معرفی و دانلود کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

عکس جلد کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز راهنمایی کاربردی و جامع است که اصول و نکات لازم برای ساخت یک اتاق تمیز را در صنایع و حوزه‌های مختلف ذکر می‌کند. این کتاب توسط ویلیام وایت به تألیف رسیده است و تمامی روش‌ها، ابزارها و استانداردهای تمیزی را مورد بررسی قرار می‌دهد و کنترل‌های ضروری را به شما گوشزد می‌کند.

درباره‌ی کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

اتاق تمیز پدیده‌ای مدرن محسوب می‌شود و تمیز نگه داشتن یک اتاق بنا بر کاربرد آن، نیازمند علم و تکنولوژی‌های خاصی است، اما تعریف یک اتاق تمیز چیست؟ بر اساس تعریف سازمان جهانی استاندارد، به اتاقی تمیز می‌گویند که دما، رطوبت و فشار آن در یک محدوده‌ی مشخص قرار دارد و غلظت ذرات معلق در فضای آن کنترل شده است. در واقع تولید و دوام ذرات در این اتاق در حداقل ممکن قرار دارد و تمامی مصالح و فعالیت‌های درون اتاق نیز به گونه‌ای طراحی می‌شود که تعداد این ذرات در حداقل بماند. عوامل و پارامترهای بسیاری در حفظ این تمیزی نقش ایفا می‌کنند. کتابی که پیش رو دارید، کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز (Cleanroom Technology - Fundamentals of Design, Testing and Operation) به قلم ویلیام وایت (William Whyte) این عوامل را با جزییات به بحث می‌گذارد و تمامی نکات لازم برای حفظ تمیزی اتاق را در اختیار شما قرار می‌دهد.

صنایع و حوزه‌های مختلفی به اتاق‌های تمیز نیاز دارند. آزمایشگاه‌های حساس، اتاق‌های جراحی، مراکز تحقیقات نظامی و موارد بسیار دیگر که به طور کلی از حوزه‌های پزشکی و داروسازی تا صنعت غذا و حتی صنایع تولید نیمه هادی‌ها را در بر می‌گیرد. تمامی مراکز فعال در حوزه‌های حساس باید استانداردهای سفت و سختی را برای تمیزی رعایت کنند که همگی در کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز عنوان شده است.

کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز در بیست و یک فصل گردآوری و تدوین شده است. این کتاب ابتدا شرحی از تاریخچه‌ی اتاق تمیز ارائه می‌کند. سپس انواع صنایع و حوزه‌های مرتبط، انواع اتاق‌های تمیز، امکانات لازم برای تمیزکاری، استانداردهای بین‌المللی و روش‌های طراحی، کنترل و سنجش اتاق‌های تمیز را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز را رضا خشکرود منصوری به فارسی ترجمه کرده و نشر اختر به چاپ رسانده و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

در نکوداشت کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

  • کتابی به شدت مفید و کاربردی که با ساختاری مرتب و دقیق نوشته شده و خوش‌خوان و قابل درک است. (Environmental Geology)

کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز برای چه کسانی مناسب است؟

معماران، مهندسین صنایع، مهندسین پزشکی، متخصصین HSE و کسانی که در حوزه‌ی طرح‌ریزی واحدهای صنعتی فعالیت دارند، مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز می‌خوانیم

وقتی یک اتاق تمیز به مشتری تحویل داده می‌شود و یا هنگامی که بعد از یک مدت تعطیلی ناشی از تعمیرات و اصلاحات و تغییرات کنترل آلودگی، دوباره راه اندازی می‌شود، حتماً باید مورد ارزیابی و امتحان قرار گیرد. این نوع ارزیابی اولیه برای اثبات کارکرد صحیح اتاق تمیز و استاندارد آلودگی است که برای آن طراحی شده است. این استانداردها در ایزو 1- 14644 وضع شده‌اند. دومین وظیفه این ارزیابی، تصدیق کارآیی اولیه اتاق است که به عنوان «معیار پایه» پذیرفته شده است. در آینده وقتی اتاق تمیز به صورت روزمره و یا در مواقع مواجهه با مسئله آلودگی بازرسی می‌شود، ممکن است انحراف هایی از شرایط کارکرد استاندارد، در آن مشاهده شود که شاید در اکثر مواقع، علت بروز آلودگی همین انحراف‌ها باشند. دلیل نهایی و غیر مستقیم انجام ارزیابی اولیه یک اتاق تمیز، آشنایی و آموزش کارمندانی است که مسئول نظارت و راه اندازی اتاق هستند. این مهمترین و شاید تنها فرصتی است برای آنها، که بتوانند با نحوه کارکرد اتاق تمیز و روش‌های به کار رفته برای ارزیابی و اطمینان از عملکرد درست آن آشنا شوند.

وقتی نشان داده شد که در طراحی یک اتاق تمیز، استاندارد مطرح شده در ایزو 1-14644 رعایت شده، لازم است که اتاق تمیز به طور دوره ای نیز بر اساس معیارهای ایزو 2-14644 ارزیابی شود تا از ادامه کار آن طبق شرایط استاندارد اطمینان حاصل شود. بسیاری از اتاق‌های تمیز ساخته شده و به مشتریان تحویل داده می‌شوند، در حالی که بعد از سال‌ها کار مداوم، با چشم پوشی و کم کاری کاربران در تأمین درجه تمیزی صحیح مواجه می‌شوند. بنابراین عمل ارزیابی برای این لازم است تا مشتریان محصولی را خریداری کنند که در داخل اتاق و طبق هدف مورد نیاز تولید شده باشد.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
فصل 1: مقدمه
فصل 2: تاریخچه اتاق‌های تمیز
فصل 3: استاندارد‌های طبقه‌بندی اتاق تمیز
فصل 4: مراجع اطلاعاتی
فصل 5: طراحی اتاق‌های تمیز دارای گردش هوای متلاطم و تجهیزات پیرامون آن‌ها
فصل 6: طراحی اتاق‌های تمیز دارای جریان تک‌سویه و تجهیزات هوای تمیز
فصل 7: مصالح ساختمانی و رنگ سطوح
فصل 8: فیلتراسیون هوا با کارآیی بالا
فصل 9: آزمایش و پایش اتاق‌های تمیز
فصل 10: سنجش کیفیت و اختلاف فشار هوا
فصل 11: کنترل حرکت هوا در اتاق‌های تمیز و بین آن‌ها
فصل 12: آزمایش نشت در نصب فیلترها
فصل 13: سنجش ذرات معلق در هوا
فصل 14: سنجش میکروبی
فصل 15: بهره‌برداری یک اتاق تمیز
فصل 16: نظم و انضباط در اتاق تمیز
فصل 17: ورود و خروج پرسنل
فصل 18: مواد، تجهیزات و ماشین‌آلات
فصل 19: لباس‌های اتاق تمیز
فصل 20: ماسک‌ها و دستکش‌های مخصوص اتاق تمیز
فصل 21: تمیزکاری یک اتاق تمیز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز
نویسنده
مترجمرضا خشکرود منصوری
ناشر چاپیانتشارات اختر
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات341
زبانفارسی
شابک978-964-517-403-1
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت، کتاب‌های مهندسی صنایع
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز

برای دریافت کتاب تکنولوژی اتاق‌های تمیز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.