معرفی و دانلود کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

عکس جلد کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب و روان عموماً بر پایه‌ی آزمون‌های بالینی روان‌شناسی استوار است؛ بااین‌حال رضا پردیس در کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز بر آن است که از روی ماتریس‌های عددی ناشی از ارتباطات نواحی مختلف مغز می‌توان تا حدودی اختلالات یا توانایی‌های ذهنی افراد را پیش‌بینی کرد. این کتاب که در دسته‌ی کتاب‌های علوم پزشکی و مغز و اعصاب طبقه‌بندی می‌شود، از دستاوردهای ریاضی و هوش مصنوعی بهره‌ گرفته است.

درباره‌ی کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

گروهی از دانشمندان علوم مغز و اعصاب بر این باورند که از روی تصاویر مغز می‌توان به ذهنیات اشخاص پی برد. این مسئله فواید و مخاطرات مختص خود را دارد. زیرا از یک‌سو می‌توان به این روش بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، بیش‌فعالی و درخودماندگی را درمان کرد و از سوی دیگر، اگر این داده‌ها به دست افراد سودجو برسد، عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت. رضا پردیس در کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز این موضوع را هدف قرار داده است.

در کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز فرآیندی ارائه می‌شود که در آن تصاویر مغزی یک شخص را می‌گیرند و با تصاویر مغزی موجود در بایگانی مقایسه می‌نمایند. سپس با توجه به مشابهت‌ها پیش‌بینی می‌کنند که شخص چه بیماری‌های مغزی یا چه استعدادها و توانایی‌های ذهنی می‌تواند داشته باشد. به عبارت دیگر، نویسنده از داده‌کاوی برای استخراج ویژگی‌ها استفاده می‌کند.

کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز بر بیماری درخودماندگی یا اوتیسم تمرکز دارد. در این کتاب نویسنده ابتدا مفاهیم پایه را توضیح می‌دهد. تعریف انسان معیار یکی از مفاهیم بنیادین این گروه مطالعات است که از روی آن اشخاص دور از معیار و مبتلا به بیماری تعریف و شناخته می‌شوند. در قدم بعدی، نویسنده به دنبال تعمیم طرح تشخیص درخودماندگی با استفاده از یک روش مبتنی بر تقویت گرادیان تجمیعی و ویژگی‌های ماتریس اتصالات مغزی است.

معرفی و دانلود کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

مطابق یافته‌ها، شبکه‌ی اتصالات مغزِ اشخاصِ واجد اختلالات ذهنی یا استعدادهای ویژه، با شبکه‌‌ی مغزی اشخاص عادی تفاوت دارد. نواحی خاصی از قشر مغزی مبتلایان به اختلال از حالت مرکزیت شبکه خارج می‌شود. ازآنجاکه با کاربرد نظریه‌ی گراف می‌توان مبتلایان به چندین اختلال ذهنی را تشخیص داد و با تحلیل مؤلفه‌های اساسی و فاکتورگیری نامنفی ماتریس، رشد اختلال را رصد کرد، نویسنده روی کاربرد نظریه‌ی گراف تمرکز می‌کند و دوازده ویژگی را برای شناخت اشخاص سالم از افراد درخودمانده استخراج می‌کند. ضمناً در کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز، روش حصول ماتریس‌های عددی تشریح شده و چندین آرایش از نظریه‌ی گراف آمده که می‌تواند بین شبکه‌های مغزی افراد عادی و مبتلا به بیماری فرق ایجاد کند. بنابر گفته‌ی رضا پردیس این طرح می‌تواند برای طیف وسیعی از بیماری‌ها به کار گرفته شود.

رضا پردیس در کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز برای تفهیم بهتر مطالب از تصاویر و نمودارها استفاده کرده و در پایان، فهرستی از اصطلاحات تخصصی و معادل‌های فارسی آن‌ها را ارائه کرده است.

کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان، پژوهشگران، متخصصان رشته‌های روان‌پزشکی، مهندسی پزشکی و بیوانفورماتیک مناسب است.

