معرفی و دانلود کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB

عکس جلد کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB
قیمت:
۱۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB

کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB تألیف پتر ورله، اجزا و قطعات این دستگاه الکتریکی را توضیح می‌دهد و نحوه‌ی آزمایش و تعمیر آن را تشریح می‌کند. این راهنمای کاربردی و جامع، درمورد آزمون‌های روغن و آزمون‌های الکتریکی و ترموگرافی ترانس‌ها صحبت می‌کند، شیوه‌ی ارزیابی وضعیت و عیب‌یابی پیشرفته‌ی آن‌ها را آموزش می‌دهد، از ریسک وقوع خطا می‌گوید و نهایتاً سرویس و نگهداری پیشگیرانه را به بحث می‌گذارد.

درباره‌ی کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور ABB

ترانسفورماتورها ابزاری اساسی برای کنترل و تغییر ولتاژ برق هستند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند ولی یکی از پرکاربردترین و مهم انواع آن، ترانس‌های قدرت است. این ترانس‌ها که عموماً در نیروگاه‌های برق مورداستفاده قرار می‌گیرند، وظیفه‌ی اصلی‌شان کاهش یا افزایش ولتاژ است. به خاطر اهمیت این وسایل، مهندسین برق و پیمانکاران باید به‌دقت آن را نصب و به شکل دوره‌ای بررسی کنند. اما این فرآیند نیاز به مهارت و دانش زیادی دارد. کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور (Service Handbook for Transformers) تألیف پتر ورله (Peter Werle) به همین موضوع پرداخته و کوشیده شیوه‌ی ارزیابی و تعمیر آن را آموزش دهد. این کتاب که از جامع‌ترین منابع در زمینه‌ی ترانس‌های قدرت محسوب می‌شود، در ابتدا ساختار مکانیکی و قطعات این دستگاه را مرور می‌کند. نویسنده در اینجا به انواع ترانس‌های قدرت و کارکرد هر یک می‌پردازد. او دو قطعه‌ی اصلی این ابزار، یعنی بوشینگ و تپ چنجر تحت بار را معرفی می‌کند و اجزای آن‌ها را شرح می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB

ترانسفورماتورها به خاطر ماهیت انتقالی‌شان در معرض حرارت زیادی قرار دارند. و این مسئله احتمال آسیب به آن‌ها را بیشتر می‌کند. به همین خاطر در ساختار این دستگاه از فن استفاده می‌شود. همین‌طور روغنی مخصوص هم در بدنه‌ی آن جریان دارد که نقش آن عایق‌سازی و خنک کردن قطعات است. طبیعتاً در سرویس و نگهداری ترانس‌ها توجه به این دو فاکتور اهمیت خیلی زیادی دارد، چون هر نقصی از طرف فن یا بی‌کیفیت شدن روغن می‌تواند آسیب‌هایی جدی به ترانس وارد بیاورد یا احتمال خطای آن را بیشتر کند. پتر ورله در کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور ABB، به این دو فاکتور توجه نشان داده و شیوه‌ی آزمون و ارزیابی آن‌ها را تشریح کرده است. او در راهنمایش ابتدا به احتمال وقوع خطا می‌پردازد و نشان می‌دهد که چطور می‌توان احتمال رخ دادن خطا را محاسبه کرد. این ریسک‌ها می‌تواند در بخش‌های مکانیکی، الکتریکی یا حرارتی اتفاق بیفتند. نویسنده پس‌ازآن می‌کوشد روش‌های عیب‌یابی را توضیح دهد؛ او در این قسمت بر روی بوشینگ و برقگیر متمرکز می‌شود و نحوه‌ی پیدا کردن عیوب این قسمت‌ها را آموزش می‌دهد.

