کتاب‌های گروه مجلات همشهری

درباره‌ی گروه مجلات همشهری

گروه مجلات همشهری، وابسته به مؤسسه‌ی همشهری، از مجموعه‌های رسانه‌محور کشور است که فعالیت خود را از سال 1378 آغاز کرد. مؤسسه‌ی همشهری یکی از گسترده‌ترین شرکت‌های مطبوعاتی ایران به‌شمار می‌آید که به شهرداری تهران تعلق دارد. گروه مجلات همشهری، جریان فرهنگی پرمخاطب و تأثیرگذاری است که از دل این مؤسسه بیرون آمد و با بهره‌گیری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران جوان و پرانرژی، جای پای خود را محکم کرد و خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مطبوعاتی کشور تبدیل شد.

اهداف گروه مجلات همشهری

گروه مجلات همشهری در تلاش است تا با تهیه‌ی محصولات مطبوعاتی پرمخاطب و درعین‌حال حرفه‌ای و نظام‌مند، بازار مطبوعات کشور را به لحاظ کیفی و کمی رونق ببخشد. به‌علاوه این گروه رسانه‌ای قصد دارد تا با تولید محتواهایی مفید، به منبع تغذیه‌ی فکری مطمئنی برای مخاطبان خود تبدیل شود و در نهایت با شکل‌دهی به یک جریان حرفه‌ای و قدرتمند مطبوعاتی، سبب توسعه و رشد فعالیت‌های شهرداری تهران در دنیای اثرگذار رسانه شود.

نشریات مختلف گروه مجلات همشهری

گروه مجلات همشهری تولید و چاپ حدود بیست نشریه‌ی متنوع را در کارنامه‌ی خود دارد. البته برخی از این نشریات در دوران فعالیت خود، وقفه‌هایی را تجربه کرده‌اند یا اینکه به‌کلی از ادامه‌ی فعالیت متوقف شده‌اند. گروه مجلات همشهری از سال 1400 با تغییر سیاست‌های مؤسسه، نشریات «همشهری 24»، «تماشاگر»، «سرنخ»، «سرزمین من»، «خانواده»، «تندرستی»، «آیه» و‌ «خردنامه» را در قالب جدید کتاب‌مجله به چاپ رساند تا با رویکرد تازه‌ و حرفه‌ای‌تری به فعالیت خود در مسیر فرهنگ کشور ادامه دهد.