در بخشی از کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز می‌خوانیم

تعیین انسان معیار یک مساله مهم و در عین حال مغفول است. یعنی اساسا لازمست تا یک مغز سالم تعریف شود و آنگاه با تقابل مغزهای اشخاص دیگر بتوان خصوصیات و امراض را تعریف کرد.

بعضا متوسط جامعه، معیار عنوان می‌شود، در حالی‌که می‌بینیم بیشتر جوانهای امروزی (نسل زد) مبتلا به چاقی هستند. آیا شخصیت‌های شاخص باید ملاک باشند یا باید اذعان کرد چهره‌ها آدم‌های غیرعادی، تبلیغاتی و بعضا روانی هستند؟

اخیراً انسان پیشاتاریخی به عنوان انسان آرمانی کاراندامشناسی در نظر گرفته شده است. مثلاً عنوان می‌شود که جزایر لانگرهانس متناسب با رژیم غذایی پیشاتاریخی بسیار کوچک هستند و برای تغذیه انسان امروزی نیست؛ چون در رژیم غذایی پیشاتاریخی، همین مقدار برای جذب قند محصور میوه‌ها کافی بوده‌است.

جدی‌ترین دغده‌های انسان‌های پیشاتاریخی، شکار یا چیدن میوجات، یافتن محل خواب گرم و خشک، ایمنی از شر درندگان و انگل‌ها و بیماری‌های عفونی بوده‌است که اکنون دیگر جزو تهدیدات بشری نیستند. برغم وقوع عصر آهن، عصر صنعت و انفجار اختراعات در هزاره سوم، بدن انسان نتوانسته خود را با سبک زندگی کنونی وفق دهد. زین روست که بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها، فساد سامانه عصبی، حوادث ناشی از بی‌دقتی و اختلالات روحی، مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ایرانیان بوده‌اند؛ به‌علاوه، هزینه‌های درمانی، باری هنگفت روی گرده دولت‌ها بوده است.

منظور این است که تغییرات تاریخی در سبک زندگی، باعث انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده‌اند؛ و این‌ها به هم وابسته‌اند. مثلاً شخصی که در مقایسه با هم‌قطارانش چاق به‌نظر می‌رسد، احتمالا چربی، قند و فشار خون بیشتری دارد و دچار افسردگی هم دارد. یعنی اگر شخصی سالم برچسب می‌خورد، منظور این است که وی درجات بالنسبه خفیف و کم‌تر از مقادیر آستانه معمول آن مورد را دارد. مثلا هیچ کسی برونگرا یا درونگرای مطلق نیست.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: مقدمه
1-1- ضرورت طرح
1-2- مفاهیم عمومی
1-3- اطلس مغز
1-4- شبکه‌های ذهنی
1-5- نظریه بزرگراه‌های دوپامینی
1-6- پیش‌زمینه‌های تاریخی
1-7- تعریف مساله
فصل دوم: توضیح فرآیند
2-1- مدل طرح
2-2- توضیح فرایند نمونه
2-3- روش درمان
2-4- کاهش ابعاد ویژگی‌ها
2-5- تحلیل واریانس
2-6- تحلیل‌ مؤلفه‌های‌اساسی
فصل سوم: ماتریس‌های ساختاری و کارکردی
3-1- روش حصول ماتریس‌های اتصالات مغزی
3-2- روش حصول ماتریس‌های کارکردی و ساختاری
3-3- تبدیل یک ماتریس اتصالات به ماتریس‌های مجاورت
فصل چهارم: ویژگی‌های هندسی
4-1- کاربرد نظریه گراف
4-2- ویژگی‌های مبین گراف
4-3- ضرایب ویژگی‌های پودمانگی
منابع
فهرست واژگان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات راز نهان
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات72
زبانفارسی
شابک978-622-278-914-5
موضوع کتابتخصص‌های پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز

برای دریافت کتاب اصلاح هندسی دستگاه عصبی مغز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.