نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تمساح - فئودور داستایوفسکی

مرتب‌سازی: پیش‌فرض
زهرا شاکر
۱۴۰۲/۱/۲۵
در ابتدا کتاب خوبی به نظرم میرسید و با کشش فراوان گوش میدادم اما حقیقتا اونطور که تصور میکردم تمام نشد. لاقل میشه گفت با سلیقه من جور نبود.
موضوع نقد سیاسی در قابل داستان بود برای کسانی که به این موضوع علاقه دارن کتاب خوبی است.
از لحاظ متن، متنی قدرتمند و با کششی بود.
قابل ذکر هست که تیم گویندگی و صدا گذاری عالی داشت ممنون و خداقوت از دست اندرکاران
یاسمن محمدی
۱۴۰۲/۱/۱۰
از نظر من کتاب برای علاقه مندان به این تم طنز اجتماعی سیاسی میتونه خیلی جذاب باشه. اما من به شخصه خیلی باهاش ارتباط نگرفتم، که میتونه ناشی از بی علاقگیم به موضوعات سیاسی باشه، و یا اینکه اصولا با کتاب‌های صوتی خیلی نمیتونم ارتباط بگیرم مگر موارد خاص. شاید اگر کتاب بصورت متنی بود، بهتر میتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم. ممنون از کتابراه🌹
فرزانه
۱۴۰۲/۱/۸
به نظرم طنز جالبی نبود ولی کامل گوش کردم تا بدونم چه نکته‌ای رو میخواست بگه. نویسنده میتونست از طنز دیگه‌ای استفاده کنه یا شاید علم من به کنایه‌های اقتصادیش خیلی قد نمیداد. صدای گوینده خوب بود اما داستان برام جذابیت نداشت. و دوست این زن و شوهر که به روایتی داستان از دید اونه چه لزومی برای دوستی و ادامه دوستی داشته که چندین سال بهش ادامه داده
Amirtaher Shahri
۱۴۰۲/۱/۷
شاهکاری بینظیر از نابغه ادبیات روس فئودور داستایوفسکی و بنظر من این اثر از بارزترین و زیباترین آثار در سبک طنز و تلخند میباشد و بدیهی هست که نویسندگان بسیاری از الگوهای موجود در این اثر در تالیف آثار خود بهره جسته‌اند.
بی تردید در جذابیت این اثر، گویندگی جناب رضوانی بسیار دخیل بوده است. با تشکر از کتابراه بخاطر هدایای عید نوروز
محمدعبداللهی
۱۴۰۱/۹/۲۸
متن و ترجمه داستان خیلی زیبا و طنز خاصی داره و گوینده بسیار عالی تمام احساسات و عواطف را منتقل کرد به طوری که احساس نمیکنید راوی روایت میکنه و حال و هوای فیلم داره داستم با خط داستان پیش میرفتم که توی فصل چهارم تمام شد امیدوارم داستان تموم نشده باشه و قسمت‌های بعدی درحال ضبط باشه علت چهارستاره هم همینه
mahan احمدی
۱۴۰۲/۵/۱۵
داستان جالبی داره داستانی تخیلی، انسانی که بصورت اتفاقی وارد دهان تمساح می شود و با وجودتلاشی که دوستش میکنه ولی مرد مایل به بیرون آمدن از دهان تمساح نیست! و مردی آلمانی صاحب تمساحه و از این اتفاق سود زیادی برده چون افراد بیشتری برای تماشای تمساح میان راوی لحن خوبی داره و بسیار مناسب لهجه را برا مرد آلمانی بیان میکنه
امیر پیراحمدیان
۱۴۰۲/۲/۲۰
کتابی زیبا از زبان نویسنده توانمند روسی که به زیبایی زندگی در شکم تمساح را نشان میدهد. فردی که در شکم تمساح است انچنان برای همسرش موضوع را به زیبایی بیان میکند که او را دعوت به امدن در شکم تمساح میکند و ایشان میگوید زندگی در شکم تمساح فرصتهای زیادی به انسان میدهد تا بتواند در اینجا به زیستن نگاه زیباتری داشته باشد.
