معرفی و دانلود کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان

عکس جلد کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان

کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان نوشته‌ی فاطمه قاسمی، رشته‌ی علمی جغرافیای جمعیت را به‌طور کامل به مخاطبان معرفی می‌کند. این کتاب درباره‌ی روش های جمع‌آوری اطلاعات در این حوزه، مفاهیم پایه‌ی آن، فن‌آوری‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی این حوزه، نظریه‌ها و فرضیه‌های جمعیت در ارتباط با محیط و... اطلاعات خوبی به دانش‌آموزان، دانشجویان، مدرسان و محققان حوزه‌ی جغرافیای جمعیت، جمعیت‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و... ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان

جغرافیای جمعیت، یکی از شاخه‌های جغرافیای انسانی است که به مطالعه‌ی جمعیت‌ها در ارتباط با محیط، فضا و مکان می‌پردازد و تغییر و تحولات جمعیتی را در ارتباط با جغرافیا مورد بررسی قرار می‌دهد. جغرافیای جمعیت به‌عنوان یک رشته‌‌ی مطالعاتی مهم و حیاتی در زمینه‌ی علوم انسانی و اجتماعی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. مطالعه‌ی علمی جغرافیای جمعیت برای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، توسعه‌ی اقتصادی، مدیریت منابع طبیعی و... بسیار حیاتی است. در این حوزه‌ها، با مطالعه‌ی الگوهای توزیع جمعیت، می‌توان به تخصیص عادلانه‌تر منابع و سیاست‌گذاری‌های عمومی صحیح کمک بسیاری کرد. درنتیجه، جغرافیای جمعیت ابزار بسیار مهمی است که به توسعه‌ی پایدار، بهینه‌سازی منابع و ارتقاء کیفیت زندگی انسان‌ها کمک می‌کند و خواندن کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان می‌تواند اولین گام در این راستا باشد.

فاطمه قاسمی، نویسنده‌ی کتاب، ابتدا به معرفی کلی رشته‌ی جغرافیای جمعیت می‌پردازد. سپس به تاریخچه و اصول جغرافیای جمعیت اشاره می‌کند و درباره‌ی منابع به دست آوردن اطلاعات در این حوزه، توضیحات مفصلی ارائه می‌دهد. معرفی انواع نرم‌افزارها و فناوری‌های به‌روز مورد استفاده در رشته‌ی جغرافیای جمعیت، بخش دیگری از کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان است. در بخش‌های دیگر کتاب، تعاریف و اصطلاحات علمی این رشته، تعریف می‌شوند و درباره‌ی تنظیم خانواده در ایران، نکات جالبی مطرح می‌گردد.

بخش سوم کتاب، روش‌های کمی در جغرافیای جمعیت از جمله روش تصاعد هندسی، روش ترکیبی و... آموزش داده می‌شوند. پراکندگی جمعیت، کانون بحث بخش چهارم کتاب است و درباره‌ی مسائلی مانند عوامل جغرافیایی مؤثر بر پراکندگی جمعیت، رشد جمعیت، ساختار سنی جمعیت، حرکت جمعیتی و... توضیحات خوبی ارائه می‌گردد. در نهایت، منابع و مآخذ کتاب برای مطالعه‌ی بیشتر علاقه‌مندان آورده شده است. کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان را نشر سیادت به چاپ رسانده است.

کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان می‌تواند منبع خوبی برای دانش‌آموزان علوم انسانی و دانشجویان رشته‌های علوم انسانی از جمله جغرافیا، جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و... باشد. همین‌طور مدرسین و محقیق این حوزه‌ها، می‌توانند از این کتاب به‌عنوان منبعی معتبر استفاده نمایند.

در بخشی از کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان می‌خوانیم

هر علمی دارای موضوعی است و موضوع یا موضوعات علمی نیازمند واژه‌هایی هستند که معرف آن‌ها باشد. علاوه‌بر‌این در هر علمی واژگان برای انتقال مفاهیم و اندیشه‌ها نقش اساسی دارند، به‌طوری‌که بدون تعریف درست و توافق بر سر اصطلاحات و معانی واژگان، به‌ویژه زمانی که مسائل و مباحث مربوط به موضوع علمی در علوم انسانی مطرح می‌شود، به دلایلی چند از جمله کاربرد آن‌ها در علوم و مباحث دیگر و در سطح عمومی برداشت‌های متفاوتی از آن‌ها می‌شود که نیازمند تعریف هستند تا مقصود و مفهوم واقعی آن روشن گردد.

در جغرافیای جمعیت به‌دلیل اشتراکات فراوان با مطالعات جمعیت‌شناسی، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و نیز همه‌گیری‌شناسی (اپیدمولوژی) و وجود مشترکات لفظی تعریف واژه‌ها اجتناب ناپذیر است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: جغرافیای جمعیت
تاریخچه مختصری از جغرافیای جمعیت
ریشه‌ها
اصول
انواع منابع جمع‌آوری اطلاعات
سیستم سوابق
نمونه‌گیری
منابع نامتعارف
فن‌آوری‌ها و منابع داده
اطلاعات سرشماری
نرم‌افزارهای تحلیل جمعیت
نرم‌افزارهای عمومی
طرح‌ریزی همیلتون
درگر نرم‌افزارها
نرم‌افزارهای مدل‌سازی جمعیت مبتنی بر (GIS)
فصل 2: تعاریف و اسطلاحات
تعاریف و مفاهیم
تنظیم خانواده در ایران
فصل 3: روش‌های کمی در جغرافیای جمعیت
زمان دو برابر شدن جمعیت یک سرزمین
روش تصاعد هندسی
روش ترکیبی
فصل 4: عوامل جغرافیایی مؤثر بر توزیع جغرافیایی جمعیت
تراکم و پراکندگی جمعیت
جمعیت چگونه در سراسر جهان توزیع شده است؟
رشد جمعیت جهان به کدام سمت می‌رود؟
آینده و گذشته ساختار سنی جمعیت جهان؟
علل رشد جمعیت چیست؟
سالانه چند نفر می‌میرند؟
شواهد تجربی برای گذار جمعیتی
چگونه توسعه بر رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد؟
حرکت جمعیتی
بازنگری جمعیت چگونه انجام می‌شود؟
منابع و مآخذ
ضمائم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات سیادت
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات121
زبانفارسی
شابک978-600-8879-82-4
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان

برای دریافت کتاب مبانی جغرافیای جمعیت ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.