارها چند مؤلفه دارند:

  • شرکت‌کنندگان: ایربی‌اندبی دو گروه اصلی را با هم مرتبط می‌کند: میزبانانی که می‌خواهند خانه‌ی خود را اجاره دهند و مسافرانی که در جست‌وجوی محل اقامت هستند.
  • ارزش‌آفرینی: خود پلتفرم به‌خودی‌خود هیچ ارزشی ندارد؛ اما با ایجاد یک زیرساخت دیجیتال، امکان تعامل میزبانان و مسافران را فراهم می‌کند.
  • مدل درآمد: ایربی‌اندبی هزینه‌ی خدمات را از میزبان و هزینه‌ی رزرو را از مهمان می‌گیرد و از این طریق کسب درآمد می‌کند.
  • اثر شبکه‌ای: هر چه میزبانان بیشتری در ایربی‌اندبی ثبت‌نام کنند، تنوع بیشتر می‌شود و پلتفرم جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. از آن‌سو هر چه مسافران بیشتری از ایربی‌اندبی استفاده کنند، میزبانان به ثبت‌نام تمایل بیشتری نشان می‌دهند.
  • مقیاس‌پذیری: ایربی‌اندبی بدون اینکه در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کند، در مقیاس جهانی گسترش پیدا کرده است. این پلتفرم به‌راحتی و سادگی هر چه تمام‌تر می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کند.

معرفی و دانلود کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

شاید درک سازوکار پلتفرم‌ها ساده باشد؛ اما ساختن یک کسب‌وکار پلتفرمی از آن چه که فکرش را می‌کنید دشوارتر است. ایده‌ی ایربی‌اندبی احتمالاً به ذهن افراد بسیاری در سراسر تاریخ رسیده؛ اما ما در حال حاضر یک ایربی‌اندبی داریم که این‌چنین موفق شده است. این اپلیکیشن رقبای زیادی دارد و با وجود بازار رقابتی، هنوز هم با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. مایکل کوسومانو، آنابل گور و دیوید یوفی در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها نشان می‌دهند که چگونه نوآوری باعث می‌شود که کاربران همچنان از یک پلتفرم خاص استفاده کنند.

با این اوصاف، آینده‌ی پلتفرم‌ها به کجا خواهد رسید؟ مایکل کوسومانو، آنابل گور و دیوید یوفی به ظهور فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا اشاره می‌کنند و آن‌ها را در شکل دادن به آینده بسیار مؤثر می‌دانند. در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها درباره‌ی تجارت‌های جدیدی که در آینده‌ای نه‌چندان دور ایجاد می‌شود، بیشتر می‌خوانید.

انتشارات آریاناقلم کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها را با ترجمه ی شهرام خلیل‌نژاد، میثم ورزی و نجمه ناظمی منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

  • فرقی ندارد مدیر یک کسب‌وکار باشید که می‌خواهد استراتژی‌های کسب‌وکار پلتفرمی را یاد بگیرد یا یک مشتری ساده که درباره‌ی سازوکارهای اقتصادی کنجکاو است. کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها را سه متخصص درجه‌یک نوشته‌اند که به همه‌ی سؤالات شما پاسخ‌هایی قانع‌کننده می‌دهد. یک گنج واقعی!» (بنگت هولمستروم، اقتصاددان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل)
  • کتابی ضروری برای کسب‌وکار پلتفرمی که با یک پلتفرم دیگر رقابت دارد. حتی کسب‌وکارهای سنتی هم باید به یک پلتفرم تبدیل شوند. نمی‌دانید چگونه؟ مایکل کوسومانو، آنابل گور و دیوید یوفی برای شما توضیح می‌دهند. (آرنه سورنسون، مدیرعامل ماریوت اینترنشنال)
  • کتاب کسب‌وکار پلتفرم‌ها را باید همه‌ی مدیران، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و استادان اقتصاد دانشگاه بخوانند. (ریچارد اشمالنسی، رئیس سابق دانشکده‌ی مدیریت اسلون ام‌آی‌تی)
  • مایکل کوسومانو، آنابل گور و دیوید یوفی همه‌ی موضوعات مرتبط با پلتفرم‌ها را مطرح می‌کنند. همه‌ی کسانی که پلتفرم‌ها را ایجاد کرده‌اند یا از آن استفاده می‌کنند، باید کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها را بخوانند. (استفان کسریل، مدیر شرکت آپ‌ورک)

کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که در حوزه‌ی دیجیتال‌مارکتینگ فعالیت می‌کنند، از خواندن کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها: استراتژی در عصر رقابت دیجیتال، نوآوری و قدرت می‌خوانیم