Ozra
۱۴۰۲/۱/۲۱
معمولا آثار داستایوفسکی طولانی و همچنین مفاهیم سنگین روانکاوی دارند مثل جنایت و مکافات که نیازمند تمرکز بالا در هنگام مطالعه هست ولی این کتاب یک کتاب مفهومی عمیق با طنز تلخ اجتماعی که کوتاه و همچنین کاملا قابل درک هستش.
خوانش بسیار روان و حرفه‌ای صورت گرفته و احساسات رو خوب منتقل میکنه.
باتشکر🙏
محمد رضا ابدال
۱۴۰۲/۱/۸
درود بر شما.
در آغاز شنیدن، تا فهمیدم داستان تخیلی است، میخواستم از شنیدن منصرف بشم اما دیدم نویسنده در قالب داستان تخیلی، انتقادات خود را نسبت به کمرنگ شدن انسانیت در مقابل مادیات و کمی هم سیاست زمان خود، ابراز کرده است.
به یکبار شنیدن می‌ارزد.
راوی هم خوب است.
پیروز باشید.
سارا فروتن
۱۴۰۲/۱/۷
خواندن این کتاب به خواننده میفهماند که در زندگی رویدادهای غیر مترقبه‌ای وجود دارد که مطلوب کسی نیست اما وقتی عمیق درباره آن اندیشه کند متوجه میشود که این رخداد کاملا طبیعی و پاسخی مناسب به پیامدهای آن است. علاوه بر این گاهی آرامش به شکل یک مصیبت و بلا در زندگی یک فرد پدیدار میشود.
محمد
۱۴۰۲/۱۱/۲۵
کتاب کتاب بدی نیست، از داستایوفسکی کتاب‌های دیگه‌ای مثل جنایت و مکافات، ابله و قمار بازش رو خونده بودم و اونا نسبت به اینک کتاب بهتر بودن هرچند اون کتاب‌ها چنین نقد تندی رو به جامعه و سیستم سیاسی کشور نداشتند.
در کل ایده‌های جالبی برای دیدن دنیای اطرافم بهم داد پیشنهاد میکنمش.
آرتمیس
۱۴۰۲/۶/۲۵
به نسبت کتابهای دیگر از داستایوفسکی اصلا این داستان کوتاه برایم قابل درک نبود. و اصلا نتونستم باهاش ارتباط خوبی برقرار کنم.
ترجمه ترجمه خوبی بود.
اما متاسفانه صدای آقای رضوانی بقدری یکنواخت است و مسیری خطی و بشدت کتابی و طی میکنه که آدم بعد از مدتی از شنیدن اون کتاب احساس خستگی میکنه.
ندا احمدی زاده
۱۴۰۲/۵/۱۶
اواخر کتاب یکم پیچیده بود. من ۲بار گوش دادم. داستامن طنز تلخ و سورئالی بود. ‌ درسی که به مخاطب میده اینه که نباید بخاطر حرف‌های بی اساس مردم، تصمیم‌گیری کرد. مردم بیشتر به خوشون اهمیت میدن و حتی خودشون تصمیم‌های بسیار احماقانه‌ای میگیرن و توقع دارن ما هم مثل آن‌ها فکر و تصمیم بگیریم.
زهراخادمی
۱۴۰۲/۲/۱۸
کتاب جالبی بود و ذهنم را درگیر کرد...
چرا که با وجود گذشت این همه سال هنوز موضوع آن در بطن جامعه رواج داشته و گویا نویسنده از وضع فعلی به این داستان رسیده....!
تک به تک شخصیت‌ها برایم جان گرفت و خدا میداند که چه افرادی را برایم تداعی کرد.....
بی دلیل نیست که آثار نویسنده شهرت جهانی داره...