نشریه‌هایی که تاکنون از سوی گروه مجلات همشهری منتشر شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • ماهنامه همشهری 24: این نشریه‌ی سینمایی با نگاهی جزئی‌نگر، آثار و تولیدات سینمای ایران و جهان را تحلیل می‌کند و اخبار روز دنیای سینما و تلویزیون را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
  • ماهنامه همشهری تندرستی: این نشریه از زوایای مختلفی به مقوله‌ی سلامتی می‌پردازد و موضوعات متنوعی را در باب سلامت جسم و روان و سبک زندگی سالم و... مطرح می‌کند تا به این ترتیب به مخاطبان خود یادآوری کند که داشتن یک جامعه‌ی سالم، در گروی وجود افرادی سالم است.
  • هفته نامه همشهری تماشاگر: این نشریه قصد دارد با دوری از حاشیه‌ها و جنجال‌های داغ دنیای ورزش، به موضوعات اصلی و اساسی این رشته بپردازد تا علاوه‌بر پوشش خبرهای روز ایران و جهان، با مقالات تحلیلی و کاربردی خود، کمبود این نگاه حرفه‌ای را در میان نشریات مشابه جبران کند.
  • ماهنامه همشهری آیه: تیم همشهری در این نشریه، با محوریت دین و دین‌مداری چهارچوب‌هایی را برای زندگی ترسیم می‌کند تا جوان مسلمان ایرانی بتواند در این قالب، زندگی متعالی خود را بر مبنای آیات قرآن، روایات معصومین و تعالیم عالمان دینی شکل دهد.
  • ماهنامه همشهری ماه: این مجله با تمرکز بر جامعه‌ی دانشجویان، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و پژوهشگران، رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌ای که در هر ماه رخ می‌دهد را مرور و واکاوی می‌کند تا از این طریق، ارتباط مؤثری را میان مجموعه‌ی همشهری و قشر نخبه‌ی جامعه برقرار کند.
  • هفته نامه همشهری جوان: این هفته‌نامه‌ی مفرح با زبانی ساده و بی‌تکلف، به دور از زیاده‌گویی‌های متداول و در برخی موارد با لحنی طنزآمیز، به مرور وقایع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هفته و تحلیل خبرهای جالب توجه آن می‌پردازد.
  • دو هفته نامه همشهری دانستنی‌ها: عموم مردم جامعه، مخاطب این نشریه‌ی علمی هستند. دانستنی‌ها، گزارش‌ها و خبرهای متنوع مرتبط با جهان علم و تکنولوژی را با زبانی روان و لحنی ساده به خوانندگان خود ارائه می‌کند.
  • دو هفته نامه همشهری +: هدف دست‌اندرکاران این نشریه، آموزش روش‌های صحیح تعامل، توانمند ساختن مخاطبان در مدیریت روابطشان و به‌ویژه ایجاد تعامل مثبت در میان اعضای خانواده است و این هدف را با کمک روان‌شناسان و خبرنگاران این حوزه عملی می‌کنند.
  • هفته نامه همشهری سرنخ: این مجله افزون بر ارائه‌ی اخبار شگفت‌انگیز ایران و جهان، با مرور حوادث و وقایع اجتماعی کشور سعی دارد نکات و هشدارهای امنیتی لازم را به خوانندگانش گوشزد کند تا در کنار مطلع شدن از حوادث رخ‌داده در جامعه، نسبت به شگردهای افراد خلافکار نیز آگاهی پیدا کنند.
  • ماهنامه همشهری داستان: همشهری سال‌هاست که با گردآوری روایت‌ها و داستان‌های نویسندگان ایرانی و خارجی در این ماهنامه و همین‌طور ارائه‌ی مطالب مفید آموزشی مربوط به حوزه‌ی داستان‌نویسی در آن، در جهت جلب توجه و رضایت علاقه‌مندان دنیای نویسندگی قدم برداشته است.
  • ماهنامه همشهری سرزمین من: تیم تحریریه‌ی این مجله با استفاده از تجربه‌های عینی نویسندگان و بهره‌گیری از بهترین عکس‌ها و همین‌طور ارائه‌ی جزئیات مفید در باب سفر به نقاط مختلف ایران، یک سیاحت‌نامه و راهنمای گردشگری جامع را شکل داده‌اند.
  • ماهنامه همشهری پایداری: این نشریه با تمرکز بر جنگ ایران و عراق، به بررسی عملیات‌های دوران جنگ، فعالیت‌های مبتکرانه‌ی نظامی، مرور زندگی شهدا، واکاوی اثرات جنگ هشت‌ساله، تجزیه و تحلیل پایداری ملت‌های امروز جهان در مقابل استکبار و موضوعاتی از این قبیل می‌پردازد.
  • دو ماهنامه همشهری دیپلماتیک: همان‌طور که از نام این مجله پیداست، مقالات موجود در آن به حوزه‌ی سیاست‌های بین‌المللی مربوط می‌شوند. نویسندگان این مقالات از کارشناسان حوزه‌ی بین‌الملل و سیاست‌گذاران روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند که با تحلیل‌های خود، جزئیات تصمیم‌گیری‌های کلان ملی را برای مردم روشن می‌کنند.
  • فصلنامه همشهری خردنامه: این نشریه برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی اندیشه، مطالعات فلسفی و علوم اسلامی فرصتی را فراهم می‌کند تا بتوانند نسبت به اوضاع انسان امروز به دید روشنی دست پیدا کنند. به دلیل اینکه مطالب خردنامه با لحنی ساده و بدون پیچیدگی‌های معمول در این‌گونه از آثار نوشته شده‌اند، مطالعه‌ی آن‌ها برای افرادی که به‌تازگی به این وادی قدم گذاشته‌اند نیز مفید و جذاب خواهد بود.
  • ماهنامه همشهری صفر و یک: توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، دغدغه‌ی اصلی مجله‌ی صفر و یک است که سعی می‌کند با ساده کردن مفاهیم موجود در این حوزه، کسب مهارت‌های لازم جهت استفاده و بهره‌وری از دنیای دیجیتال را برای عموم مردم جامعه ممکن سازد.
  • ماهنامه همشهری الف: کتاب، در محوریت نشریه‌ی الف قرار دارد. این نشریه با معرفی و بررسی آثار مکتوب حوزه‌های متنوعی چون شعر، داستان، فلسفه، فرهنگ، سیاست، هنر، ادبیات کودک و نوجوان و... کتاب را به‌عنوان یک کالای فرهنگی بسیار مهم مورد تحلیل قرار دهد.
  • دو هفته نامه همشهری بچه‌ها: گروه سنی نه تا دوازده سال، مخاطبان اصلی این نشریه هستند. مطالب همشهری بچه‌ها، با هدف آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان، تقویت خلاقیت در آن‌ها و آشنا کردنشان با ارزش‌های دینی و هویت بومی تهیه و تنظیم می‌شوند.
  • ماهنامه آشپزی مثبت: طرز تهیه‌ی غذاهای مختلف، نرخ میوه در میدان‌های فروش تره‌بار و معرفی رستوران‌های مختلف، ازجمله موضوعاتی‌ هستند که در این نشریه به آن‌ها پرداخته می‌شود.
  • فصلنامه همشهری معماری: این نشریه با مخاطب قرار دادن معماران، شهرسازان و به‌طور کلی علاقه‌مندان به این حوزه، مطالبی با رویکردهای تحلیلی و آموزشی را منتشر می‌کند.
  • فصلنامه همشهری اقتصاد: از اهداف و برنامه‌های اصلی این مجله، تلاش در جهت رونق اقتصادی و توسعه‌ی بسترهایی برای ایجاد کسب‌وکارهای مختلف است که تحقق آن را با جذب نخبگان دنیای اقتصاد و بررسی روایت‌های مربوط به تجربیات برندهای موفق و همچنین نقد و تحلیل سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادمحور در کشور، پیگیری می‌کند.
  • همشهری خانواده: این نشریه با در محوریت قرار دادن خانه و خانواده، به انتشار روایت‌های داستانی و مقاله‌های آموزشی در زمینه‌هایی همچون روان‌شناسی رابطه، مشکلات اجتماعی خانواده‌ها، خانه‌داری و... می‌پردازد.

