معرفی و دانلود بهترین کتابهای سینما
چرا باید کتابهای آموزش فیلمسازی بخوانیم؟
در سال 1895 میلادی با اکران فیلم کوتاه ورود قطار به ایستگاه که مدت آن کمتر از ده ثانیه بود، حرفهی فیلمسازی و آنچه هنر و صنعت سینما مینامیم، بهعنوان یکی از محبوبترین مدیومهای رسانهای، هنری و تجاری در سراسر دنیا متولد شد. در آن روزهای ابتدایی که سینما و حرفهی فیلمسازی یک پدیده و رخداد نوظهور و ناشناخته بود، فیلمسازان بیشتر از آنکه بر اساس علوم فنی و عملی این حرفه را دنبال کنند، فیلمهای خود را متکی به اولین نظریههای سینمایی ساختند. چراکه تاریخ نظریات سینمایی و بحثهای تئوریک در باب آن، پیش از شکلگیری علوم فنی فیلمسازی بهمنزلهی یک حرفهی مطالعاتی شکل گرفت. میتوان گفت که تاریخ نظریهی فیلم به دوران پیش از سینمای صنعتی بازمیگردد. در دههی بیست و بهواسطهی اولین مدرسههای سینمایی در شوروی بود که آموزش فنی و عملی فیلمسازی آغاز شد.
تاریخچهی مدارس فیلم یا فیلمسازی
اولین بار در مدرسهی فیلم بود که فیلمسازی بهعنوان یک حرفهی عملی و فنی آموزش داده شد. نخستین مدرسهی فیلمسازی در شوروی تأسیس شد. کشور شوروی به اولین مکانی تبدیل شد که به فیلمسازی، بهمثابهی یک حرفهی جدی توجه نمود. در ادامه مدرسهی فیلمسازی مسکو، تعدادی از برترین و سرشناسترین چهرههای تاریخ سینما را بهعنوان مدرس استخدام کرد که از میان آنها میان میتوان به نامهایی چون سرگئی آیزنشتاین، لف کولشوف و وسیوالاد پودوفکین اشاره کرد. این سه نفر بهعنوان نمادهای مکتب مونتاژ شوروی، ایدههای خود در باب فرم، ساختار و نظاممندی تصاویر را در این بستر آموزش دادند. اما از همان روزهای آغازین شروع آموزش فیلمسازی، این پرسش مطرح شد که سینما یک پدیدهی صنعتی است یا یک مدیوم هنری؟ سؤالی که همچنان در مورد آن پاسخهای متنوعی وجود دارد.
سینما؛ هنر یا صنعت؟
این پرسش همیشه در میان صاحبنظران، نظریهپردازان و اهالی سینما وجود داشته که فیلمسازی باید بهعنوان یک فن آموزش داده شود یا هنر؟ میتوان گفت در ارتباط با فرایند ساخت و ارائهی یک اثر سینمایی، دو رویکرد اصلی وجود دارد: رویکرد مربوط به آموزش ساختار، شکل فیلم و مراحل تولیدی و دیگری رویکردی که بر بینش کارگردان برای عینیت بخشیدن و بهره بردن از عناصر صنعتی تأکید میکند. به این ترتیب خود فیلمساز است که باید میان این دو به یک نتیجهگیری کلی دست یابد. همانطور که کتابهای متنوعی در زمینه فیلمسازی وجود دارد، مخاطبان نیز اهداف گوناگونی را در این حرفه دنبال میکنند و به همین دلیل لازم است بدانند که کدام کتابها برای ایشان مفیدترند.
مخاطبان باید در ابتدا و پیش از هر چیز با خود تعیین تکلیف کنند که سینما را یک هنر میدانند یا یک صنعت و یا تلفیقی از این دو. البته این بدین معنا نیست که اگر در ارتباط با سینما نگاهی هنری اتخاذ کنیم، دیگر نمیتوانیم بگوییم که فیلم تجاری نمیتواند هنر باشد، بلکه مسئله به نگاه کلی به حرفهی فیلمسازی مربوط میشود.
تفاوتهای کتابهای آموزش فیلمسازی
کتابهایی که در حوزهی فیلمسازی عرضه شدهاند، شبیه به یکدیگر نیستند و طیف بسیار متنوعی را تشکلی میدهند. بهعنوان مثال شما وقتی کتاب «دستور زبان نما» نوشتهی کریستوفر جی بون و روی تامسون را میخوانید، متوجه تفاوت آن با آثاری که کارگردانان و نویسندگانی چون دیوید ممت یا سیدنی لومت در باب این موضوع منتشر کردهاند، خواهید شد. شما بهعنوان یک علاقهمند و کارگردان مبتدی، باید بدانید که اگر اثر دیوید ممت را میخوانید قرار است در مورد سازماندهی هر پلان و سکانس در جهت القای یک درونمایه عمل کنید و وقتی کتاب «کینو - آگورا: دکوپاژ» را میخوانید، قرار است با یک دانشنامه و تعریف کلی از مفهوم دکوپاژ آشنا شوید و رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرید.
اهمیت کتابهای تئوریک فیلمسازی
بخشی از آموزش فیلمسازی، به کتابهای مطالعات فیلم و نظریههای سینمایی در ادوار مختلف مربوط میشود. ممکن است تصور کنید که چون سینما یک هنر عملی است و وجوه تولیدی در آن برجسته است، پس دیگر به دانستن نکات تئوریک و تعاریف مربوط به ذات سینما نیازی ندارید. اما باید گفت که این نگاه کاملاً اشتباه است؛ چراکه کتابهای موجود در باب تئوریهای سینمایی قادرند از هر منبع الهام دیگری برای یک کارگردان ثمربخشتر عمل کنند. بهعنوان مثال وقتی کتاب «روانشناسی و زیبایی شناسی سینما»، اثر کمنظیر و جریانساز ژان میتری را میخوانید، نهتنها معلومات مهمی در زمینهی مورد اشاره کسب میکنید، بلکه درمییابید هربار که یک نما، پلان، سکانس و صحنه، توسط قوای حسی و مغز مخاطب دریافت میشود، چه روابط دال و مدلولیای به ذهن او القا میشود.