علی عجم
۱۴۰۲/۱/۳۰
در یک داستان کوتاه یک روایت فلسفی عمیق نسبت به نگاه انسانها برای بقا و زندگی. نویسنده به سادگی دید انسانهای به ظاهر متمدن را به زندگی بیان می‌کند در این داستان از نگاه شخصیت‌ها چیزی که کاملا فراموش شده انسان است ولی چیزهایی پوچ مثل شهرت، ثروت، زیبایی، برتری قومی و... دلائل بقا هستند
Mobina Rezaei
۱۴۰۲/۱/۲۰
اولا گوینده به زیبایی داستان رو بیان می‌کنه. خود داستان هم به نظر من جالب بود. درمورد آدمی بود که تو شرایطی گیر افتاده بود که به جای اینکه خودش رو نجات بده طمع کرد و خیال بافی می‌کرد که به عنوان قهرمان ملی و پژوهشگر برای خودش شهرت به دست بیاره ولی درنهایت نتیجه اصلا چیزی که فکر می‌کرد درنیومد.
شیما نوری
۱۴۰۲/۱/۱۵
اوج تلخی طنز این داستان اینه که فردی در شکم تمساح اسیر شده و خوشحاله که میتونه از این موقعیت خطرناک کسب شهرت و ثروت کنه!
تقابل شدید انسانیت و مادی گرایی تو این داستان نمادین، خیلی خیلی موج میزنه!
کلا آثار داستایوفسکی اینطورین که خیلی عمیق و مفهومی نوشته شدند و ذهن خیلی آماده و موشکاف میخواد!
سمیرا رحیمی
۱۴۰۲/۱/۱۴
نویسنده با کلامی طنز مسائل اقتصادی جامعه رو به نمایش درآورده. قسمت‌هایی بود که در مکالمه می‌شد فهمید سرمایه داری چطوری به نیروی کار نگاه می‌کنه. مسائلی مانند حرص و طمع و خودخواهی نیز بیان شدن. همچنین راوی خیلی خوب بودن و هیجان و تن صداشون شنیدن داستان رو زیباتر می‌کرد. ممنون از بابت کتاب
مانی ابول
۱۴۰۳/۱/۲۲
کتاب شنیدنی و خوبی است که دارای طنز تلخ سیاسی و اجتماعی سنگینی است. که چگونه مردم در دام اندیشه‌های سرمایه داران خودی و بیگانه اسیر شده‌اند و تدبیری برای رهایی از این ورطه ندارند که هیچ در جهت این آرمان‌های پوچ نیز حاضر به از خود گذشتگی و فدا کردن آرامش و هستی خویشند.
مرضیه
۱۴۰۲/۱۲/۱۶
بعد از خوندن این کتاب، انتظارم از داستان کوتاه بالا رفت. داستان طنزی سیاه داره و فردی را در موقعیتی غیرعادی و در واقع هولناک به تصویر می‌کشه که نه خودش و نه دیگران (به جز راوی) متوجه این موقعیت غیرعادی نیستند. نویسنده از این طریق نقد سیاسی و اجتماعی خودش رو بیان می‌کنه.
رها
۱۴۰۲/۱/۱۲
طنز تلخ و تامل برانگیزی بود. با توجه به اینکه این کتاب در سال‌های دور نوشته شده با شرایط همون زمان باید سنجیده بشه. با اینحال یه قسمتایی یاد بعضی رفتارها و افکار دولتمردهای خودمون افتادم. جناب تایماز رضوانی عالی اجرا کردن. با تشکر از همه عزیزان برای تهیه این کتاب صوتی.
فاطمه
۱۴۰۲/۱/۱۰
با گوش دادن این کتاب پی بردم که اگر کل اطرافم توسط تمساح‌ها که نماد حیواناتی ترسناک و مشکلات هستند احاطه شوند باز هم اگر بخواهم می‌توانم از این شرایط سخت به نحو احسن بهره برداری کنم این کتاب برای افرادی که به ادبیات روسیه علاقه مند هستند تو صیه می‌شود.