جَک ‌ما در سال ۲۰۰۳ به هنگام تأسیس تائوبائوی علی‌بابا در چین، با یک مشکل کوچک مواجه بود: او باید خریداران را به فروشندگان وصل می‌کرد و می‌فهمید که چگونه می‌تواند از این موضوع کسب سود کند. جک ‌ما می‌توانست استراتژی موفق بین‌المللی ای‌بِی را پیش بگیرد که در آن فروشندگان کارمزدی را به این شرکت پرداخت می‌کردند؛ اما او تصمیم گرفت یک بازار ایجاد کند که در آن فروشندگان و خریداران مجبور نباشند برای انجام مبادلات هزینه‌ای پرداخت کنند. اگرچه این استراتژی به‌مرور تکامل یافت، اما در روزهای ابتدایی فروشندگان فعال در تائوبائو می‌توانستند با پرداخت مبلغی، در موتور جست‌وجوی داخلی سایت در رتبه‌ا‌ی بالاتر قرار گیرند که این موضوع باعث کسب درآمدهای تبلیغاتی برای علی‌بابا می‌شد.

حال، مشکل جک ‌ما را با چالش گوگل در ساخت اکوسیستمی حول اندروید، مقایسه کنید. در زمان راه‌اندازی اندروید در سال ۲۰۰۸، نوکیا، اپل و بلک‌بری بر بازار تلفن‌های هوشمند تسلط داشتند. گوگل باید می‌توانست توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را تشویق به ایجاد بازی‌ها، برنامه‌ها و محتوای جدید برای سیستم‌عاملی کند که با رقبایش سازگار نبود. گوگل باید توسعه‌دهندگان را متقاعد می‌کرد که این سرمایه‌گذاری ارزش ریسک کردن را دارد. این شرکت با اهدا کردن سیستم‌عامل به‌صورت رایگان، صدور جواز استفادۀ نسخۀ متن ‌باز و همچنین ارائۀ ابزارهای نرم‌افزاری به توسعه‌دهندگان بیرونی جهت توسعۀ برنامه‌های کاربردی جدید با تلاش کمتر، حل این چالش را برای خود آسان‌تر کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجمان
پیشگفتار و سپاسگزاری
1: تفکر پلتفرمی
چطور شد که به این نقطه رسیدیم؟
تعریف پلتفرم‌ها
آنچه داده‌ها به ما می‌گویند
بررسی اجمالی فصل‌های بعد
2: همه یا بیشترین از آنِ برنده
اثر شبکه‌ای: آموزه‌هایی از تلفن‌ و کتاب‌های اطلاعات تماس
سایر محرک‌های بازار
فناوری‌های دیجیتال: تأثیر بر محرک‌های بازار پلتفرمی
آموزه‌های کلیدی برای مدیران و کارآفرینان
3: استراتژی و مدل‌های کسب‌وکار
چهار گام برای ساخت پلتفرم
1. طرف‌های بازار پلتفرم خود را انتخاب کنید
2. راه‌اندازی: معمای «مرغ یا تخم‌مرغ» را حل کنید
3. مدل کسب‌وکار خود را طراحی کنید
4. قوانین اکوسیستم را وضع و اجرا کنید
ترکیبی‌ها: ترکیب کردن پلتفرم‌های مبادلاتی و نوآوری
آموزه‌های کلیدی برای مدیران و کارآفرینان
4: اشتباهات متداول
الگوهای شکست پلتفرم‌ها
قیمت‌گذاری اشتباه در یک طرف پلتفرم
بی‌اعتمادی، به‌ویژه در پلتفرم‌های مبادلاتی
خودبرتربینی، یا نادیده گرفتن رقابت
زمان‌بندی اشتباه، یا شکست در اقدام، پیش از یکه‌تازی در بازار
آموزه‌های کلیدی برای مدیران و کارآفرینان
5: شرکت‌های قدیمی و ترفندهای جدید
به پلتفرم رقیب بپیوندید
پلتفرمی (به‌ویژه فناوری و توانمندی آن) را بخرید
خودتان پلتفرمی جدید بسازید
آموزه‌های کلیدی برای مدیران و کارآفرینان
6: شمشیرهای دولبه
تغییر حالت
زورگو نباشید
توازن باز بودن را با اعتماد برقرار کنید
نیروی کار: همه نباید پیمانکار باشند
خودنظارتی
آموزه‌های کلیدی برای مدیران و کارآفرینان
7: نگاهی به آینده
کسب‌وکار پلتفرم‌ها
پلتفرم‌ها و آینده
عرصه‌های نبرد پلتفرمی جدید
نوظهور/آتی
کلام آخر
درباره‌ی نویسندگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کسب و کار پلتفرم‌ها: استراتژی در عصر رقابت دیجیتال، نوآوری و قدرت
نویسنده، ،
مترجمشهرام خلیل نژاد، نجمه ناظمی، میثم ورزی
ناشر چاپیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-600-7677-44-5
موضوع کتابکتاب‌های تجارت الکترونیک، کتاب‌های کارآفرینی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها

برای دریافت کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.