پتر ورله در ادامه‌ی کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور ABB، شیوه‌ی انجام آزمون الکتریکی و ترموگرافی را تشریح می‌کند. همین‌طور آزمون‌های ارزیابی وضعیت و عیب‌یابی پیشرفته را مطرح می‌سازد و در قالب آن تست‌های FRA، DP، DFR و PD را معرفی می‌نماید و نحوه‌ی انجام آن‌ها را می‌آموزد. ورله در بخش‌های پایانی این کتاب نیز به پایش وضعیت آنلاین ترانس‌ها می‌پردازد و راه‌های سرویس و نگهداری پیشگیرانه را نشان می‌دهد. درنهایت موضوع محیط‌زیست مطرح می‌شود و احتمال آلایندگی ترانس و روش‌های کاهش آن موردبحث قرار می‌گیرد.

کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور ABB را آرش آقائی‌فر و علیرضا ترابی ترجمه کرده‌اند و نشر بشری به چاپ رسانده است.

کتاب هندبوک سرویس و عیب‌یابی ترانسفورماتور ABB برای چه کسانی مناسب است؟

این راهنما به مهندسین برق پیشنهاد می‌شود. اگر می‌خواهید با نحوه‌ی تست و تعمیر ترانس‌ها آشنا شوید، این منبع جامع کمکتان خواهد کرد.

در بخشی از کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB می‌خوانیم

روش‌های عیب‌یابی بوشینگ

به منظور ایجاد ترمینال‌های عایق‌بندی‌شده برای ورود و خروج جریان از تجهیزات قدرت نظیر ترانسفورماتورها راکتورها بریکرهای قدرت و ترانسفورماتورهای HVDC از بوشینگ استفاده می‌شود. بوشینگ‌ها همچنین نقش نگهدارنده‌ی مکانیکی برای خطوط انتقال و نگهدارنده‌ی داخلی مثلاً برای اتصالات بریکر را ایفا می‌کنند. بوشینگ‌ها به لحاظ ساختمان در طرح‌های متنوعی ساخته می‌شوند اما اغلب آن‌ها دارای اجزاء ذیل هستند:

  • هادی مرکزی
  • فلنج
  • عایق جامد، سیال پلاستیک و یا ترکیبی

اکتیوپارت بوشینگ از دو ترمینال تشکیل می‌گردد:

  • هادی مرکزی بوشینگ
  • فلنج ٫ سیستم زمین

در بوشینگ‌های غیر خازنی ولتاژ به صورت لگاریتمی بین هادی و فلنج تقسیم می‌شود. در بوشینگ‌های خازنی اما لایه‌های رسانایی قرار داده می‌شوند که تقسیم ولتاژ را یکنواخت می‌نماید بیشتر بوشینگ‌های ولتاژ بالا از نوع خازنی هستند. سیستم عایقی بوشینگ دو نوع است:

  • خشک از نوع سرامیکی و داخل آن هوا یا گاز
  • کاغذ به همراه لایه‌های خازنی

کاغذ نیز می‌تواند در اشکال ذیل باشد:

  • غوطه‌ور در روغن درون سرامیک
  • اشباع‌شده از روغن و غوطه‌ور در روغن
  • رزینی غوطه‌ور در روغن یا گاز
  • آغشته به رزین غوطه‌ور در روغن

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: ملاحظات طراحی
فصل دوم: رویکرد عملی در ارزیابی ریسک وقوع خطا
فصل سوم: عیب‌یابی ترانسفورماتور و تجهیزات جانبی
فصل چهارم: آزمون‌های روغن
فصل پنجم: آزمون‌های الکتریکی و ترموگرافی
فصل ششم: آزمون‌های ارزیابی وضعیت و عیب‌یابی پیشرفته
فصل هفتم: ارزیابی وضعیت و عیب‌یابی بوشینگ و تپ‌چنجر
فصل هشتم: آنالیز خطا
فصل نهم: پایش وضعیت آنلاین
فصل دهم: سرویس و نگهداری پیشگیرانه
فصل یازدهم: تعمیر، بهینه‌سازی و نوسازی
فصل دوازدهم: ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB
نویسنده
مترجمآرش آقائی فر، علیرضا ترابی
ناشر چاپیانتشارات تحفه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات369
زبانفارسی
شابک978-600-8243-40-3
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی برق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB

برای دریافت کتاب هندبوک سرویس و عیب یابی ترانسفورماتور ABB و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.