N Sh
۱۴۰۲/۱/۹
در کل این داستان وصف حال همان، از اب گل الود ماهی گرفتن میباشد و شرح حال منفعت طلبی افراد، در شرایط را بازگو میکند ولی کلا، در طول خواندن داستان حس ایسگاه شدن و اسکل قرار گرفتن مخاطب به شدت احساس میشود و این حس در پایان داستان بشدت ملموس‌تر قابل احساس است.
T Y
۱۴۰۲/۱/۸
وقتی شخصیت داستان رو در دنیای واقعی و آدم‌های منفعت طلب دورو برم مخصوصا کسانی که اصلا توقع چنین رفتاری ازشون ندارم مقایسه میکنم، می بینم چقدر شخصیت داستان شبیه واقعیت هست. وقتی می‌خوندمش رفتار تک تک آدمهای این مدلی زندگیم دوباره برام تداعی میشد...
AliReza Nasabolhosseini
۱۴۰۲/۱/۷
کتاب کوتاه ولی بسیار پرمغزی است در حقیقت منفعت طلبی و پول پرستی انسان خالی از هویت و انسانیت را نشان می‌دهد.
آثار داستایوفسکی باید با دقت خوانده یا شنیده شود و معمولاً بسیار تاثیر گذار و تامل برانگیز است این کتاب را به علاقه مندان به ادبیات توصیه می‌کنم.
Ash Whatever
۱۴۰۲/۲/۲۹
از گوش دادن به این کتاب بسیار لذت بردم
داستایوفسکی همیشه محتوای داستان هاش و خلاقیتی که به کار میبره من رو جذب میکنه
شما میتونید مفاهیم متفاوت رو در قالب‌های خلاقانه‌ای توی داستان ببینید
همچنین خوانش داستان هم بسیار زیبا و رسا بود
با تشکر
محمد پوران دوست
۱۴۰۲/۲/۲۰
با سلام. داستایوفسکی خوندن در کل کار مشکلی هست و کسی که برا بار اول از این نویسنده اثری رو میخونه گیج میشه و فکر میکنه که چیزی نفهمیده. توصیه من اینکه دوستان اول نظر‌های جالب در مورد این کتاب رو بخونن که یک مقدار با اطلاعات قبلی به خوندن کتاب بپردازن.
عبدالناصر فرشباف
۱۴۰۲/۲/۱۶
خیلی کتاب بی ربطی است. اصلا توصیه نمیکنم بخونید کاملا وقت تلف کردنه. حتی در حد یک رمان تخیلی هم نیست. از نویسنده‌ای مثل داستایوفسکی انتظار نداشتم.
ضمنا به نظر می‌رسد که کتاب به شکل ناقص در این نرم افزار ثبت شده چون داستان، نیمه کاره رها شده است.
مصطفی حیدری
۱۴۰۲/۲/۵
من نتونستم درست متوجه منظور وهدف نویسنده بشوم. به طور کلی هیچ چیزی ازش نفهمیدم. فقط فهمیدم که یک شخص داخل یک تمساح مکانیکی که به جای واقعی جعل شده بود قرار می‌گیرد و همه او را فراموش می‌کنند مثل کسی که می‌میره و بعد از یک مدت همه اونو فراموش می‌کنند.
Nahid Ghovanloo
۱۴۰۲/۱/۲۷
دوستان همه نظرات جامع و کاملی راجع به داستان دادند
به شخصه قصه رو خیلی دوست داشتم و جالب اینکه تنها شخصیت معقول در قصه همسر شخصیت اصلی بود که صرفا به زندگی واقعی و ادامه آن فکر میکرد
خوانش آقای رضوانی انقدر جذاب بود که دوبار گوش کردم
ممنون
mahdi hariri
۱۴۰۲/۱/۲۲
با سلام ادبیات کتاب به نسبت جالب بود و طنزسیاهی را روایت می‌کرد با آنکه کتاب آغاز خوبی داشت من چندان متوجه فرجام آن نشدم.
گویش خواننده آقای رضایی بسیار خوب و استادانه بود و نقطه قوت موثر این اثر بود که شنیدن آنرا از حالت کسل کننده خارج می‌کرد.