حوزههای مختلف فیلمسازی و فنون مربوطه
فیلمسازی فقط به کارگردانی یا درک فیلم محدود نمیشود. در حرفهی فیلمسازی، فنون و تخصصهایی وجود دارد که در مورد هر کدام از آنها، کتابها و مقالات ارزشمندی عرضه شده است. باید گفت که در فرایند فیلمسازی، عواملی چون نورپردازی منطبق با عناصر صحنه، صدابرداری حرفهای یا طراحی صحنه بر اساس درونمایه، نقش پررنگی در کیفیت نهایی یک اثر سینمایی ایفا میکنند. در کتابراه نیز کتابهای پرتعدادی در باب این بخشهای فنی و تخصصی حرفهی فیلمسازی عرضه شده است. با مراجعه به سایت و اپلیکیشن کتابراه میتوانید نمونههایی چون کتاب «کاربرد گریم در سینما» تألیف مهسا مهردادیان و محیا مهردادیان را با قیمت مناسب خرید و دریافت کنید.
کتابهای نقد فیلم و اهمیت درک فیلم
در سایت کتابراه میتوانید کتابهای ارزشمندی در زمینهی نقد فیلم را نیز دانلود کنید و بخوانید. همانطور که فرانسوا تروفو اشاره کرده است، شما وقتی یک کتاب نقد فیلم را مطالعه میکنید، نگاه منطقی، ظریف و جامعی از اثر کسب میکنید. در واقع با عناصر و شکل فیلم آشنا میشوید و اثر سینمایی مورد نظر را با خوانش بهتری از عناصر درک میکنید. بهعنوان مثال کتاب «یک فیلم، یک جهان: پول» نوشتهی کنت جونز، یک اثر ارزشمند و تحسینشده در حوزهی نقد فیلم است که در مجموعهی بیافآی منتشر شده و در سایت و اپلیکیشن کتابراه میتوانید با قیمت مناسب آن را خریداری و نسخهی الکترونیکش را مطالعه کنید. گفتنیست که در این بخش شاهد کتابهای ارزشمندی در دستهبندی مصاحبه هستید که با خرید نسخهی الکترونیک آنها، میتوانید از تجربیات چهرههای مشهور فیلمسازی اطلاعات ارزشمندی را کسب کنید.
دستهبندی کتابهای آموزش فیلمسازی در کتابراه
حرفهی فیلمسازی و کتابهای مربوط به آن، حوزههای گوناگون و طیف گستردهای از مطالب را دربرمیگیرد. به همین جهت، کتابراه کتابهای این مجموعه را به چند بخش تقسیم کرده است. کتابهای فیلمسازی به دستههای «سینما»، «نقد فیلم»، «کارگردانی»، «فیلمنامه نویسی»، «مصاحبه»، «صدابرداری» و «آموزش فیلم برداری» تقسیمبندی شدهاند که هر کدام از آنها، مخاطبان بهخصوص خود را دارند. در سایت و اپلیکیشن کتابراه برای هر دسته، آثار متنوعی عرضه شده است که مخاطبان میتوانند آنها را در قالب نسخههای صوتی و الکترونیک دریافت کنید.
خواندن کتابهای آموزش فیلمسازی را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
خواندن این کتابها به کسانی که در حوزهی فیلمسازی حرفهای فعالیت میکنند، همچون صدابردارها، طراحان صحنه، گریمورها، بازیگران سینما، تدوینگران، منتقدان، فیلمنامهنویسان و از همه مهمتر کارگردانان پیشنهاد میشود. همچنین دانشجویان سینما و کسانی که به تماشا و درک جدی آثار بزرگ تاریخ سینما علاقهمندند، میتوانند از کتابهای آموزشی در زمینهی سینما، کارگردانی و فیلمسازی بهره ببرند.
پرطرفدارترین کتابهای آموزش فیلمسازی در کتابراه
مباحث موجود در ارتباط با فیلمسازی متنوعاند. در سایت کتابراه با خرید و دانلود کتابهای آموزش فیلمسازی در قالب نسخههای صوتی، الکترونیک و PDF میتوانید بر اساس دیدگاه، سلیقه و نیاز خود برترین، مهمترین و معتبرترین آثاری که در این حوزه منتشر شدهاند را دانلود و دریافت کنید؛ آثار و عناوینی همچون کتاب «با آخرین نفسهایم» نوشتهی لوئیس بونوئل و کتاب «کینو - آگورا: میزانسن» اثر فرانک کسلر.
پیشنهاد دانلود کتابهای رایگان آموزش فیلمسازی در کتابراه
در راستای آشنایی و ارتقای سطح اطلاعات از تکنیکها و اصول فیلمسازی، در سایت و اپلیکیشن کتابراه تعدادی از آثاری که در این زمینه منتشر شدهاند، به صورت رایگان در اختیار علاقهمندان قرار گرفتهاند. با ورود به کتابراه میتوانید نسبت به دانلود کتابهایی مانند «آنچه باید درباره فیلمها بدانیم» و جلد اول و دوم «آموزش مقدماتی سینما» نوشتهی مسعود جواهری، بدون پرداخت هزینه اقدام کنید.