معرفی و دانلود کتاب انبار داده: طراحی و توسعه مبتنی بر رویکرد کیمبال

برای دانلود قانونی کتاب انبار داده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انبار داده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انبار داده: طراحی و توسعه مبتنی بر رویکرد کیمبال

کتاب انبار داده نوشته‌ی محمود البرزی و مریم یارمحمدی، مفهوم انبار داده (DW) را تعریف می‌کند، معماری و مؤلفه‌های آن را می‌گوید و اهداف آن را تشریح می‌کند. این کتاب کاربردی با مرور دو رویکرد توسعه‌ی انبار داده‌ها، روش کیمبال را توضیح می‌دهد، برنامه‌ریزی، مسیر فناوری و روش‌های استقرار و نگهداری داده‌ها در این روش را مرور می‌کند و با یک مثال عملی کاربردهای آن را نشان می‌دهد.

درباره‌ی کتاب انبار داده

در دنیای امروز داده‌ها یکی از ارکان اصلی کسب‌وکارها به شمار می‌روند و به موفقیت سازمان کمک بزرگی می‌کنند. بااین‌وجود ما با حجم بسیار زیادی از داده مواجهیم. طبیعتاً برای آنالیز و استفاده از آن‌ها، اول باید بتوانیم به‌خوبی جمع‌آوری و نگهداریشان کنیم. به همین خاطر مفهومی به نام انبار داده یا اصطلاحاً DW شکل گرفته است. کتاب انبار داده نوشته‌ی محمود البرزی و مریم یارمحمدی تلاش می‌کند به همین مفهوم بپردازد و آن را به شکل کامل تعریف کند. این راهنما به ساختار و معماری این سامانه اشاره می‌کند و می‌کوشد اهداف آن را توضیح دهد. تشریح مؤلفه‌های انبار داده‌ها هم دیگری موضوعی است که این کتاب آن را موردبحث قرار می‌دهد و به‌تفصیل در موردش صحبت می‌کند.

انبار داده برخلاف انتظار مفهوم خیلی جدیدی نیست و قدمت آن به بیش از چهل سال پیش بازمی‌گردد. دقیقاً همان زمانی که کامپیوترها درحال‌توسعه بودند و حجم داده‌ها به‌مرور بیشتر می‌شد، خیلی از مدیران کسب‌وکارها به اهمیت آن پی بردند. آن‌ها فهمیدند که اگر بتوانند داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری کنند و آن‌ها را به‌درستی تجزیه‌وتحلیل نمایند، شانسشان برای فروش، بازاریابی و مدیریت منابع مالی خیلی بیشتر خواهد شد. این‌چنین بود که مفهوم نرم‌افزاری DW شکل گرفت و طی چند دهه توسعه پیدا کرد.

انبار داده در اساس متشکل از چند بخش اصلی است که عبارت‌اند از: پایگاه داده، راه‌حل استخراج و بارگذاری و تبدیل (ELT)، قابلیت تجزیه‌وتحلیل و گزارش دهی و در نهایت ابزارهای آنالیز مشتری. نکته‌ی مهم تفاوت انبار داده و پایگاه داده است که نباید آن‌ها را معادل یکدیگر گرفت؛ پایگاه سامانه‌ای در حال تغییر است و دائم داده‌های درون آن تغییر می‌کنند، درحالی‌که انبار صورت تجمیعی دارد و داده‌ها را همیشه در خود نگه می‌دارد. محمود البرزی و مریم یارمحمدی در کتاب انبار داده، پس از مرور اولیه، به رویکردهای اصلی در ساخت انبار داده می‌پردازند و آن‌ها را تشریح می‌کنند. کتاب بر روی روش کیمبال متمرکز می‌شود و تلاش می‌کند توسعه‌ی انبار داده با آن را توضیح دهد. در این بخش شما با برنامه‌ریزی، مسیر فناوری و روش‌های استقرار و نگهداری داده‌ها آشنا خواهید شد. نویسندگان در بخش نهایی با یک مثال عملی اجرای این رویکرد را نشان می‌دهند.

کتاب انبار داده را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب انبار داده برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به تحلیلگران داده و مهندسان فناوری اطلاعات توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب انبار داده: طراحی و توسعه مبتنی بر رویکرد کیمبال می‌خوانیم

پیچیدگی سیستم هوش کسب‌وکار را می‌توان ناشی از به‌کارگیری انواع مختلف ابزارها و تکنیک‌ها در توسعه آن دانست. این ابزارها و تکنیک‌ها، شامل منابع مختلف داده‌ای، تکنیک‌ها و ابزارهای پالایش و یکپارچه‌سازی داده‌ها است. از این جمله ابزارها و تکنیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: تکنیک‌ها و ابزارهای تبدیل و ذخیره‌سازی داده‌ها در یک منبع متمرکز با عنوان انبار داده، تکنیک‌ها و ابزارهای طراحی و توسعه انبار داده، تکنیک‌ها و ابزارهای دسترسی به انبار داده و ارائه گزارش‌های تعاملی متنوع، انجام تحلیل‌ها و ارائه الگوهای مختلف از داده‌ها، و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف بصری‌سازی داده‌ها و اطلاعات.
علیرغم این پیچیدگی، سیستم هوش کسب‌وکار مزایای فراوانی برای سازمان به همراه دارد. هوش کسب‌وکار کمک می‌کند تا سازمان درک بهتری از شرایط موجود به دست آورد، به طریقی که بتواند مسیر درستی را در اقدامات آینده خود پیگیرد. (Hocevar & Jaklic, 2010) در حال حاضر، هوش کسب‌وکار از عناصر مهم به‌کارگیری استراتژی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در هر سازمانی به شمار می‌رود. به‌کارگیری هوش کسب‌وکار می‌تواند برای سازمان‌ها در بهبود محصولات و ارائه خدمات، ارتباط مشتریان، پیش‌بینی بهتر روند کسب‌وکار، رقابت بهتر در بازار، مدیریت ریسک، ارتقاء کارایی عملیاتی و بسیاری موارد دیگر در مسیر حصول موفقیت یاری‌رسان باشد. (Gonzales et al).

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: انبارداده: معرفی و بیان رویکردها
فصل اول: کلیات انبار داده
فصل دوم: مقایسه رویکرد دو پرچمدار در توسعه انبار داده
بخش دوم: رویکرد کیمبال در توسعه انبار داده
فصل سوم: برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه
فصل چهارم: تعیین نیازمندی‌های کسب‌وکار
فصل پنجم: مسیر فناوری در چرخه عمر انبار داده
فصل ششم: مسیر داده در چرخه عمر انبار داده.
فصل هفتم: مسیر نرم‌افزار کاربر نهایی در چرخه عمر انبار داده
فصل هشتم: استقرار، نگهداری و ارتقاء
بخش سوم: مثال عملی رویکرد کیمبال
فصل نه: مثال عملی مدل‌سازی ابعادی
منابع
واژه نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انبار داده: طراحی و توسعه مبتنی بر رویکرد کیمبال
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات201
زبانفارسی
شابک978-622-218-023-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش برنامه نویسی، کتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انبار داده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انبار داده

برای دریافت کتاب انبار داده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.