محمد احمدلویی
۱۴۰۲/۱/۱۷
طنزی تلخ از مصلحت اندیشی و منفعت طلبی نهادینه شده توسط نظام حاکم بر روسیه کمونیستی و تاثیر آن در جایگزینی و تطبیق نمودن ارزشهای انسانی فطری با ضد ارزش‌ها در جهت توجیه سیاست‌های به ظاهر اصلاحی حکومت که در عصر حاضر نیز کاملا قابل لمس و درک می‌باشد!
بهناز نقشینه
۱۴۰۲/۱/۹
درواقع نویسنده به نقد سرمایه داری، غرب گرایی و تزارهای آن زمان پرداخته و تمساح را نماد غربگرایی میداند که با وجود مشکلات موجود همچنان به حفظ موقعیت خود تمایل دارد.
تشکر ویژه از آقای تایماز رضوی که لذت این اثر رو دوچندان کردن.
مهدی عزتی
۱۴۰۲/۱/۸
متن و ترجمه جالب و گیرا بود و صد البته صدای خواننده نیز بسیار مطلوب بود
به داستان که برگردیم خب تخیلی است و در ژانر کمدی سیاه قرار میگیره و داستایوفسکی با هوشمندی از یک داستان بلعیده شدن سیستم روسیه و رسوم روس هارا مورد انتقاد قرار میدهد
نرجس توکلی
۱۴۰۲/۱/۸
داستان تمساح دربارهٔ مردی است که تمساحی او را به‌صورت کامل می‌بلعد. اما اتفاق جالبی می‌افتد: مرد پس از آن نه‌تنها زنده می‌ماند بلکه با کمال رضایت و بدون هیچ آسیبی، دو هفته‌ نیز در شکم تمساح زندگی می‌کند و از همان‌جا حرف هم می‌زند.
مرجان برازجانی
۱۴۰۲/۱/۷
رمانی از داستایوفسکی نویسنده معروف روسی که مردی را حکایت میکند که توسط تمساح بلعیده شده و در شکم تمساح محبوس است. داستانی با لحن طنزگونه و کنایه آمیز که توصیفی اغراق آمیز از نظام سرمایه داری و بی ارزش بودن انسان در این نظام دارد.
نادر نصرتی
۱۴۰۲/۱/۷
مثل همیشه داستایفسکی، از نوشته‌اش متحیرم کرد... طنز بسیار جالب و تلخی بود در رابطه با انسان، تفکرات و تأملاتش... ترجمه خوبی داشت، ضمن این که راوی هم خوب بود. سپاس از همه دست اندرکاران برای تلاشی که جهت ارتقای فرهنگی جامعه می‌کنند.
جواد زارع
۱۴۰۲/۱/۷
واقعا کتابی عالی در نشان دادن ارزش انسانها و جان آن‌ها در نگاه سیاستمداران و دولتمردان و سرمایه داران است و به نوعی نگرش جامعه امروز به انسان در مقابل تفکر و حس سودجویی‌اش که نه تنها فکر بلکه دغدغه زندگی‌اش فقط سودجویی شده
حسین سلیمانی
۱۴۰۲/۷/۲۷
تقریبا مفهوم این کتاب نقد سیاسی بود که با استفاده از شیوه خاص نویسنده آقای داستایوفسکی پرداخته شده همچنین درمورد ارزش‌ها و‌اهداف شخصی افراد جامعه و عقاید درونی آن‌ها نیز پرداخته شده که به نوبه خود جذاب و اثربخشی کتاب دوچندان کرده با تشکر
زهرا نقی نسب
۱۴۰۲/۲/۲۰
این کتاب درباره مردی هست که بصورت کامل توسطیک تمساح بلعیده میشه و از اونجا دو هفته تمام سخنرانی میکنه
تم داستان سیاسی و فلسفی هست و در مورد ذهنیات افراده
من چندان ارتباط نگرفتم ولی فکر میکنم طرفداران داستانهای فلسفی بپسندند
Elaheh Ebrahimian
۱۴۰۲/۱/۳۱
الحق والانصاف بی حد لذت بخش بود شجاعت نویسنده در مورد بکار گیری این داستان ساده و به نظر کودکانه برای بیان مفاهیم چنین سنگین و مهم...
