نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مشروطه ایرانی - ماشاءالله آجودانی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
آبتین حاجی پور
۱۴۰۲/۱۲/۴
در بین همه آثاری که در خصوص انقلاب مشروطه نوشته شده شده است که هیچکدام به اندازه 《مشروطه ایرانی》 ماشالله آجودانی موضوع را از ریشه و بنیان مورد تحلیل قرار نداده است.
بدیهی است برای خواننده مبتدی و کم صبر و نا آشنا با مفاهیم فلسفی و عرفانی چندان راحت نیست که با این کتاب مخصوصا در فصول ابتدایی رابطه برقرار کند. اما درک این مفاهیم بنیادین و اساسی برای آنچیزی که آجودانی در صدد معرفی آن است ینی 《مشروطه ایرانی》 اساسی و ضروری است. در ادامه کتاب به تحلیل افکار میرزا ملکم خان می‌پردازد که و به این نتیجه می‌رسد که روشنفکران لامذهب و بی دینی که اصلا به اسلام اعتقاد نداشتند صرفا برای راضی و مجاب نمودن عموم مردم، به دروغ گفتند که میان حاکمیت قانون و مشروطه خواهی و از طرف دیگر آیین اسلام نه تنها تناقضی نیست که حتی اسلام خاستگاه پیدایش حاکمیت قانون است. این ادعایی بود ک روشنفکران به هیچ وجه به آن باور نداشتند و صرفا برای توجیه و همراه کردن عموم با خود از آن دم می‌زدند. لذا به نطر آجودانی تنها این میان فتحعلی آخوندزاده و شیخ فصل الله نوری در دور سد قطب متضاد بودند که حقیقت واقعی را فریاد می‌کشیدند و آن چیزی نبود جر انگه: میان اساس اسلام و حاکمیت قانون هیچ سازگاری وجود ندارد.
در ادامه آجودانی افراد سطحی کم دانش اما پر مدعایی مانند جلال آل احمد را به سخره و تحقیر می‌کشد که بدوم مطالعه آثار ملکم خان او را به سکولاریسم متهم می‌کنند در خالی که ملکم خان بود که اساس پیوند اسلام خواهی و قانون خواهی را به دروغ انطباق داد.
در هر حال این کتاب بسیار غنی اما سخت و پیچیده است.
حبیب صفری اوریمی
۱۴۰۳/۳/۱۰
اول فکر کردم مباحث تاریخی رو قراره بشنوم ولذت ببرم ولی متاسفانه مباحث کلا فلسفی وبسیار سخت وغیر قابل فهمه... من عاشق تاریخ وسرگذشت گذشتگان وبزرگان و حاکمان هستم ولی این کتاب بیشترش فلسفیه که من دوست نداشتم.. کسانی که علاقه مند به تاریخ هستن لذتی از شنیدن این کتاب نخواهند برد. ولی دوستداران مسایل فلسفی حض خواهند برد... قیمت این کتاب هم نسبتا بالاست..
Hossein932
۱۴۰۳/۱/۱۷
عالی بود، فوق العاده جناب اقای دکتر قلمشون بسیار گیرا هستش اولش بحث کمی فلسفی میشه ولی با گذشت فصول مباحث تاریخی میشن من که دوستش داشتم
Soghra Nouri
۱۴۰۲/۱۲/۱۸
خواندن این کتاب را به علاقمندان تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنم. عالی بود