نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی فرشته ساز - استفان برایس

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
Navid Bavandpour
۱۴۰۳/۳/۲۷
درباره‌ی کتاب باید گفت که، موضوع داستان در باره‌ی مرز‌های اعتقادی و باور‌های هستی شناختی و بنیادی بشر هستش (چرا و چیستی، دین، حدتوانایی‌های انسان، خدا و.....). و اگر کسی اینگونه مسائل، براش جذاب نیست و به باور‌های خودش اعتقاد داره. و داره راحت و بدون سوالِ خاصی، زندگی می‌کنه (و باید گفت، خوش بِحال این افراد. که بزرگترین موهبت رو، دارند) بنابراین باید گفت که، این کتاب براتون جذابیت ویژه‌ی نداره. و از نگاه و اعتقاد و باور بنده‌ی کوچک، اصلاً لازم نیست که گوش کنید و بخونیدش. و اما کتاب، بیشتر برای کسان و افرادی جذابیت داره و خوبه که، بَر لبه‌های اعتقادات و باور‌های بنیادین قدم می‌زنند (بَدا به حال ما. البته اعتقاد شخصی هستش) و خواهان شناخت!!! در این عرصه هستند. خواه این شناخت، از سر در گمی و تشویش باشه و یا خواه این شناخت، از کنجکاوی باشه. کتاب جای بحث‌های بسیار بسیار زیادی داره که، مطمئناً در اینجا نمی‌گنجه. اما جمله‌ی از کتاب خط سیر این بحث رو روشن می‌کنه: "" بعضی کار‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسند، اما اینگونه نیست. شاید سخت باشند ولی غیر ممکن نیستند. هیچ کاری غیر ممکن نیست""" خدا نماد و واقعیت و تولید کننده‌ی چیست؟ نیکی، سعادت، زیبایی و خوبی ها؟ یا بدی، نابودی و شَر؟ جای خدا و انسان و جهان هستی کجاست؟ آیا، اصلاً میشه مرز‌های شَرارت و غیر شرارت رو، به راحتی روشن کرد؟ و در این صورت، خدا و انسان و جهان، در کدام بخش این مرز سه گانه، قرار می‌گیرند؟ آیا حیاتِ تصادفی، محتمل تر هستش؟ یا نظمی بر این حیات، بوده و هست؟ آیا واقعاً، آبستن شدن مریم در زیر درخت نخل و یا با خوردن انگور، امکان داشته؟ و یا نه، پای معشوقه و یا یوسف نجار و... در کار بوده؟ آیا ظهور دوباره‌ی مسیح، ممکن هستش؟
زهرا عسگری
۱۴۰۳/۳/۲۹
کتاب فرشته ساز، بدون شک یک اثر متفاوت در نوع خودش هست. ولی من فضای داستان رو نپسندیدم، بشدت سرد، خشن و ناراحت کننده بود.
داستان در مورد نوع خاصی از سندرم اختلالات عصبی هست، به نوع دقیقش اشاره نمیکنم که مطالعه بفرمایید.
کتاب نشون میده خرافات طی هزاران سال چقدر به بشریت، اخلاق و علم آسیب زده، و اینکه بازهم به بهونه خرافات چ ظلم‌هایی به اقشار خاص تر جامعه زده شده. قشری که به هر دلیل چه ظاهری و جسمانی و چه از لحاظ تفکر و هوش متفاوت تر از بقیه هستن. کتاب خیلی زیبا نشون میده که کوچکترین رفتارهای ما با اطرافیانمون چقدر میتونه توی سرنوشت اون آدم تاثیر بزاره، چطور میتونیم با بد رفتاری از اطرافیانمون هیولا بسازیم، کتاب مسائل اخلاقی و تقابل علم و خرافات رو به زیبایی نشون داده.
رویا +
۱۴۰۳/۳/۱۲
نویسنده سعی کرده با مطرح کردن موضوعی مانند شبیه سازی، خلاقیت به خرج دهد که به قیمت کاهش هیجان و جذابیت داستان تمام شده است. در واقع بخش اول داستان اصلا جذاب نیست ولی از پایان فصل دوم و فصل سوم آن وضع فرق می‌کند. به هر حال رعایت نکردن اخلاق پزشکی و اخلاق پژوهش نوعی جنایت علیه بشریت است اما به عنوان یک کتاب ژانر جنایی در ابتدا توجه من را چندان جلب نکرد. اما آخر داستان هر چه بیشتر پیش می‌رفت عمق حماقت بشر بیشتر آشکار می‌شد و یاد این باور افتادم که مرز بین نبوغ و جنون بسیار باریکه! ‌روایت داستان هم خوب بود. به نظرم این کتاب، خواننده‌های خاص خود را دارد، چون فرای روایت داستان دارد یک مسئله اخلاقی مهم را شرح می‌دهد. من اوایل داستان را نپسندیم اما اواخرش قابل تامل بود.
علی
۱۴۰۳/۴/۲
داستان از لحاظ نوشتار، توسعه، شخصیت پردازی، طعنه زدن به مقدسات و سمبولیسم شاهکاره. بسیار پر پیچ و خم، عمیق، غافلگیر کننده، از رنج مخوفی که انسان میبرد، تنهایی، نافهمی ها در باب انسان، ساده نبودن اخلاق، خیر و شر، خرده ظلم های روزمره، فلسفه ی و چرایی علم و مذهب. آفرینش، خدا! گویش شاهکار، بسیار هیجان انگیز و عجیب! ولی ترسناک نیست. ژانر باید تریلر باشه نه horror.
sam_has
۱۴۰۳/۳/۱۳
از موضوع داستان و نحوه‌ی کنار هم چیده‌شدن زمان گذشته و حال بسیار لذت بردم.
این رمان می‌تونه برای بیولوژیست‌ها بسیار جذاب باشه.
ممنون از جناب فعال بابت گویندگی بسیار خوب‌شون.
نسرین امیری
۱۴۰۳/۳/۲۰
از نظر من داستان عالی بود، تلفیق جنون و نبوغ و البته حماقت و خرافه. شخصیت پردازی ها عالی و عالمانه بود. موسیقی و راوی هم عالی بودند.