هر لحظه کتاب منو یاد اتفاقی در شهر و کشورم می‌انداخت انگار برای زمان و جغرافیای ما هم نوشته شده
mojdeh maleki
۱۴۰۲/۱/۱۲
داستان درباره مردی است که توسط تمساح خورده شده و اینک همسر، دوست و حتی خود وی درصدد استفاده از حادثه پیش آمده هستند. شنیدن این رمان مرا به یاد افرادی می‌اندازد که از بدبختی که برسرشان می‌آید در جهت برآوردن نیازهای مادی استفاده میکنند
شهناز زمانی
۱۴۰۲/۱/۹
شخصیتهای این کتاب خیلی به مسئولین ما شباهت دارند، و تخصص عجیبی در بهم بافتن اراجیف و جابجا کردن اهمیت موضوعات!!! هم طنز بود و هم عصبی شدم ولی تمرین صبوری مدقع شنیدن اخبار، بزرگترین فایده این کتاب بود.
نرگس کلاه چی
۱۴۰۲/۱/۹
داستان در ابتدا با این عنوان آغاز می‌شود: «داستانی واقعی درباره‌ٔ تمساحی که در تیمچه، مردی را در سن پختگی و با ظاهری برازنده زنده‌زنده، به‌تمامی و بی‌باقی بلعید، و پیامدهای ماجرا...» درست شبیه حکایت‌های مثنوی.
ghazale rafeie
۱۴۰۲/۱/۹
ممنون از کتابراه داستان عالی گوینده و روایت را بسیار عالی و متناسب با شخصیتها روایت میکنند ممنونم از کار بسیار خوبتون و ممنون از کتابراه عزیز بخاطز عید پرباری که با کتابهایش برای ما ساخت موفق باشید و پیروز
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۱/۱۱/۱۳
اولین جمله شروع کتاب: "چه دغدغه‌های حقیری داری! ‌ای انسان حقیر و بی بنیاد …"
ارزش شنیدن داره، توی فضاهای انتظار مثل مطب دکتر یا پرواز آخر وقت که ذهن آدم خسته است، وقت مرده رو زنده می‌کنه.
اجرا عالی.
بهاره
۱۴۰۳/۱/۱۲
با اینکه شیوه بیان نویسنده طنزگونه بود اما این نوع طنز چقدر دردناک و تلخ بود... چه مفهوم غم انگیزی به این صورت بیان شده... گیر کردن و قفل شدن در زندگی و در تاریکی فرو رفتن و هی فرو رفتن و هیچ کاری برای نجات نکردن....
مهدی
۱۴۰۲/۱/۳۰
این داستان به خوبی نقش وسیله بودن ثروت و اقتصاد در دست بشر را نشان می‌دهد.
بنظرم نویسنده می‌خواهد بفهمانند که ثروت وسیله است، نه هدف.
و اینکه بخاطر ثروت هر کاری را انجام ندهیم، از هر خط قرمزی عبور نکنیم و...
محمد صیاد
۱۴۰۲/۱/۱۵
داستان بسیار نمادگرایی بود داستایوفسکی بلعیده شدن قشر فرهیخته جامعه به وسیله تمساح آلمانی که به نظرم اشاره به تفکرات کارل مارکس داره رو بخوبی متوجه شده بود با ظرافت خاصی اوضاع جامعه زمان خودش رو بیان کرده بود.
mojgan asadi
۱۴۰۲/۱/۱۴
کلام و ترجمه عالی بود که این بر جذابیت داستان اضافه میکرد. چقدر جالب که با یک داستان کوچک ساده خیلی راحت تونسته عمیقترین مشکلات و معضلات زندگی در جوامع امروزی رو به قلم بیاره و خیلی شبیه شرایط فعلی ایرانه
<< 1 2 3 4 5 6 >>