گفتنی‌ست که گروه مجلات همشهری، در کنار تولید و چاپ آثار مطبوعاتی و نشریات و مجلات متنوع، به‌تازگی قدم به حوزه‌ی تهیه و انتشار کتاب نیز گذاشته است.

پرفروش‌ترین مجله‌های مؤسسه‌ی همشهری

خلاقیت‌ها و ابداعات نوین تیم‌های تحریریه‌ی گروه مجلات همشهری، باعث جلب توجه مخاطبان دنیای مطبوعات و اقشار مختلف جامعه به این نشریات شده است. در این بین، «هفته نامه همشهری جوان» یکی از محبوب‌ترین‌های گروه مجلات همشهری محسوب می‌شود که حتی نسخه‌های آرشیوی آن همچنان به فروش می‌رسند. نشریه‌ی «همشهری 24» نیز با وجود توقف چندساله در روند انتشارش، توانست در کنار دیگر مجلات مهم سینمایی کشور، اعتبار خود را حفظ کند، حرف‌های تازه‌‌ای برای گفتن داشته باشد و به مجله‌ای محبوب در میان سینمادوستان بدل شود. همشهری «تماشاگر»، «سرنخ» و «تندرستی» نیز ازجمله‌ پرفروش‌ترین نشریات گروه مجلات همشهری به‌شمار می‌آیند.

مجله‌های الکترونیکی مؤسسه‌ی همشهری

گروه مجلات همشهری از سال 1393 وارد حوزه‌ی نشر دیجیتال شد و نسخه‌های الکترونیک تولیدات خود را به دست مخاطبانش رساند. این تیم همچنین برای بهبود دسترسی مخاطبان به آثارش، با پلتفرم‌های آنلاینی همچون کتابراه وارد همکاری شد. به این ترتیب بستری فراهم آمد تا خوانندگان مجله به‌سادگی به شماره‌های مختلف نشریات موردعلاقه‌ی خود در قالب الکترونیک دسترسی پیدا کنند. شما هم می‌توانید برای خرید نشریات گروه مجلات همشهری به سایت و اپلیکیشن کتابراه مراجعه کنید و شماره‌های مختلف آن‌ها مانند «ماهنامه سینما 24 - شماره 129»، «دو هفته نامه دانستنی‌ها - شماره 269» و «هفته نامه همشهری جوان - شماره 747» را دریافت کنید.